Gå til innhold

Jeg er uenig i at dagens standard på økologisk mat er bærekraftig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En økoøogisk produksjon som ikke bruker kunstgjødsel, slik at landbruksproduksjonen ikke oppnår den postensiale kapasiteten på hvert jorde, er er egoisgisk og ikke bærekraftig for verden. Jo flere bønder som dyrker økologisk, jo flere mennesker vil sulte i verden.

Anonymkode: 923d1...7cd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Det produseres nå 4678 millioner tonn mat på verdensbasis årlig, men en tredjedel kastes (BCG, 2018)"

Gjør noe med det først før jeg vurderer å spise mat som er giftsprøytet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt det samme som deg, TS. På den annen side - jeg kjøper økologisk kjøtt og meieri (eventuelt reko), for at dyrene skal ha hatt det best mulig. Det er dyrt, så blir ikke så ofte. Om alle spiste mindre kjøtt ville det vært mer enn nok mat til alle, da det går med en del kilo korn per kilo kjøtt.

Anonymkode: 40906...550

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har tenkt det samme som deg, TS. På den annen side - jeg kjøper økologisk kjøtt og meieri (eventuelt reko), for at dyrene skal ha hatt det best mulig. Det er dyrt, så blir ikke så ofte. Om alle spiste mindre kjøtt ville det vært mer enn nok mat til alle, da det går med en del kilo korn per kilo kjøtt.

Hvorfor innbiller du deg at økologiske dyr har det bedre enn ikke-økologiske dyr? Liker du å leve på en bløff?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, A-hunter said:

Hvorfor innbiller du deg at økologiske dyr har det bedre enn ikke-økologiske dyr? Liker du å leve på en bløff?

Hehe, nei, jeg vil ikke si at jeg lever på en bløff altså. Så vidt jeg har fått med meg er det strengere krav til dyrevelferd i økologisk landbruk, så da går jeg heller for de produktene. Ikke noe verre enn det. Hva er dine tanker om hovedinnlegg da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En økoøogisk produksjon som ikke bruker kunstgjødsel, slik at landbruksproduksjonen ikke oppnår den postensiale kapasiteten på hvert jorde, er er egoisgisk og ikke bærekraftig for verden. Jo flere bønder som dyrker økologisk, jo flere mennesker vil sulte i verden.

Vi er ALT for mange mennesker, det er det som ikke er bærekraftig. Flere mennesker må dø og færre må bli født, enkelt og greit. Minst 90 % av menneskeheten burde helst dø ut, rett og slett på grunn av antall. 

Dessverre er det ingen av krisene for tiden egnet til å gjøre noe med dette. Ddt er bare masse keiser som setter med levestandarden, gjør livet til folk kjipt, men som de/vi ikke dør av. Som korona, krigen i Ukraina, mat-mangel, energimangel, klimakrise etc etc. Kan selvfølgelig hende at all mikroplasten til slutt tar knekken på oss, men mest sannsynlig gir vel den også bare dårligere helse uten å drepe oss…

Anonymkode: a5b99...136

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok mat til alle i dag. Det er fordelingen av maten som produseres det må gjøres noe med. Men enig i at i at mange bør spise mindre kjøtt!

Anonymkode: a1c01...a32

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en kjensgjerning, det er ikke noe du trenger å være uenig eller enig i. Det er ikke mulig å mette hele verden med økologisk jordbruk, det er fakta. 

Anonymkode: b1c6e...ecc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok mat til alle i dag. Det er fordelingen av maten som produseres det må gjøres noe med. Men enig i at i at mange bør spise mindre kjøtt!

Anonymkode: a1c01...a32

færre bør leve, og mange bør spise mindre i det hele tatt, ikke bare mindre kjøtt. 

Det er ikke mulig å orodusere nok mat til 8 milliarder på en noenlunde etisk måte. Konvensjonelt produksjonsdyrehold er ekstrem dyemishandling, der dyrene lever alt for tett, noe som fører til sykdommer, infeksjoner, antibiotikamisbruk etc.

Vegansk matproduksjon er problematisk fordi man ødelegger naturlig habitat i mye større grad enn beitedyr i utmark gjør, monokulturdyrkninger utarmer jorda og pløying ødelegger jordsmonnet på sikt. Frukt, korn og grønnsaksprodukajon er mye mer klima-avhengig enn gressproduksjon til dyremat, noe som kan være skummelt å basere seg på med ustabilt klima i endring.

Færre mennesker å mette, flere og mindre gårdsbruk, utstrakt bruk av utmatksbeite, mindre populasjoner med dyr per gård (både for dyrevelferd men også for å hindre smittsomme sykdommer i å ta ut for mange i slengen), permakulturdyrkning, og at flere i verden spiser hovedsaklig kortreist mat. 

AnonymBruker
Skrevet

Ellers vet jeg ikke hvem du er uenig med ts, jeg har aldri hørt et eneste menneske påstå at det er bærekraftig å skulle mate 8 milliarder mennesker med økologisk mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Jeg er uenig i dagens begrep «økologisk». Det har noe for seg å diskutere innholdet i det. Kunstgjødsel er noe annet enn sprøytemidler, og dyrevelferd er noe annet enn gressforet for eksempel. Mange er opptatt av å spise økologisk. Jeg er opptatt av at de som gjør det tar informerte valg. 

Og 8 mrd er ikke bærekraftig det heller, men jeg er ikke villig til å se på at vi i vesten skal kaste bort muligheten til å utnytte det arealet vi kan best mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Få ned befolkningsantallet på jorden til en milliard. Maks. 

Der problemet ligger.

Anonymkode: 47c0a...329

AnonymBruker
Skrevet

Økologisk er per i dag ikke spesielt bærekraftig, ikke er det bedre for dyrene heller. Helsemessig har vi verken beviser for at det er bedre eller skadelig, så det er usikkert. Dyrt er det i alle fall. 

Anonymkode: ebbd7...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...