AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Det er en jobb jeg virkelig ønsker. Jeg har lang relevant erfaring både faglig og fra praksis. Det er et fagområde jeg brenner for og kan mye om. Jeg oppfyller alle krav utenom å ha sertifikat. Jeg vet at jobben fint kan gjøres uten sertifikat og jeg skal sette i gang med kjøretimer asap. Noen som har erfaring å dele med å ikke oppfylle absolutt alle krav? Hvordan løste det seg for deg? Anonymkode: 85c91...161 1
anonymbruker2312 Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Jeg vet om flere som har fått jobb når ikke alle krav er oppfylt, men det spørs veldig fra bedrift til bedrift. Noen tar alle kravene svært seriøst, mens andre ikke. Du bør søke uansett og se hvordan det ender, du sier jo selv at du har alle krav oppfylt bortsett fra ett, så i utgangspunktet så vil jeg tro at det ikke skal ha så mye betydning. Men du vet ikke før du eventuelt prøver ☺️
Taluno Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Man oppfyller svært sjeldent alle kvalifikasjoner. Men noen kvalifikasjoner er helt avgjørende. Førerkort vil noen ganger kunne være helt avgjørende for jobben, andre ganger er det bare ønsket fordi det gjør ting lettere. Om du mener du vil klare gjøre alle oppgavene uten førerkort, så er det bare søke. Gjerne få med i søknaden at du skal ta lappen. Det verste som skjer er at du får avslag... 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Søke men var ærlig om det 🤷🏼♀️ Anonymkode: 170c9...c19
Hengebuksvinet Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Søk. Jeg unngikk å søke en jobb, fordi de ba om mastergrad innenfor et felt. Men så ble jeg bedt av ledelsen om å sende inn en søknad, og fikk den.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Ts her. Takk for alle svar. Jeg skal søke og håper selvfølgelig på intervju og etterhvert jobb. Dere som har fått jobb hvor dere ikke oppfylte alle krav, skrev dere noe om det i søknaden? Jeg tenker at jeg ikke skal skrive noe om det i søknaden siden jeg er redd det ikke vil gi meg muligheten til et intervju. På et intervju kan jeg lettere vise at dette er et fagfelt jeg kan mye om og selvfølgelig si at jeg holder på å ta lappen. Anonymkode: 85c91...161
Devilheart Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 Det er alltid en utfordring å søke på jobber der man ikke oppfyller 1-2 krav/forventninger. For noen (arbeidsgivere) er det absolutt krav, for andre bare et pluss/en fordel. Avhenger veldig av hva kravet går ut på, det være erfaring/kunnskap innen et felt eller noe spesifikt de er ute etter. På en side er det viktig å ikke vise for mye mangler, men på annen også viktig at søknaden appellerer til annonsen. Noen ganger er det bedre å nevne mangler enn ingenting. Da er arbeidsgiver informert om det på forhånd før en evt. intervju og kan være forberedt på mulige løsninger for den saken. Ditt tilfelle virker det som førerkort vil gjøre jobben enklere og hvis annonsen har spesifikt krav om førerkort, bør man opplyse om dagens situasjon og framtidige utsikter, og likevel kan gjøre jobben etter forventningene i mellomtiden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Hvis annonsen spesifikt ber om førerkort er det som regel fordi de trenger at du har førerkort. Jeg har en venninne uten førerkort som tenkte som deg, hun kunne ta det etterhvert og det krevdes ikke i hverdagen, søke og ble inkalt til intervju, og gikk derfra med uforettet sak og svært dårlig inntrykk da førerekort vare t absolutt krav. Anonymkode: cf921...569 1
Gjest ti10 Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Det kommer vel litt an på formuleringen i annonsen, har de faktisk sagt at det er et krav, eller er mer enn sånn "fint om du har"? Når det er sagt, hvis de faktisk fremstiller det som at det er et krav, er det vel en grunn til det. Det kan jo være andre rutiner/arbeidsoppgaver i denne jobben enn det du har vært vant til før, og det kan fremstå litt arrogant som jobbsøker å si at man vet at man kan gjøre jobben like godt uten å oppfylle kravene som stilles. En annen ting er at hvis du skal ta førerkort og er i gang med kjøretimer osv., er det sikkert lurt å ha tidsperspektivet klart angående når du skal ha fått det. Det høres bedre ut og fremstår mer seriøst hvis du kan legge fram en (realistisk) dato for når du regner med å førerkort.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 Godt spørsmål, ts. Jeg var interessert i flere stillinger før, og det eneste jeg manglet var nettopp førerkort. Jeg søkte ikke...😔 Anonymkode: 6eccb...41f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis annonsen spesifikt ber om førerkort er det som regel fordi de trenger at du har førerkort. Jeg har en venninne uten førerkort som tenkte som deg, hun kunne ta det etterhvert og det krevdes ikke i hverdagen, søke og ble inkalt til intervju, og gikk derfra med uforettet sak og svært dårlig inntrykk da førerekort vare t absolutt krav. Anonymkode: cf921...569 De gadd ikke å vente i noen uker? Anonymkode: 6eccb...41f
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 Har du lyst på jobben så søker du og forteller det. Fortell også at du mangler den ene kvalifikasjonen og hvorfor du mener den er mindre relevant. Hvis bedriften vil ha deg kan det tenkes at de betaler for kursing slik at du får den siste kvalifikasjonen. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva bedriftene ønsker og mange bedrifter ønsker seg urealistisk mye: Typisk mange års erfaring samtidig som du skal være ung (d.v.s. kunne jobbe mye til lav lønn). Anonymkode: d883d...28e 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 Ts her. Takk for alle svar. For å oppklare litt, det er ikke en jobb hvor man skal kjøre i det daglige, da hadde jeg selvfølgelig ikke vurdert å søke. Det er en stilling hvor det av og til er nødvendig med lappen, men man reiser alltid to stykker så håper det går greit om en annen kjører. Vet om flere som har samme stilling uten lappen Anonymkode: 85c91...161 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 Jeg ville søkt, og skrevet i søknaden at du holder på med førerkortet, og regner å ha det på plass innen kort tid. Det tar jo som regel litt tid med både ansettelsesprosessen og det å faktisk starte opp i jobben, så det er godt mulig du faktisk har førerkortet på plass innen du har behov for å kjøre. Jeg jobber som veileder i NAV, og når vi lyser ut stillinger er det krav om førerkort klasse B. Ikke alle som jobber hos oss har dette. Selv kjørte jeg opp en stund før jeg fikk jobben, men har likevel ikke kjørt bil i jobbsammenheng en eneste gang i løpet av de fire årene jeg har jobbet der. Har ikke tenkt å begynne med det heller. Anonymkode: 8135b...b03 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg ville søkt, og skrevet i søknaden at du holder på med førerkortet, og regner å ha det på plass innen kort tid. Det tar jo som regel litt tid med både ansettelsesprosessen og det å faktisk starte opp i jobben, så det er godt mulig du faktisk har førerkortet på plass innen du har behov for å kjøre. Jeg jobber som veileder i NAV, og når vi lyser ut stillinger er det krav om førerkort klasse B. Ikke alle som jobber hos oss har dette. Selv kjørte jeg opp en stund før jeg fikk jobben, men har likevel ikke kjørt bil i jobbsammenheng en eneste gang i løpet av de fire årene jeg har jobbet der. Har ikke tenkt å begynne med det heller. Anonymkode: 8135b...b03 Takk for svar. De ønsker snarlig tiltredelse så jeg har nok dessverre ikke lappen før det skulle jeg få jobben. jeg er usikker på det å nevne det i søknaden. Vet ikke hvor firkantet den som leser søknaden er? Anonymkode: 85c91...161
Devilheart Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Takk for alle svar. For å oppklare litt, det er ikke en jobb hvor man skal kjøre i det daglige, da hadde jeg selvfølgelig ikke vurdert å søke. Det er en stilling hvor det av og til er nødvendig med lappen, men man reiser alltid to stykker så håper det går greit om en annen kjører. Vet om flere som har samme stilling uten lappen Anonymkode: 85c91...161 Men da så, hvis det i mellomtiden ikke er til hinder å få oppgavene utført, og du framlegger en positiv opplæringsplan, kan det hende de er fleksible på det. Firkantede ledere er sjansespill; noen gir F i formaliteter, andre har pinne i røva. Tenker du kan være ærlig i søknaden, håpe på å bli innkalt og gi et godt inntrykk nok til at de kan vente med selvstendig kjøring en viss tid. Jeg tok også et ærlig valg i seneste søknad om anmodning om særskilt vurdering pga stillingtype, tenkt oppstart og min egen situasjon. Noen vil nok tenke er litt frekt å spørre om ting utenfor hovedstillingen, men slik arbeidsmarkedet er for nyutdannede og ikke har funnet jobb på mange måneder nå, tar jeg gjerne noen friheter der det er rom for det.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): De gadd ikke å vente i noen uker? Anonymkode: 6eccb...41f De hadde 200 søkere til fem stillinger og kjørte full ansettelsesrunde for å få fylt plassene. Det var felles opplæring og kursing for de som ble ansatt med et ganske dyrt kurs som måtte gjennomføres, der det bl.a var slik at alle måtte kjøre. Man utsetter ikke det fordi et nek av en søker ikke gidder å opplyse om at hun mangler et helt vesentlig krav. Jeg fikk for øvrig en av stillingene. Anonymkode: cf921...569
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 On 4/3/2022 at 12:38 PM, AnonymBruker said: Ts her. Takk for alle svar. Jeg skal søke og håper selvfølgelig på intervju og etterhvert jobb. Dere som har fått jobb hvor dere ikke oppfylte alle krav, skrev dere noe om det i søknaden? Jeg tenker at jeg ikke skal skrive noe om det i søknaden siden jeg er redd det ikke vil gi meg muligheten til et intervju. På et intervju kan jeg lettere vise at dette er et fagfelt jeg kan mye om og selvfølgelig si at jeg holder på å ta lappen. Anonymkode: 85c91...161 Jeg ville nevnt det før intervju dersom det er presentert som et absolutt krav. Kjedelig for intervjuene å kaste bort tid på å intervjue dersom du helt sikkert ikke er aktuell for stillingen. Anonymkode: 058dd...c85 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 Så lenge jeg fyller kvalifikasjonskravene knyttet til utdanning, søker jeg. Fikk intervju som nyutdannet i en stilling som krevde 3-5 års erfaring, og fikk jobbtilbud til tross for mange mer erfarne kandidater. Jeg hadde ikke fortalt om manglende sertifikat i søknaden, men hadde informert om det på slutten av intervjuet når de spør om det er noe mer man vil tilføye. Anonymkode: ec7f5...c09
AnonymBruker Skrevet 5. april 2022 #20 Skrevet 5. april 2022 Ring kontaktperson og spør. Si at du er svært intr i stillingen men ikke ønsker å kaste bort noens tid Anonymkode: 848b0...17c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå