Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at man regner 2 uker før el, altså fra siste dag i menstruasjon. Men jeg hadde menstruasjon 3 uker før eggløsning.

Ut fra terminkalkulator når jeg beregner ut fra unnfangelse har jeg termindato 8. desember. Jeg hadde sex og positiv eggløsningstest 13. Mars og regner dermed unnfangelse 14 mars. Hadde mens 21. februar. Er det riktig at jeg da er 4+2 uker?

Anonymkode: 3df58...caa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er FØRSTE dag i siste mens du skal regne ut fra. Vanlig utregning forutsetter at syklusen din er 28 dager. Hvis syklusen din er lengre, kan du trekke FRA antall dager over 28 (f.eks 7 dager) på hvor langt du er på vei. 

Hvis du bare har skrevet feil, og det er FØRSTE dag i menstruasjon som var 21.februar, så ville du ha vært 5+6 med standard utregning. Du skriver at mensen var tre uker før eggløsning, så da har du kanskje en syklus på 35 dager? I så fall må du trekke de ekstra 7 dagene fra hvor langt du er på vei, og da er du 4+6. Dette forutsetter selvfølgelig at informasjonen om mensen og sykluslengde er korrekt.

Anonymkode: 21919...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Okei, skriver på nytt. Beklager litt forvirring:/

Første dag i siste mens er selvsagt det jeg mente, tenkte ikke st jeg måtte spesifisere det, altså 21. februar.

Så fikk jeg eggløsning rundt 3 uker etterpå, som vil si en 36 dagers syklus.

Skal jeg da trekke fra 8 dager fra? Siden det er 8 dager fra 28 dagers syklus? Og da er jeg altså 4+5?

Anonymkode: 3df58...caa

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da skal du trekke fra 8 dager og er 4+5 🙂

P.S: Det hadde vært annerledes om du hadde hatt EL tidlig i syklusen, for denne utregningen tar utgangspunkt i at man har EL ca.to uker før (forventet) mens og at det er fasen mellom mensen og EL som er lengre enn vanlig. Det er nesten alltid fasen mellom mensen og EL som er forlenget ved lang syklus. Andre veien byr gjerne på problemer med å bli gravid. 

Anonymkode: 21919...a2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lange sykluser,  og visste når eggløsning var. Så jeg satte bare siste mens/termin 2 uker før eggløsning, og ikke faktisk første dag av siste mens. Siden det hadde skilt 1.5-2 uker.

Anonymkode: b3e5d...03e

AnonymBruker
Skrevet

Babyverden.no har terminkalkulator du kan legge inn sykluslengden i 😊

Anonymkode: 1884a...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...