Gå til innhold

Hva er vitsen med å legge ut bilde av barna uten å vise ansiktet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke droppe å legge ut bilde da? Saken løst!? Ser flere som legger ut bilde på Instagram hvor barnet sitter oppstilt men ansiktet er tatt bort med en emoji eller et hjerte, så man ser alt unntatt ansiktet. Eller at de sitter oppstilt  med ryggen til, eller mor holder i og barnet er vendt bort.. Hva er poenget? Er det ikke bare å la være å legge ut noe som helst? Sikkert jeg som er dum her🤷‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: abda5...d05

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SÅ enig! Så irriterende at jeg gjerne avfølger.

Anonymkode: 876d2...0c5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det én gang i året, på bursdagen hans. Kunne nok latt være å legge ut, men synes det er koselig med så mange likes og kommentarer 😁

Anonymkode: a0638...c03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har et behov for å vise fram fasaden sin selv om de ikke vil at ungen skal kunne identifiseres. For dem er det bedre med «se hvor gøy vi har hatt det i dag» uten å vise ansiktet, enn å ikke legge ut noen ting.

Spesielt influencere ser jeg gjør det. Vil vise fram at de har vært på trilletur eller barnets nye klær, så skjuler de bare ansiktet.

Ser ikke helt problemet egentlig. Fint at de skjermer barna sine.

Anonymkode: 7f32d...7e2

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg legger ut bilder der barna kan være med, men med ryggen til, der jeg synes det er et motiv verdt å dele, men der det egentlig kunne vært hvilken som helst unge (bare at jeg sannsynligvis aldri ville tatt bilde i utgangspunktet). F. Eks nesten 2 meter høy voksen og ettåring som står på stranda og ser ut på det store havet og peker, eller Toåring og 70-åring som sitter og spiller piano. Tar jeg et bilde jeg synes har fotografisk verdi der ansiktet til et av barna synes lar jeg være å dele, da tar jeg bort deler av bildet ved å putte noe over ansiktet. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gjør det én gang i året, på bursdagen hans. Kunne nok latt være å legge ut, men synes det er koselig med så mange likes og kommentarer 😁

Hvorfor ikke bare legge ut bilde av en ballong eller en leke? 

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De har et behov for å vise fram fasaden sin selv om de ikke vil at ungen skal kunne identifiseres. For dem er det bedre med «se hvor gøy vi har hatt det i dag» uten å vise ansiktet, enn å ikke legge ut noen ting.

Spesielt influencere ser jeg gjør det. Vil vise fram at de har vært på trilletur eller barnets nye klær, så skjuler de bare ansiktet.

Ser ikke helt problemet egentlig. Fint at de skjermer barna sine.

Anonymkode: 7f32d...7e2

Hvorfor viser man ikke klærne på hengeren eller gulvet? Eller motivet? Er hele vitsen bare å «se hvor flink jeg er til å ikke legge ut bilde av barna mine?»

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Helt uperfekt skrev (8 minutter siden):

Jeg legger ut bilder der barna kan være med, men med ryggen til, der jeg synes det er et motiv verdt å dele, men der det egentlig kunne vært hvilken som helst unge (bare at jeg sannsynligvis aldri ville tatt bilde i utgangspunktet). F. Eks nesten 2 meter høy voksen og ettåring som står på stranda og ser ut på det store havet og peker, eller Toåring og 70-åring som sitter og spiller piano. Tar jeg et bilde jeg synes har fotografisk verdi der ansiktet til et av barna synes lar jeg være å dele, da tar jeg bort deler av bildet ved å putte noe over ansiktet. 

Men hvis det er SÅ farlig at du må putte noe over ansiktet, så er det ikke noe vits? 

OM du hadde lagt ut et bilde som spilte piano med en 70 åring og litt av ansiktet vistes (gud forby), hva er du redd for at skal skje? Du har en privat Instagram konto og litt av barnet ditt vises. Hva kan skje med det bilde? Og jeg lurer faktisk oppriktig…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke bare legge ut bilde av en ballong eller en leke? 

🤷‍♀️ Fordi jeg synes det er litt koselig med et slikt bilde. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvis det er SÅ farlig at du må putte noe over ansiktet, så er det ikke noe vits? 

OM du hadde lagt ut et bilde som spilte piano med en 70 åring og litt av ansiktet vistes (gud forby), hva er du redd for at skal skje? Du har en privat Instagram konto og litt av barnet ditt vises. Hva kan skje med det bilde? Og jeg lurer faktisk oppriktig…

Tror egentlig det mest er en regel jeg har laget meg for å ikke legge ut masse bilder av barna fordi jeg synes de er såå søte på akkurat det bildet og det må jo resten av verden også synes 🙈 

Det skal sies at jeg en sjelden gang legger ut bilder der ansiktet synes også. Som du sier så har jeg en lukket profil med kun kjente, men jeg kjenner meg selv godt nok til at det kunne blitt for mye om jeg ikke hadde bestemt meg for å gjøre det sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er snakk om influencere eller mikro-influencere så er det for å utnytte muligheten til å tjene noen kroner på å bruke barna til reklame samtidig som de liksom skal være private og ikke vise noe🙄

Anonymkode: fd716...417

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig for det meste. Må du ha emoji over ansiktet er det teit å legge ut i det hele tatt. Men de som skal vise at de har vært på tur og tar bilde av landskapet med barnet vendt med ryggen til feks, det før jeg blir noe annet. Da er ikke barnet motivet i det hele tatt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gud bedre, hvorfor er folk på sosiale medier når de irriterer seg over alt mulig? 

Dette jævla hylekoret på KG som har som hobby å rakke ned på alt folk gjør på SoMe. GET A LIFE!!!!

Anonymkode: 3bcd9...cc4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud bedre, hvorfor er folk på sosiale medier når de irriterer seg over alt mulig? 

Dette jævla hylekoret på KG som har som hobby å rakke ned på alt folk gjør på SoMe. GET A LIFE!!!!

Du gjør jo det selv nå...

Anonymkode: fbbb3...0af

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må da være lov å ha klaging som hobby og 🤪😀 Slapp av.

Anonymkode: 40228...fa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I hele verden, er det jo kun moren til barnet (ikke en gang faren) som er interessert i å se bakhode på en unge. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en veninne som er bestemor som driver med dette… hun er nok veldig bevisst på å ikkje legge ut noe som identifiserer barnet, men så strebersk. Hun har lukket konto på insta så da hadde jeg heller ryddet opp i følgere. 

Anonymkode: 69a47...50d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lukket profil på Instagram med kun personer jeg kjenner som har tilgang, og rydder/sletter ofte både i venneliste og i bilder. Jeg legger ut noen bilder av barna (mest bilder av dyr og natur på kontoen ellers), men oftest uten at ansiktene på barna er tydelig eller synlig. Det kan ta være at barnet ser en annen vei, barnet er i bakgrunnen eller ute av fokus, barnet er langt unna, det er et gruppebilde der det er lett å forsvinne i mengden, bildet er i svart/hvitt osv. Det er jo mest fordi jeg ikke vil overeksponere barna mine på nett (selv om det er lukket profil vet man jo aldri), samtidig som jeg ikke vil gjemme de helt. Det hadde vært litt unaturlig om de aldri var på noen av bildene jeg delte med venner og familie også. Det er da snakk om bilder fra turer og opplevelser som barna også er med på. 

Men jeg gidder ikke å styre med å dekke ansikter med emojis osv 🙈 Barnehagen gjør det på bilder de legger ut på barnehagen sin Facebook og det skjønner jeg at de må, men selv synes jeg det blir for dumt å gjøre privat. De fine bildene der barna er i fokus fremkaller jeg og henger på veggen eller lager kalender til besteforeldre med 😊

Anonymkode: b5445...4cb

• Liker 1
Skrevet

Ler av dere som tror privat konto har noe å si. For det første så EIER facebook/insta/snapchat alle bildene dere laster opp, det står i term of use. Dvs de kan bruke bildet til det de vil - printe det på en buss, bruke det i reklame for dildoer, you name it. 

For det andre kan ikke barn gi samtykke til å være på internett for de skjønner ikke hva det vil si. Det burde være ulovlig å laste opp bilder av barn. Personvernskurs skulle vært pliktig! 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I hele verden, er det jo kun moren til barnet (ikke en gang faren) som er interessert i å se bakhode på en unge. 

Og hvorfor er alle andre interessert i å se ansiktet på et barn? Hehe :P 

Sorry meg, men barn er jo ikke interessante. 

Anonymkode: dd8db...eec

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...