Gå til innhold

Har de fortsatt lav skatt og nedskriving av studielån i Finnmark?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å selge huset på østlandet og emigrere nordover. Det og lav strømpris bør gi meg et kraftig løft i kjøpekraft. Med rimelige flybillettpriser vil jeg uansett kunne reise til hjemtrakten flere ganger i året. Helger og ferier kan jeg tilbringe på østlandet eller i utlandet slik nordlendingene gjør. Hvor skal jeg flytte? Bør hest være en by pga jobbmuligheter.

Anonymkode: 8c977...ea8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vurderer å selge huset på østlandet og emigrere nordover. Det og lav strømpris bør gi meg et kraftig løft i kjøpekraft. Med rimelige flybillettpriser vil jeg uansett kunne reise til hjemtrakten flere ganger i året. Helger og ferier kan jeg tilbringe på østlandet eller i utlandet slik nordlendingene gjør. Hvor skal jeg flytte? Bør hest være en by pga jobbmuligheter.

Anonymkode: 8c977...ea8

Rimelige flybillettpriser til Finnmark? Hvor har du sett det?

Anonymkode: a7a61...bdf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er fremdeles nedskrivning på studielån i Finnmark, samt Finnnarkfradrag på skatten.

Vet ikke hvilken utdanning du har, så kan ikke si kor om hvor du bør flytte.

Anonymkode: 037f2...45b

AnonymBruker
Skrevet

Rimlige flypriser? Fortell meg gjerne hvor..  Jeg flytter snart sørover igjen, men ja - du får nedskriving (inntil 25 000 i året), og litt lavere skatt, men det spises opp på mange andre områder. 

Anonymkode: 4729e...2d2

• Liker 1
Skrevet

Du kan flytte til Alta eller Hammerfest. Billige flybilletter til og fra Finnmark har jeg forøvrig sett lite av.

AnonymBruker
Skrevet

De lave strømprisene vil bare vare i ca 5 år til, just saying..

Anonymkode: 2adc1...862

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha. Ja, strømmen er lavere, man får nedskrevet studielån, og man får finnmarksfradrag på skatten. Strømmen er dog like billig i Trøndelag, så ville nok heller anbefalt deg å flytte dit. Som en annen AB over her skriver så blir de økonomiske "fordelene" spist opp på andre områder, i tillegg til at det er svært få andre fordeler ved å bo her oppe. Vi emigrerer snart sørover selv. Flybilletter er MYE dyrere i Finnmark, det er snø fra september til mai, det er aldri vår, en uke i strekk med 4 grader er helt normalt midt i juli, og temperaturer over 20 grader får vi kanskje 10 dager i året. I tillegg blåser det 24/7 (vi sier det er vindstille dersom det er under 10 m/s), det er storm flere ganger i måneden (over 20m/s), og det tar flere timer å kjøre til nærmeste by/tettsted uansett i Finnmark du bor. 

Dersom du tenker å reise mer enn et par ganger i året så er den økonomiske fordelen ved å bo her oppe brukt opp i flybillett-priser. En flytur fra en by/tettsted i Finnmark til Tromsø koster gjerne 2-3000kr eller mer. Fly fra Hammerfest til Oslo/Trondheim kan fort komme opp i 5-7000kr for én person. Det er billigere fra Alta pga. muligheten for å fly Norwegian/SAS, men med tanke på jobbmuligheter kan fort Hammerfest være det mest gunstige stedet å bo (sykehus/gassanlegg). 

Anonymkode: b153e...ba9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flybilletter er dyre. Men selv sparer jeg masse ved å bo nordpå. Bruker mindre på kaféer, shopping og boutgifter. 
Kjøpt leilighet i Alta for 2,3 mill i fjor. Nesten nedbetalt etter salg av leiligheten i Oslo, der jeg fikk 3,7 for forrige leilighet.

Har bare betalt 17 tusen av studielånet på 400 000, og den er nedbetalt med 72 000 allerede! 😎 og strømregningen har vært på mellom 500-800 kroner i mnd i vinter.

Vinteren er digg! Og somrene er fantastiske, selv om man ikke kan gå i kjoler og skjørt hele sommeren 😅og denne tiden av året er nyyydelig! Vært på isfiske hele helga, i knallsol og herlig skiføre 😍 Vil aldri flytte igjen!

Anonymkode: c1e03...288

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...