Gå til innhold

Katten halter

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, katten hadde nok ikke vondt...  :ironi:

Eh, hallo? Føles det så godt å ha rett?

Over til trådstarter: fint at det ordnet seg da :) At en katt halter er ikke så veldig uvanlig, i hvert fall ikke hvis det er en aktiv katt (og klønete, slik som min var :))

Hvis dere faller og slår foten, og begynner å halte dagen etterpå..drar dere til legen med en gang..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nei, katten hadde nok ikke vondt...  :ironi:

Det er dette som er så skummelt når skaden tilsynelatende er liten. Hvis dyret halter av et sår man knapt kan se, så bør det ringe en varselbjelle.

I alle de årene vi har hatt dyr i hus (snart 30 år), har INGEN av dem haltet uten grunn.

Små sår som kun har vært små sår har aldri ført til halting hos oss.

Nå må du roe deg ned da.

Det er da ingen her som har betvilt at katten ikke hadde det vondt.

Og denne katten haltet ikke uten grunn...trådstarter beskrev årsaken til haltingen.

Trådstarter har opptrådt veldig ansvarlig....fulgt med på utviklingen....og da hun (antageligvis) opplevde en endring...så tok hun katten til dyrlegen.

At bør ringe ei bjeller hver gang en katt får et sår man knapt kan se er nonsens.

Skrevet (endret)
Hvis dere faller og slår foten, og begynner å halte dagen etterpå..drar dere til legen med en gang..?

Nettopp...er det som er "greia".

............................

I tillegg til rene skader (som hos denne katten)...kan også dyr bli litt småuggne...uten at man bør løpe av gårde til dyrlegen med en gang.

Endret av sixx
Skrevet
Oppdatering fra trådstarter...

Jeg dro til dyrlegen i kveld.

Han hadde littegranne feber.

Etter barbering av frambeinet fant man 4 bitt.

Han skal gå på antibiotika, og jeg skal massere bittene for å få ut værken som er inni.

Flott at det ordnet seg. Han har vel diskutert litt for heftig med en nabopus da.

Skrevet

Jeg tror fortsatt ikke at katten har fryktelig vondt.

Jeg har et veldig nært forhold til mine dyr, og jeg ser kjapt om de plages, jeg vil tro, og mener fortsatt at om min katt hatt hatt veldig vondt i foten, hadde han oppført seg på en annen måte, signalisert at "hjelp meg", men neida.

Når katten prøver å løpe på beinet så godt han kan, uten å bry seg noe større om hvordan det går, hopper opp og ned fra ganske store høyder og farter rundt akkurat som før, er like kosete som før,maler like høylytt som før.....

At katten haltet kunne hatt en helt naturlig årsak, alle kan vi få oss en smell, som går over etter noen dagers hvile.

Det var da katten min helt sluttet å trå på foten, og holdt den innunder seg mens han humpa rundt på tre bein, og fortsatt ikke var blitt noe bedre over natta, at jeg fant det greit å ringe dyrlegen for å høre - som mente han trengte en sjekk.

Han mente at siden katten prøvde å gå på beinet, var det iallefall ikke brudd.

Nå går han som normalt på beinet, og oppførselen er akkurat som da han humpa rundt på sine tre bein her.

Som dyreeier må man prøve seg fram......

Jeg tok en sjans, og det var grunn til å oppsøke dyrlege, men det kunne like gjerne vært noe som gikk over av seg selv.

Og jeg syns at gjester som skal storkose seg over at de denne gangen hadde rett, kan spare seg.

Du det gjelder kunne like gjerne tatt feil.

Det er sånt man ikke kan vite, men jeg syns ikke det skader å se ting litt an før man hysterisk ringer dyrlegen med èn gang, det er tross alt eieren som kjenner sitt eget dyr best og ser reaksjonene, og tar avgjørelsen på når h*n mener det er på tide å få sjekket ut saken.

Skrevet
Det var da katten min helt sluttet å trå på foten, og holdt den innunder seg mens han humpa rundt på tre bein, og fortsatt ikke var blitt noe bedre over natta, at jeg fant det greit å ringe dyrlegen for å høre - som mente han trengte en sjekk.
Nettopp...man ser når katten er syk...og man forstår når man bør ta den til dyrlegen. :)
Skrevet

Dyr har veldig høy smerteterskel, og de halter ikke hvis de ikke har vondt. Klart det er vondt, hvorfor skulle de ellers halte? Tåpelig utsagn å si at "katten halter, men den har ikke vondt!". Jo, det har den hvis den halter!

Skrevet
Tåpelig utsagn å si at "katten halter, men den har ikke vondt!".
Hvem har skrevet det?
Skrevet
Dyr har veldig høy smerteterskel, og de halter ikke hvis de ikke har vondt. Klart det er vondt, hvorfor skulle de ellers halte? Tåpelig utsagn å si at "katten halter, men den har ikke vondt!". Jo, det har den hvis den halter!

Igjen, har du aldri haltet selv?? Går fint an å halte uten å ha det vondt.. Eller er det grunnleggende annerledes for katter? Jaj..

Synes trådstarteren gjorde det som var riktig. En unødig undersøkelse hos dyrlegen kan være en stressende affære.. Og alt ordnet seg jo til slutt :)

Skrevet
Hvem har skrevet det?

Ehhm...står i overskriften.

Skrevet (endret)
Ehhm...står i overskriften.

Hehe sorry....vil tro meningen er (som jeg tolket den iallefall) at katten halter uten å vise tegn til å være syk. :)

Jeg skjønner ikke vitsen med å vrenge og vri på tråder....trådstarter i denne tråden har jo allerede fått svar....hun har løst situasjonen hun spurte om...og har kommet tilbake hit med tilbakemelding...og etter det....så fortsetter flisespikkeriet. Skulle ikke tro man var her for å gi hverandre råd og hjelp.

Endret av sixx
Skrevet
Jeg skjønner ikke vitsen med å vrenge og vri på tråder....trådstarter i denne tråden har jo allerede fått svar....hun har løst situasjonen hun spurte om...og har kommet tilbake hit med tilbakemelding...og etter det....så fortsetter flisespikkeriet.  Skulle ikke tro man var her for å gi hverandre råd og hjelp.

:Nikke:

Men, det er veldig godt for selvfølelsen å fortelle andre ¨hva var det jeg sa¨...

Skrevet
Hehe sorry....vil tro meningen er (som jeg tolket den iallefall) at katten halter uten å vise tegn til å være syk. :)

Jeg skjønner ikke vitsen med å vrenge og vri på tråder....trådstarter i denne tråden har jo allerede fått svar....hun har løst situasjonen hun spurte om...og har kommet tilbake hit med tilbakemelding...og etter det....så fortsetter flisespikkeriet.  Skulle ikke tro man var her for å gi hverandre råd og hjelp.

Vel lærdommen er i dette tilfellet er at Kvinneguiden.no ikke er riktig sted for å få en veterinærfaglig vurdering. Hvis man lurer på om katten er syk tar man heller en tlf til veterinær som da ber om å få en sjekk på katten. Jeg drar heller en gang for mye til veterinær enn en gang for lite...

Og ja, dyrleger kan også ta feil, men de har i det minste muligheten til å se på katten. Det har man ikke gjennom et slikt forum på internett. Jeg er svært forsiktig med å gå råd om å ikke oppsøke fagpersonell ved slike tvilstilfeller som dette. Det håper jeg dere andre også kunne vært!

:)

Skrevet
Jeg er svært forsiktig med å gå råd om å ikke oppsøke fagpersonell ved slike tvilstilfeller som dette.
Så fint...da passer du på ditt da...og vi andre på vårt? ;)
Skrevet
Hvis man, som i dette tilfellet, er usikker på om man skal dra til dyrlegen eller ikke, kan det jo være godt å spørre andre, hva de har gjort i tilnærmet like situasjoner, og hvilke erfaringer de har.

Jeg har lært, at hvis det oppstår en situasjon jeg er usikker på, så ringer jeg dyrlegen først, og forhører meg hva han mener.

Hadde katten vært min, hadde jeg avventet og sett, det kan jo bare være den trenger et par dager på å komme seg. 

:sjarmor:

Beklager, klarte ikke la vær...

Skrevet
Så fint...da passer du på ditt da...og vi andre på vårt?  ;)

Vet ikke helt om du mente det der alvorlig eller med ironi (da skulle du jo i så fall viftet med det hvite flagget).

Hvis det er alvorlig ment, så håper jeg ikke du mener at du og andre her skal fortsette deres diagnostiseringstjeneste via nettet. Slike tilfeller må alltid avgjøres ved å i det minste titte på katten, og da er det ikke holdbart at enkelte her mener man ikke skal oppsøke veterinær , når det tydelig er noe som ikke er som det skal være med katten.

Hvis dette bare var en spøk, så er den grei den. Da er vi vel enig om at veterinærer eller andre som kan kikke på katten i RL er riktige personer å forhøre seg om råd hos, ikke på et diskusjonsforum på internett.

Skrevet

Og noen ganger er det kanskje greit å kjenne folks bakgrunn før man begynner å belære. ;)

Men kan du ikke heller starte en ny tråd om det du er opptatt av....tilfellet i denne tråden er jo fikset og tilbakemeldt for lenge siden.

Skrevet
Og noen ganger er det kanskje greit å kjenne folks bakgrunn før man begynner å belære.  ;)

ja, nå er jeg spent! Hva er din bakgrunn? Jeg er nemlig ikke helt uerfaren med katter jeg heller, hvis du tror det. Og ikke bare egne katter jeg har vært med å følge opp. Men jeg påberoper meg ikke å være en ekspert for det, og er ikke skråsikker på en diagnose før jeg har sett katten i det minste :)

Skrevet (endret)

Viser til overskriften. Nå får pus behandling og er på bedringens vei. Vennligst hold dere til saken.

- lillesky (mod.)

Endret av lillesky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...