AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Han vil ha et fri år, og da jobbe med pappan sin fra 8-15, noe jeg synes er en god ide og få tjent litt penger og kanskje få litt nytt innputt og så søke videregående neste år. han har hatet skolen siden han var 10 år, han slet ikke sosialt og ble ikke mobbet og har mange venner,men vi kunne sitte flere timer med han med lekser, motivere han hver dag for og få han på skolen, vi at han kan jobbe med pappa etter ungdomsskolen bare for han skal fullføre, han ligger på en 4er så han gjør så godt han kan, selvom lekser er vanskelig,men han gjør dem alltid. Noen som har gjort det samme og hvordan gikk det videre ? Anonymkode: 79a02...475
Skalperud Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Hva med å få han inn på en yrkesrettet linje.. ? 13 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Hva jobber faren som? Har han mulighet til å bruke det som en alternativ vei til fagbrev av noe slag? Anonymkode: a627c...e25 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Hold han for Guds skyld på skolen! Ett friår er ofte starten på en særdeles lite lønnsom arbeidskarriere, da flere sliter mer med å komme tilbake til skolen etter ett år med (lite) inntjening. Terskelen blir større da. Kjør ferdig VGS! Etter det kan han ta så mange friår han bare vil, med jobb. Anonymkode: 41f02...e96 19
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Jeg har i jobbsammenheng vært borti elever som har gått ut av 10. klasse og skoleleie, som har tatt ett år på folkehøyskole før videregående. Det har vært gode tiltak for de tilfellene jeg vet om. Det er noen få som tilbys for elever i den aldersgruppen, kan være verdt å sjekke ut. Ta en prat med rådgiver på skolen. Anonymkode: 175ce...5c4 6 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Ignorer de første svarene. La gutten få «friåret» hvor han jobber med faren sin. Jeg slet meg gjennom ungdomsskolen og ble tvunget rett på vgs og det endte med at jeg droppet helt ut. Har slitt veldig med skole siden. Det er ikke alle som passer til å gå på skole, og det har ikke noe med intelligens å gjøre. (Selv var jeg såkalt evnerik, men jeg hatet skole likevel.) Anonymkode: e5c86...260 9 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Det er vanskelig å si, men hvordan blir det med det sosiale? Er det ikke mange studier etter ungdomsskolen som har mye praksis? Eneste jeg altså synes kan tenke meg å bli vanskelig er dette med det sosiale med jevnaldrende i hverdagen. Det får han kun ved å gå på skole. Anonymkode: 7ab84...9f1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Har selv kun 1 år på videregående. Det er ikke lett å vite hva man ønsker når man er så ung videre i livet, så 1 år med jobbing og finne ut av ting er ingen dum ide. Anonymkode: d8d55...996
Tone83 Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Tror det ville være mer lærerikt om han fikk seg en skikkelig jobb hos noen andre enn pappa. Og krev husleie og litt til mat og andre utgifter slik at han ikke blir «rik» fordi han ikke har utgifter. Da blir det for et år til, og et år til. Han bør leve på et stramt budsjett for å få lyst til utdanning og bedre betalt jobb. Men go for it:) 4
Lovis Fenja Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 Å, som en over nevnte: folkehøyskole! 🤩 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Takk for alle svar Pappan jobber som selvstendig næringsdrivede, han selger forskjellige sportutstyr til firmaer. Kan nevne folkehøyskole,men tror ikke det er noe for han Anonymkode: 79a02...475
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 https://www.youexplore.no/academy Om du skulle bo i nærheten av Oslo eller Bergen vil dette også kunne være et alternativ for et år utenom det vanlige, som kan gi mestring, glede og nye perspektiver. Ellers høres det lurt ut å ikke tvinge han videre på vgs med en gang, men jeg ville satt et krav om at det var for et år og at han så måtte inn på skole. Har han en selger i magen er det mange som gjør det godt uten skolegang, men det vil være lurt å prøve nå, for det er vanskelig å ta det opp igjen når han blir 22-23-24 eller eldre. Anonymkode: 94b4b...02d 1
Lill3My Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 (endret) Jeg tror at det blir veldig vanskelig for ham å komme tilbake til skolebenken om han slutter så tidlig. Jeg ville heller forsøke å se på andre linjer enn allmennfag. Hva er han interessert i? Kan fagbrev være noe for ham? På VGS får man iallefall velge litt mer enn før mtp hva en vil fokusere på Å gå inn i voksenlivet uten vitnemål, er en svært begrensede og risikofylt ting å gjøre. Tre år til med skole virker nok mye for ham, men som voksen vet du hvor lite tre år egentlig er; mye mindre enn potensiell tilsvarende tid for å fikse opp i manglende vitnemål og begrensninger i voksenlivet Endret 3. april 2022 av Lill3My 7
MildeMarie Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har i jobbsammenheng vært borti elever som har gått ut av 10. klasse og skoleleie, som har tatt ett år på folkehøyskole før videregående. Det har vært gode tiltak for de tilfellene jeg vet om. Det er noen få som tilbys for elever i den aldersgruppen, kan være verdt å sjekke ut. Ta en prat med rådgiver på skolen. Anonymkode: 175ce...5c4 Enig med denne. Det finnes folkehøgskoler som tar inn yngre ungdommer, og snakk med rådgiver på skolen. Dersom rådgiver på ungdomsskolen ikke vet, gå til vgs som er deres nærskole og snakk med dem. Dra på besøk til de yrkesrettede linjene hvis dere kan. La ham få se hva de gjør. Lykke til😊 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 Ta kontakt med opplæringskontoret og hør om det er mulig å tilrettelegge for fagbrev i salgsfaget mens han jobber med faren sin. Anonymkode: a627c...e25 6
Daria Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 (endret) Hvis han har mulighet til å fylle det året med noe nyttig, som det jo ser ut til at han har, ville jeg sagt at det var verdt et forsøk. Noen trenger litt ekstra modningstid, og å få gjøre noe annet et år er bedre tidsbruk enn å begynne på videregående og så droppe ut, som en del også gjør uten å ha noe annet å gå til. Skole og utdannelse er viktig, men et års pause er ikke verdens undergang, og for noen er den pausen det som skal til for å finne igjen motivasjon og inspirasjon. Endret 3. april 2022 av Daria
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Han vil ha et fri år, og da jobbe med pappan sin fra 8-15, noe jeg synes er en god ide og få tjent litt penger og kanskje få litt nytt innputt og så søke videregående neste år. han har hatet skolen siden han var 10 år, han slet ikke sosialt og ble ikke mobbet og har mange venner,men vi kunne sitte flere timer med han med lekser, motivere han hver dag for og få han på skolen, vi at han kan jobbe med pappa etter ungdomsskolen bare for han skal fullføre, han ligger på en 4er så han gjør så godt han kan, selvom lekser er vanskelig,men han gjør dem alltid. Noen som har gjort det samme og hvordan gikk det videre ? Anonymkode: 79a02...475 Sliter han på skolen så får han garantert ikke lyst til å gå tilbake etter et arbeidsår. Med alle i trinnet under. All statistikk tilsier at de som dropper ut etter ungdomskolen blir sosialklienter. Langt bedre å velge et yrkesfag med mest mulig praksis. Anonymkode: 72838...4be 7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #18 Skrevet 3. april 2022 Tror det kan være vanskelig å begynne på skole igjen senere. Minstekrav er vgs. Etter det kan det kanskje gjøres forskjellig men man må ha det i bunn. Han kan om noen år ønske videre utdannelse og da er det greit å ha vgs. Kjenner noen som ikke har bestått vgs pga latskap og heller ikke gidder ta opp fag. Får kjedelige jobber, slutter i de og havnet heller på aap. Trist. Anonymkode: d31f1...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #19 Skrevet 3. april 2022 Hvor gammel er han? Skal han begynne på vgs til høsten? I så fall er jo fristene gått, og jeg regner med han har søkt. Hvis han skal gå 10. klasse til høsten, anbefaler jeg deg å ta kontakt med rådgiver nå før sommeren. Be om et møte, legg frem saken, og be om informasjon. Det er mange løsninger på din sønns situasjon, og dere må kjenne til alle før dere bestemmer dere. Det er rådgivers ansvar at alle elevene er trygge på overgangen fra utrinn til vgs, og du vil få all informasjonen du trenger. Det kan avholdes møter både med og uten sønnen din til stede. I min kommune har vi noe som kalles elevtjenesten. De ivaretar alle elever som går alternative løp eller trenger noe ekstra. Elevtjenesten kommer inn på 9. trinn ved vår skole i tilfeller som din sønns. Kanskje de har noe tilsvarende hos dere? Anonymkode: f80a8...ff0 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #20 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er han? Skal han begynne på vgs til høsten? I så fall er jo fristene gått, og jeg regner med han har søkt. Hvis han skal gå 10. klasse til høsten, anbefaler jeg deg å ta kontakt med rådgiver nå før sommeren. Be om et møte, legg frem saken, og be om informasjon. Det er mange løsninger på din sønns situasjon, og dere må kjenne til alle før dere bestemmer dere. Det er rådgivers ansvar at alle elevene er trygge på overgangen fra utrinn til vgs, og du vil få all informasjonen du trenger. Det kan avholdes møter både med og uten sønnen din til stede. I min kommune har vi noe som kalles elevtjenesten. De ivaretar alle elever som går alternative løp eller trenger noe ekstra. Elevtjenesten kommer inn på 9. trinn ved vår skole i tilfeller som din sønns. Kanskje de har noe tilsvarende hos dere? Anonymkode: f80a8...ff0 Han er 16 og skal ha et friår, så har ikke søkt på skoler. Anonymkode: 79a02...475 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå