AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #41 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 22.28): Oi, dette virker styrete å henge seg opp i. Dette hadde jeg aldri tenkt over, i min familie bytter vi bare på å være rause og når det handles inn til noe spesielt vippser man i etterkant av handleturen. 🤷 Kan dere ikke dele opp på annen måte? Dere kjøper inn brød, melk, pålegg og godis - mens de andre kjøper inn til middag? Anonymkode: e719c...df6 har dere hvert deres kjøleskap også? hva om ene barnet til din bror stikker av med yoghurten til bestemor og broren din tar ett glass av deres eplejuice?? Dette var rotete. Handle inn til felleskapet og så deler dere "likt". 1per for voksen og 0,5stk per barn. baby=0 Da skal dere betale for 3 deler, din bror for 5 deler. Når det er sagt så handler vi alltid bare inn og så fordeler vi det sånn ca. med svigerfamilien Anonymkode: 2a93d...8d0
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #42 Skrevet 5. april 2022 Uff, dette hørtes kjent ut, bare omvendt. Hos oss betaler foreldrene mine, jeg og mannen min for 80% av maten, mens broren min med et barn og et stebarn, samt en kjæreste med to tenåringsgutter, sitter og snylter på alt vi kjøper. Jeg klikka i julen for to år siden. Da hadde jeg fått bestemoren til mannen in til å sende hjemmelaget sennepssild i posten, siden han alltid savner den når vi er hos mine foreldre. Stod opp til julefrokost, og da viser det seg at den silden hadde broren min og ungene tømt til kvelds på lillejulaften. Glasset var til og med merket "Til (ektemannen). Juleklem fra bestemor!". Etter det har moren min tvunget gjennom et system der hver familie er ansvarlig for x antall middager, både å kjøpe inn og å lage. Så har hver familie en hylle i kjøleskapet, og der har det pålegget og de varene man ønsker selv. Samme gjelder godteri og brus. Vi har alt det på rommet vårt, ellers er det borte før kvelden er omme. Vi deler fellesvarer som melk, smør og brød 50/50. Da kommer man relativt likt ut i forhold til inntak. Det høres kanskje tungvint ut, men vi slipper bråk og at folk irriterer seg på hverandre. Kanskje det kan funke? Anonymkode: d4cf5...a87 13
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #43 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Erre mulig. Dere har råd, men vil ikke. Skal være sammen, men vil ikke ta i ett tak sammen om det som smaker dere. Skal liksom hver familie sitte på hvert sitt hjørne med servelaten og telle skiver. usj, hadde jeg aldri giddi heller. bli hjemme, der spiser hvetfall ingen osten din.. Anonymkode: 2319e...055 Hallo! Det er stor forskjell når en familie er betydelig flere enn de. Det går fint an å dele utgiftene på antall personer, så betaler hver familie for sitt antall. Anonymkode: 3c5dd...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #44 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Uff, dette hørtes kjent ut, bare omvendt. Hos oss betaler foreldrene mine, jeg og mannen min for 80% av maten, mens broren min med et barn og et stebarn, samt en kjæreste med to tenåringsgutter, sitter og snylter på alt vi kjøper. Jeg klikka i julen for to år siden. Da hadde jeg fått bestemoren til mannen in til å sende hjemmelaget sennepssild i posten, siden han alltid savner den når vi er hos mine foreldre. Stod opp til julefrokost, og da viser det seg at den silden hadde broren min og ungene tømt til kvelds på lillejulaften. Glasset var til og med merket "Til (ektemannen). Juleklem fra bestemor!". Etter det har moren min tvunget gjennom et system der hver familie er ansvarlig for x antall middager, både å kjøpe inn og å lage. Så har hver familie en hylle i kjøleskapet, og der har det pålegget og de varene man ønsker selv. Samme gjelder godteri og brus. Vi har alt det på rommet vårt, ellers er det borte før kvelden er omme. Vi deler fellesvarer som melk, smør og brød 50/50. Da kommer man relativt likt ut i forhold til inntak. Det høres kanskje tungvint ut, men vi slipper bråk og at folk irriterer seg på hverandre. Kanskje det kan funke? Anonymkode: d4cf5...a87 Forstår frustrasjonen! Har vært på flere hytteturer hvor man tar med litt hver. Til frokost har noen tatt med gode, dyrere spekeskinke, roastbiff, skikkelig røkelaks. Andre tar med first price skinke. Helt ok det. Men jeg tenker man tar med noe man ønsker å spise selv. Opplevd flere ganger at de som tar med det kjipeste/billigste overspiser den dyreste maten og aldri forsyner seg av eget pålegg. Et par ganger har det bare vært et par stykker igjen med dyrt pålegg til frokost. Fordi noen snyltere har laget seh luksuskvelds med trippelt pålegg dagen før. Også er det de som alltid sier "vann holder for meg". Også drikker de to kartonger juice/melk selv som andre har kjøpt inn. Anonymkode: 3c5dd...6e4 10
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #45 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Forstår frustrasjonen! Har vært på flere hytteturer hvor man tar med litt hver. Til frokost har noen tatt med gode, dyrere spekeskinke, roastbiff, skikkelig røkelaks. Andre tar med first price skinke. Helt ok det. Men jeg tenker man tar med noe man ønsker å spise selv. Opplevd flere ganger at de som tar med det kjipeste/billigste overspiser den dyreste maten og aldri forsyner seg av eget pålegg. Et par ganger har det bare vært et par stykker igjen med dyrt pålegg til frokost. Fordi noen snyltere har laget seh luksuskvelds med trippelt pålegg dagen før. Også er det de som alltid sier "vann holder for meg". Også drikker de to kartonger juice/melk selv som andre har kjøpt inn. Anonymkode: 3c5dd...6e4 Oh yes...den dyre maten brukte fly ut av kjøleskapet, nærmest borte før vi andre hadde fått spist. Første gangen moren min tvang broren min til å bidra med middag, så endte det nøyaktig slik jeg hadde forutsett. Vi fikk hver våre to pølser i brød fra First Price, og ei boks med potetsalat fordelt på 10 mennesker. Ektemannen min er to meter høy, så de to pølsene ble forbrent relativt raskt. Så vi bestemte oss for å steke en pizza. Hva skjedde da, tro? Alle ville bare smake et liiite stykke, og jeg har ikke hjerte til å si nei til ungene. Så da spiste jeg brødmat i stedet for, mannen spiste et stykke, og ungene fikk resten. Så ser jeg plutselig broren min sitte og spise på det største stykket av alle... Da ble det nok en regel - middagen man bidrar med må være av slik skala, at 10 mennesker blir mette. Så neste gang fikk vi fire pølser, haha! Anonymkode: d4cf5...a87 7
velociraptor Skrevet 5. april 2022 #46 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det ble for mye styr å dele på matutgiftene? Du velger heller å ikke se dine nevøer og nieser fordi du synes de bruker mer penger på mat enn nødvendig? Påske er familie- og høytid. Synd at du velger å være gnien av prinsipp og ikke setter pris på å samles som storfamilie. Anonymkode: 274f8...43f Er jo bror som er gnien som mener ts og mannen hennes skal spandere mat på hans storspiste barn i 10 (!!) dager 5
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2022 #47 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for alle svar vi har bestemt oss for og ikke dra, så kan vi heller dra når vi foreldrene mine skal alene engang opp der, blir litt for mye styr. Anonymkode: f74f0...750 Smart.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #48 Skrevet 5. april 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Du synes 5000,- er mye?? Det er 10 mennesker (uten babyen) i 10 dager!! Det er 50,- kr dagen pr pers. Det sier seg jo selv at det er alt for lite. Når man regner at man skal leve på et nøkternt nivå pleier man å regne ca 100,- om dagen. Her skal de sikkert lage noen skikkelige påskemiddager, ha litt godt i glasset, påskegodteri og påskeegg, kanskje litt ekstra med pølser, vafler, kakao osv. Da må man fort regne 150-200,- pr per per dag. Dvs at man fort må handle inn for 15-20.000,- uten at det er ekstragavant. Anonymkode: 292bc...634 Ts skal da ikke betale for nieser/nevøers påskeegg? 20.000 kr for mat en langhelg? Det høres helt spinnvillt ut. Anonymkode: 88051...680 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #49 Skrevet 5. april 2022 Vi pleier å dele totalsum av innkjøpene på antall hoder som har fast inntekt. Da kan en spise og drikke uten dårlig samvittighet. Noen spiser mye frokost, andre spiser mye godteri. Men det er mer enn nok til alle, og ingen sure miner. Det er familiens barneløse par som kom med forslaget. Anonymkode: 80b40...62f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #50 Skrevet 5. april 2022 God påske, sier jeg bare... Anonymkode: 530a9...32e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #51 Skrevet 5. april 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ts skal da ikke betale for nieser/nevøers påskeegg? 20.000 kr for mat en langhelg? Det høres helt spinnvillt ut. Anonymkode: 88051...680 10 dager er ikke en langhelt, det er 1,5 uke. Anonymkode: 43af7...e72 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #52 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er kjempeirriterende når et søsken ikke er så bevisst på det økonomiske når man er sammen som storfamilie. Når vi er på hytta alle sammen, kjøper jeg og mannen med brød, pålegg som vi og barna liker, brus, øl og vin, og masse sjokolade. Vi handler også middagsmat for et par dager (slik at vi kan lage middag for alle, og andre kan lage de andre dagene). Min bror og hans kone har også to barn, og de tjener MYE mer enn oss, men kommer alltid tomhendte, går og forsyner seg av vin som vi andre har tatt med, og foreldrene mine kjøper alltid inn ekstra mat/øl/vin slik at det skal være nok. Men foreldrene mine er pensjonister, og jeg blir så irritert på deres vegne når ikke broren min som tjener godt kan ta med noe selv. Og når min mor skal på butikken innimellom, for å handle mer melk eller jus før frokosten, i hytteområdet, kommer min bror med en lang liste over ting de trenger, som de ber henne kjøpe inn. Jeg kjenner at jeg koker innvendig, men vil ikke lage familiedrama i påsken, så jeg holder det inni meg. Kan han ikke bare dra og handle selv, slik som jeg gjør????? Har prøvd å foreslå at vi alle skal lage middag hver vår gang, og ett år gikk det fint, men de senere årene har broren min og kona skulket matlagingsopplegget, de skal ut på tur, eller de trenger å slappe av for de har to barn (som vi også har, på samme alder)....... Får vondt i hodet av å bare tenke på dette, nå når jeg skriver, kjenner jeg Anonymkode: 7d00c...9d5 Kan ikke du reise på butikken i stedet for moren din, også sier du at du handle for broren din. Så sender du vippskrav etterpå? Anonymkode: d6a55...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #53 Skrevet 5. april 2022 20 000 på mat for 9-10 personer i 10 påskedager er ikke mye i min verden i hvertfall. Om vi skulle tilbragt 10 dager sammen med en annen familie når det er påske, hadde hver familie lett handlet for minst 10 000 kroner. Anonymkode: 43af7...e72
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #54 Skrevet 5. april 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: 20 000 på mat for 9-10 personer i 10 påskedager er ikke mye i min verden i hvertfall. Anonymkode: 43af7...e72 Men har du fantasi nok til å se for deg at det kan være mye for noen som ikke er en del av "din verden"? Anonymkode: df7c6...c4c 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #55 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi pleier å dele totalsum av innkjøpene på antall hoder som har fast inntekt. Da kan en spise og drikke uten dårlig samvittighet. Noen spiser mye frokost, andre spiser mye godteri. Men det er mer enn nok til alle, og ingen sure miner. Det er familiens barneløse par som kom med forslaget. Anonymkode: 80b40...62f Så om dere har 5 barn uten inntekt, så skal de barnløse spleise på deres barn? Høres merkelig ut. Greit nok de kom med forslaget selv, men tankeløst å godta det slik dere kan snylte på deres økonomi. Anonymkode: 3c5dd...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #56 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så om dere har 5 barn uten inntekt, så skal de barnløse spleise på deres barn? Høres merkelig ut. Greit nok de kom med forslaget selv, men tankeløst å godta det slik dere kan snylte på deres økonomi. Anonymkode: 3c5dd...6e4 Nå er det å være sammen og ha det hyggelig mer viktig enn hvor mye hver enkelt betaler. Vi er ikke så smålige når det kommer til felles spleis. Aldri noen krangel om hvem som tok den siste godisbiten eller den siste juiceslanten, eller hva det måtte være. Anonymkode: 80b40...62f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #57 Skrevet 5. april 2022 Vi pleier aldri telle på kroner og betaler heller for mye enn for lite. Men når vi drar med min familie, som er ganske stor og noen er single, noen er par med ett barn, noen to barn og noen så mye som fire barn.. så deler vi det opp. En sum per voksen og en per barn. Barn over en viss alder går som barn (evt egen sum for ungdom). Når vi drar med de vi drar oftest med, min manns søster og svoger, så henger vi oss aldri opp i hvem som betaler hva. Noen ganger spanderer de, andre ganger vi. Føler noen ganger vi har felles økonomi 😂❤️ men veldig trygt og fint forhold. Drar vi med foreldrene våre spanderer vi som regel på de, men hender jo de kjøper med mat de også. Anonymkode: 3b974...900
NiceOrNothing Skrevet 5. april 2022 #58 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 22.22): Jeg og mannen har en baby på 9mnd , så vi sørger for mat og drikke til henne, broren min har 4 barn fra 5-17 så de spiser jo mye mer enn oss, foreldrene mine er eldre par på snart 70 de begge er små spist. Jeg mener at hver familie skal kjøpe til seg selv og vi bruker 1000 hver til våre foreldre, fordi skal slippe og betale noe, siden de ble bedt med, dette mener min bror blir feil da betaler de mye mer enn oss. Han mer at vi skal gi dem 4000 kr og de bruker 4000kr på mat i 10 dager, synes det høres mye ut, dette er da utenom det vi kjøper til våre foreldre. Jeg og mannen spiser jo ikke så veldig mye, min bror og de 2 sønnene som er 17 og 15 spiser mye mer enn meg og mannen til sammen. så hva tenker dere er best mulig løsning? vi har aboslutt råd til og betale 4000kr,men synes det er unødvendig, jeg og mannen kan for eksempel kjøpe en del til frokost, lunsj , 5 middager og kvelds , og kjøper heller litt godis og slik til barna og til egent brukt. Anonymkode: f74f0...750 Hvis din brors familie teller 6 pers , så tenker jeg 6000 på de , 2000 på dere . Å 2000 på toppen av det, til de eldre . 10.000 totalt burde holde . Evnt at meny planlegges å kjøpes inn sammen . Pluss snop . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå