Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker min mann. 3 år siden vi gifter oss og vi har to små barn. Vi har gått gjennom mye og forholdet vårt har blitt satt ut på test mange ganger, vi går til privat parterapaut og det hjelper en god del. 

Vi er sterkere men romantikken dør litt ut, jeg har ikke lyst på sex og han føler han maser. Vi begge jobber mye så nå er det aldri kosetid eller egentid, jeg er trøtt og sur etter lange dager og han til tider blir helt apatisk og svarer ikke meg eller gidder å prate. Han er ikke flink å vise følelser og jeg må stadig spørre om noe er galt. Vi sier vi elsker hverandre men jeg føler bare det har blitt så utrolig kjedelig. Jeg var så tent på han før men gikk opp i vekt og føler meg ikke attraktiv og han sier sjeldent at jeg er fin osv.

Trøster meg mye med å spise og ta meg et glass vin der og nå, og vi deler ikke felles glede mer,

Er vi på vei nedover?

Anonymkode: 89b81...0f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt tydelig at dere er på vei nedover, hele teksten din sier jo det.

Dere må jo ta tak i problemene! Du skriver selv at du trøstespiser, ikke er fornøyd med kroppen og ikke vil ha sex. Da må du ta grep.

Begynn å trene, da føler du deg bedre og sexlysten går opp. Få barnevakt og sett av tid til egentid og til å pleie forholdet.

Fortsetter dere slik dere gjør nå, går forholdet i vasken.

Anonymkode: bc310...3c0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo helt tydelig at dere er på vei nedover, hele teksten din sier jo det.

Dere må jo ta tak i problemene! Du skriver selv at du trøstespiser, ikke er fornøyd med kroppen og ikke vil ha sex. Da må du ta grep.

Begynn å trene, da føler du deg bedre og sexlysten går opp. Få barnevakt og sett av tid til egentid og til å pleie forholdet.

Fortsetter dere slik dere gjør nå, går forholdet i vasken.

Anonymkode: bc310...3c0

Ja jeg trener 2 ganger uken. Prøve ulike slankekur men tar medisiner og som gjør meg ekstra sulten (anti depressive). Skulle ønske han bare gadd å gjøre litt innsats i å være litt romantisk, spontan og prate mer med meg.... Det er bare så dødt og føler ungene holder oss sammen... 

Skrevet

Situasjonen deres høres ut som klassisk småbarnstid. Man er alltid sliten og har ikke overskudd til å være så mye for den andre, bare holde hodet over vannet selv. Mange forhold ryker da. Du skriver at dere går til parterapeut og at det hjelper en del. Det virker ikke slik, ut fra det du skriver.  

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg trener 2 ganger uken. Prøve ulike slankekur men tar medisiner og som gjør meg ekstra sulten (anti depressive). Skulle ønske han bare gadd å gjøre litt innsats i å være litt romantisk, spontan og prate mer med meg.... Det er bare så dødt og føler ungene holder oss sammen... 

Har du kommunisert dette til han på en god dag? Husk på å snakke om hvordan du føler det, i stedet for å si ting på anklagende måte ("du gjør aldri xyz" osv) 

Ellers vil jeg si til deg to ting. Antidepressiva gjør deg gjerne mer flat, husk på det - det betyr at du føler du trenger mer fra partner enn tidligere kanskje. Jeg opplevde det iallfall slik. Jeg skyldte mye på han, selv om mye av problemet var min diagnose og medisinene. Det hjalp meg veldig å ha denne tankevekkeren i bakhodet! 

Det andre er at du bør øke til mer trening enn bare to ganger i uka. For ethvert menneske bør vi jo ha 30 minutter bevegelse daglig, har du det? Det å gå en tur i en halvtime hver dag kan gjør en enorm forskjell! Frisk luft, natur, bevegelse.

Trøstespisingen er nok det hardeste å få bukt med, ettersom det er et symptom på alt du er misfornøyd med. Men hvis du er misfornøyd med parforholdet og vet at din vektøkning har en innvirkning på din selvtillit og kanskje på hans tenning, så vil vekten være den mest gunstige tingen å jobbe med først. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere snakket om dette hos parterapeuten?

Bør du jobbe så mye når du har depresjon? Du jobber deg ihjel, blir deprimert, og hiver innpå med antidepressiva, blir sulten pga det, trøste spiser, blir tykkere, og enda mer deppa? Ta en tur til legen! Her er det en unødvendig vond sirkel!

Anonymkode: 2be7a...77c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
utakulanini skrev (6 minutter siden):

Har du kommunisert dette til han på en god dag? Husk på å snakke om hvordan du føler det, i stedet for å si ting på anklagende måte ("du gjør aldri xyz" osv) 

Ellers vil jeg si til deg to ting. Antidepressiva gjør deg gjerne mer flat, husk på det - det betyr at du føler du trenger mer fra partner enn tidligere kanskje. Jeg opplevde det iallfall slik. Jeg skyldte mye på han, selv om mye av problemet var min diagnose og medisinene. Det hjalp meg veldig å ha denne tankevekkeren i bakhodet! 

Det andre er at du bør øke til mer trening enn bare to ganger i uka. For ethvert menneske bør vi jo ha 30 minutter bevegelse daglig, har du det? Det å gå en tur i en halvtime hver dag kan gjør en enorm forskjell! Frisk luft, natur, bevegelse.

Trøstespisingen er nok det hardeste å få bukt med, ettersom det er et symptom på alt du er misfornøyd med. Men hvis du er misfornøyd med parforholdet og vet at din vektøkning har en innvirkning på din selvtillit og kanskje på hans tenning, så vil vekten være den mest gunstige tingen å jobbe med først. 

Veldig enig i dette her 

AnonymBruker
Skrevet

Parterapi!

Anonymkode: d2ba2...3e6

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, utakulanini said:

Takk for svar..  jeg er helt enig, alltid vært sprek og "pen"...  Men vi har hatt noe traumatiske opplevelser, jeg er ferdig i behandling hos psykolog. Fikk god hjelp, men antidepressiva ble redningen. Forutom vekten..  jeg er nødt å jobbe 100% i de neste 2 årene for han har bare midlertidig opphold. Og jobben er veldig krevende, tung og jeg er veldig aktiv der. Så at jeg er blitt så stor er uforståelig. Mange faktorer spiller nok inn... Jeg har ikke tatt opp dette med sex kun at jeg føler ikke med verdsatt mer.. nei jeg er også nærmere 40 nå... Overgangsalderen nærmer seg vel.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Parterapi!

Anonymkode: d2ba2...3e6

Droppet du å lese HI?

TS - du må fortelle dette til mannen din, gjerne mens dere er hos terapeuten hvis det er lettere. Å bevare et forhold krever innsats fra dere begge. Trøsten er at det sjelden er for sent om begge vil. 

Anonymkode: d8846...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar..  jeg er helt enig, alltid vært sprek og "pen"...  Men vi har hatt noe traumatiske opplevelser, jeg er ferdig i behandling hos psykolog. Fikk god hjelp, men antidepressiva ble redningen. Forutom vekten..  jeg er nødt å jobbe 100% i de neste 2 årene for han har bare midlertidig opphold. Og jobben er veldig krevende, tung og jeg er veldig aktiv der. Så at jeg er blitt så stor er uforståelig. Mange faktorer spiller nok inn... Jeg har ikke tatt opp dette med sex kun at jeg føler ikke med verdsatt mer.. nei jeg er også nærmere 40 nå... Overgangsalderen nærmer seg vel.  

Overgangsalder eller ikke, så har jo metabolismen din gått kraftig ned nå kontra da du var 25 eller 30 år. Så det i kombinasjon med trøstespising vil forklare vektøkningen. Kroppen din er vant til aktiviteten på jobben din og den bruker dermed ikke maksimalt med forbrenning der - det er derfor det alltid lønner seg å spe på med ny aktivitet med jevne mellomrom, hvert halvår feks. Medisinene kan kanskje også ha økt sultfølelsen din, alt i alt så er det flere forklaringer man kan lene seg på, men løsningen forblir dessverre den samme; mindre matinntak og økt aktivitet. 

Jeg tror det vil lønne seg veldig for deg hvis du kan klare å komme seg ut mer i frisk luft! Det hjalp noe enormt på min depresjon iallfall, samtidig som det ga meg mer aktivitet og dermed begynte jeg sakte å se resultater. Det igjen gjorde at jeg ble mer motivert til å kunne ned på søtsaker.

Har du et aktivitetsklokke? Det hjalp min motivasjon masse! Jeg sørget for minimum 12000 skritt hver dag, selv i helgene, og i begynnelsen hadde jeg også på 10 minutters moderat trening hver dag. Etterhvert økte jeg dette til 30 minutter moderat trening. Jeg telte kalorier i en periode på to måneder til jeg begynte å lære meg sånn ca kalorier på mat og godis jeg spiste oftest.

Jeg gikk ned 20 kilo på denne måten, over 14 måneder. Følte meg aldri sulten heller, for jeg brukte periodisk faste pluss masse sunn og ren mat! 

Anonymkode: c3f03...0b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dropp antidepressiva og begynn å tren. Sex må man ha

Anonymkode: d5ebd...ce8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...