Gå til innhold

Bestemor som er lei seg fordi vi har bonus besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i noen år hatt bonus besteforeldre til barna våre, da mine foreldre er døde. Jeg søkte etter dem i avisen , og ble full treff. De fungerer som vanlige besteforeldrene for barna og er også en tett relasjon for oss. De jobber dagtid, svigermor jobber mest kveld.

Svigermor jobber veldig mye og har ikke energi på fridager. Barna er aldri alene med henne. Vi har ikke så mye kontakt i det daglige desverre.  

Barna våre er 3 og 9 år.

Nå ytrer svigermor at hun ikke klarer forholde seg til at vi har dem, hun er lei seg mtp at hun ikke kan ta den delen.

Hvordan forholde meg til dette? Føler vi må skjule at barna skal til dem.

Vi er jo utrolig heldige som har disse menneskene i livet. 

Anonymkode: 9c890...230

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hun får bare være sur. Det er opp til dere hvem dere ønsker å ha et forhold til, og dere har valgt disse trivelige menneskene. 

Ellers så kan hun jo absolutt komme og være med barna mer, på deres premisser. Men hun må forstå at hennes arbeidsplan er av betydning, da det blir mindre muligheter for å møtes på dagtid grunnet jobb/bhg/skole for deres familie. 

Anonymkode: 1173f...057

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så hun kan ikke stille opp på samme måte selv, men vil ikke at andre gjør det? Antakelig ikke barnas beste hun har i tankene her vel… Dersom dere (helt hypotetisk) skal kutte dem ut, mener hun at hun skal stille opp tilsvarende - eller at barna og dere skal miste disse ressurspersonene i deres liv bare fordi hun ikke liker det? 

Dette hadde jeg glatt avvist. Dette er jo rein egoisme av henne. Har hun tenkt på at barna (og dere) er glade i disse menneskene, og at det ville blitt sorg dersom de forsvant..?

Anonymkode: 3426e...046

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier hun er såret, men jeg vet ikke helt hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Snur du godviljen til, kan du vel forstå at det er sårt for henne å se at barnet vokser opp og knytter seg til disse "ekstra" besteforeldrene, enten på lik grad eller mer enn henne, som er ordentlig bestemor. Kanskje hun føler at hun ikke gjør en god jobb som bestemor. kanskje tenker hun at når barna er store så vil de være mer med disse besteforeldrene. Kanjsje tenker hun at hun må dele i jula, konfirmasjon, bursdager osv.  Sier ikke at ordningen deres er feil eller dårlig altså. Flott for dere at dere har disse menneskene i livene deres. Men forstår også hva hun mener. Men det er litt rart at hun legger følelsene sine på dere da, det er jo hennes ansvar å stille mer opp og være bestemoren hun ønsker å være. Men så rekker det kanskje ikke til med tid. Hun må jo jobbe. Hun er kanskje alene?

Anonymkode: 076ad...c17

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Snur du godviljen til, kan du vel forstå at det er sårt for henne å se at barnet vokser opp og knytter seg til disse "ekstra" besteforeldrene, enten på lik grad eller mer enn henne, som er ordentlig bestemor. Kanskje hun føler at hun ikke gjør en god jobb som bestemor. kanskje tenker hun at når barna er store så vil de være mer med disse besteforeldrene. Kanjsje tenker hun at hun må dele i jula, konfirmasjon, bursdager osv.  Sier ikke at ordningen deres er feil eller dårlig altså. Flott for dere at dere har disse menneskene i livene deres. Men forstår også hva hun mener. Men det er litt rart at hun legger følelsene sine på dere da, det er jo hennes ansvar å stille mer opp og være bestemoren hun ønsker å være. Men så rekker det kanskje ikke til med tid. Hun må jo jobbe. Hun er kanskje alene?

Anonymkode: 076ad...c17

Ja det stemmer nok det du skriver. Dele jula, konfirmasjon osv? Konfirmasjon  f eks er jo ikke hennes dag? Ja hun er alene. 

Skrevet

Møt henne på at du skjønner hun ønsker å ha mer tid med barnebarna, og foreslå ting som at hun feks henter minste tidlig i barnehagen og at eldste går fra skolen til bestemor . Så henter dere ungene før hun må på jobb. 

Ikke sikkert hun vil/ orker dette, men da har hun iallefall fått innblikk i at det ikke er hennes egen arbeidstid som gjør det plent umulig å ha egentid med barnebarna. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Eneri skrev (17 minutter siden):

Møt henne på at du skjønner hun ønsker å ha mer tid med barnebarna, og foreslå ting som at hun feks henter minste tidlig i barnehagen og at eldste går fra skolen til bestemor . Så henter dere ungene før hun må på jobb. 

Ikke sikkert hun vil/ orker dette, men da har hun iallefall fått innblikk i at det ikke er hennes egen arbeidstid som gjør det plent umulig å ha egentid med barnebarna. 

Nei nei , det kan hun ikke. Vi har kommet med mange forslag. 

Skrevet

Så hun hverken kan eller vil stille opp, men er snurt fordi andre kan og vil? Trolig hadde hun blitt like snurt på dine foreldre, TS, hun hadde bare bortforklart det med at dine ble favorisert, eller noe sånt.

La mannen din gi beskjed til henne.

«Du mamma. Du har aldri tid og energi til å være med ungene. Det hører ingen steder hjemme at du vil nekte dem en relasjon til disse fantastiske menneskene som stiller opp for dem! Du er fortsatt bestemor! Gi lyd når du vil finne på noe med oss! Vi har prøvd å invitere deg med på litt ulike ting, og det hadde vært trivelig om vi hadde fått til noe.» 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Svar at det er selvsagt plass og hjerterom for Bestemor også, hun må bare si fra når hun ønsker å være med barnebarna, så skal dere nok få til det... så er ballen hos henne.

Anonymkode: a9f57...cad

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Svar at det er selvsagt plass og hjerterom for Bestemor også, hun må bare si fra når hun ønsker å være med barnebarna, så skal dere nok få til det... så er ballen hos henne.

Anonymkode: a9f57...cad

Vi har foreslått at hun kan ha de , mens vi går ut en time eller to. Hun skulle tenke gjennom det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at hun er såret, og så skjønner jeg godt at dere, ut fra veldig egoistiske grunner, ikke vil gi slipp på disse reservebesteforeldrene/barnevaktene/hva de nå er godt for når barna allerede har en bestemor.

Anonymkode: dd9b6...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner godt at hun er såret, og så skjønner jeg godt at dere, ut fra veldig egoistiske grunner, ikke vil gi slipp på disse reservebesteforeldrene/barnevaktene/hva de nå er godt for når barna allerede har en bestemor.

Egoistiske grunner? Jeg har ikke egne foreldre og har fått nye ressurspersoner i livet som er der for både oss og barna.

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor slutt å være sjalu. Vær glad for at barna har flere omsorgspersoner i livet, da det kan komme godt med senere. Vi trenger andre mennesker og et nettverk rundt oss.

Anonymkode: b61ff...95c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Njæ, er det så vanskelig å skjønne?

Dette er en «ordning» ingen drev med offisielt før på samme måte.

Hun jobber mye og er sliten - sikkert generelt lei seg for helheten. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har foreslått at hun kan ha de , mens vi går ut en time eller to. Hun skulle tenke gjennom det.

Angående lite kontakt: 

Er dette fordi hun ikke sitter barnevakt? Eller fordi hun takker nei til besøk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (9 minutter siden):

Njæ, er det så vanskelig å skjønne?

Dette er en «ordning» ingen drev med offisielt før på samme måte.

Hun jobber mye og er sliten - sikkert generelt lei seg for helheten. 

Angående lite kontakt: 

Er dette fordi hun ikke sitter barnevakt? Eller fordi hun takker nei til besøk

Vanskelig logistikk og lite fritid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har i noen år hatt bonus besteforeldre til barna våre, da mine foreldre er døde. Jeg søkte etter dem i avisen , og ble full treff. De fungerer som vanlige besteforeldrene for barna og er også en tett relasjon for oss. De jobber dagtid, svigermor jobber mest kveld.

Svigermor jobber veldig mye og har ikke energi på fridager. Barna er aldri alene med henne. Vi har ikke så mye kontakt i det daglige desverre.  

Barna våre er 3 og 9 år.

Nå ytrer svigermor at hun ikke klarer forholde seg til at vi har dem, hun er lei seg mtp at hun ikke kan ta den delen.

Hvordan forholde meg til dette? Føler vi må skjule at barna skal til dem.

Vi er jo utrolig heldige som har disse menneskene i livet. 

Hvorfor det? Damen er gammel nok til å både ha egne barn og barnebarn. Hun tåler å høre "det er leit at du velger å ikke ønske å forholde deg til dette. Men det er et valg du kan ta. Vi gidder ikke høre på konsekvensene av det valget - de må du bære selv" Og så sier dere "dette snakker vi ikke om" dersom hun igjen begynner å kverne.

Det verste som kan skje om man setter ned foten ovenfor slektninger som gjør seg vanskelige er at man må fortsette å grensesette dem livet ut. Det beste er at de enten endrer seg eller velger å forsvinne. Alle (absolutt alle) mulige scenario ved å sette ned foten er mye enklere å håndtere enn å lyve.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan du forstå at denne godt voksne damen har valgt å bli såret, og så valgt å pleie denne irrasjonelle "meg først" holdningen? For å bli såret av slik må man ha et ekstrems selvsentrert syn på livet. 

Slekt er ikke viktigere enn folka vi velger i livet. Folka vi velger i livet er viktigere enn slekt. 

Anonymkode: 55b51...9e5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vanskelig logistikk og lite fritid.

Ja, da tipper jeg hun er lei seg for sin egen situasjon egentlig.

Den generasjonen ligger litt bak oss i å ha fått uttrykke vandkelige følelser - så der du kanskje hadde vært ærlig med «skulle gjerne hatt mulighet til et annet liv/økonomi/helse og kunnet følge opp mye mer slik JEG vil» så sier hun «jeg er såret».

Ikke sikkert hun reflekterer veldig over dette selv utover å kjenne at det stikker dypt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår begge parter her. Som bestemor selv, hadde jeg nok følt akkurat det samme. Hun skulle ønske hun strakk mer til, og er lei seg for at hun ikke gjør det. Det er da helt legitimt. Og jeg forstår godt at dere er glade for å ha funnet gode mennesker som stiller opp som nettverk for dere. 

Anonymkode: fd78c...e70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om luksus-problemer!

:danser:

Anonymkode: 52232...64a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...