AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Jeg og samboer er dypt uenige om stell av barna på 3 og 5 år. Han slurver generelt mye med vask av ungene, noe som irriterer meg, men jeg sier ikke noe på det og vasker dem heller ekstra nøye og tenker at det derfor går "opp i opp". Men tannpussen klarer jeg ikke å slå meg til ro med og nå renner det snart over for meg! Jeg krever at ungene pusser tennene morgen og kveld og mener at det er den voksne som skal stå for tannpussen mens ungene selvfølgelig gjerne kan ta en runde de og. Han mener derimot på at ungene på 3 og 5 år er store nok til å ta ansvaret for pussing av tennene selv og kaller meg politi hvis jeg legger meg opp i det. Og så er det jo bare melketenner. Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt og mener det grenser mot omsorgssvikt. Skulle ønske det gikk an å få bot for sånt slurv! Det er jo ungene det på sikt kommrr til å gå ut over. Eller er det jeg som er helt på bærtur?? Anonymkode: f5fa7...172 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Selvfølgelig kan de ikke det. Bor mannen din under en stein? Tannlegeforeningen anbefaler at man hjelper til til de er 12 år. Det er kanskje i overkant, men sier noe om at 3 og 5 er altfor tidlig. De har ikke engang håndmotorikken som kreves. Hvem av dere fulgte femåringen til tannlegen da hen var fire? Anonymkode: af578...f47 11 1
Gjest theTitanic Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Riktig som nevnt over. Barn skal ha hjelp med tannpuss frem til 12 år. Minst 1 gang om dagen. Den andre gangen kan de gjøre selv etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Vi var på tannstell kurs på helsestasjonen som en del av barselomsorgen, stor gruppe mødre med barn som fikk kurs i hvordan man pusser, hva man bruker og hvor lenge og ofte. Da ble det sagt at barn ikke bør pusse tennene selv før de er minst 10 år gamle. Og deretter se over hver kveld. Jeg har derfor som mål å holde ut såpass lenge. Iallefall se over og jevnlig gå over selv. Fra de er 6 er det anbefalt å bruke tanntråd også, for vanen sin skyld. Mine er 4 og 7 år nå og er ikke på noe som helst vis dyktige nok til å få til det selv. De pusser, men bare fremsiden av tennene blant annet. Hjelper dem både morgen og kveld. Anonymkode: 3ca1f...2c8 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Nei, pusse over til 12 år. Anonymkode: 9ca4b...908 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 5 åringen har nylig vært hos tannlegen på kontroll og fikk da skryt for god tannpuss og fine tenner. Dette bruker han som begrunnelse for hvorfor han mener de kan gjøre det selv. Jeg har også opplyst han om anbefalingene fra tannlegeforeningen, men han sier at de er hysteriske. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å nå inn til han. Jeg blir helt matt.. -Ts Anonymkode: f5fa7...172
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Helt og fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 21f1b...50e 3
Lorieen Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Nei, anbefalingen er at man hjelper til/pusser over tennene fram til de er 12 år. En treåring og en femåring kan absolutt ikke skjøtte tannpussen selv. 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Nei, de er for små. Dessuten er det ikke bare melketenner, etter det tannlegen vår fortalte kan tennene under få problemer om melketennene blir ødelagte ettersom de ligger under. Ene min knakk en tann når barnet var 2 år som måtte trekkes, og da var de redd tannen under kanskje var blitt ødelagt slik at barnet ville mangle en voksentann. Gikk fint heldigvis. Anonymkode: 9b5ea...4e7 3
Veggdyret Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 Nei. Mitt eldste barn har fått lov til å pusse ca annenhver gang selv fra 6-7 år, frem til skolestart var det helt uaktuelt å få ta hele kveldsstellet selv - jeg eller faren pusset en runde etter at barnet hadde fått prøve selv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Jeg kan kanskje se for meg at en syvåring med elektrisk tannbørste kan børste selv hvis voksne ser på. Anonymkode: 52289...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 Vi lar de pusse selv først, og så går vi over etterpå. Syntes begge deler er viktig.viktig å lære å pusse selv, samtidig som vi voksne må beholde ansvaret og kontrollen når de er så små. Anonymkode: b6dab...560 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg og samboer er dypt uenige om stell av barna på 3 og 5 år. Han slurver generelt mye med vask av ungene, noe som irriterer meg, men jeg sier ikke noe på det og vasker dem heller ekstra nøye og tenker at det derfor går "opp i opp". Men tannpussen klarer jeg ikke å slå meg til ro med og nå renner det snart over for meg! Jeg krever at ungene pusser tennene morgen og kveld og mener at det er den voksne som skal stå for tannpussen mens ungene selvfølgelig gjerne kan ta en runde de og. Han mener derimot på at ungene på 3 og 5 år er store nok til å ta ansvaret for pussing av tennene selv og kaller meg politi hvis jeg legger meg opp i det. Og så er det jo bare melketenner. Jeg syns ikke det er greit i det hele tatt og mener det grenser mot omsorgssvikt. Skulle ønske det gikk an å få bot for sånt slurv! Det er jo ungene det på sikt kommrr til å gå ut over. Eller er det jeg som er helt på bærtur?? Anonymkode: f5fa7...172 Nei. har til og med fått beskjed om og hjelpe 9åringen min Anonymkode: 24658...ae0 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): 5 åringen har nylig vært hos tannlegen på kontroll og fikk da skryt for god tannpuss og fine tenner. Dette bruker han som begrunnelse for hvorfor han mener de kan gjøre det selv. Jeg har også opplyst han om anbefalingene fra tannlegeforeningen, men han sier at de er hysteriske. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å nå inn til han. Jeg blir helt matt.. -Ts Anonymkode: f5fa7...172 Du får ta ansvar for tannpussen da. Om han ikke tror på rådene fra tannlegeforeningen, tror han nok best om sine egne meninger, og jeg tviler på at du får endret hans syn når han virker så bastant. Du kan jo ikke tvinge han til å endre mening heller. Anonymkode: 4a6ac...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 Jeg pusser tennene til min 5 åring, ikke sjangs at han klarer å gjøre det skikkelig selv. Han får pusse selv etterpå. Han ber om hjelp også, har sett hacky smacky eller hva han heter på youtube🤣 Kanskje du må vise faren til ungene denne hacky smacky, eller karius og baktus😅 Anonymkode: 76e92...0cb 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 Hva annet mener han er hysteri? Tannlegeforeningen er klar på at de skal ha hjelp frem til de er minst 12 år. Her har hun på 11 fått lov å pusse tennene alene i et par måneder, under påsyn av oss. Hun på 9 og han på 7 får fremdeles hovedpussen av oss, og pusser selv på morgenen. Seriøst, det tar totalt 6 minutter av kveldsstellet å hjelpe de med å pusse tennene (2.min som er anbefalt pussetid) Det er en liten tidspris å betale for å sørge for god tannhygiene. Anonymkode: c57c9...956 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 At en treåring selv skal ha ansvaret for å få pusset tennene sine godt nok er i overkant optimistisk. Vår på fire gnir tannbørsten litt mot den samme tanna og da på en flate. Forsøker vi å veilede er det en annen tann også som får samme behandling og deretter er fokuset helt borte. Barnet har god fokus på andre ting, men tannpuss? Not so much. Anonymkode: ba425...6bf 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #18 Skrevet 3. april 2022 Snart 8-åringen her har ansvar for å pusse tenner om morgenen før han går til skolen. Da har vi dratt på jobb. Om kvelden pusser han selv først, og så tar jeg og pusser litt. Jeg synes faktisk det er enklere å hjelpe 3-åringen med tannpuss, enn snart 8-åringen. Begge tar fluortablett om kvelden etter tannpuss. Anonymkode: 37cd1...c57 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva annet mener han er hysteri? Tannlegeforeningen er klar på at de skal ha hjelp frem til de er minst 12 år. Her har hun på 11 fått lov å pusse tennene alene i et par måneder, under påsyn av oss. Hun på 9 og han på 7 får fremdeles hovedpussen av oss, og pusser selv på morgenen. Seriøst, det tar totalt 6 minutter av kveldsstellet å hjelpe de med å pusse tennene (2.min som er anbefalt pussetid) Det er en liten tidspris å betale for å sørge for god tannhygiene. Anonymkode: c57c9...956 Godt poeng.. Jeg skjønner ikke hvorfor han har så store problemer med det. Ts. Anonymkode: f5fa7...172
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du får ta ansvar for tannpussen da. Om han ikke tror på rådene fra tannlegeforeningen, tror han nok best om sine egne meninger, og jeg tviler på at du får endret hans syn når han virker så bastant. Du kan jo ikke tvinge han til å endre mening heller. Anonymkode: 4a6ac...dbb Det er jo akkurat det. Skal jeg virkelig være nødt til å ta over absolutt alt av stell for barna? Jeg hører ofte at kvinner ikke slipper mennene til, men når man prøver så er dette utfallet? Her ser jeg nesten ingen annen utvei selv enn å ta over hver eneste tannpuss. Noe jeg syns er skikkelig, skikkelig urimelig! Men det hjelper jo ikke akkurat å forlate han heller.. Ts. Anonymkode: f5fa7...172 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå