AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Jeg har termin om et par måneder, og både partner og jeg føler at vi gjerne skulle forberedt oss litt mer på hvordan det blir å få baby. Det er et hav av bøker der ute, så jeg lurer på om noen har bøker de vil anbefale om hvordan babytiden er? Alt fra om amming, søvn, kognitiv utvikling/utviklingssteg og egentlig hva som helst, hehe. Både om hva som er normalt og forventet, og hvordan man skal eller kan håndtere det når ting er vrient. Fortell gjerne litt om hvorfor du anbefaler boka – hva ved den var nyttig? Anonymkode: e6cd8...87e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Foreldremagi og hjerteforeldre vil jeg anbefale Sånn i forhold til sånn praktiske ting så er gratisboken fra babyverden ikke så dum. Anonymkode: d8f10...246 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Jeg har lest og anbefaler disse ❤️ https://bibsok.no/?tnr=6007682 https://bibsok.no/?tnr=31362 https://bibsok.no/?tnr=5637445 https://bibsok.no/?tnr=41271 https://bibsok.no/?tnr=6883818 (sjekk også ut barneleg1 på instagram) https://bibsok.no/?tnr=5632745 Anonymkode: 225a4...88a 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Og for all del styr unna Kari Naphaug sin sovebok som ble anbefalt over her! Det er skrikekur. Vi har et diagnosebarn og ble advart mot hennes metoder spesifikt på Bup. Anonymkode: d8f10...246 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og for all del styr unna Kari Naphaug sin sovebok som ble anbefalt over her! Det er skrikekur. Vi har et diagnosebarn og ble advart mot hennes metoder spesifikt på Bup. Anonymkode: d8f10...246 Du kan fint lese boken hennes uten å velge den nevnte metoden, fordi det bare er en av mange hun redegjør for. Masse nyttig informasjon og tips. Vi brukte feks de rutinene hun oppramset for de ulike alderstrinnene angående søvntidspunkt på dag og natt og fikk masse nytte av tipsene om hvordan få barnet til å sove på eget soverom og mer sammenhengende om natten, uten at vi gikk for noe skrikekur. Jeg ble anbefalt denne av min helsesykepleier ❤️ Barnet mitt på 8 mnd har sovet på eget rom siden 6 mnd. Anonymkode: 225a4...88a 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Jeg likte Gro Nylander sin Mamma for første gang Anonymkode: 309cb...60d 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan fint lese boken hennes uten å velge den nevnte metoden, fordi det bare er en av mange hun redegjør for. Masse nyttig informasjon og tips. Vi brukte feks de rutinene hun oppramset for de ulike alderstrinnene angående søvntidspunkt på dag og natt og fikk masse nytte av tipsene om hvordan få barnet til å sove på eget soverom og mer sammenhengende om natten, uten at vi gikk for noe skrikekur. Jeg ble anbefalt denne av min helsesykepleier ❤️ Barnet mitt på 8 mnd har sovet på eget rom siden 6 mnd. Anonymkode: 225a4...88a Det er jeg uenig i fordi hun har urealistiske forventninger til søvnen til barn. Det er f.eks helt normalt at et lite barn på 6 mnd vil spise på natta. Dessuten vil en barnepsykolog som ikke anbefaler Naphaug trumfe en helsesykepleier Boken «sove uten gråt» har veldig mange fine tips til rutiner, men den anbefaler opp-ned metoden som noen fortsatt er litt uenig i. Ts, vil du ha en fin ressurs ang søvn til barn så vil jeg virkelig anbefale lillemini (det er en app. Hun har også en instagramkonto du kan følge). Her får du oppdaterte råd i forhold til tilknyttningsteori rundt søvnen til baby og småbarn. Du får veldig nyttige tips rundt realistisk søvn, søvnassosiasjoner og metoder for å snu uønskede situasjoner som er fine for barnet. Hvis du er komfortabel med engelsk så er «the gental sleep book» av Sarah Ochwell Smith nydelig. Hun har også en blogg og en instagram. Anonymkode: d8f10...246 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Det beste på markedet er Lillemini-appen synes jeg 🙌❤️ Anonymkode: 7b901...620 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Skriver under på Foreldremagi og Mamma for første gang. Mammasjokket er en veldig morsom bok! Anonymkode: 3caab...b97
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er jeg uenig i fordi hun har urealistiske forventninger til søvnen til barn. Det er f.eks helt normalt at et lite barn på 6 mnd vil spise på natta. Dessuten vil en barnepsykolog som ikke anbefaler Naphaug trumfe en helsesykepleier Boken «sove uten gråt» har veldig mange fine tips til rutiner, men den anbefaler opp-ned metoden som noen fortsatt er litt uenig i. Ts, vil du ha en fin ressurs ang søvn til barn så vil jeg virkelig anbefale lillemini (det er en app. Hun har også en instagramkonto du kan følge). Her får du oppdaterte råd i forhold til tilknyttningsteori rundt søvnen til baby og småbarn. Du får veldig nyttige tips rundt realistisk søvn, søvnassosiasjoner og metoder for å snu uønskede situasjoner som er fine for barnet. Hvis du er komfortabel med engelsk så er «the gental sleep book» av Sarah Ochwell Smith nydelig. Hun har også en blogg og en instagram. Anonymkode: d8f10...246 Det at man ikke skal gi barna mat på natten er iallfall ikke det jeg fikk ut av å lese den. Hun skriver jo at det er du selv som velger om du vil slutte med nattamming, samt at noen stenger baren etter legging mens andre ammer ila natten. Uansett er poenget at når barn spiser to måltider om dagen og legger fint på seg er det forsvarlig dersom man ønsker. Det viktigste jeg fikk ut av dette var poenget hennes om at hvis man skal amme er det viktig å ta de opp med en gang, slik at ammingen ikke føles ut som en belønning for å gråte. Vi har brukt essensen i sove-karin-hysj metoden etter 6 mnd som handler om å sitte ved siden av sengen til barnet med en hånd på magen eller ryggen og roe barnet ved å hysje. Ikke stryke fordi det kan stimulere barnet. Tar gjerne barnet opp å trøster og legger ned igjen slik hun anbefaler. Men jeg forstår hvor du kommer fra og skjønner at ikke alle mødre vil ha tilstrekkelig info til å vurdere at opp-ned metoden ikke er hensiktsmessig. Jeg har også lest mye om at stresset som skapes ved å la barnet gråte ikke er bra fra andre kilder enn denne boken Likte godt tipset ditt om lillemini, skal følge den selv ❤️ Anonymkode: 225a4...88a
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Tips: Se "Babyens Første År" på Netflix, kjempefin serie om forskning på ulike temaer. Anonymkode: 9cf0d...888
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 Har lånt meg mamma for første gang på biblioteket fordi jeg så jordmor hadde den 😅 Ellers har jeg lest mammasjokket og elsket den. Det er jo ikke en faktabok, men utrolig godt skrevet om forventninger og følelser rundt det å få barn. Ellers så har jeg sett alt av fødeavdelingen på Discovery og jordmødrene på nrk, ganske lærerikt det også 😊 Anonymkode: 7e8d0...19d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan fint lese boken hennes uten å velge den nevnte metoden, fordi det bare er en av mange hun redegjør for. Masse nyttig informasjon og tips. Vi brukte feks de rutinene hun oppramset for de ulike alderstrinnene angående søvntidspunkt på dag og natt og fikk masse nytte av tipsene om hvordan få barnet til å sove på eget soverom og mer sammenhengende om natten, uten at vi gikk for noe skrikekur. Jeg ble anbefalt denne av min helsesykepleier ❤️ Barnet mitt på 8 mnd har sovet på eget rom siden 6 mnd. Anonymkode: 225a4...88a Barnet ditt har sovet på eget rom i to måneder.... ehe.... ting kan fort endre seg Anonymkode: 615a3...bb7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Barnet ditt har sovet på eget rom i to måneder.... ehe.... ting kan fort endre seg Anonymkode: 615a3...bb7 Selvfølgelig. Ting forandrer seg stadig med barn, derfor er boken også delt inn i råd etter barnets alder og behov. Jeg forstår for øvrig også at råd som fungerer i et øyeblikk, gjør kanskje ikke det i det neste. Poenget var at boken hjalp meg masse i overgangen til å få henne til å sove på eget rom. Det var bare ment som et innspill på TS sin forespørsel om bøker om søvn. KG kan være et så utrolig toxic sted. Fokuser heller på å få andre til å føle seg bra. Anonymkode: 225a4...88a 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Barnet ditt har sovet på eget rom i to måneder.... ehe.... ting kan fort endre seg Anonymkode: 615a3...bb7 TS spør om anbefaler til bøker. Det at du ikke er enig med bøkene som blir anbefalt gjør ikke at du må gå rett i angrep. Søvn har flere stadier og mange forskere er uenige. Syns derfor det er ganske stygt å gå til angrep med engang. Anonymkode: 077ce...c62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå