AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Vi ønsker å eie 50/50 og ha felles lån (hvor vi deler utgiftene). Han har bedre betjeningsevne enn meg (høyere inntekt), men har ikke egenkapital. Vi får ikke lån uten å putte inn min egenkapital. Er det mulig å få lagd et juridisk bindende dokument som sikrer at jeg får ut igjen egenkapitalen min dersom vi selger med overskudd? Anonymkode: 621b0...857
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Ja, samboerkontrakt er lurt 😊 Anonymkode: 203e0...393 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 selvfølgelig! skriv denne kontrakten før du inngår noe låneavtale sammen. pass på deg selv ❤️ Anonymkode: 37bf9...7fe
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi ønsker å eie 50/50 og ha felles lån (hvor vi deler utgiftene). Han har bedre betjeningsevne enn meg (høyere inntekt), men har ikke egenkapital. Vi får ikke lån uten å putte inn min egenkapital. Er det mulig å få lagd et juridisk bindende dokument som sikrer at jeg får ut igjen egenkapitalen min dersom vi selger med overskudd? Anonymkode: 621b0...857 Det går helt fint, Men syne samtidig at han også skal kompenseres hvis han skal betale mer inn enn deg på grunn av hans inntekt. En slik sikring bør gå begge veier. Anonymkode: 575fc...b55
smilo Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Hva om dere eier 50/50 men han betaler alt med lån og du med EK+lån.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Personlig ville jeg kjøpt bolig på egen hånd og så kan menn (som kommer og går🤪) heller LEIE hos deg 😉 Ikke vær så dum å kjøp sammen med en annen om du har egenkapital selv og har mulighet til å klare det selv. Anonymkode: cf924...885
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Bolig koster 6 mill. Du har 1 mill i EK. Han tar opp 3 mill i lån, du 2 mill. Dere eier 50/50 men, jeg har valgt den siste løsningen en nevnte her. Kjøpte alene, han leier hos meg Anonymkode: 71973...4e4 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi ønsker å eie 50/50 og ha felles lån (hvor vi deler utgiftene). Han har bedre betjeningsevne enn meg (høyere inntekt), men har ikke egenkapital. Vi får ikke lån uten å putte inn min egenkapital. Er det mulig å få lagd et juridisk bindende dokument som sikrer at jeg får ut igjen egenkapitalen min dersom vi selger med overskudd? Anonymkode: 621b0...857 Ved et salg skal du ha tilbake det du har puttet inn som EK. Deretter deles resten, enten det er overskudd ved salg eller nedbetalt del av lånet. Og du: SKRIFTLIG KONTRAKT HVOR DETTE KOMMER KLART OG TYDELIG FRAM!! Anonymkode: 3db26...659 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ved et salg skal du ha tilbake det du har puttet inn som EK. Deretter deles resten, enten det er overskudd ved salg eller nedbetalt del av lånet. Og du: SKRIFTLIG KONTRAKT HVOR DETTE KOMMER KLART OG TYDELIG FRAM!! Anonymkode: 3db26...659 Og dersom dere gifter dere, få EK som særeie.... Anonymkode: 3db26...659
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Null stress det. Vi var i samme situasjon, skrev kontrakt på dette. Anonymkode: 0f4c2...6a0
Drizzt Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi ønsker å eie 50/50 og ha felles lån (hvor vi deler utgiftene). Han har bedre betjeningsevne enn meg (høyere inntekt), men har ikke egenkapital. Vi får ikke lån uten å putte inn min egenkapital. Er det mulig å få lagd et juridisk bindende dokument som sikrer at jeg får ut igjen egenkapitalen min dersom vi selger med overskudd? Anonymkode: 621b0...857 Kontakt en advokat som kan utarbeide en ordentlig kontrakt hvor du er sikret. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bolig koster 6 mill. Du har 1 mill i EK. Han tar opp 3 mill i lån, du 2 mill. Dere eier 50/50 men, jeg har valgt den siste løsningen en nevnte her. Kjøpte alene, han leier hos meg Anonymkode: 71973...4e4 Ja, separate lån. Da kan dere betale ned i deres eget tempo også. Anonymkode: 8278c...d7b 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Bolig koster 6 mill. Du har 1 mill i EK. Han tar opp 3 mill i lån, du 2 mill. Dere eier 50/50 men, jeg har valgt den siste løsningen en nevnte her. Kjøpte alene, han leier hos meg Anonymkode: 71973...4e4 Herlig. Han går i KVINNEfella med andre ord 😃 Anonymkode: 7d7c2...9f3
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 Hvorfor kommer alle disse trådene med disse spørsmålene, når løsningen er helt utrolig enkel: Person A låner 50 % av boligens kjøpesum og betjener dette lånet alene. Person B spytter inn som et minimum 15 % egenkapital og låner de resterende, max 35 %, av boligens kjøpesum. På denne måten ivaretar man både at den ene har egenkapital og færre midler til å kjøpe bolig. Man må da selvsagt kjøpe bolig som den som har egenkapitalen har råd til å betjene og ikke en bolig som den som er ute av stand til å spare til selv om de tjener mye ønsker seg. Gjør man dette på denne måten eier man 50 % av boligen hver, og man trenger ikke voldsomme kontrakter for å forklare hvordan man skal dele gevinst eller tap ved fremtidige salg eller brudd.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 Blondie65 skrev (10 minutter siden): Hvorfor kommer alle disse trådene med disse spørsmålene, når løsningen er helt utrolig enkel: Person A låner 50 % av boligens kjøpesum og betjener dette lånet alene. Person B spytter inn som et minimum 15 % egenkapital og låner de resterende, max 35 %, av boligens kjøpesum. På denne måten ivaretar man både at den ene har egenkapital og færre midler til å kjøpe bolig. Man må da selvsagt kjøpe bolig som den som har egenkapitalen har råd til å betjene og ikke en bolig som den som er ute av stand til å spare til selv om de tjener mye ønsker seg. Gjør man dette på denne måten eier man 50 % av boligen hver, og man trenger ikke voldsomme kontrakter for å forklare hvordan man skal dele gevinst eller tap ved fremtidige salg eller brudd. Jeg skjønner ikke alle er så opptatt av å eie 50% hver. En vel så bra løsning er at man har ulik eierbrøk og deler lånet 50/50. Anonymkode: 759e8...b88 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg skjønner ikke alle er så opptatt av å eie 50% hver. En vel så bra løsning er at man har ulik eierbrøk og deler lånet 50/50. Anonymkode: 759e8...b88 Men da må man lage kontrakter og avtaler.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Blondie65 skrev (1 time siden): Men da må man lage kontrakter og avtaler. Det må man uansett, ihvertfall hvis den som hadde EK skal ha den tilbake ved et brudd. Anonymkode: 759e8...b88
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg skjønner ikke alle er så opptatt av å eie 50% hver. En vel så bra løsning er at man har ulik eierbrøk og deler lånet 50/50. Anonymkode: 759e8...b88 Det gjør det litt lettere å fordele kostnader og arbeidsoppgaver til vedlikehold og oppussing, samt at begge har like mye «stemmerett». Anonymkode: 0eb76...2f6 2 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det må man uansett, ihvertfall hvis den som hadde EK skal ha den tilbake ved et brudd. Anonymkode: 759e8...b88 Nei det må man ikke. Hvis man har en tinglyst rett på boligen på 50 % og svarer for sitt eget lån så har man også tinglyst rett på 50 % av verdien ved salg. Da holder det med tinglysing på eiendommen. Skal man derimot holde på med ideelle andeler som ikke står i forhold til hvem som skyter inn egenkapital og lån da må man lage tinglyst eller bevitnet avtale også på dette i tillegg til tinglyste lånedokumenter.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #20 Skrevet 5. april 2022 Vi eide 50/50 og hadde felles lån som vi betalte på 50/50. Han hadde egenkapital og jeg ikke. Vi skrev kontrakt på at jeg lånte halve hans egenkapital, et lån som bare lå der uten at jeg betalte på det. Advokat ordnet dette lånedokumentet + samboerkontrakt og testamente. Ved brudd/salg delte vi overskuddet på to, trakk fra dette "lånet" av min halvdel. Syns det var enkelt. Anonymkode: 30fec...f15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå