Gå til innhold

Sexolog eller psykolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. 
Langt innlegg, beklager det. Håper noen har tid og lyst til å svare

Jeg er ei jente på snart 30 år som nylig har gått inn i et forhold. Jeg har vært singel og har trivdes godt med det siden jeg var 20, hvor jeg gikk ut av et relativt vanskelig forhold. Litt forhistorie må kanskje til her. 

Jeg var 15 når jeg fikk min første kjæreste, som drev med mye psykisk og noe fysisk vold i litt over et år. Det var mye undertrykking, trusler og anklagelser, og det ødela meg helt. Jeg ble gravid noen mnd før jeg ble 16, og valgte da å ta abort og avslutte dette forholdet uten å si noe til han. Da hadde jeg garantert fått juling. 

Etter bare èn mnd ble jeg introdusert for en ny mann, denne gangen en som skulle være så "bra for meg" fordi han var så snill. Det var han forsåvidt også, frem til vi flyttet sammen. Han respekterte meg og det meste var på mine premisser, iallefall når jeg var våken. Så fort jeg sovnet, eller han trodde jeg sovnet begynte han å ta på meg, onanere meg og holde meg fast når jeg prøvde å komme meg bort. Vi var sammen i nesten 5 år. 

Ved hjelp fra sexolog, avsluttet forholdet når jeg endelig klarte å akseptere at jeg ikke er tiltrukket av menn, noe jeg har vist siden 12-årsalderen. Men som alle andre tenåringer så vil man jo ikke skille seg ut, og gjøre det som er forventet. 

Spoler vi fort videre til idag. Jeg har blitt kjent med og "holdt på" med en jente siden november, blitt glad i hverandre og har et godt intimt forhold. Jeg har lenge trodd at traumene mine har blitt borte, siden jeg har hatt det så bra nå i mange år. 

Frem til for en uke siden. Jeg var alene hjemme, fikk et bra bilde av partneren min, og tenkte da at dette måtte utnyttes, og jeg onanerte. Jeg klarte overraskende å komme av meg selv! For første gang på over TI ÅR. Hvis ikke det er en seier, så vet ikke jeg?! Problemet er bare at jeg føler meg helt jævlig. Ekkel, skitten, kvalm. Jeg har ikke klart å spise noe særlig siden søndag, og selskadingen har kommet tilbake. Vært borte fra det i over et år, så skuffelsen over megselv der hjelper jo ikke noe særlig heller.

Spørsmålet nå er. jeg har brukt mange tusen kroner, mange hundre timer hos psykolog opp igjennom årene med tanke på traumer knyttet til psykisk vold. Var hos sexolog for å akseptere megselv. 

Hva er riktig her? Finnes det sexologer eller psykologer man kan gå til uten å bli flådd for penger? Jeg har ikke så mye penger, så det er jo en utfordring for seg selv. Hvor går jeg? Hvem tar jeg kontakt med? Hvor er det best hjelp å få, men som ikke koster 700+++ i timen..? 

Området er vestfold/Telemark. Ønsker å snakke med en dame, som har litt erfaring med traumebehandling innenfor seksuelle utfordringer. 

Er det håp for meg? Tror dette forholdet går i oppløsning om jeg ikke klarer å fikse dette. Ikke fordi jeg ikke blir akseptert, men fordi det ødelegger meg innenifra. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk lyst til å gi deg en virtuell klem. 💜

Historien din rørte ved meg. Ikke rett at du har blitt påført så mye! Kjenner jeg blir sinna på de «mannfolka»…

Jeg tror at det alltid er håp, men dessverre har jeg ikke kunnskap nok til å gi deg bra svar. Kanskje legen din kan hjelpe? Kanskje du kan finne en frivillig organisasjon der medlemmene kan hjelpe hverandre?

Ta vare på deg selv! Du er uendelig verdifull.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...