Gå til innhold

HULL I FORTENNER erfaringer ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en person som sliter en del med angst. Og i morgen Skal jeg da til tannlegen og har da fått to hull i fortenner. Og har aldri hatt det før. Så lurer på Hvordan det er å fikse? 

Må man borre slik som med de andre eller er det noe annet som gjøre. Har ett lite hull på begge to. setter stor pris på å del erfaringer. 
samtidig om noen hsr gjort dette uten bedøvelse. Da jeg ikke liker sprøyter 

Anonymkode: 5e41e...0ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har blitt borret uten bedøvelse mange ganger. Tror det kommer ann på hvor stort hullet er og om en nerve er involvert. Det gikk helt greit. Gjorde ikke veldig vondt men det iste en god del. Anbefaler å ta med en sånn stressball du kan klipe på. Det hjelper mot uroen man kan kjenne på. :)

Anonymkode: 0ea4f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De borrer i fortennene som i andre tenner, det går helt fint. Bedøvelsen man får nå for tiden er ikke vonde. 

Anonymkode: a220e...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med angst og tannlege skrekk. Jeg har hull bak som jeg skal ta imorgen.

Og selv om du ikke liker sprøyter..ta bedøvelse..det hjelper så mye.  Har ikke tatt fortennene..men det er iallefall et letter sted p borre .en når de skal ha 2 hender,suge greie, tampong og andre ting i munn mens de skal bak 7 Munnen he he.  Min tannlege har laser som han bruker ved små hull foran ..høres ut som når du lager popcorn he he.

Men snakk med tannlegen din at det sliter med angst og redd for sprøyter. De er veldig behjelpelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler deg virkelig på å ta bedøvelse! Da kjenner du ingenting. Jeg har borret både med og uten, og aldri om jeg skal bore uten bedøvelse igjen... Jeg kan si det slik: Det er verre å borre uten bedøvelse enn hva det er å få bedøvelse. 

Anonymkode: 8b2e6...900

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bedre det, enn langt bak. Lett å komme til. Har hatt det selv. Jeg tar alltid bedøvelse. Anbefaler det, så foregår det smertefritt. Bedøvelsen er ikke vond. Jeg bare lukker ønynene når sprøyta kommer, for det er kun synet av den som er ille

Anonymkode: 5cde5...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bedre det, enn langt bak. Lett å komme til. Har hatt det selv. Jeg tar alltid bedøvelse. Anbefaler det, så foregår det smertefritt. Bedøvelsen er ikke vond. Jeg bare lukker ønynene når sprøyta kommer, for det er kun synet av den som er ille

Anonymkode: 5cde5...c24

Hvordan var det i forhold til å borre i andre tenner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De vil borre som alle andre hull.

Ta absolutt bedøvelse. Da jeg var ungdom, var det vondt å ta bedøvelse. Nå er jeg 33 og får ordna alle hullene jeg har fått etter å ha unngått tannlegen i mange, mange år. Det som har overrasket meg mest er at det var verken vondt eller ubehagelig å få satt bedøvelse nå. Regner med at sprøytene har blitt bedre, for de gangene jeg har fått sprøyte nå, så har jeg ikke engang kjent et lite stikk engang. Det var mer ubehagelig å ta røntgen enn å få bedøvelse 😅

Dette går nok helt fint. Tror tannleger lærer hvordan de skal håndtere folk med tannlegeskrekk nå om dagen, så fortell de gjerne at du er nervøs, så tar de ekstra godt vare på deg. Lukk øynene når de skal sette bedøvelse. 

Anonymkode: 289e6...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Borret for første gang i en fortann for et par uker siden. Det var et lite hull, så tannlegen mente jeg ikke trengte bedøvelse. Han hadde rett, kjente ingenting, gikk også mye fortere enn med tenner langt bak! Har også tannlegeskrekk, så forstår deg godt, men ikke grue deg!❤️

Anonymkode: 44723...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan var det i forhold til å borre i andre tenner 

Det kommer til å gå fint, det er i alle fall ikke verre. 

Anonymkode: a220e...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Borret for første gang i en fortann for et par uker siden. Det var et lite hull, så tannlegen mente jeg ikke trengte bedøvelse. Han hadde rett, kjente ingenting, gikk også mye fortere enn med tenner langt bak! Har også tannlegeskrekk, så forstår deg godt, men ikke grue deg!❤️

Da håper jeg det er sånn med meg og jeg har sjenerelt angst for en del ting. Som sprøyter og andre ting generelt som  man ikke vet Hvordan man kommer til å reagere på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvordan kan en tannlege si til en person med tannlegeskrekk at hen ikke trenger bedøvelse?

Blir provosert da jeg selv har odontofobi. 

Anonymkode: da663...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan en tannlege si til en person med tannlegeskrekk at hen ikke trenger bedøvelse?

Blir provosert da jeg selv har odontofobi. 

..Fordi hun faktisk ikke trenger det? Forstår ikke hvorfor det er provoserende? Pasienten kan vel selv vurdere om hun vil ha bedøvelse eller ikke. Man skal vel ikke automatisk prakke på noen unødvendig bedøvelse bare fordi man har tannlegeskrekk? Hun sa jo selv at hun ikke kjente noenting så da hadde vel tannlegen rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk sånn smerte da jeg skulle Borre i tann at jeg fikk sjokk! 

Etter mange år uten tannlege mistet jeg en fylling og måtte krype til korset. Avtalte på e-post med tannlegen at han skulle ringe meg for å sette opp en undersøkelses time. Møtte opp og ble undersøkt.  Det første hun sier er at jeg er narkose pasient. Ble sterkt anbefalt at hun søkte meg inn på too-teamet. Jeg takket nei. Det ble til at jeg skulle ha samtaler med tannpleier for å forbrede meg til tannlege timen. Hadde 3 samtaler og de mente jeg var klar for første tannlege time med borring. 

Møtte opp forbredt og klar til borring. Fikk bedøvelseskrem før bedøvelse ble satt. Det var klart for å Borre. Det tok to sekunder med borring så slo jeg vilt rundt meg i smerter, sjokk og panikk. Hele hodet føltes som det skulle sprenges i smerte.

Det ble ikke diskutert en gang at jeg var narkose pasient. Hun sa hun ikke kunne hjelpe meg uten narkose. Etter 6 mnd ble jeg behandlet i narkose. 

Lenge leve hjelp å få!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

..Fordi hun faktisk ikke trenger det? Forstår ikke hvorfor det er provoserende? Pasienten kan vel selv vurdere om hun vil ha bedøvelse eller ikke. Man skal vel ikke automatisk prakke på noen unødvendig bedøvelse bare fordi man har tannlegeskrekk? Hun sa jo selv at hun ikke kjente noenting så da hadde vel tannlegen rett?

Hvordan vet pasienten på forhånd at hun ikke kommer til å kjenne noe??

Jeg må vel få lov til å bli provosert av tannbehandling.  Når jeg ikke takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler at du tar bedøvelse når du har tannlegeskrekk. Spent på hvordan det går med deg.. Selv klarer jeg ikke tannbehandling. Smertefullt alt. Får skikkelig angst av alt som har med tannlege å gjøre. 

Anonymkode: aa7b3...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...