AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #21 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det ble for mye styr å dele på matutgiftene? Du velger heller å ikke se dine nevøer og nieser fordi du synes de bruker mer penger på mat enn nødvendig? Påske er familie- og høytid. Synd at du velger å være gnien av prinsipp og ikke setter pris på å samles som storfamilie. Anonymkode: 274f8...43f du vet ingenting om oss, du denne var unødvendig Anonymkode: f74f0...750 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #22 Del Skrevet 4. april 2022 En familie handler inn alle middager, en handler alle frokost/lunsj og pålegg. Så kommer begge med kvitteringene, legger det sammen, og deler på antall i den husstanden. Så får dere eventuelt betale for en forelder hver, for eksempel. Da vi var mye på tur sammen med et vennepar hadde vi to barn mer enn dem, som i tillegg var eldre. Da telte vi ikke alltid på krona fordi det ene barnet deres hadde allergier som gjorde ting dyrere, men jeg valgte heller å kjøpe litt utenom "ekstra" til alle og eventuelt bidra på andre måter. Vi var komfortable med det alle mann, men det betyr jo ikke at det er riktig for alle. Anonymkode: 96395...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 4. april 2022 #23 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det ble for mye styr å dele på matutgiftene? Du velger heller å ikke se dine nevøer og nieser fordi du synes de bruker mer penger på mat enn nødvendig? Påske er familie- og høytid. Synd at du velger å være gnien av prinsipp og ikke setter pris på å samles som storfamilie. Anonymkode: 274f8...43f Det er jo broren som er gnien her som krever 4000kr av ts for mat i påsken. Dvs at ts skal være med å dekke det som han og tenåringene hans sluker i seg. To voksne og en baby bruker ikke 4000kr på mat ila påsken. 4000kr er jo nesten matbudsjettet for to voksne for en måned. Skjønner godt at ts velger å trekke seg og heller reise på hytta alene med foreldrene ei annen helg. Broren legger ikke akkurat opp til ei koselig påske ved å være så striks på matpengene. Kommer ikke noe godt ut av å skulle sno seg på andre, i allefall ikke sin egen søster. For å snu på det så kan man jo også si at broren velger bort sin egen søster og onkelbarn pga han krever 4000kr.. Ikke sikkert ts har økonomi til å spytte ut 4000kr i mat heller, og må da heller velge å ikke bli med. Det mest rettferdige ville vært å handlet inn, delt summen på antall personer og betalt ut i fra det. Og ts og broren har betalt for en foreldre hver. Det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre det sånn heller. 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #24 Del Skrevet 4. april 2022 skruf skrev (1 time siden): Det er jo broren som er gnien her som krever 4000kr av ts for mat i påsken. Dvs at ts skal være med å dekke det som han og tenåringene hans sluker i seg. To voksne og en baby bruker ikke 4000kr på mat ila påsken. 4000kr er jo nesten matbudsjettet for to voksne for en måned. Skjønner godt at ts velger å trekke seg og heller reise på hytta alene med foreldrene ei annen helg. Broren legger ikke akkurat opp til ei koselig påske ved å være så striks på matpengene. Kommer ikke noe godt ut av å skulle sno seg på andre, i allefall ikke sin egen søster. For å snu på det så kan man jo også si at broren velger bort sin egen søster og onkelbarn pga han krever 4000kr.. Ikke sikkert ts har økonomi til å spytte ut 4000kr i mat heller, og må da heller velge å ikke bli med. Det mest rettferdige ville vært å handlet inn, delt summen på antall personer og betalt ut i fra det. Og ts og broren har betalt for en foreldre hver. Det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre det sånn heller. Ts kan stå opp for hennes familie. Går jo an å være ærlig og si de ikke har råd. Alternativt kan de handle kun til seg selv. Anonymkode: 3c5dd...6e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andy1999 Skrevet 4. april 2022 #25 Del Skrevet 4. april 2022 Hva med å dele opp så dere lager og kjøper inn til middag annenhver dag. Da kan dere gjøre bevisste billigere middags valg for å spare penger. Når det kommer til lunsj og frokost så kan alle handle litt av hvert også deler man, du og mannen din er jo bare to og trenger ikke kjøpe mer enn det dere trenger så blir alt lagt på bordet og Men tar av det som er satt frem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #26 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for alle svar vi har bestemt oss for og ikke dra, så kan vi heller dra når vi foreldrene mine skal alene engang opp der, blir litt for mye styr. Anonymkode: f74f0...750 Det er jeg faktisk enig i når alt skal regnes på opp og i mente. Anonymkode: 239b9...548 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trilili Skrevet 4. april 2022 #27 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg og mannen har en baby på 9mnd , så vi sørger for mat og drikke til henne, broren min har 4 barn fra 5-17 så de spiser jo mye mer enn oss, foreldrene mine er eldre par på snart 70 de begge er små spist. Jeg mener at hver familie skal kjøpe til seg selv og vi bruker 1000 hver til våre foreldre, fordi skal slippe og betale noe, siden de ble bedt med, dette mener min bror blir feil da betaler de mye mer enn oss. Han mer at vi skal gi dem 4000 kr og de bruker 4000kr på mat i 10 dager, synes det høres mye ut, dette er da utenom det vi kjøper til våre foreldre. Jeg og mannen spiser jo ikke så veldig mye, min bror og de 2 sønnene som er 17 og 15 spiser mye mer enn meg og mannen til sammen. så hva tenker dere er best mulig løsning? vi har aboslutt råd til og betale 4000kr,men synes det er unødvendig, jeg og mannen kan for eksempel kjøpe en del til frokost, lunsj , 5 middager og kvelds , og kjøper heller litt godis og slik til barna og til egent brukt. Anonymkode: f74f0...750 Hvis dere har råd, betal de 4000 og glem det. Og tenk over om du vil feire påske sammen neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #28 Del Skrevet 4. april 2022 Jeg skjønner ikke helt hvorfor foreldrene ikke skal betale, fordi de ble bedt med? Ble ikke dere også bedt med? Jeg har aldri vært med på å handle inn felles, for så å vipse, men skjønner jo det kanskje er vanlig. Kanskje du kan foreslå at dere kjøper litt hver? Du sier dere har råd til å betale de 4000, da tror jeg at jeg bare ville gjort det og kost meg på hyttetur. Spesielt hvis det er bror sin hytte Anonymkode: 13a1f...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #29 Del Skrevet 4. april 2022 Når vi drar på sånne familie turer, bytter vi på å lage middag, så da kjøper man inn til de middagene man selv skal stå for. Pålegg, brød, snacsk osv kjøper alle inne det vil man vil ha med av, og alle deler uten å tenke på kroner og ører her. Anonymkode: 92241...11e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #30 Del Skrevet 4. april 2022 Erre mulig. Dere har råd, men vil ikke. Skal være sammen, men vil ikke ta i ett tak sammen om det som smaker dere. Skal liksom hver familie sitte på hvert sitt hjørne med servelaten og telle skiver. usj, hadde jeg aldri giddi heller. bli hjemme, der spiser hvetfall ingen osten din.. Anonymkode: 2319e...055 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #31 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Her ville jeg nok kjørt felles mat og delt på antall personer. Hvis noen holder seg unna dyre ting som kjøtt, alkohol e.l, kan de få det billigere. I tillegg synes jeg det burde holde med 5000 kr for alle. Anonymkode: 120b4...be2 Du synes 5000,- er mye?? Det er 10 mennesker (uten babyen) i 10 dager!! Det er 50,- kr dagen pr pers. Det sier seg jo selv at det er alt for lite. Når man regner at man skal leve på et nøkternt nivå pleier man å regne ca 100,- om dagen. Her skal de sikkert lage noen skikkelige påskemiddager, ha litt godt i glasset, påskegodteri og påskeegg, kanskje litt ekstra med pølser, vafler, kakao osv. Da må man fort regne 150-200,- pr per per dag. Dvs at man fort må handle inn for 15-20.000,- uten at det er ekstragavant. Anonymkode: 292bc...634 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #32 Del Skrevet 5. april 2022 Det er kjempeirriterende når et søsken ikke er så bevisst på det økonomiske når man er sammen som storfamilie. Når vi er på hytta alle sammen, kjøper jeg og mannen med brød, pålegg som vi og barna liker, brus, øl og vin, og masse sjokolade. Vi handler også middagsmat for et par dager (slik at vi kan lage middag for alle, og andre kan lage de andre dagene). Min bror og hans kone har også to barn, og de tjener MYE mer enn oss, men kommer alltid tomhendte, går og forsyner seg av vin som vi andre har tatt med, og foreldrene mine kjøper alltid inn ekstra mat/øl/vin slik at det skal være nok. Men foreldrene mine er pensjonister, og jeg blir så irritert på deres vegne når ikke broren min som tjener godt kan ta med noe selv. Og når min mor skal på butikken innimellom, for å handle mer melk eller jus før frokosten, i hytteområdet, kommer min bror med en lang liste over ting de trenger, som de ber henne kjøpe inn. Jeg kjenner at jeg koker innvendig, men vil ikke lage familiedrama i påsken, så jeg holder det inni meg. Kan han ikke bare dra og handle selv, slik som jeg gjør????? Har prøvd å foreslå at vi alle skal lage middag hver vår gang, og ett år gikk det fint, men de senere årene har broren min og kona skulket matlagingsopplegget, de skal ut på tur, eller de trenger å slappe av for de har to barn (som vi også har, på samme alder)....... Får vondt i hodet av å bare tenke på dette, nå når jeg skriver, kjenner jeg Anonymkode: 7d00c...9d5 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #33 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for alle svar vi har bestemt oss for og ikke dra, så kan vi heller dra når vi foreldrene mine skal alene engang opp der, blir litt for mye styr. Anonymkode: f74f0...750 Støtter deg 100% i det, og hadde nok gjort det samme selv. Folk er forskjellige, og har forskjellig økonomisk syn på ting. Hvordan man bruker penger, hva man bruker penger på, og hvor høy verdi hver krone har. Noen gir beng i hvor pengene tar veien, mens andre vet nøyaktig hvilke penger som går hvor. Min mann har en bror (og svigerinne) som er veldig nøye på at det skal stå "gourmetmat" på bordet. Det dyreste kjøttet, de fineste vinene og det flotteste av sjømat. Det som ikke blir spist opp går rett i matsøpla. Vi derimot er ikke så veldig fancy på dette med mat, og har et vegetarisk kosthold. Vi sparer på matrestene, og ser mer på mat som drivstoff. Kall oss gjerne kjedelige i matveien. Av den grunn har det kræsjet litt de gangene vi har vært på hytta med svoger, svigerinne og deres barn. De legger vanvittig med tid og energi i måltidene, og vi har måttet bidra med både spleis og tid på mat og matlaging. Det er jo ikke sånn veldig moro å stå over benken full av kjøtt når man selv ikke spiser det. For vår del holder det med vegetartaco og hjemmelaget pizza, liksom. Svigerforeldrene våre er nok mer "på vår side" ift mat, og synes det kan bli for jålete med alt min svoger setter på bordet. Heldigvis ordnet svogeren min seg med egen hytte, så nå slipper vi styret rundt mat. Vi og mine svigerforeldre lever veldig grei med "enkel" mat, og kostnader fordeles sømløst og greit mellom oss. Både de og vi kjøper med noen poser av det vi trenger, og så koser vi oss med det. Stemningen er helt klart litt bedre på hytta nå. Anonymkode: 376bd...c2c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 5. april 2022 #34 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det ble for mye styr å dele på matutgiftene? Du velger heller å ikke se dine nevøer og nieser fordi du synes de bruker mer penger på mat enn nødvendig? Påske er familie- og høytid. Synd at du velger å være gnien av prinsipp og ikke setter pris på å samles som storfamilie. Anonymkode: 274f8...43f Det kan også være at denne broren er en person som alltid skal snylte på andre og ellers ikke er spesielt hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 5. april 2022 #35 Del Skrevet 5. april 2022 Altså, hvem eier hytta? Hvem betaler strøm osv? 😎 bare en over middels gnien (økonomisk fokusert) person henger seg opp i småting som dette i forkant av en familiepåske.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 5. april 2022 #36 Del Skrevet 5. april 2022 Hvis alle har ok økonomi ser jeg ikke poenget med å være så nøye på det. Når vi har feriert flere familier på hytte har vi byttet på å handle inn og lage i stand store fellesmiddager. Så kan man heller lage en billigere middag hvis økonomien ikke er den beste. Basisvarer har alle kjøpt inn som om de kjøpte til sin egen familie, men så settes alt på bordet og alle forsyner seg. Jeg orker ikke å finregne penger. Og lever godt med å spandere og bruke litt ekstra. Hvor ofte er det påskeferie, liksom? Og kan man ikke koste på noe til sin egen familie? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #37 Del Skrevet 5. april 2022 Trilili skrev (12 timer siden): Hvis dere har råd, betal de 4000 og glem det. Og tenk over om du vil feire påske sammen neste gang. Betale 4000 for 2 voksne og en baby, for en liten langhelg???? Nei, TS, dere gjør det absolutt riktige ved å trekke dere ut! Når det blir så mye styr allerede ved mathandelen så kan jeg bare tenke meg til hvordan det blir når dere faktisk er på hytta. Grøss. Anonymkode: 1f2c7...f22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #38 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Betale 4000 for 2 voksne og en baby, for en liten langhelg???? Nei, TS, dere gjør det absolutt riktige ved å trekke dere ut! Når det blir så mye styr allerede ved mathandelen så kan jeg bare tenke meg til hvordan det blir når dere faktisk er på hytta. Grøss. Anonymkode: 1f2c7...f22 Jeg ser nå at det er snakk om 10 dager. Det er fortsatt et fryktelig beløp for 2 voksne. Bruker broren 10.000 i samme periode, tro? 14.000 på mat, drikke og kos på en påskeferie - Yikes. Anonymkode: 1f2c7...f22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #39 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Betale 4000 for 2 voksne og en baby, for en liten langhelg???? Nei, TS, dere gjør det absolutt riktige ved å trekke dere ut! Når det blir så mye styr allerede ved mathandelen så kan jeg bare tenke meg til hvordan det blir når dere faktisk er på hytta. Grøss. Anonymkode: 1f2c7...f22 Enig. Det blir krangel på krangel om rydde og vask og det ene etter det andre. 4000 for 2 voksne og en baby for 3 dager er for mye. Jeg ville bare takket nei til å være med. Det mest rettferdige er at alle kjøper sin mat og barna spanderer 50-50 maten til foreldrene. Anonymkode: d83bd...41c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 5. april 2022 #40 Del Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det ble for mye styr å dele på matutgiftene? Du velger heller å ikke se dine nevøer og nieser fordi du synes de bruker mer penger på mat enn nødvendig? Påske er familie- og høytid. Synd at du velger å være gnien av prinsipp og ikke setter pris på å samles som storfamilie. Anonymkode: 274f8...43f Sjansen for at det er mer rot og kaos i den familien er vel ganske stor. Jeg hadde heller ikke giddi å dra på tur med noen som det alltid ble mye styr med. Er helt sikkert diskusjoner rundt flere ting enn matutgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå