AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Jeg hadde mobilen i lomme inne hos pasient. Ikke lov. Jeg hadde lommeringt venninne, som hadde fått meg seg mye av begynnelsen av samtalen. Jeg har veldig lyst til å skrive avvik på dette, men da kommer det frem at det var i min lomme mobilen lå. Fryktelig ille det som har skjedd, jeg er redd for represalier, skammer meg, flaut.. I det hele tatt.. Hva ville du gjort? Skrevet avvik og tatt det som kommer, eller bare lært av situasjonen og aldri gjort det igjen Det som venninne hadde fått med seg var at jeg hadde fortalt at det hadde kommet svar på ulike undersøkelser, men at legen kom til å informere om dette ved visitt. Pasienten uttrykte stor uro og bekymring og begynte å gråte. Da hadde venninne skjønt hva som skjedde og lagt på. Dette stemmer nok, når jeg så hvor kort mobilsamtalen hadde vart.. Anonymkode: e9423...ac7
Hengebuksvinet Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Jeg er for å følge rutiner og å være profesjonell, men klarer ikke å se hva godt som kan komme ut av at du skriver avvik på deg selv. Har du lært? Kjenner venninnen til pasienten? Sånn at det kan komme ut på andre måter? Mennesker gjør feil. Las om en lærer som hadde delt kommunikasjon med foreldre på Facebook, ved en feil. Da snakker vi tabbe. 25 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 Ps: skriver jeg avvik, er jeg også pliktet til å informere pasient om avviket. Dette kommer sannsynligvis til å gå hardt inn på pasienten og all tillit til meg er over. Muligens også til sykehuset den første tiden.. Anonymkode: e9423...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 SS skrev (1 minutt siden): Jeg er for å følge rutiner og å være profesjonell, men klarer ikke å se hva godt som kan komme ut av at du skriver avvik på deg selv. Har du lært? Kjenner venninnen til pasienten? Sånn at det kan komme ut på andre måter? Mennesker gjør feil. Las om en lærer som hadde delt kommunikasjon med foreldre på Facebook, ved en feil. Da snakker vi tabbe. Venninne vet ikke hvem dette er, og tviler på at hun hadde kjent til pasienten om hun hadde fått navn heller.. Anonymkode: e9423...ac7 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 Å det er så uproft med folk som vaser rundt i avdelingen med mobilen i lommen!! Hvorfor lar du den ikke ligge igjen i veska? Eller til nød på vaktrommet om du er sååå redd for å gå glipp av en oppdatert på ditt digitale liv? Dette er selvfølgelig avvik, og det er grovt tillitsbrudd ovenfor pasienten å kringkaste en privat samtale til en vilkårlig venninne, selvfølgelig skal du informere! Hvis du syns det er vanskelig så snakker du med sjefen din, og får hjelp fra vedkommende til å skrive avviket og informere pasient. En helt annen ting er at det er unødvendig å så "det er kommet svar på prøver, men legen vil informere", hva er det for noe tøys? Hvis prøvene er fine så kan du si det, hvis prøvene viser sykdom som du ikke kan informere om, så nevner du det ikke i det hele tatt. Det er jo din fremferd som gjør at pasienten blir redd og begynner å gråte. Anonymkode: 45715...a4b 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 Enig med personen over. Synes alt var uprofesjonelt, fra du gikk inn døra til du gikk ut døra. Anonymkode: 4b6d8...e68 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Å det er så uproft med folk som vaser rundt i avdelingen med mobilen i lommen!! Hvorfor lar du den ikke ligge igjen i veska? Eller til nød på vaktrommet om du er sååå redd for å gå glipp av en oppdatert på ditt digitale liv? Dette er selvfølgelig avvik, og det er grovt tillitsbrudd ovenfor pasienten å kringkaste en privat samtale til en vilkårlig venninne, selvfølgelig skal du informere! Hvis du syns det er vanskelig så snakker du med sjefen din, og får hjelp fra vedkommende til å skrive avviket og informere pasient. En helt annen ting er at det er unødvendig å så "det er kommet svar på prøver, men legen vil informere", hva er det for noe tøys? Hvis prøvene er fine så kan du si det, hvis prøvene viser sykdom som du ikke kan informere om, så nevner du det ikke i det hele tatt. Det er jo din fremferd som gjør at pasienten blir redd og begynner å gråte. Anonymkode: 45715...a4b Sykepleier har ikke lov til å informere om svar på undersøkelser, uanvhegig av pos eller neg utfall. Informerte pas om at dette er en legeoppgave. På grunn av denne kommentaren, så blir det ikke skrevet et avvik. Takk, kjenner at jeg føler meg veldig lettet nå Anonymkode: e9423...ac7 17
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sykepleier har ikke lov til å informere om svar på undersøkelser, uanvhegig av pos eller neg utfall. Informerte pas om at dette er en legeoppgave. På grunn av denne kommentaren, så blir det ikke skrevet et avvik. Takk, kjenner at jeg føler meg veldig lettet nå Anonymkode: e9423...ac7 På direkte spørsmål om det har kommet svar på prøver, så vil jeg ikke lyve om at det ikke har det, når det faktisk har kommet svar.. Er prøvene fine, så har jeg likevel ikke lov til å informere om dette. Det er en legeoppgave. Anonymkode: e9423...ac7 9
Hengebuksvinet Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 Håper ikke dere sykepleiere som svarer oppfører dere på denne måten mot kollegaer i hverdagen. Ok, hun har gjort en feil. Ok, du mener det bør skrives avvik. Det kan formuleres ryddig og tydelig, uten å bite.Men 13
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 Joda et avvik er det, men det er ingen grunn til å skrive avvik bare for å skrive avvik. Det viktige er at du lærer, og aldri gjør det igjen. Det er derfor et avvik skrives, for å ta avviket til etterretning og forbedre seg. Så hvis du lærte av dette og aldri gjør det igjen, så kan du droppe avviket. Hvis du ikke lærte av dette, så bør du skrive avviket. Anonymkode: 1ed1c...657 15
Spell Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Kjedelig at å skrive avvik på dette kanskje kan føre til at pasienten mister tilliten, men selv om du sikkert har lært av denne hendelsen, så handler også å skrive avvik om at ANDRE skal lære av det. Det å vise til hva som faktisk kan skje når man tar med seg mobil rundt, har noe for seg når det er så utrolig mange regler som man kanskje ikke skjønner hvorfor er laget. 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Skrevet 3. april 2022 Jobber på sykehjem som sykepleier. Har sldri hørt at vi ikke får lov til å ha mobilen i lommen. Den siste tiden har jeg brukt stoppeklokken på mobilen til å måle RF, fordi uret mitt er ødelagt. Bruker aldri mobil i arbeidstiden, men jeg bruker stoppeklokke under måling av respirasjonsfrekvens. Det er det. Vet heller ikke om den kan bli stjålet hvis den ligger i vesken på vaktrommet. Jeg må uansett sjekke om læreren til sønnen min har ringt (vet jo aldri om jeg må hente sykt barn på skolen/ noe spesielt har skjedd). Anonymkode: 5dac9...df0 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 Ta det til egen læring, sørg alltid for å ha tastelåsen på. Og har aldri hørt om at pasient skal informeres om avvik - avvik er for å avdekke systemfeil og lære av feil. Pasienten har ikke krav på å vite at det er skrevet avvik. Anonymkode: 95348...9de 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ta det til egen læring, sørg alltid for å ha tastelåsen på. Og har aldri hørt om at pasient skal informeres om avvik - avvik er for å avdekke systemfeil og lære av feil. Pasienten har ikke krav på å vite at det er skrevet avvik. Anonymkode: 95348...9de Ts her Ååå.. Jobber på et sykehus. Her har vi fått muntlig beskjed av leder om at både pasient og lege informeres, uavhengig av alvorlighetsgrad.. Anonymkode: e9423...ac7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Ååå.. Jobber på et sykehus. Her har vi fått muntlig beskjed av leder om at både pasient og lege informeres, uavhengig av alvorlighetsgrad.. Anonymkode: e9423...ac7 Så hvis du skriver et avvik på trykksår så skal pasienten informeres? Hva er poenget med det? Anonymkode: 95348...9de 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så hvis du skriver et avvik på trykksår så skal pasienten informeres? Hva er poenget med det? Anonymkode: 95348...9de Det er kanskje vår måte å forsikre pas om at vi tar dette på alvor? Vi har forresten ikke kultur for å skrive avvik på trykksår her. Anonymkode: e9423...ac7
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sykepleier har ikke lov til å informere om svar på undersøkelser, uanvhegig av pos eller neg utfall. Informerte pas om at dette er en legeoppgave. På grunn av denne kommentaren, så blir det ikke skrevet et avvik. Takk, kjenner at jeg føler meg veldig lettet nå Anonymkode: e9423...ac7 Hvis alle prøvesvar er fine er det faktisk helt greit å si at alt ser bra ut, spesielt når det er f.eks kveld og visitten er neste formiddag. Hvis visitten er en time unna svarer man at "de er sikkert kommet prøvesvar nå, jeg har ikke sjekket, men legen gjør det før visitten". Har jobbet som sykepleier i over 20 år, det er ikke alt vi kan informere om, men ganske mye kan vi si fra om, og vi kan uansett gjøre det på en måte som beroliger pasienten og ikke får de på gråten. Hva med den kommentaren som gjør at du ikke vil skrive avvik vet ikke jeg, men du virker som en som helst vil sno deg unna egne feil, ikke bra. AnonymBruker skrev (5 timer siden): På direkte spørsmål om det har kommet svar på prøver, så vil jeg ikke lyve om at det ikke har det, når det faktisk har kommet svar.. Er prøvene fine, så har jeg likevel ikke lov til å informere om dette. Det er en legeoppgave. Anonymkode: e9423...ac7 Du trenger ikke lyge, men du trenger heller ikke få pasienten til å gråte, se eksempel over. Jeg antar du er ganske nyutdannet, men det er en hel del ting man kan informere om, du må bare lære deg hvor grensen går. Du kan ikke informere om at pasienten har hjerteinfarkt, positive funn for kreft eller blodpropp, men du kan f.eks si til en som er innlagt for infeksjon at "infeksjonsprøvene dine var høye, og derfor ønsker legen at du starter med antibiotika", "det er kommet resistensbestemmelse på den urinprøven vi tok så derfor får du disse tablettene i steden for de du fikk før i dag" eller "blodprøvene viser at du er litt dehydrert så derfor har legen ordinert væske iv". Hvis denne pasienten har vært innlagt en del og er vant til å få slike svar fra sykepleiere, så er det klart du skremmer livet av vedkommende slik du forholder deg til ting. At du i tillegg ikke vil reflektere over at det finnes en annen praksis enn den du har tillagt deg er bare bekymringsverdig. Kanskje når du får noen års erfaring på baken vil du se at en slik rigid holdning med "haha, jeg vet men vil ikke fortelle deg"-holdning til pasientene ikke er en god måte å gjøre ting på. Du oppfatter det ikke slik, men jeg kan love deg at pasienten gjør det. Anonymkode: 45715...a4b 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #18 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Joda et avvik er det, men det er ingen grunn til å skrive avvik bare for å skrive avvik. Det viktige er at du lærer, og aldri gjør det igjen. Det er derfor et avvik skrives, for å ta avviket til etterretning og forbedre seg. Så hvis du lærte av dette og aldri gjør det igjen, så kan du droppe avviket. Hvis du ikke lærte av dette, så bør du skrive avviket. Anonymkode: 1ed1c...657 Hva for noe tull er dette? Anonymkode: 4b6d8...e68 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #19 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er kanskje vår måte å forsikre pas om at vi tar dette på alvor? Vi har forresten ikke kultur for å skrive avvik på trykksår her. Anonymkode: e9423...ac7 Ditt eget eksempel viser ganske godt hvorfor dette ikke er en god ide. Fordi du vegrer deg for at pasienten skal få beskjed skriver du ikke avvik. Og det gjelder nok ikke bare deg, men flere av sykepleierne på avdelingen din. Dermed skriver man mindre avvik. Poenget med avvik er ikke at noen skal tas. Anonymkode: 95348...9de 7 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #20 Skrevet 3. april 2022 Jeg er grønn på dette med avvik. Men ble litt nysgjerrig her. Jeg var innlagt på sykehus for en mnd siden og der glemte en sykepleier å sette på plass proppen i kanylen jeg hadde i hånden. Jeg svimte av og våknet med en blodpøl på gulvet. Tror dere det skrevet avvik? Anonymkode: 97651...148 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå