Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjeldsordning. Har konfirmant neste år. Klarer ikke å spare noe. Tenkte å spørre om jeg kan droppe å betale i april og mai neste år. Og forlenge avtalen med 2 måneder. Så alle får pengene som står i avtalen. Er dette noe de kan gå med på? 

Anonymkode: d39cf...bb1

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om hjelp fra Nav 

Og far til barnet skal betale halvparten 

Anonymkode: b382b...5bf

Skrevet

Må du ha konfirmasjon? Bare spør? Mange som ikke har det nå, om du har familie så kan du lage koldtbord og spørre folk om å lage når hver. Spør om noe kan lage kaker. Om mulig ha det hjelper hos deg:)

Om ditt barn ikke bryr seg om konfirmasjon tenker jeg at om du ikke har råd bør du ikke ha det:)

Bare Kansje en liten fest

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan søke om hjelp fra Nav 

Og far til barnet skal betale halvparten 

Anonymkode: b382b...5bf

Nav ser bare på inntekt og utgifter til husleie og livsopphold. De bryr seg ikke om jeg betaler gjeld 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om det ja, kontakt namsmannen så får du hjelp til å sende endringsforslag til kreditorene. 

Anonymkode: 3f054...cab

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Må du ha konfirmasjon? Bare spør? Mange som ikke har det nå, om du har familie så kan du lage koldtbord og spørre folk om å lage når hver. Spør om noe kan lage kaker. Om mulig ha det hjelper hos deg:)

Om ditt barn ikke bryr seg om konfirmasjon tenker jeg at om du ikke har råd bør du ikke ha det:)

Bare Kansje en liten fest

Han vil konfirmeres. Og vil ha ett selskap. Skal ikke gå utover han at jeg sliter 

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nok få til noe har sett det i gjeldsordning før. Men usikker på om det var avklart ved inngåelse. Uansett vil tro de kan ordne det. Har jobbet hos skatteoppkreveren

Anonymkode: ace2d...7a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han vil konfirmeres. Og vil ha ett selskap. Skal ikke gå utover han at jeg sliter 

Ok:) men har dere familie? Dere kan spare mye der. Mange i vår familie/ slekt har gjort dette. Jeg har laget mange kaker til slike ting:) håper jeg ikke høres dum ut, men vil bare hjelpe:) hva er dyrest for deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Ok:) men har dere familie? Dere kan spare mye der. Mange i vår familie/ slekt har gjort dette. Jeg har laget mange kaker til slike ting:) håper jeg ikke høres dum ut, men vil bare hjelpe:) hva er dyrest for deg?

Takk 😉Har liten familie. Men venner kan hjelpe med kaker og sånt. Må kjøpe klær og leie lokale. Og så må han få en gave 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk 😉Har liten familie. Men venner kan hjelpe med kaker og sånt. Må kjøpe klær og leie lokale. Og så må han få en gave 

Kan dere kanskje ha festen hjemme?
Ang sparing; jeg er ufør på minsteytelse. Har en niese som skal konfirmere seg til våren, og jeg har spart 50kr pr uke i en spareapp i to år, og har nå 5000kr oppspart til dette formålet. Det blir en fin pengegave til niesen, pluss at jeg har råd til å kjøpe inn til kakebakst pluss litt ekstra. Hadde du kunnet gjøre noe lignende? Hadde du klart å spare 100kr i uka/ 400kr i mnd, som bare blir trukket automatisk? Det hjelper på det😊

Anonymkode: c34fd...f09

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva ønsker han seg?

Skrevet

Hei

Dette skulle vært avklart under gjeldsforhandlingene, slik at du kunne ha spart opp nok penger til konfirmasjonen. Her har namsmannen sviktet sin veilednings, og informasjonsplikt.

Egil Rokhaug uttaler i sin bok Gjeldsordningsloven i teori og praksis, 3. utgave 2015 på side 310.

«Det må imidlertid være klart uholdbart å forvente at skyldneren av eget tiltak skal sørge for at konfirmasjonsutgifter legges inn i forkant. Dette må namsmannen veilede om. Dersom dette ikke er gjort bør endring aksepteres

Her viser E. Rokhaug til punkt 8.2.2. i boken

Det blir vist til dom LG-1998-20 Stadfestelse, livsopphold, forsørgelse av barn, konfirmasjon

I dommen heter det: «Ekstraavsetning til konfirmasjon med kr 2 000. kunne aksepteres»

Under punkt 4.7 Saksbehandlerens plikt til å veilede skyldneren på s. 221, i samme bok, siste ledd skriver han:

«Namsmannen bør her gå MEGET DETALJERT til verks. Skyldneren må forklares hvordan livsoppholdssatsen i gjeldsordningslovens livsoppholdsforskrift er oppbygd, jf. kapittel 6 nedenfor, og spørre om eventuelle ekstraordinære utgifter til sykdom, samvær med barn, ekstraordinære reiseutgifter osv

E. Rokhaug uttaler seg videre på s. 221, samme bok, siste ledd, andre setning, videre om begrunnelsen for hvorfor namsmannen må gå meget detaljert til verks. Han uttaler:

«Det kan som utgangspunkt ikke forventes at publikum kjenner disse reglene særlig godt».

E. Rokhaug fortsetter med, når namsmannen har gjort en feil, i samme bok på s. 222, tredje ledd.

«Dersom namsmannen eller medhjelper har gitt utilstrekkelig eller misvisende veiledning, kan dette etter rettspraksis få betydning på ulike stadier i saken. Et hovedsynspunkt i rettspraksis (som åpenbart må være riktig), synes å være at skyldneren må kunne stole på de anvisninger namsmannen eller medhjelper gir, og at det IKKE skal gå utover skyldneren dersom disse skulle vise seg å ikke være riktige.»

I din sak har altså namsmannen gjort en feil. Jeg ville da ikke ha akseptert en forlengelse av ordningen.

Begrunnelsen for ikke å akseptere en forlengelse er som følger.

Hvis namsmannen hadde gjort jobbens sin, slik han er pålagt ved lov da ville du ha kunnet sette av penger fra det tidspunktet din ordning ble åpnet og frem til konfirmasjonsdagen.

Dette ville ha tilsvart det samme beløpet som du nå må ta av innbetalingene til dine kreditorer.

Du begjærer endring av din gjeldsordning ved å vise til

§ 6-1.Endring av gjeldsordning på begjæring av skyldneren

På begjæring av skyldneren kan retten stadfeste et forslag til endring av en gjeldsordning dersom det i gjeldsordningsperioden har inntruffet omstendigheter som skyldneren ikke burde forutse, eller dersom andre særlige omstendigheter foreligger som svekker skyldnerens evne til å oppfylle gjeldsordningen.

Anbefaling.

Ta kontakt pr telefon med saksbehandleren og be om møte.

ABSOLUTT ALL KOMMUNIKASJON med saksbehandleren om dette må du gjøre skriftlig.

De henvisninger jeg har sitert i anførselstegn og kursiv skrift er tolkninger som E. Rokhaug har gjort.

E. Rokhaug er han som er «sjefen» for gol.

Du kan derfor godt ta med dette jeg har skrevet til namsmannen og legge dette frem for saksbehandleren.

Jeg har laget noen dokumenter som tar for seg mange av de punkter namsmennene synder mot.

Du kan gå til denne nettadressen og laste disse ned. De er gratis.

https://www.pengenett.com/viewtopic.php?f=4&t=94

Bøker og nedlastninger fra nettet.

Nedlastninger.

Last ned loven (gol.) Denne finner du på Lovdata.

Ot. prp.. 81 (1991-92) Den første Ot. prp.. altså den opprinnelige.

Her finner du om barn, som ikke er tatt med i de andre Ot. prp.’ ene.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Stortingsforhandlinger/Lesevisning/?p=1991-92&paid=4&wid=d&psid=DIVL682

Ot.prp. nr. 99 (2001-2002)

Om lov om endringer i lov 17. juli 1992 nr. 99 om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner mv. (gjeldsordningsloven)

Klikk på lenken under

https://www.stortinget.no/nn/Saker-og-publikasjonar/Saker/Sak/?p=25215

og

Ot. prp... nr 155 (2012–2013)

Dette er lovforarbeidene til gol. Her vil du finne ut hva lovgiverne har ment, tenkt og hvilke argumenter som ligger til grunn for hvorfor loven er utformet, skrevet slik den er blitt skrevet.

Klikk på lenken under

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-155-l-20122013/id726471/?ch=1

Delt ikraftsetting av lov 14. mai 2014 nr. 17 om endringer i gjeldsordningsloven og dekningsloven mv.,

Her vil du finne opplysninger om hva livsoppholdssatsen skal inneholde og hva du har krav på i tillegg til livsoppholdssatsene.

Klikk på lenken under (Grønn tekst)

Kongelig resolusjon - Regjeringen.no

Søk på nettet.

Hvis det er ting du mener du ikke får et svar på som du forstår, eller gir mening, så søk på nettet.

Fagterminologi

Du har nå havnet inn i en verden full av fagterminologi. Det er egne juridiske leksikon som ligger ute på nettet. Du må ikke tro at du forstår et faguttrykk. Søk på nettet, eller lån et juridisk leksikon eller ordbok.

Bøker

I tillegg kan du låne bøker på biblioteket om gjeldsordning skrevet av Egil Rokhaug og Ernst Moe. Ernst Moes utgave nr 3. Begge disse forfatterne har kalt sine bøker det same; Gjeldsordningsloven med kommentarer og Gjeldsordningsloven i praksis.

Egil Rokhaug er han som er ansvarlig for gjeldsordningsloven og reiser rundt og lærer opp namsmenn og Navs gjeldsrådgivere. Ernst Moe blir ofte brukt som henvisning i gjeldsordningssaker.

Bøkene inneholder stikkordregister så de er lette å finne frem i.

Lenker.

Her finner du søknadsskjemaer (Politiets sider)

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/

Her finner du info om gjeldsordning

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/gjeldsordning/soke-gjeldsordning/

NB!!!!!

Men ikke glem at det er saksbehandleren som ikke har gitt deg nok og meget viktig informasjon.

Det er derfor en feil begått av saksbehandleren, og ikke deg.

Derfor skal du ikke akseptere noen forlengelse.

Håper dette er til litt hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...