Gå til innhold

Småbarnsforeldre jobbe redusert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 80% første året førstemann gikk i barnehagen og tenkte søke om å jobbe redusert igjen nå som andremann begynner i barnehage til høsten (gikk tilbake til 100% igjen før jeg ble gravid for full opptjening). Jeg kjenner at jeg vil prioritere barna nå som de er små. (Og jada jeg vet at det er typisk kvinnegreie og teit å jobbe deltid og det sitter langt inne for denne rødstrømpa, men jaja, så er jeg kvinne da. Mannen min er forøvrig meget brukbar, han elsker pappaperm og har hatt ulønnet permisjon både heltid og deltid for å være mer hjemme med barn, så det er ikke bare jeg som prioriterer barna i familien). Jeg tenker 80% (en dag fri), da det er det som er vanlig på min arbeidsplass for de med små barn. Jeg jobber som lærer så det blir mye jobb utenom arbeidstid også, så jeg føler at døgnet strekker ikke til.

Lurer også på det formelle når jeg skal søke, for jeg kom over noe jeg stusset på. 

Jeg ser at det er paragraf 10-2 i arbeidsmiljøloven  som er aktuell  søke permisjon etter for redusert arbeidstid og småbarnsforeldre. Men så skjønte jeg ikke helt denne setningen "Merk at rett til redusert arbeidstid etter denne bestemmelsen ikke innebærer at arbeidstakeren går over til redusert stilling. Det er kun arbeidstiden innenfor den samme stillingsprosent som reduseres."

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/tips-og-rad/arbeidsliv/rett-til-redusert-arbeidstid-arbeidsmiljoloven/

Mens det står her "Når den avtalte perioden med redusert arbeidstid er over, har arbeidstakeren rett og plikt til å gå tilbake til opprinnelig stillingsandel." 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Hva menes egentlig?  De sier jo litt forskjellig, men skjønner ikke hvordan redusere arbeidstid uten å redusere stilling. Tanken er å ha fri en dag i uka, så da vil det jo bli en 80% stilling, når 5 dager i uka er full stilling 🤔 

Noen andre som jobber redusert med små barn som begrunnelse? Hvor mye redusert jobber dere, og jobber dere kortere dager eller har en hel fridag? Hvor lenge jobbet dere redusert før dere begynte å jobbe 100% igjen? Takk for svar😊

Anonymkode: 7bf5a...1a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier her. Jobber 80 prosent stilling med små barn. Det ble for mye også, så søker meg ned til 70prosent stilling.  Har aldri vært noe problem. Du har rett på det med små barn. Kommer til å gå i 70 iallefall i 10 år. Jobb er ikke alt. Tid med barn er viktigere.

Anonymkode: e51e8...76b

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven: Det innebærer at du fremdeles har 100% stilling, selv om du jobber 80%. Dvs at de 20% ikke blir permanent gitt til noen andre, og at du går tilbake til dine 100% når du ikke lenger ønsker permisjon. Jeg fikk også pensjonsopptjening tilsvarende 100% (staten). 

Anonymkode: 70e13...ef1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 80 % og har gjort det så lenge jeg har hatt barn. Eldste er nå 10 år og yngste 7. Kjenner at det er dette som er min kapasitet, og jeg kommer ikke til å begynne i 100% før yngste er 10 år tipper jeg. Mannen tjener bra, så vi klarer oss. 

Anonymkode: 5a0b7...e20

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler betyr jo akkurat det samme. 

Stillingen din er 100 %, men du får permisjon for f.eks. 20 %. Du får altså betalt for den tiden du jobber, men du har helstillingen din i behold. Arbeidstid og arbeidsstilling er to forskjellige ting, særlig når man har søkt om permisjon. Arbeidstiden blir den tiden du faktisk jobber, stillingen din er den stillingen du har i bunnen. 

Anonymkode: 75de4...671

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge deler betyr jo akkurat det samme. 

Stillingen din er 100 %, men du får permisjon for f.eks. 20 %. Du får altså betalt for den tiden du jobber, men du har helstillingen din i behold. Arbeidstid og arbeidsstilling er to forskjellige ting, særlig når man har søkt om permisjon. Arbeidstiden blir den tiden du faktisk jobber, stillingen din er den stillingen du har i bunnen. 

Anonymkode: 75de4...671

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Arbeidsmiljøloven: Det innebærer at du fremdeles har 100% stilling, selv om du jobber 80%. Dvs at de 20% ikke blir permanent gitt til noen andre, og at du går tilbake til dine 100% når du ikke lenger ønsker permisjon. Jeg fikk også pensjonsopptjening tilsvarende 100% (staten). 

Anonymkode: 70e13...ef1

Takk, da er det bare jeg som leser for nøye. Det at man uansett har rett på din opprinnelige 100% stilling selv om man jobber 80% i en periode tenker jeg er helt opplagt, så det ble bare forvirrende når det sto sånn 🙈 Det kunne jo forklares så mye enklere. 

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber 80 % og har gjort det så lenge jeg har hatt barn. Eldste er nå 10 år og yngste 7. Kjenner at det er dette som er min kapasitet, og jeg kommer ikke til å begynne i 100% før yngste er 10 år tipper jeg. Mannen tjener bra, så vi klarer oss. 

Anonymkode: 5a0b7...e20

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykepleier her. Jobber 80 prosent stilling med små barn. Det ble for mye også, så søker meg ned til 70prosent stilling.  Har aldri vært noe problem. Du har rett på det med små barn. Kommer til å gå i 70 iallefall i 10 år. Jobb er ikke alt. Tid med barn er viktigere.

Anonymkode: e51e8...76b

"Fint" at jeg ikke er alene om å tenke sånn. Jeg kjenner at å jobbe 100% nå er rovdrift på helsa mi. Synd at det må være sånn. Jeg vil jo helst ha full stilling og full lønn, men dagene går ikke opp uten at det tærer på. Min mann har en helt vanlig ikke-godt-betalt jobb han også, så det vil jo påvirke økonomien vår, men  det er viktigere å være der for barna, og ikke være for utslitt. 

Du som skal ned i 70%, jobber du turnus, eller "vanlig" arbeidstid man-fre? Hvis sistnevnte, hvordan løser du 70% praktisk? Jeg skulle gjerne ned i ennå litt mindre stilling, men føler halve dager funker så dårlig som lærer der det er så mye arbeid (planlegging, vurdering, rapporter, oppfølging) utenom i klasserommet, og to dager fri i uka blir mye igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare sørg for at stillingen reelt sett reduseres. For min del ville det fort blitt slik at jeg fikk 80% lønn, men ingen reduksjon i arbeidsoppgaver så jeg da hadde måttet gjøre like mye jobb på kortere tid og for mindre lønn.. 

Anonymkode: cb411...a87

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare sørg for at stillingen reelt sett reduseres. For min del ville det fort blitt slik at jeg fikk 80% lønn, men ingen reduksjon i arbeidsoppgaver så jeg da hadde måttet gjøre like mye jobb på kortere tid og for mindre lønn.. 

Anonymkode: cb411...a87

Ja, det var sånn jeg følte det sist 🙈 da var jeg kontaktlærer og det var håpløst, min fridag ble bare "hjemmekontor" i stedet. Så jeg har allerede vært tydelig på at jeg vil ha reell 20% permisjon og ikke være kontaktlærer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...