Gå til innhold

vi skal på hytta på fjellet i påsken med broren min og familie og mine foreldre ,hvordan dele opp rettferdig som mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har en baby på 9mnd , så vi sørger for mat og drikke til henne, broren min har 4 barn fra 5-17 så de spiser jo mye mer enn oss, foreldrene mine er eldre par på snart 70 de begge er små spist.

Jeg mener at hver familie skal kjøpe til seg selv og vi bruker 1000 hver til våre foreldre, fordi skal slippe og betale noe, siden de ble bedt med, dette mener min bror blir feil da betaler de mye mer enn oss.

Han mer at vi skal gi dem 4000 kr og de bruker 4000kr på mat i 10 dager, synes det høres mye ut, dette er da utenom det vi kjøper til våre foreldre. Jeg og mannen spiser jo ikke så veldig mye, min bror og de 2 sønnene som er 17 og 15 spiser mye mer enn meg og mannen til sammen.

så hva tenker dere er best mulig løsning? vi har aboslutt råd til og betale 4000kr,men synes det er unødvendig, jeg og mannen kan for eksempel kjøpe en del til frokost, lunsj , 5 middager og kvelds , og kjøper heller litt godis og slik til barna og til egent brukt.

Anonymkode: f74f0...750

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, dette virker styrete å henge seg opp i. Dette hadde jeg aldri tenkt over, i min familie bytter vi bare på å være rause og når det handles inn til noe spesielt vippser man i etterkant av handleturen. 🤷

Kan dere ikke dele opp på annen måte? Dere kjøper inn brød, melk, pålegg og godis - mens de andre kjøper inn til middag? 

Anonymkode: e719c...df6

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt mye deres og vårt når det egentlig skal være felles måltider. Det riktige er egentlig at din bror betaler 2/3. De store guttene er jo egentlig tilsvarende å hatt et par til i kosten. Men vil anta at det blir dårlig stemning ut av alt annet enn 50/50. 

Anonymkode: bafd6...d8e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For et rot 🙈 

Anonymkode: 97f05...e43

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Vi ferierer en del sammen med min mor og søster med familie. Min søster sin familie er 3, min 5 og mamma aleine. Vi har litt stram økonomi alle så vi deler per pers. Kommer matrekningen på 3000 kr så betaler min mor 1/9, min søster 3/9 og jeg 5/9. Det syns ihvertfall vi er en ok måte å gjøre det på. 

Anonymkode: f1b68...bc3

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi ferierer en del sammen med min mor og søster med familie. Min søster sin familie er 3, min 5 og mamma aleine. Vi har litt stram økonomi alle så vi deler per pers. Kommer matrekningen på 3000 kr så betaler min mor 1/9, min søster 3/9 og jeg 5/9. Det syns ihvertfall vi er en ok måte å gjøre det på. 

Siterer meg selv her, og jeg og min kone foreslo dette for hennes familie ved en annen anledning og de syns det var smålig, så selfølgelig er ikke denne løsningen før alle. Det ser vi også, men kan ikke forvente at mor som har vært aleine i 15 år skal kunne finansiere det hele heller selv med en ok jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, og dere er i familie? Kan ikke dere som HELE STORE FAMILIEN dra på stor handel sammen og dele regninga? Så betaler alle litt for alt og alle?🤷‍♀️ 

Anonymkode: 338b2...7d0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre dere sliter med økonomien, del det på antall folk og ikke vær så kjip! Dere er tre, broren din pluss barn er fem (ev seks om han har kone), foreldre er to. Tre pluss fem pluss to er ti. Kjøp inn mat i fellesskap, og så betaler dere 3/10, bror 5/10, foreldre 2/10. 

Fordi kjøleskap hvor alle har sin hylle med mat høres så stusslig ut i familiepåsken.

Anonymkode: 2676d...cfa

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Han mer at vi skal gi dem 4000 kr og de bruker 4000kr på mat i 10 dager, synes det høres mye ut, dette er da utenom det vi kjøper til våre foreldre. Jeg og mannen spiser jo ikke så veldig mye, min bror og de 2 sønnene som er 17 og 15 spiser mye mer enn meg og mannen til sammen.

Han tenker dere skal handle for 8000 kroner? 

Anonymkode: 88051...680

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til det. Har en bror som er helt lik som din.
Jeg har dårlig økonomi og må planlegge alle utgifter, mens han har veldig god økonomi.
I tillegg skal han altså spare/griske til seg penger når han kan.

I begnnelsen hadde vi kostnader felles når vi reiste sammen, men jeg måtte til slutt innse at jeg ikke har råd til å være med å sponse han, kona og alle barna deres som spiser mye og dyr mat.

Jeg sa bare sa til slutt at jeg ikke har råd til det, og nå finner vi på ting alene med andre som heller ikke har så god råd.
Og det er virkelig en befrielse å være sammen med andre som ikke er griske og frekke.
Blod er ikke tykkere enn vann alltid.

Anonymkode: 739e0...43f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg nok kjørt felles mat og delt på antall personer. Hvis noen holder seg unna dyre ting som kjøtt, alkohol e.l, kan de få det billigere. I tillegg synes jeg det burde holde med 5000 kr for alle.

Anonymkode: 120b4...be2

• Liker 4
Skrevet

Kjøpe mat på fellesen å dele det på antall personer er vel det mest rettferdige. Er dere 10 personer så betaler dere for 4 personer og de for 6 (siden dere skulle betale for foreldrene deres). 

Høres bare kjipt ut om dere skal kjøpe mat for dere og de kjøpe mat for seg 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Del på antall hoder, unntatt bebisen som ikke spiser mat enda. Din bror er 5, dine foreldre 2, dere 2. Din bror må selvsagt betale mer enn deg når han har så mange barn.

Alle kjøper alkohol og godteri utenom.

Anonymkode: 9db11...415

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to familier med to barn hver (mannens bror med familie) og svigers. Det er svigers sin hytte. De har alt av grunningredienser liggende. Før påske fordeler de ut shoppingliste til brødrene basert ut på hva som er planlagt av middag/lunsj/frokost. Alt utover det, om man trenger spesielt brød, pålegg juice osv får hver familie stå for det.  

Ingen som klager over kostnader, men ingen som kjøper dyre ting og ikke deler heller. 

Anonymkode: 6ad28...92d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et slitsomt opplegg. 

Anonymkode: ab0d2...4ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar

vi har bestemt oss for og ikke dra, så kan vi heller dra når vi foreldrene mine skal alene engang opp der, blir litt for mye styr.

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler på det vi. Handler inn til 2 middager hver feks, og alle tar med noe pålegg og et par brød hver som vi hiver i frysen. 

Da styrer man litt selv hvor mye penger man legger i maten. Man kan lage ertesuppe til hele gjengen for 100kr, eller man kan gå for andebryst  eller noe midt i mellom. Godt og koselig blir det uansett. 😊

Anonymkode: 10791...7e3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En av dere handler inn til frokoster, middager og snacks. Bli enig om hva dere skal kjøpe. Del så alt på antall personer.

da betaler dere for 3 personer (dekker en forelder) og de betaler for 7 personer (seg selv, barna og en forelder). 

Er det veldig ulikt hva dere ønsker av mat, så kjøp felles middager og annet basic som brød, smør, egg, juice og enkelt pålegg og del. Så kjøper hver familie det de ønsker av evt annet pålegg, snacks og drikke. 

Anonymkode: 3c5dd...6e4

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ut som et godt grunnlag for en skikkelig hyggelig familiepåske 😂 Oppdater oss på hvordan dette utvikler seg videre da, ts! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk for alle svar

vi har bestemt oss for og ikke dra, så kan vi heller dra når vi foreldrene mine skal alene engang opp der, blir litt for mye styr.

Det ble for mye styr å dele på matutgiftene?

Du velger heller å ikke se dine nevøer og nieser fordi du synes de bruker mer penger på mat enn nødvendig? Påske er familie- og høytid. Synd at du velger å være gnien av prinsipp og ikke setter pris på å samles som storfamilie.

Anonymkode: 274f8...43f

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...