Gå til innhold

Katten halter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten har et lite sår på det ene frambeinet.

Såret har blødd litt, men det har stoppet.

Han halter, men det er tydelig at det ikke gjør vondt.

Han oppfører seg helt normalt, sett bort fra haltingen.

Hva gjør jeg ?

Venter og ser om haltingen går over av seg selv ?

Hva gjør jeg hvis han halter i morgen tidlig når jeg skal på jobb ?

Skal jeg da ringe dyrlegen eller vente enda lengre ?

Han er full av småkvister, løv og granbar så jeg regner med han har feilberegna litt da han hoppa ned fra et tre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge den ikke gir uttrykk for å ha vondt...så går dette over av seg selv. :)

Skrevet
Så lenge den ikke gir uttrykk for å ha vondt...så går dette over av seg selv. :)

Tja, slik husker jeg vi også vi tenkte. Katten hadde vørt i slosskamp og kom haltende hjem med et sår. Da vi skulle ta han med på den årlige helsesjekken en stund senere viste det seg at han nesten hadde utviklet blodforgiftning, og kunne strøket med hvis ikke det hadde blitt oppdaget.

Etter denne episoden har vi alltid konsultert veterinær hvis vi har vørt usikre. Løsningen er ofte å sette katten på en vibramycin-kur hvis det utvikler seg til et stygr sår.

Syens uansett ikke medisinske spm av denne typen har noe på et nettforum som dette å gjøre. Hvis man er usikker ringer man veterinær, så tar man heller å reiser til dyrlegen en gang for mye enn en gang for lite ;)

Skrevet
Tja, slik husker jeg vi også vi tenkte. Katten hadde vørt i slosskamp og kom haltende hjem med et sår. Da vi skulle ta han med på den årlige helsesjekken en stund senere viste det seg at han nesten hadde utviklet blodforgiftning, og kunne strøket med hvis ikke det hadde blitt oppdaget.
Jaha?? Besynderlig at dere ikke merket noe på kattens almenntilstand da.
Skrevet

om det ikke hadde vært vondt for han å tråkke på beinet hadde han vel ikke halta? Setter du på plaster på en finger uten sår?

Skrevet

Det er vel mulig at han har slått seg i fallet. Var også til dyrlegen med en haltende katt og hun satt så fint på bordet og sa ikke noe selv om dyrlegen både vrei og sleit i foten. Så der var konklusjonen iallefall at hun hadde slått seg eller noen hadde slått henne. Se det an en 2-3 dager og dra til dyrlegen da om det ikke gir seg(med mindre katten åpenbart har vondt). Såret lønner det seg imidlertid å passe på da det kan utvikle seg til byller som kan bli skumle og vonde for katten.

Skrevet
om det ikke hadde vært vondt for han å tråkke på beinet hadde han vel ikke halta? Setter du på plaster på en finger uten sår?

*Sukk* En som er vant med dyr, merker på et dyr om det er sykt skjønner du.

Katten har en skade...derfor halter den.

...

Hva gjelder plaster...så setter jeg det hverken på finger med eller uten sår. ;)

Skrevet (endret)

hehe har nok ingenting med å gjøre om man er vant med dyr eller ikke. Bikkja mi halter hu å, uten å ha skada seg.. det virker ikke som hu har vondt noe sted. men hu halter..

og siden jeg da er vant med dyr skal jeg avfeie det? Nei.. jeg gikk til dyrlegen. Og der ble det konstantert forkalkninger i ryggen som presser på nerver. Så jo.. hun hadde vondt, selv om det ikke virka sånn.. Men bortsett fra selve haltingen merket vi heller ingenting på allmenntilstanden på bikkja.

Du kan ikke ha det som regel, at om du er vant med dyr kan du se på det om det har vondt eller ikke.

skjønner du

Endret av Gitte
Skrevet

Jøye meg.

Her er det stadfestet hvorfor katten halter. Hvis et dyr halter uten at man finner årsaken skal man selvfølgelig ta det til dyrlegen.

Skrevet

Jeg ser det som usannsynlig at katten hadde hoppet opp på badekarkanten og løpt mot meg når jeg står opp akkurat som før, om katten hadde hatt vondt.

Han løper rundt her nå, hoppet nettopp opp i vinduskarmen, så ned igjen (ganske høyt) og er helt som før, bare at den ene foten ikke virker for øyeblikket.

Hva gjelder såret...så er det så lite at det er vanskelig å oppdage det.

Jeg ser det an en stund til og ringer selvfølgelig dyrlegen om det ikke gir seg om en dag eller to.

Skrevet

Gamlekatten vår kom hjem og halta ved to anledninger, begge gangene gikk vi til vet. og det viste seg at hun hadde betennelse i såret og en hevelse. De måtte lage et lite snitt i såret for å lette hevelsen.

Begge gangene virket hun helt fin ellers, utenom haltingen.

Skrevet

katten min hadde det samme problemet. jeg ventet for å se det an. en dag luktet jeg på labben, og det stinket kadaver, da var det rett til dyrlegen... er jo greit å se det litt an, helst ikke la det gå like lenge som meg..

Skrevet

forresten så ble pusen min helt fin igjen til slutt..

Gjest Pusemamma
Skrevet

Hvis katten halter er det jo tydeligvis at den har vondt. Dyra viser ikke smerter på samme måte som oss. Det kan ligge noe inni poten så jeg hadde fått det sjekka hvertfall. :sjenert:

Skrevet
Jeg ser det som usannsynlig at katten hadde hoppet opp på badekarkanten og løpt mot meg når jeg står opp akkurat som før, om katten hadde hatt vondt.

Han løper rundt her nå, hoppet nettopp opp i vinduskarmen, så ned igjen (ganske høyt) og er helt som før, bare at den ene foten ikke virker for øyeblikket.

Hva gjelder såret...så er det så lite at det er vanskelig å oppdage det.

Jeg ser det an en stund til og ringer selvfølgelig dyrlegen om det ikke gir seg om en dag eller to.

Nettopp...

Deilig med sånne kattemennesker....veterinæren "elsker" deg også :)

Skrevet

Så lenge katten spiser som vanlig og såret ser bra ut så er det neppe noen fare.

Selv små sår kan få en katt til å halte, men det betyr ikke at de trenger veterinær umiddelbart eller at de har "indre skader". Man kan kjenne litt på benet om man frykter brudd eller annet.

Vær obs på om det hovner opp eller om det begynner å stinke eller renne kraftig.

Skrevet

Hvis man, som i dette tilfellet, er usikker på om man skal dra til dyrlegen eller ikke, kan det jo være godt å spørre andre, hva de har gjort i tilnærmet like situasjoner, og hvilke erfaringer de har.

Jeg har lært, at hvis det oppstår en situasjon jeg er usikker på(som f.eks da hunden min ble stukket av en bie, nei, jeg har i løpet av mine maaange år aldri opplevd det), så ringer jeg dyrlegen først, og forhører meg hva han mener(når det gjald biestikket, fikk jeg ut brodden, smurte med aloe vera, fulgte med på respirasjon og varme, fire timer etter var nesa fin igjen!).

Hadde katten vært min, hadde jeg avventet og sett, det kan jo bare være den trenger et par dager på å komme seg.

Jeg sier ikke at det ikke kan oppstå situasjoner som andre har nevnt her, men hvis man skal se det rent generelt, hvor ofte opplever man dyr som skader seg og trenger et par dager på å komme seg, kontra dyr som skader seg så de trenger kyndig medisinsk hjelp?

Skrevet

Etter denne episoden har vi alltid konsultert veterinær hvis vi har vørt usikre. Løsningen er ofte å sette katten på en vibramycin-kur hvis det utvikler seg til et stygr sår.

Dette så jeg ikke med en gang, må bare si noe.. Rart dere ikke oppdaget noe mtp nesten blodforgiftning, men det er jo godt det ble oppdaget da!

Når det gjelder bruk av antibiotika på dyr, og i dette tilfellet nevner du vibramycin.. Det er ikke bare bare å sette et dyr på hvilket som helst antibiotikum, særlig ikke de som er bredspektrede(som vibramycin). Da disse kan, ved hyppig og langvarig bruk skape resistens, som kan skape problemer på lang sikt...

Jeg bare er litt opptatt av akkurat dette...

Skrevet

Oppdatering fra trådstarter...

Jeg dro til dyrlegen i kveld.

Han hadde littegranne feber.

Etter barbering av frambeinet fant man 4 bitt.

Han skal gå på antibiotika, og jeg skal massere bittene for å få ut værken som er inni.

Gjest Her ser man...
Skrevet
Oppdatering fra trådstarter...

Jeg dro til dyrlegen i kveld.

Han hadde littegranne feber.

Etter barbering av frambeinet fant man 4 bitt.

Han skal gå på antibiotika, og jeg skal massere bittene for å få ut værken som er inni.

Nei, katten hadde nok ikke vondt... :ironi:

Det er dette som er så skummelt når skaden tilsynelatende er liten. Hvis dyret halter av et sår man knapt kan se, så bør det ringe en varselbjelle.

I alle de årene vi har hatt dyr i hus (snart 30 år), har INGEN av dem haltet uten grunn.

Små sår som kun har vært små sår har aldri ført til halting hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...