Gå til innhold

Drømmeleiligheten

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Kjæresten og jeg har funnet drømmeleiligheten... ALT er pefekt, jeg VIL virkelig ha den. Vi har sett på 1000 leiligheter, men det er denne jeg vil ha. problemet er at jeg har ikke skrevet kontrakt med jobben enda, og vi har ikke lånebeviset i orden. er det bare å gi opp drømmen eller? noen andre vil vel kjøpe den før vi får alt i orden? Men jeg har aldri kjøpt før, så jeg vet ikke hvordan det funker... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fant drømmehuset et halvt år for tidlig. Vi bor i det nå. ;)

Spør på jobben om kontraktskriving kan fremskyndes fordi du har funnet bopel. Så løper dere i banken, det er ofte gjort på timen. Lykke til!

Skrevet

IKKE gjør noe uten lånebevis! Bud er bindende, og hvis ting skulle gå galt mtp finansiering, kan dere risikere å bli stående med skjegget i postkassen.

Gjest Lilleulv
Skrevet
IKKE gjør noe uten lånebevis! Bud er bindende, og hvis ting skulle gå galt mtp finansiering, kan dere risikere å bli stående med skjegget i postkassen.

Jeg forstår det. Jeg tror ikke vi klarer å hoste opp det i tide... :tristbla:

Skrevet
Jeg forstår det. Jeg tror ikke vi klarer å hoste opp det i tide...  :tristbla:

Vi hostet opp lånebevis på en time. Ring melger og forklar situasjonen. Er budrunden igang? Hvis ikke kan det jo hende dere har god tid. Men ikke sats på det!

Hos seriøse meglere får man vel ikke lagt inn bud uten vedlagt lånebevis?

Gjest Lilleulv
Skrevet

oki, jeg er litt motivert av deg Spirito! Har avtalt med kjæresten å gå i banken og få lånebeviset i hvert fall. og sendt mail til megler :)

Skrevet

Budrunden var i gang da vi endelig turde ta kontakt med megler. Da hadde vi ikke vært i banken eller noe. Da vi ringte, var det én time til fristen på høyeste bud gikk ut. Jeg sa at vi var interesserte, og at vi kom til å by over hvis banken tillot det. Megler ordnet det slik at fristen på budet ble forlenget til klokka 12 dagen etter. Vi hadde time i banken klokka 9. Datasystemet i banken var nede, så bankdamen fikk ikke sjekket økonomien vår. Vi måtte ringe megler og forklare situasjonen. Fristen ble igjen utsatt en time, og 12.51, 9 minutter før fristen gikk ut, fakset vi inn budet vårt med lånebevis. :ler2:

Gjest Lilleulv
Skrevet
Budrunden var i gang da vi endelig turde ta kontakt med megler. Da hadde vi ikke vært i banken eller noe. Da vi ringte, var det én time til fristen på høyeste bud gikk ut. Jeg sa at vi var interesserte, og at vi kom til å by over hvis banken tillot det. Megler ordnet det slik at fristen på budet ble forlenget til klokka 12 dagen etter. Vi hadde time i banken klokka 9. Datasystemet i banken var nede, så bankdamen fikk ikke sjekket økonomien vår. Vi måtte ringe megler og forklare situasjonen. Fristen ble igjen utsatt en time, og 12.51, 9 minutter før fristen gikk ut, fakset vi inn budet vårt med lånebevis.  :ler2:

å herre mi tid :ler:

Skrevet

Ti minutter etter faksen ble sendt fikk vi telefon om at huset var vårt. Selgerne ville at vi skulle ha det fordi vi var unge og forelsket. :)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Ti minutter etter faksen ble sendt fikk vi telefon om at huset var vårt. Selgerne ville at vi skulle ha det fordi vi var unge og forelsket. :)

så søtt :) men det var en kul historie da! litt skummelt å kjøpe for første gang synes jeg...

Skrevet

Det er gøy å kjøpe! Også synes jeg nesten det er mindre komplisert enn å leie. Nå skal jo ikke jeg sitte her og mase da. Det er jo viktig at dere tar det i deres eget tempo og snakker sammen og ikke forhaster dere og sånn. Jeg har i en alder av 23 år kjøpt mitt andre bopel, kjøpte leilighet alene da jeg var 19 og heltidsstudent. Jeg er jo en smule gæærn, ikke alle kjøper hus på en dag.

Gjest Lilleulv
Skrevet

:ler: jeg er også sånn... impulsiv. Når jeg ser noe så vil jeg ha det NÅ med en gang. Mistenker at det kommer til å kræsje med min kommende samboer som er stikk motsatt. med hans tempo blir det vel aldri noe :roll:

:)

Skrevet

Det er UTROLIG morro å kjøpe hus, hvertfall når en gjør det helt impulsivt!

Jeg fant drømmehuset på internett (bodde i en annen landsdel grunnet jobb, pendlet hjem i helgene) på en tirsdag, etter å ha vært hjemme helgen i forkant. Hadde ikke sett det før jeg så flere bilder av det på internett. Det var akkurat slik jeg ville ha det, størst mulig, med hybel, garasje, stor hage - og jeg så enorme muligheter, jeg kunne bare starte oppussingen som jeg ønsket - og få det helt som jeg selv vil!

Jeg satt i den andre landsdelen, tenkte masse, ringte bank og avklarte lån, ringte husselger og spurte og gravde, ringte megler - hadde mange og lange telefonsamtaler. INGEN venner, ingen familie visste om dette-det gikk jo for fort til at jeg kunne informere de underveis... :sjarmor: Jeg bestemte meg torsdag ettermiddag at jeg måtte jo selvsagt bare legge inn bud på huset, og fredag morgen tikket første bud inn til megler fra meg. Fredag ettermiddag, etter en 4 timer lang budrunde var huset mitt! :klappe:

ERGO: Det gikk 4 dager (fra tirsdag - fredag) fra jeg så huset jeg hadde drømt om, til det var mitt... Som dere kanskje klarer å lese ut fra dette, så kjøpte jeg huset USETT! Og da jeg fikk nøkkelen 3 uker etterpå (var aldri hjemme i den perioden, så alt av korrespondanse gikk via mail, telefon og post), kom til huset og så det første gang - ble jeg så utrolig positivt overrasket og glad! Har ikke angret et sekund...

Kan nevnes at jeg kjøpte det alene for 1.220.000,-

SÅ - har du/dere mulighet - HOPP I DET, og KJØP!!! Flott investering i seg selv!!!!

Skrevet

Men hvis samboern din er tregere type enn deg, hva mener han? Kanhende han ikke vil like mye som deg kjøpe huset, og han nøler av den grunnen? Er du sikker på at dere er enige om dette?

Som andre sier; det er utrolig morsomt å kjøpe hus! Men samtidig er det ikke SÅ morsomt å måtte selge fordi det viste seg at dere var uenige om dere skulle kjøpe, og den ene følte seg "overmannet"?

Sier ikke dere har det sånn, men tenk på den delen også! Huslån er en stor økonomisk forpliktelse!

Lykke til, hva det nå blir! ;)

Gjest Litjmæ
Skrevet

Hei Lilleulv! Så moro da :)

Er det gamle eksen som du har funnet tilbake til?

Gjest Sukkerert
Skrevet

Snufs, toerke taare.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hei Lilleulv! Så moro da :)

Er det gamle eksen som du har funnet tilbake til?

Ja-aaaaaaa :hjerter:

Gjest, kjæresten min er også kjempegira på denne leiligheten. Men han har alltid så god tid og sier at det dukker helt sikkert opp like fine leiligheter osv... først må vi orientere oss litt, så må vi orientere oss litt mer og så må vi seriøst begynne å kikke, og så skal det vurderes ut av ville helvetet :ler: sånn er han. mens jeg: ja takk, jeg tar'n!

Vi får se... :) Vi kommer oss ikke i banken sammen med det første fordi vi bor 36 mil fra hverandre nå. sukk.

Skrevet

Vi får se... :) Vi kommer oss ikke i banken sammen med det første fordi vi bor 36 mil fra hverandre nå. sukk.

Så lenge en av dere har dens andres nødvendige papirer med tror jeg det holder at en av dere går. Vi fikk hvertfall nytt lån i dag uten at begge var med :)

Skrevet

Du kan også legge inn bud med forbehold om finansiering. Bare for å vise selger at dere er interesserte og kanskje gjøre at han ikke hopper på første bud han får fra noen andre. Om finansieringen skjærer seg er du da ikke bundet av avtalen. Men selgere takker sjelden ja til slike bud(om de får gode råd fra megler), så det er mest for å signalisere at dere er der og er interesserte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...