Gå til innhold

Hvorfor blir bartendere sure om man bestiller Mimosa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd dette flere ganger i Oslo, at bartendere blir fornærmet dersom jeg bestiller Mimosa. De mener det er å ødelegge champagne, og at det er disrespectful. På Gamle Major fikk jeg servert ett glass med champagne og ett med appelsinjuice, og beskjed om å blande drinken sjæl 😄 

Andre steder i Europa/USA så er jo Mimosa en helt vanlig drink.  Syns bare det er litt sært å bli så sur for noe sånt, så lenge man betaler for seg og oppfører seg ordentlig burde det jo ikke ha noe å si. Flere som har opplevd dette? 

Anonymkode: c2871...18e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Like idiotisk som at folk blir sur og fornærmet over hvordan folk spiser biffen sin.

Anonymkode: 17bd1...614

• Liker 9
Skrevet

Aldri opplevd, men det er begrenset hvor ofte jeg har bestilt Mimosa da.

Vet jeg kanskje er litt alene om det, men jeg liker litt kelnere og kokker som blir irritert om du putter sukker i vinen eller ketsjup på maten. Snobberi i noens øyne, lidenskap for maten i andres. Kjeftende kelnere i Frankrike og Italia er noe jeg faktisk liker, men vet andre får helt makk av det 😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ER jo å ødelegge champagne. Men du har nok etter all sannsynlighet fått en annen og billigere type musserende vin, prosecco eller cava sannsynligvis.

Anonymkode: d3493...0e3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

lav EQ

Anonymkode: 4869f...164

Skrevet

Som tidligere bartender ville jeg ikke blitt sur for dette. Men vi hadde ofte "bartender bingo" der vi lagde et skjema over kveldens mest sannsynlig scenario, "frisk drink" var oftest en vinner og den kjenner jeg ennda at jeg kan himmle på øynene av når jeg overhører noen si ute.. Av meg fikk de også en whisky med Pepsi om de bestillte en "jentedrink/damedrink' eller en strawberry daiquiri eller woo woo om de ville ha en "mannedrink". Men akkurat Mimosa hadde jeg nok ikke tenkt så mye og gitt deg det du ønsket, men du hadde naturlig nok fått billig varianten. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (2 minutter siden):

Som tidligere bartender ville jeg ikke blitt sur for dette. Men vi hadde ofte "bartender bingo" der vi lagde et skjema over kveldens mest sannsynlig scenario, "frisk drink" var oftest en vinner og den kjenner jeg ennda at jeg kan himmle på øynene av når jeg overhører noen si ute.. Av meg fikk de også en whisky med Pepsi om de bestillte en "jentedrink/damedrink' eller en strawberry daiquiri eller woo woo om de ville ha en "mannedrink". Men akkurat Mimosa hadde jeg nok ikke tenkt så mye og gitt deg det du ønsket, men du hadde naturlig nok fått billig varianten. 

hva er vitsen med å være jævlig med vilje mot helt vanlige folk? det er da overhode ingen grunn til å dømme andre for hva de vil og ikke vil drikke. synes dette er helt lavmål og asosial oppførsel 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

I all sannsynlighet fordi noen syns det er dritt å ødelegge en fin flaske champagne for et glass mikset med appelsinjuice. 

Men på byen får man i all sannsynlighet en billigere musserende vin som selger 'av seg selv', slik at man får minst mulig svinn. Kan ikke huske at noen bestilte Mimosa da jeg jobbet i bar. Men som @skreppamedleppasier, 'frisk drink' eller 'overrask meg' gikk gjerne igjen, og det var noe dritt.. det jeg synes er friskt, trenger ikke være det samme som du synes er friskt... 

Anonymkode: 286df...098

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hva er vitsen med å være jævlig med vilje mot helt vanlige folk? det er da overhode ingen grunn til å dømme andre for hva de vil og ikke vil drikke. synes dette er helt lavmål og asosial oppførsel 

Vi hadde ingenting på menyen som het verken dame eller mannedrink, ergo opp til bartenderen og det er da flust av kvinner som drikker whisky med Pepsi. Folk får faktisk klare å spesifisere hva de ønsker, det blir som å gå ut på restaurant og si "jeg ønsker mat"🤦‍♀️ En kan ikke da klage på hva bartenderen gir deg når du og du alene har fullstendig overlatt valget ditt til bartenderen!  

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De visste jo ikke hva de ville drikke? Er det helt vanlige folk som går i baren og bestiller « en jentedrink» ? 

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (Akkurat nå):

De visste jo ikke hva de ville drikke? Er det helt vanlige folk som går i baren og bestiller « en jentedrink» ? 

alle skjønner vel at en jentedrink er noe søtt og fruktig, og en guttedrink er typ whisky eller noe mer nøytralt. sier ikke at kvinner og menn ikke drikker omvendt eller annet, men det er da ikke noe behov å skape seg og oppføre seg som en dust bare på faen 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

alle skjønner vel at en jentedrink er noe søtt og fruktig, og en guttedrink er typ whisky eller noe mer nøytralt. sier ikke at kvinner og menn ikke drikker omvendt eller annet, men det er da ikke noe behov å skape seg og oppføre seg som en dust bare på faen 

Men da spør man om det da. 'Hei, kan du anbefale en søt og fruktig drink? Gjerne noe med ferskensmak'. For eksempel. 

• Nyttig 3
Skrevet
skreppamedleppa skrev (3 minutter siden):

Vi hadde ingenting på menyen som het verken dame eller mannedrink, ergo opp til bartenderen og det er da flust av kvinner som drikker whisky med Pepsi. Folk får faktisk klarer å spesifisere hva de ønsker, det blir som å gå ut på restaurant og si "jeg ønsker mat"🤦‍♀️ 

Beste drinken jeg vet om er Prince of Norway. Er det en vanlig drink eller er den bare for gamle kjærringer som har tippa 50?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da spør man om det da. 'Hei, kan du anbefale en søt og fruktig drink? Gjerne noe med ferskensmak'. For eksempel. 

det skal man ikke behøve å gjøre, da man forventer at folk som jobber som bartendere har EQ over null 🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvoppnevnte eksperter på hva andre liker er bare tåpelig. Vil du ha mimosa så er ikke det bortkastet champagne - bortkastet ville vært om du ikke likte det som du fikk servert.

Anonymkode: 19bf1...fe2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker er problemet er mer det at man i det hele tatt skal blande ut champagne. Hva er vitsen? Det smaker jo bare brus uansett. Tror bare de blir sure fordi det er så unødvendig. 

Anonymkode: 833f6...203

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (12 minutter siden):

Som tidligere bartender ville jeg ikke blitt sur for dette. Men vi hadde ofte "bartender bingo" der vi lagde et skjema over kveldens mest sannsynlig scenario, "frisk drink" var oftest en vinner og den kjenner jeg ennda at jeg kan himmle på øynene av når jeg overhører noen si ute.. 

Jeg er ikke særlig bevandret i drinkene verden, og vet ikke hva jeg skal bestille.  Hva smaker egentlig en "fjellbekk", en "cosmopolitan", eller en "sex on the beach"?

Det jeg derimot vet er at jeg liker friske drinker som går mot det syrlige.  

Hvorfor er det galt å si dette til en bartender som vet hva drinkene inneholder, og hvilken drink som jeg kanskje kunne likt?

Anonymkode: 35518...0ab

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte engang  Whiskey sour i Oslo, bartenderen så dumt på meg og sa så at det viste hun ikke hva var. Fikk en annen drink, husker ikke hvordan. Men forstod det slik at i Oslo drikker en ikke bare sånn uten videre det en har lyst på, der må det vist passe stedet og bartender også..  

Anonymkode: 486b1...f7a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri opplevd det. Men det er sjelden jeg har bestilt det i Norge, og det gjelder andre "blandingsdrinker" av samme type.

Årsaken til det er at det er en kjempedårlig deal, og norske barer tar tullete priser for slike ting. 

I USA bestiller man mimosa til brunch, og du får en pitcher, slik du gjør med sangria eller pimms. De bruker appelsinjus og musserende, kanskje t.o.m. en blanding fra flere flasker. Du betaler en fast pris, og drikker så mye du vil (derav "bottomless brunch"). 

Samme med sangria i Spania - der er rester av rødvin og det kommer ganske rimelig. 

Hadde jeg bestilt det i Norge og fått attitude fra bartenderen hadde jeg bare bedt ham klappe igjen, for dette har de en 100% fortjeneste på, i motsetning til et rent glass champagne. Og det at drinken er 'utvannet' er jo det som gjør det til en brunch/lunchdrink.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det skal man ikke behøve å gjøre, da man forventer at folk som jobber som bartendere har EQ over null 🙄

Og en skal også kunne forvente at gjester har formuleringsevnen til å si at de ønsker noe søtt, noe mer syrlig etc. En kaller ikke noe jente og gutte drinker på samme måte som en ikke kaller noe for kvinne og manns mat. Vi har kommet oss litt lengre enn "ugg ugg" språk også ute på byen.  Ingen sier på en bensinstasjon at de skal ha "mannemat" når de ønsker en hot dog eller en kvinne mat om de skal ha en frukt f.eks. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...