AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Hvordan fungerer du sosialt med andre? Anonymkode: 1b3f4...7be
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Veldig bra. Men syns det er vanskeligere i store grupper, og blir veldig sliten etterpå. Anonymkode: f770f...fe4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Tror dere på asperger? Dette er jo noe en mann har funnet på, tenkt at noen skal bestemme hva andre skal merkelappes som. Bare som satt på spissen, det er lett å få mennesker til å passe inn i en diagnose. Tenker at det holder å være menneske jeg, hva alt det innebærer. Anonymkode: 7c6f6...f03
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Dårlig. Holder meg til èn venn. Anonymkode: 42f38...4c2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror dere på asperger? Dette er jo noe en mann har funnet på, tenkt at noen skal bestemme hva andre skal merkelappes som. Bare som satt på spissen, det er lett å få mennesker til å passe inn i en diagnose. Tenker at det holder å være menneske jeg, hva alt det innebærer. Anonymkode: 7c6f6...f03 Tro meg. Jeg er ikke som andre uten autisme. Men jeg er veldig lik de med. Og jeg er helt klart funksjonshemmet. Anonymkode: 42f38...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Autisme heter det. Anonymkode: ab7b6...388
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Jeg er i modus. Noen ganger introvert og noen ganger ekstro. Jeg blir ikke sliten av å være blandt folk og fungerer i jobb. Men jeg synes ofte at ting folk prater om er uinspirerende og kjedelig. Smalltalk er heller ikke min sterkeste side, men men. Anonymkode: 74a47...18d 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Tror dere på asperger? Dette er jo noe en mann har funnet på, tenkt at noen skal bestemme hva andre skal merkelappes som. Bare som satt på spissen, det er lett å få mennesker til å passe inn i en diagnose. Tenker at det holder å være menneske jeg, hva alt det innebærer. Anonymkode: 7c6f6...f03 Merkelapper kan være greie for å vite hva slags behandling man bør ha og hva man kan gjøre for at hverdagen skal bli lettere. Anonymkode: 944bc...d02 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 At man fungerer dårlig sosialt når man er autist det sier seg selv for det er hovedkritetiet. Anonymkode: 9e370...2b6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Dårlig. Kan gå på butikken og si hei til kassamannen men har ikke venner, kollegaer eller nettverk. Gjemmer meg for naboene om de er ute i hagen i det jeg skal ut og venter til er ute av synet før jeg løper ut og forbi. Frisørtimer og lignende gruer jeg meg til i flere uker i forkant. Skulle ønske det var en funksjon hvor man kunne krysse av at man ikke vil prate. Anonymkode: 64a99...209 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 Jeg har noen venner, men takler dårlig én til én samvær. Det blir for slitsomt, for da har jeg ikke mulighet til å zoome ut hvis jeg blir sliten. Derfor sørger jeg for at vi alltid er flere sammen. I tillegg orker jeg ikke impulsive treff. Alt må planlegges. Sosiale situasjoner kan være som et overveldende og bombarderende kaos av informasjon. Noen ganger skjønner jeg ikke hva som skjedde i situasjonen før flere dager etterpå, derfor reagerer jeg ofte feil i situasjonen. Eller jeg reagerer ikke følelsesmessig før etter at situasjonen er over. Det er som om jeg bruker tid på å prosessere all informasjonen og at forståelsen derfor kommer etterpå og dermed gir en forsinket følelsesmessig reaksjon. Jeg forstår ikke sarkasme og kan misforstå ironi og tørr humor. Dermed kan jeg bli usikker på folk og ikke forstå om de tuller eller mobber. Jeg har også problemer med korttidshukommelsen pga dårlig eksekutiv funksjon, og glemmer ofte hva folk har sagt eller hva som skjedde i en situasjon. Jeg er i tillegg elendig på å gjenkjenne folk, også selv om jeg har kjent dem i mange år, noe folk kan bli såret av. Ansiktsblindhet rammer rundt 40% av autister. Jeg er også altfor godtroende og har blitt utnyttet av andre mennesker, jeg har vært i voldelige forhold og har blitt utsatt for overgrep fordi jeg har vært så hinsides naiv og godtroende og ikke har skjønt at jeg har satt meg i farlige situasjoner, og jeg har blitt svindlet av en kjæreste osv. Jeg har lært the hard way, så nå er jeg aldri alene med menn mer, utenom hvis det er en kjæreste eller en i familien. Jeg synes det er vanskelig å være med andre mennesker, samtidig som jeg elsker det. Heldigvis har jeg blitt god på smalltalk etterhvert, men det tok flere tiår med trening. Jeg blir kvalm av sterke lukter og takler dårlig at folk bruker parfyme eller har skittent hår, så min oversensitive nese er definitivt et problem for meg. Hvis lukten er veldig sterk, kan jeg få migreneanfall og bli skikkelig syk. Det hjelper å ha en diagnose, for da kan jeg finne gode strategier for å løse noen av de problemene jeg har. Eller i det minste gjøre livet mitt litt lettere. For ja, jeg opplever meg som handikappet. Likevel regnes jeg som en høytfungerende asperger, siden jeg har venner og har hatt kjærester. Anonymkode: 9eabb...92e 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå