AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Min fjerdeklassing kom hjem idag og fortalte at noen i klassen hadde med seg snus og ville at hen skulle prøve. Hen takket først nei, og så ja fordi hen ble kalt kjedelig. La den i lomma og viste meg etterpå. Sitter nå og vurderer å ta kontakt med foreldrene til snusbarnet. Hadde dere ønsket å få en slik beskjed om barnet deres? Jeg er ikke ute etter å kjefte på noen, men bare informere. Ville selv ønsket å få en slik beskjed. Anonymkode: e5f9e...192 2
Miranda Bailey Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Selvsagt. Lærer burde også få vite om dette hvis det skjer i skoletiden. 22
Gjest O.G. Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min fjerdeklassing kom hjem idag og fortalte at noen i klassen hadde med seg snus og ville at hen skulle prøve. Hen takket først nei, og så ja fordi hen ble kalt kjedelig. La den i lomma og viste meg etterpå. Sitter nå og vurderer å ta kontakt med foreldrene til snusbarnet. Hadde dere ønsket å få en slik beskjed om barnet deres? Jeg er ikke ute etter å kjefte på noen, men bare informere. Ville selv ønsket å få en slik beskjed. Anonymkode: e5f9e...192 Gi en beskjed om at langing av tobakksvarer i skoletiden ja.
zophie Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Ts her Dette skjedde på fritiden, ikke i skoletiden. Beklager manglende info...
Mamajune11 Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Barnet har jo mest trolig stjelt snusboksen fra foreldrene, så ja, jeg hadde likt å fått beskjed hvis det var mitt barn. 10
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Ja, dette ville jeg hatt beskjed om. Anonymkode: e7261...1af 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Selvfølgelig! Barnet er vel under 10 års alder? Det er da 8 år til det i det hele tatt er lov å snuse og røyke. Ja, jeg synes du skal gi beskjed om det. Min samboer er fra kosovo, og der får de sigg nede i 12 års alder, broren min her i Norge har røyka siden han var 12. Det er nok ikke ekstremt uvanlig for unge gutter å ville være kul og prøve, men det er aaaltfor tidlig! Anonymkode: 3cff4...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Det ville jeg absolutt visst ja! Ville også gjerne hatt beskjed om oppførselen, å presse andre til å bruke det er heller ikke greit. Jeg hadde aldri mistenkt noe sånt så tidlig, så om det hadde skjedd hadde jeg vært veldig takknemlig overfor den som ga meg mulighet til å gripe inn og stoppe det mens det enda er mulig. Anonymkode: 629c9...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Hadde absolutt gitt beskjed, men vurder å ta det via skolen kanskje? Da kan de anonymisere barnet ditt oppi dette så han ikke blir en snitch. Dette er jo hårreisende faktisk når de er så små - særlig det at de ikke respekterer et nei. Anonymkode: 680e9...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde absolutt gitt beskjed, men vurder å ta det via skolen kanskje? Da kan de anonymisere barnet ditt oppi dette så han ikke blir en snitch. Dette er jo hårreisende faktisk når de er så små - særlig det at de ikke respekterer et nei. Anonymkode: 680e9...ec5 Ikke ta det via skolen. Det får være grenser for hvor mye de må blandes inn i. Mora til barnet som hadde snus trenger ikke, uansett hvem hun hører det fra, si hvem som har gitt henne infoen. Hvis det er fare for å bli sett på som "snitch". Den mora burde også ta en prat med barnet sitt om at det er ok at andre elever sier fra om sånt. Hadde mitt barn kalt andre for snitch og lagd et helvete for dem, hadde jeg lagd et enda større helvete for mitt barn. Anonymkode: 95050...bad 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 4.klasse er veldig ungt. Varsle! Anonymkode: d739b...2c2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke ta det via skolen. Det får være grenser for hvor mye de må blandes inn i. Mora til barnet som hadde snus trenger ikke, uansett hvem hun hører det fra, si hvem som har gitt henne infoen. Hvis det er fare for å bli sett på som "snitch". Den mora burde også ta en prat med barnet sitt om at det er ok at andre elever sier fra om sånt. Hadde mitt barn kalt andre for snitch og lagd et helvete for dem, hadde jeg lagd et enda større helvete for mitt barn. Anonymkode: 95050...bad Dette er absolutt noe skolen må ta tak i! Misbruk og slik tvang/gruppepress blant 9-åringer er noe de må komme til bunns i og evt involvere andre instanser om det trengs hos noen barn/familier. Dette er ikke normalt, og jeg mener de må ut med nok skremmekampanjer blant barn og foreldre til at det blir helt slutt på dette iaf 5-6 år til. Anonymkode: 680e9...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 Hvorfor skal skolen fikse dette? Det skjedde utenfor skoletid, ergo bør man jo tørre å gi beskjed direkte til foreldrene det gjelder. At skolen bør være obs på at barna holder på med tobakksvarer er nå en ting, men det er jo noe de bør være obs på uavhengig av denne saken eller ei. Anonymkode: f411d...056
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal skolen fikse dette? Det skjedde utenfor skoletid, ergo bør man jo tørre å gi beskjed direkte til foreldrene det gjelder. At skolen bør være obs på at barna holder på med tobakksvarer er nå en ting, men det er jo noe de bør være obs på uavhengig av denne saken eller ei. Anonymkode: f411d...056 Fordi dette mest sannsynlig er et mye større problem enn at én 9-åring tvinger andre til å prøve tobakk/rusmidler. Dette er noe alle foreldre må være obs på, og ikke bare 4 trinn. Og så må skolen jobbe med holdninger blant barna og grensesetting. Mora til dette barnet kan for alt vi vet være en narkis som synes dette er helt greit, eller en sånn som ikke tror på at englebarnet hennes kan gjøre noe sånt. Anonymkode: 680e9...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er absolutt noe skolen må ta tak i! Misbruk og slik tvang/gruppepress blant 9-åringer er noe de må komme til bunns i og evt involvere andre instanser om det trengs hos noen barn/familier. Dette er ikke normalt, og jeg mener de må ut med nok skremmekampanjer blant barn og foreldre til at det blir helt slutt på dette iaf 5-6 år til. Anonymkode: 680e9...ec5 Barn som flyr rundt med snus på fritida får ikke lærerne gjort noe med. Har de med seg snus på skolen, ja, da kan lærere konfiskere det, ta en prat med vedkommende og kontakte hjem. Men de har ingen kontroll over hva som skjer i fritiden. Foreldre må tørre å si fra selv til andre foreldre. Det blir bare ekstra styr hvis lærer skal være "mellommann" og ikke sitter på all info. Jeg er lærer selv, og har gått på den før. Sitter der i telefonen og ringer frem og tilbake: "Mora til Per sa at.....", så må jeg ringe tilbake til mora til Per og fortelle hva mora til Jens har sagt, også kommer det ny info. Eller det er noe som er uklart. Så må jeg ringe tilbake til mora til Jens og høre med henne, osv. En gang var det noen barn som hadde krangla i et dataspill på fritida. Det fikk jeg beskjed om fra foreldre, og om jeg kunne ta en prat med elevene. Dum som jeg var, gjorde jeg det. Det handlet noe om sjalusi pga den ene eleven fikk lov til å kjøpe masse i spillet, men den andre ikke. Men den som hadde masse penger "gned det inn". En mening jeg har, er at å kjøpe masse greier i et dataspill er ikke nødvendig, og det var noe av det jeg sa til elevene. Men der var ene mora uenig. Så det var dumt at jeg sa det til elevene, for det kunne ikke jeg bestemme. Men samtidig la de ansvaret for å ordne opp over på meg. Det ble bare tull. Etter det oppfordrer jeg alltid foreldrene til å snakke sammen. Foreldre har også bedt meg om å følge med på meldinger på elevs mobil, og ordne opp hvis det skjer noe der. Mine råd om dette til elev var heller ikke mor enig i, men samtidig måtte jeg liksom ta meg av det. Greit å gi en beskjed til skolen, så vi kan være obs og følge litt ekstra med. Men er det noe som har skjedd på fritiden har vi veldig dårlig oversikt. Noen situasjoner handler kun om å informere, som dette med snusen, og det klarer man fint å gjøre uten å blande inn skolen. Så tar skolen seg av det hvis det oppstår situasjoner PÅ skolen på grunn av dette. Anonymkode: 95050...bad 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 Tror jeg ville tatt det via skole siden det ikke er vanlig for et så ungt barn og ha tobakksvarer. Altså at det er snakk om noen dysfunksjonelle hjemmeforhold. Anonymkode: a2baf...192
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Barn som flyr rundt med snus på fritida får ikke lærerne gjort noe med. Har de med seg snus på skolen, ja, da kan lærere konfiskere det, ta en prat med vedkommende og kontakte hjem. Men de har ingen kontroll over hva som skjer i fritiden. Foreldre må tørre å si fra selv til andre foreldre. Det blir bare ekstra styr hvis lærer skal være "mellommann" og ikke sitter på all info. Jeg er lærer selv, og har gått på den før. Sitter der i telefonen og ringer frem og tilbake: "Mora til Per sa at.....", så må jeg ringe tilbake til mora til Per og fortelle hva mora til Jens har sagt, også kommer det ny info. Eller det er noe som er uklart. Så må jeg ringe tilbake til mora til Jens og høre med henne, osv. En gang var det noen barn som hadde krangla i et dataspill på fritida. Det fikk jeg beskjed om fra foreldre, og om jeg kunne ta en prat med elevene. Dum som jeg var, gjorde jeg det. Det handlet noe om sjalusi pga den ene eleven fikk lov til å kjøpe masse i spillet, men den andre ikke. Men den som hadde masse penger "gned det inn". En mening jeg har, er at å kjøpe masse greier i et dataspill er ikke nødvendig, og det var noe av det jeg sa til elevene. Men der var ene mora uenig. Så det var dumt at jeg sa det til elevene, for det kunne ikke jeg bestemme. Men samtidig la de ansvaret for å ordne opp over på meg. Det ble bare tull. Etter det oppfordrer jeg alltid foreldrene til å snakke sammen. Foreldre har også bedt meg om å følge med på meldinger på elevs mobil, og ordne opp hvis det skjer noe der. Mine råd om dette til elev var heller ikke mor enig i, men samtidig måtte jeg liksom ta meg av det. Greit å gi en beskjed til skolen, så vi kan være obs og følge litt ekstra med. Men er det noe som har skjedd på fritiden har vi veldig dårlig oversikt. Noen situasjoner handler kun om å informere, som dette med snusen, og det klarer man fint å gjøre uten å blande inn skolen. Så tar skolen seg av det hvis det oppstår situasjoner PÅ skolen på grunn av dette. Anonymkode: 95050...bad Nå er to barn som blir uvenner over noe i et dataspill ganske annerledes enn rusmisbruk og tobakk blant 9-åringer. Det overrasker meg at du som er lærer trekker paralleller her, men kanskje du ikke har barn selv eller bare ikke skjønner det? Det er noe helt grunnleggende galt når 9-åringer løper rundt med snus og tvinger andre til å prøve det for å unngå å bli mobbet. Det er stor sannsynlighet for at det er noen barn oppi dette som ikke har det bra hjemme eller barn som nå blir presset ut i å prøve snus før de engang er ferdig med småskolen og opplever det svært ubehagelig og skremmende. Det er ikke alle som røyker —> drikker —> prøver marihuana som blir narkomane, men det er ingen narkomane som ikke har startet i det små. Dette er avhengighetsskapende og helseskadelige stoffer, og at 9-åringer tvinges til å prøve noe sånt er rett og slett forferdelig. Det er klart at skolen må på banen her og sørge for at alle foreldre er med på å få dette eliminert. De må også vurdere om det barnet som hadde med seg snusen har det bra hjemme eller om det trengs noe ekstra oppfølging, for det er langt ifra normalt å ha med seg snus, prøve det og tvinge andre til å prøve selv om de ikke vil når man er 9 år! Anonymkode: 680e9...ec5 1
GammelKaktus Skrevet 3. april 2022 #18 Skrevet 3. april 2022 (endret) Jeg ville selvsagt hatt beskjed, dette hadde jeg ringt foreldrene om med det samme, tror jeg hadde nevnt det for lærer og. Endret 3. april 2022 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #19 Skrevet 3. april 2022 Ville koblet inn barnevernet Anonymkode: 1e541...97f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #20 Skrevet 3. april 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er to barn som blir uvenner over noe i et dataspill ganske annerledes enn rusmisbruk og tobakk blant 9-åringer. Det overrasker meg at du som er lærer trekker paralleller her, men kanskje du ikke har barn selv eller bare ikke skjønner det? Det er noe helt grunnleggende galt når 9-åringer løper rundt med snus og tvinger andre til å prøve det for å unngå å bli mobbet. Det er stor sannsynlighet for at det er noen barn oppi dette som ikke har det bra hjemme eller barn som nå blir presset ut i å prøve snus før de engang er ferdig med småskolen og opplever det svært ubehagelig og skremmende. Det er ikke alle som røyker —> drikker —> prøver marihuana som blir narkomane, men det er ingen narkomane som ikke har startet i det små. Dette er avhengighetsskapende og helseskadelige stoffer, og at 9-åringer tvinges til å prøve noe sånt er rett og slett forferdelig. Det er klart at skolen må på banen her og sørge for at alle foreldre er med på å få dette eliminert. De må også vurdere om det barnet som hadde med seg snusen har det bra hjemme eller om det trengs noe ekstra oppfølging, for det er langt ifra normalt å ha med seg snus, prøve det og tvinge andre til å prøve selv om de ikke vil når man er 9 år! Anonymkode: 680e9...ec5 Poenget mitt handlet om at skolen kan ikke blande seg inn i det som skjer i fritiden. Skal jeg blande meg inn i én ting, så baller det bare på seg. At et barn har fått tak i snus i fritida,hadde ikke jeg tatt noe ansvar for. Lever barn i et hjem med omsorgssvikt, ser vi tegn til det på skolen uansett. Fint med info om hva som skjer I fritiden, men lærerne har ikke ansvaret der. Og når det blir oppdaget omsorgssvikt, er det uansett barnevernet som har største ansvaret der. Ikke skolen. Foreldre kan fint kontakte hverandre selv. Og er man bekymret for hjemmeforholdene til et annet barn, kan man også gi beskjed til skolen. Men man kan jo gi beskjed til de foreldrene det gjelder om det har skjedd noe mellom ditt barn og deres barn på fritida. Det bør ikke være skolen som informerer foreldrene om det. Det tar deg max 5 minutter å ta den telefonen. Hva hvis barnet ditt har med en kompis hjem og blir tilbudt tobakk der. Skal du bare sende kompisen hjem uten å informere foreldrene, men heller be skolen informere foreldrene om det som skjedde? Jeg forstår ikke helt poenget med det. Hvorfor kan ikke du kontakte foreldrene selv i en sånn situasjon? Anonymkode: 95050...bad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå