AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Å jobbe for deg selv er et utmerket dekkhistorie og kan være mange ting, som å starte et kajakkturfirma eller freelancing tech-jobber, og det viser driv og kan introdusere interessene dine i et intervju også. Så lenge det er noe du er interessert i og kan snakke overbevisende om, kan du lure hvem som helst til å tro at du faktisk drev med et slikt firma. Det er alltid en grunn til at slike små bedrifter dør, og det er ikke å si at du var en dårlig arbeider heller. Ting skjer. Anonymkode: bee70...9a2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Mitt største skup var som "frilansskribent" og "markedsfører". Når de spør, sier jeg at pengene og friheten var stor, men det var stressende og jeg savnet virkelig folk i hverdagen min. Og derfor søkte jeg den aktuelle jobben. Funker hver gang 🙂 Anonymkode: bee70...9a2 8
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Jeg drev noen år for meg selv før jeg studerte og jobber litt med det under studiene. Og har enda firma så ved hull i CV så sier jeg at det er det jeg har jobbet med og overdriver gjerne litt hvor mye jeg jobbet under studiene. Funker veldig bra 🙊🙈 Anonymkode: 607a1...376 1
17.11 Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Jeg hadde eget firma en stund mens jeg var student, og merker at det imponerer folk bare at jeg turte å satse. Sier bare på jobbintervju at jeg savner kolleger og en mer strukturert hverdag. Ingen har antatt at firmaet gikk dårlig av den grunn. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Vet av noen som skriver i cv-en at han er "selvstendig næringsdrivende" og driver med utleie av eiendom, men så er det bare leiligheten han bor i som han innimellom leier ut med airbnb, og når han leier den ut så bor han hos foreldrene sine. Anonymkode: 1e07c...a1e 3
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Så lenge man holder seg til et ENK då det ikke blir for lett å sjekke opp aktiviteten til firmaet så. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Mja, er vel i grunn ganske lett å avdekke. Enhver seriøs freelancer / konsulent vil jo minimum ha et ENK - også kan jo en potensiell arbeidsgiver sjekke skattelistene om de ikke finner noe info om ditt selskap. Skriver dette av egen erfaring. Vær klar på å få spørsmål om din virksomhet, og hva du har gjort - og potensielt hvorfor de ikke kan finne noe informasjon om dette. Anonymkode: f7cb0...9d7 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 takk for at du deler dette. nå vet jeg hva jeg skal filtrere bort i søknadsbunken, og hvor jeg må presisere grundig med spørsmål. Anonymkode: 0f02d...86f 6
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): takk for at du deler dette. nå vet jeg hva jeg skal filtrere bort i søknadsbunken, og hvor jeg må presisere grundig med spørsmål. Anonymkode: 0f02d...86f Om man rekrutterer og ikke har tenkt på dette før ... 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 46 minutter siden, PetterKanin said: Om man rekrutterer og ikke har tenkt på dette før ... Sant. Man burde skjønne at folk kan lyve på CVen. Husker da jeg søkte min første jobb fikk jeg en kompis til å late som han hadde vært sjefen min. Anonymkode: 4ef78...dd5 1
Ullvott Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 Det er den enkleste dekkhistorien å luke ut fra en CV, og alle som noensinne har ansatt noen vet jo det. I noen tilfeller vil jeg si at greit forklarlige hull i CV er å foretrekke framfor "selvstendig næringsdrivende", "selvstendig konsulent" etc. Udokumenterbart sludder kan man like gjerne drite i.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 Ullvott skrev (9 minutter siden): Det er den enkleste dekkhistorien å luke ut fra en CV, og alle som noensinne har ansatt noen vet jo det. I noen tilfeller vil jeg si at greit forklarlige hull i CV er å foretrekke framfor "selvstendig næringsdrivende", "selvstendig konsulent" etc. Udokumenterbart sludder kan man like gjerne drite i. Man bør jo selvsagt ikke lyve, men dersom man faktisk er selvstendig næringsdrivende, så har man jo dokumentasjon på det, det må man jo dersom man ikke skal jobbe svart. Alt fra MVA rapporter, regnskap, registreringer i Altinn osv. Anonymkode: ea901...98f
Gjest AprilRyan Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 Det høres ikke ut som en særlig god dekkhistorie. Man kan kanskje få spørsmål som man egentlig ikke kan svare på eller har et godt svar til. Om man derimot har vært selvstendig næringsdrivende så kan man si det. Så lenge man ikke kan dokumentere det så tenker jeg at man bør la være. Dette minner meg egentlig om menn på datingsider som har satt selvstendig næringsdrivende som jobb, men som egentlig ikke overbeviser noen med det.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 AprilRyan skrev (Akkurat nå): Det høres ikke ut som en særlig god dekkhistorie. Man kan kanskje få spørsmål som man egentlig ikke kan svare på eller har et godt svar til. Om man derimot har vært selvstendig næringsdrivende så kan man si det. Så lenge man ikke kan dokumentere det så tenker jeg at man bør la være. Dette minner meg egentlig om menn på datingsider som har satt selvstendig næringsdrivende som jobb, men som egentlig ikke overbeviser noen med det. Dette er jo egentlig selvsagt, og gjelder både jobb og eget firma - hvis man ikke kan dokumentere det, så bør man heller ikke føre det opp. Men her tolker jeg TS dithen at det er et reelt eget foretak det er snakk om, og da har man nødvendigvis dokumentasjon på det, som man må ha som næringsdrivende ovenfor skattemyndigheter osv. Anonymkode: ea901...98f
Ullvott Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man bør jo selvsagt ikke lyve, men dersom man faktisk er selvstendig næringsdrivende, så har man jo dokumentasjon på det, det må man jo dersom man ikke skal jobbe svart. Alt fra MVA rapporter, regnskap, registreringer i Altinn osv. Anonymkode: ea901...98f Ja, det er forskjell på hva som er dokumenterbart og udokumentertbart. Men det er en viss utfordring når man kommer til ENK, for regnskaper og annen dokumentasjon er ikke så lett tilgjengelig for denne typen selskap. Derfor skal man også være ekstra skeptisk i den sammenhengen. Endret 4. april 2022 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 Ullvott skrev (1 minutt siden): Ja, det er forskjell på hva som er dokumenterbart og udokumentertbart. Men det er et reelt problem når man kommer til ENK, for regnskaper og annen dokumentasjon er ikke så lett tilgjengelig for denne typen selskap. Da kan man jo be den som søker jobb ta med dokumentasjon på regnskap, registrering i Altinn e.l. Anonymkode: ea901...98f
Gjest AprilRyan Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er jo egentlig selvsagt, og gjelder både jobb og eget firma - hvis man ikke kan dokumentere det, så bør man heller ikke føre det opp. Men her tolker jeg TS dithen at det er et reelt eget foretak det er snakk om, og da har man nødvendigvis dokumentasjon på det, som man må ha som næringsdrivende ovenfor skattemyndigheter osv. Anonymkode: ea901...98f Det står jo i hi at vedkommende mener at man skal lure folk til å tro at man drev med det. Da synes ikke jeg at det er overbevisende at det faktisk var et firma der.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 AprilRyan skrev (Akkurat nå): Det står jo i hi at vedkommende mener at man skal lure folk til å tro at man drev med det. Da synes ikke jeg at det er overbevisende at det faktisk var et firma der. Men det er jo enkelt å dokumentere, og tilsvarende suspekt dersom den som søker jobb ikke er villig til å dokumentere det. Bør være et enkelt krav å både ha på jobbintervju og for den som søker jobb å etterkomme. Anonymkode: ea901...98f
Gjest AprilRyan Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo enkelt å dokumentere, og tilsvarende suspekt dersom den som søker jobb ikke er villig til å dokumentere det. Bør være et enkelt krav å både ha på jobbintervju og for den som søker jobb å etterkomme. Anonymkode: ea901...98f Ja, selvfølgelig, men et idiotisk råd for å dekke over hull. Akkurat som folk bare skal starte opp firma. Da må man planlegge oppstart også. Jeg antar at det står når firmaet ble opprettet. Hvis man har hull av andre grunner så ville jeg heller ha vært så ærlig som mulig om det.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 Det spørs vel hvor stort CV-hull det er snakk om. Det går sikkert an å dekke over ett eller to år, i stedet for å si at en gikk på dagpenger, for å ta et eksempel. Men du skal slite mye mer for å dekke over tre eller fire år. Det er også folk som bruker det å reise som CV-fyll, men det å reise har vært litt begrenset de siste 25 månedene kan man vel trygt si? 😆 Anonymkode: 85d9d...0d7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå