Gå til innhold

Hva skal man se etter i salgsoppgave og på visning ved boligkjøp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig begynt å se på boliger. Har fått et lån (ikke store summen, kan holde til en liten leilighet eller et lite, eldre hus), så jeg håper jeg finner den rette.

Jeg er helt ny på boligmarkedet, har vært på tre visninger før sammen med noen andre fordi de skulle kjøpe, men jeg har ikke sett veldig grundig på visninger siden jeg selv ikke skulle kjøpe disse boligene. Nå har jeg jo altså fått lånebevis og har begynt å lese noen salgsoppgaver (selv på boliger jeg ikke skal kjøpe bare for å sammenligne og lære meg litt uttrykk jeg ikke er kjent med), men jeg lurer på om dere der ute har noen tips til hva jeg bør se etter i en salgsoppgave, og hva er spesielt viktig å se etter på visning? Vil liksom ikke kjøpe "katta i sekken" allerede ved mitt første boligkjøp.

Når jeg skal på seriøse visninger, skal jeg ta med en som har erfaring med oppussing, og en som har jobbet i byggebransjen bare for å få litt hjelp med hva jeg bør se etter.

Anonymkode: ad92f...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sjekk tilstandsrapport og egenerklæringskjema fra selger. Les også om det eventuelt er noen planer i området.

Anonymkode: db7c4...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk tilstandsrapport og egenerklæringskjema fra selger. Les også om det eventuelt er noen planer i området.

Anonymkode: db7c4...66c

Hva med disse boligene hvor tilstandsrapport og egenerklæringsskjema fra selger ikke er med? Fikk en salgsoppgave på mail av en bolig som var lagt ut for tvangssalg. Bør salgsoppgave uten tilstandsrapport og egenerklæringsskjema samt hus som er lagt ut for tvangssalg unngås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med disse boligene hvor tilstandsrapport og egenerklæringsskjema fra selger ikke er med? Fikk en salgsoppgave på mail av en bolig som var lagt ut for tvangssalg. Bør salgsoppgave uten tilstandsrapport og egenerklæringsskjema samt hus som er lagt ut for tvangssalg unngås?

Boliger på tvangssalg hadde jeg unngått

Anonymkode: 49fb8...f8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilstandsrapport, egenerklæring og byggemåte/konstruksjon. I tillegg om det er noen fremtidsplaner for området.

Husker jeg kikket på et hus, men så fant jeg ut at den sank i grunnen. En annen  var det asbest-plater på ytterveggene. Svært helseskadelig og totalforbud i dag på nye bygg. 

Var også et borettslag der det sto med liten skrift at felleskostnadene skulle snart øke betraktelig. Mye å være obs på

Endret av Heisann12345
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er ålreit å sammenlikne det selger har skrevet i egenerklæringen og det takstmannen har skrevet i takstrapporten. Har flere ganger kommet over boliger hvor disse to ikke samsvarer.

Jeg liker også å prøve å finne annonsen/salgsoppgaven fra sist boligen ble solgt for å se om jeg finner noe rart. OBOS har en "Boliger vi har solgt"-funksjon på nettsiden sin hvor du kan søke opp adressen og finne dette fra sist OBOS solgte boligen (hvis de har solgt den tidligere), og jeg har sett andre meglerhus som også har en sånn funksjon. :)

Anonymkode: 13c3a...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det du bør gjøre hvis du ser på hus, er at noen som er kyndig leser salgsoppgaven og er med deg på visning. Vi har flere i familien som leste salgsoppgaven på huset vårt, og ett familiemedlem som var med på visning. Vi kan det som er helt basic som å lukte etter fukt/mugg spesielt på bad, kjenne på undersiden av bordene på husveggene om de er råtne og på vindskeiene, radonnivåer og eventuelle tiltak, se etter sprekker i konstruksjonen, drenering, avløp, isolering osv, men det er myye vi ikke kan så det var veldig betryggende når noen som var kyndig kunne vurdere huset og si at det er bra. 

Vi endte faktisk som eneste budgivere på huset vi nå eier og jeg tror mye handler om at mange (spesielt unge mennesker) er mest opptatt av farger på tapetene innendørs og ikke tenker så mye på ting som ikke er så enkelt og billig og gjøre noe med. Jeg har tenkt flere ganger etter visninger der folk har lagt inn høye bud på boliger som er i dårlig stand og krever en million ++ i oppussing (men som har relativt pene overflater) at folk nok har kjøpt katta i sekken uten å være klar over det. 

Anonymkode: 88790...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes veldig mange tråder om akkurat det samme. Bruk søkefeltet. "Kjøpe bolig" "Første boligkjøp" "Salgsoppgave" "Tilstandsrapport"

Anonymkode: 77e26...bdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullabu
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har nylig begynt å se på boliger. Har fått et lån (ikke store summen, kan holde til en liten leilighet eller et lite, eldre hus), så jeg håper jeg finner den rette.

Jeg er helt ny på boligmarkedet, har vært på tre visninger før sammen med noen andre fordi de skulle kjøpe, men jeg har ikke sett veldig grundig på visninger siden jeg selv ikke skulle kjøpe disse boligene. Nå har jeg jo altså fått lånebevis og har begynt å lese noen salgsoppgaver (selv på boliger jeg ikke skal kjøpe bare for å sammenligne og lære meg litt uttrykk jeg ikke er kjent med), men jeg lurer på om dere der ute har noen tips til hva jeg bør se etter i en salgsoppgave, og hva er spesielt viktig å se etter på visning? Vil liksom ikke kjøpe "katta i sekken" allerede ved mitt første boligkjøp.

Når jeg skal på seriøse visninger, skal jeg ta med en som har erfaring med oppussing, og en som har jobbet i byggebransjen bare for å få litt hjelp med hva jeg bør se etter.

Få med en eiendomsmegler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egenerklæring fra selgeren stoler jeg ikke på. Mange "glemmer" å nevne skjeggkre, for eksempel 

Anonymkode: 5aeed...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heisann12345 skrev (20 timer siden):

En annen  var det asbest-plater på ytterveggene. Svært helseskadelig og totalforbud i dag på nye bygg. 

Det er da ikke farlig med asbest, så lenge det får stå i fred, spesielt på utsiden av bygget. Det er imidlertid dyrt å bli kvitt, siden det er støvet fra riving/skadet asbestplater som er helsefarlig. 

Anonymkode: cffc9...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er da ikke farlig med asbest, så lenge det får stå i fred, spesielt på utsiden av bygget. Det er imidlertid dyrt å bli kvitt, siden det er støvet fra riving/skadet asbestplater som er helsefarlig. 

Anonymkode: cffc9...f31

Absolutt, men jeg vil da aldri anbefale noen om å kjøpe et sted med asbest. Jeg nevnte det som en ting man bør være obs på, finnes folk som aldri har hørt om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste er å lese Tilstandsrapporten, de punktene hvor takstmann har skrevet TG 2, og hvis det står TG 3 på noen punkter burde du ikke kjøpe med mindre du har mye penger til å renovere. TG2 betyr funksjonelt men noe vedlikehold, TG 3 betyr ubrukelig og må byttes for å bo der. Kan være gulv, bad, vinduer osv. 

TG1 betyr bra/nesten som ny/uten skader eller slitasje. 

Gradene settes punktvis på rom til rom og utdypes i Tilstandsrapporten. Du finner tilstandsrapporten ca 3/4 ut i salgsoppgaven, mot slutten men ikke helt til sist. 

Anonymkode: 479ac...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TG 3 betyr ubrukelig og må byttes for å bo der

Nå settes også tg3 ved manglende dokumentasjon, så det behøver ikke være ubrukelig. 

Anonymkode: 2e8ff...4d2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.4.2022 den 20.24):

ikke kjøp tvangssalg. 

Det er jo nettopp tvangssalg. 

Da kan du risikere at det blir kamp for å få de gamle eierene ut, eller at de ødelegger bolig før utflytting. 

Nå er det nye krav til tilstandsrapport så les den nøye og få inntrykk over hvor mye du må legge inn ekstra til vedlikehold. 

På visning er det raskt å bli opptatt av interiør og møbler, men prøv å heller se rommet og forestill deg dine egne ting og deg selv som bor der. Vær og klar på at det ikke er lang tenketid, og finner du et du kan tenke på så er det som regel budrunde dagen etterpå. Det er heller ikke sikkert du får følelsen av "drømmebolig", men mer i retning av at det er en bolig du kan se for deg bo i og trives i

Anonymkode: 9783c...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får sikkert mange gode råd i tråden her om hva du skal se etter rent byggteknisk. 

Det meste innenfor veggene går det an å gjøre noe med. Alt utenfor er straks verre. Gå deg en tur i nabolaget og kjenn på stemningen. Lytt etter støy. Sjekk solforhold. Og ikke minst, sjekk om det er planlagt noe utbygging eller endring i området. 

Anonymkode: c1e36...b05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2022 den 1.43):

Det viktigste er å lese Tilstandsrapporten, de punktene hvor takstmann har skrevet TG 2, og hvis det står TG 3 på noen punkter burde du ikke kjøpe med mindre du har mye penger til å renovere. TG2 betyr funksjonelt men noe vedlikehold, TG 3 betyr ubrukelig og må byttes for å bo der. Kan være gulv, bad, vinduer osv.

Anonymkode: 479ac...227

Nei. Man får også TG3 om man ikke har håndløper ned en trapp.

Her jeg bor er det 6 trappetrinn mellom etasjene, og har ikke håndløper fordi det er vegger på begge sider. Takstmannen sa at det får man automtisk tg3 på.

Anonymkode: 124e7...840

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...