AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Jeg og sambo kjøpte bolig for noen måneder siden, i stor-oslo området. Vi fikk kjøpebevis på bolig opp til 9.500.000kr. Men innså at vi ikke trengte bolig av denne størrelsen nå, så vi kjøpte heller til 5.500.000kr. Dette gjør at vi nå kun har i underkant av 1mill i lån, hvilket planen er å nedbetale i løpet av 3 år. Så tenker vi heller å kjøpe bolig i den høyere prisklassen når vi får flere barn og de blir eldre. Men, er det litt teit å gjøre det sånn? Rent økonomisk, altså. Dyre boliger vil sikkert stige mer i pris, enn den rimelige boligen vi nå har kjøpt de neste 5-6 årene. Til gjengjeld kommer vi til å leve noen år uten lån, og dermed uten renter. Er det "like greit" å bare kjøpe sin endelige og dyrere bolig med en gang? Hvis man har økonomi til det, og får lån til det altså? Anonymkode: 3b009...e39
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Tror det var dumt. Prisene kommer mest sannsynlig til å stige. Og høyere lån nå hadde blitt «spist opp» en del av høy inflasjon som kommer. Også koster det å flytte og det er ikke sikkert dere finner hus der dere vil om noen år. Og ikke sikkert barnet/barna vil flytte. Men uansett for sent å gjøre noe med nå. Anonymkode: c814b...f95 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Det var dumt ja, dere skulle ha makset lånet. Anonymkode: d3306...be5 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Oi, hva har dere i inntekt som klarer å nedbetale 1 million på 3 år? Anonymkode: 2e04a...c58 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Dere låner 5,5 millioner..men har bare 1 million i lån? Hadde dere 4,5 millioner fra før? Og kan dere vise hemmelighet å ned betale 1 million på 3 år☺️😳 Anonymkode: 039dc...f0e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Er jo dumt og flytte unødvendig med barn om de må bytte barnehage og skole. Selv synes jeg det er slitsomt å flytte, mye gøyere og fikse opp inne og i hage om man vet at dette blir barnas barndomshjem. Anonymkode: 00b47...912 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Rent økonomisk sett vil jeg tenke det kan være dumt ja, med den pristtigningen i Oslo og omegn. De dyrere boligene vil jo stige relativt sett mer. Kanskje boligen dere har kjøpt stiger 1 mill i verdi men den store dere vil ha som siste steg har steget 2 mill. i mellomtiden liksom. I tillegg er det dyrt å selge og kjøpe og selge, så ikke vits i å gjøre det for mye. Hvorfor ikke bare skape et hjem som barna kan vokse i med en gang, når dere har råd til det? Anonymkode: bba8f...0e3 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #8 Skrevet 5. april 2022 Jeg tror det var lurt av dere å gjøre som dere gjorde. Stort sett alle meglere og analytikere er nå enige om at boligprisene vil falle fremover. Siden dere har liten gjeldsgrad vil dere da sitte med «tørt krutt» i form av egenkapital, så dere kan gjøre et kupp på en større bolig som har falt i pris, mens mange andre som har makset lånet, vil oppleve at egenkapitalen deres er redusert/borte pga verdinedgang på den eksisterende boligen, så de i større grad er låst til den. I Stavanger har det vært lange perioder med boligprisfall siden 2014, og der er det ikke helt uvanlig med folk som er låst til boligen sin fordi boligverdien er så lav i forhold til gjelden at de ikke sitter igjen med noe egenkapital når de selger. I de gode gamle dagene der boligprisene bare steg og steg inn i himmelen, ville det lønt seg å makse lånet, men vi går nå inn i en ny situasjon der folk har mindre å rutte med pga renteøkninger og inflasjon, slik at boligprisene kan forventes å falle. Anonymkode: c20b8...5e0 6
Heisann12345 Skrevet 5. april 2022 #9 Skrevet 5. april 2022 (endret) Hadde jeg vært i deres situasjon så hadde jeg kjøpt en leilighet for utleie. Da har dere hatt ekstra inntekt, pluss at dere får investert mer på boligmarkedet Endret 5. april 2022 av Heisann12345 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #10 Skrevet 5. april 2022 Heisann12345 skrev (39 minutter siden): Hadde jeg vært i deres situasjon så hadde jeg kjøpt en leilighet for utleie. Da har dere hatt ekstra inntekt, pluss at dere får investert mer på boligmarkedet Jeg tenker dette er et godt alternativ. Det er heller ikke gratis å bo. En dobbelt så stor bolig koster også mye mer, i strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt med mer. Anonymkode: 566e0...23a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #11 Skrevet 5. april 2022 AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 22.34): Oi, hva har dere i inntekt som klarer å nedbetale 1 million på 3 år? Anonymkode: 2e04a...c58 Jeg er ikke TS, men er en av de i tråden om 5,5 mill i lån som mange ikke skjønte at kunne ha råd til et så høyt lån siden vi "bare" har ca 1,3 mill til sammen i brutto inntekt og vi satte over 300 000 i fond det siste året i tillegg til å betale 20 000 i avdrag og renter på lånet hver måned. Det som mange med lavere inntekt ikke tenker på er at bare litt høyere inntekt gjør at man får mye penger til overs hvis man bare rett og slett lar være å øke forbruket når man har høyere inntekt. Anonymkode: 89ae0...841 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #12 Skrevet 5. april 2022 Selve kjøpet er nok ikke det dummeste, men å prioritere meget hurtig nedbetaling av billig boliglån kontra penger i fond (som nå er nede i en liten dupp) er nok det dummeste av det du skriver. Anonymkode: a48d6...030 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #13 Skrevet 5. april 2022 Syns det var lurt. Ingen vet hva som skjer med markedet, men vi vet at levekostnader øker. Det er også mindre vedlikehold. Anonymkode: b9f23...2d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå