Gå til innhold

Småbarnsforeldre jobbe redusert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 80% første året førstemann gikk i barnehagen og tenkte søke om å jobbe redusert igjen nå som andremann begynner i barnehage til høsten (gikk tilbake til 100% igjen før jeg ble gravid for full opptjening). Jeg kjenner at jeg vil prioritere barna nå som de er små. (Og jada jeg vet at det er typisk kvinnegreie og teit å jobbe deltid og det sitter langt inne for denne rødstrømpa, men jaja, så er jeg kvinne da. Mannen min er forøvrig meget brukbar, han elsker pappaperm og har hatt ulønnet permisjon både heltid og deltid for å være mer hjemme med barn, så det er ikke bare jeg som prioriterer barna i familien). Jeg tenker 80% (en dag fri), da det er det som er vanlig på min arbeidsplass for de med små barn. Jeg jobber som lærer så det blir mye jobb utenom arbeidstid også, så jeg føler at døgnet strekker ikke til.

Lurer også på det formelle når jeg skal søke, for jeg kom over noe jeg stusset på. 

Jeg ser at det er paragraf 10-2 i arbeidsmiljøloven  som er aktuell  søke permisjon etter for redusert arbeidstid og småbarnsforeldre. Men så skjønte jeg ikke helt denne setningen "Merk at rett til redusert arbeidstid etter denne bestemmelsen ikke innebærer at arbeidstakeren går over til redusert stilling. Det er kun arbeidstiden innenfor den samme stillingsprosent som reduseres."

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/tips-og-rad/arbeidsliv/rett-til-redusert-arbeidstid-arbeidsmiljoloven/

Mens det står her "Når den avtalte perioden med redusert arbeidstid er over, har arbeidstakeren rett og plikt til å gå tilbake til opprinnelig stillingsandel." 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/