AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #1 Skrevet 3. april 2022 Hei! Jeg lurer på hva som inngår i en for avtale på en hund. Hvis man velger å sette hunden sin på for, betaler forverten ikke for selve hunden men betaler for alt annet? som fks veterinærbesøk, mat, utstyr osv slik som om det skulle vært deres hund? Grunnen til at jeg mulig vurderer dette er fordi jeg per nå ikke har mulighet til å ha min kjæreste hund for en periode. Tenkte at det eneste valget var å selge henne videre, men noen sa at en foravtale kunne vært noe. Er det slik at man kan ha en foravtale som innebærer at hunden er hos forvert opptil 2 år, med eventuelt mindre eller lenger tid? Eller burde den være ganske presis. Håper noen kan gjøre meg klokere! Anonymkode: fc369...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #2 Skrevet 3. april 2022 Forvert hos oppdrettere er i alle fall omtrent sånn at forvert betaler daglige utgifter, mens oppdretter tar seg av avlsutgifter. Også eier forvert hunden 100% etter at hunden har fått de kullene den skal ha. Hvis du velger å sette hunden din på for ville jeg hatt en god kontrakt, og spesifisert alt (forsikring, hvilke type mat hunden skal få osv) Anonymkode: d0dc8...f34 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #3 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forvert hos oppdrettere er i alle fall omtrent sånn at forvert betaler daglige utgifter, mens oppdretter tar seg av avlsutgifter. Også eier forvert hunden 100% etter at hunden har fått de kullene den skal ha. Hvis du velger å sette hunden din på for ville jeg hatt en god kontrakt, og spesifisert alt (forsikring, hvilke type mat hunden skal få osv) Anonymkode: d0dc8...f34 Ts her. Da skjønner jeg. Men kan jeg ha en foravtale der jeg skriver i kontrakten at forvert har hunden min hos seg som sin egen i opptil 3 år? Tror ikke jeg tenker å ha kull på henne per nå, kanskje 1. Men jeg vil jo ha henne tilbake, så MÅ forvert få henne etter antall kull hun skal ha? Anonymkode: fc369...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #4 Skrevet 3. april 2022 Tror du har misforstått konseptet fôrvert. En fôrvert får en gratis hund av oppdretter mot at oppdretter skal få ha x antall kull på hunden i løpet av x antall år. Når dette er gjort blir hunden vederlagsfritt overskrevet til fôrverts odel og eie. Anonymkode: 73a23...705 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #5 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror du har misforstått konseptet fôrvert. En fôrvert får en gratis hund av oppdretter mot at oppdretter skal få ha x antall kull på hunden i løpet av x antall år. Når dette er gjort blir hunden vederlagsfritt overskrevet til fôrverts odel og eie. Anonymkode: 73a23...705 Ja har vel kanskje det.. men synes jeg leste om dette et sted at man kan forme avtalen slik man selv ønsker. Finnes det en annen avtale man kan gjøre som innebærer at noen har hunden din i x antall år? nesten på lik linje som en foravtale. Den familien jeg har vært i kontakt med som mulig skal overta hunden min er eldre men aktive mennesker. Kan være at de synes det er greit å ha en slik avtale at hunden er hos de noen år, i tilfelle de ikke klarer å ta vare på en hund i 10 år. Hvem vet.. hm. Anonymkode: fc369...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #6 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tror du har misforstått konseptet fôrvert. En fôrvert får en gratis hund av oppdretter mot at oppdretter skal få ha x antall kull på hunden i løpet av x antall år. Når dette er gjort blir hunden vederlagsfritt overskrevet til fôrverts odel og eie. Anonymkode: 73a23...705 Det kan nok være variasjoner innen sånne avtaler også. Da jeg var fôrvert, kjøpte jeg hunden for gjeldende pris for det kullet, men forpliktet meg til å ha minst ett kull på hunden. Da hun hadde fått det kullet, kunne jeg velge om jeg ville ha en valp eller verdien av en valp. Sånn sett fikk jeg gratis hund, da jeg valgte pengene. Men jeg eide hunden min fra dag en. Anonymkode: bc8ff...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #7 Skrevet 3. april 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Det kan nok være variasjoner innen sånne avtaler også. Da jeg var fôrvert, kjøpte jeg hunden for gjeldende pris for det kullet, men forpliktet meg til å ha minst ett kull på hunden. Da hun hadde fått det kullet, kunne jeg velge om jeg ville ha en valp eller verdien av en valp. Sånn sett fikk jeg gratis hund, da jeg valgte pengene. Men jeg eide hunden min fra dag en. Anonymkode: bc8ff...8ad Da var det ikke snakk om en fôravtale, men en avlsrett, noe som er en mye bedre avtale. Good for you Til TS: Det beste for hunden er å selge den og sørge for at den får et fint og stabilt liv. Du setter egne behov foran hundens, det blir feil. Hunden vil knytte seg til sin nye familie og familien til den. Det er ikke riktig at den da skal rives ut av livet den har for å bli omplassert IGJEN. Skjønner at det er trist for deg, men du kan heller få deg en ny hund når du vet at du har tid til å ta vare på den hele dens liv (10-15 år) Anonymkode: 73a23...705 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Skrevet 3. april 2022 Du vil ikke ha en fôrvert, du vil ha gratis hundepass over lengre tid... Kanskje du kan finne noen som går med på det, om du betaler kostnadene for hunden så lenge. Tror aldri du vil finne noen til å faktisk betale for å passe på hunden din for deg... Det er en skikkelig dårlig deal for de i hvert fall. Anonymkode: 27268...424 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da var det ikke snakk om en fôravtale, men en avlsrett, noe som er en mye bedre avtale. Good for you Til TS: Det beste for hunden er å selge den og sørge for at den får et fint og stabilt liv. Du setter egne behov foran hundens, det blir feil. Hunden vil knytte seg til sin nye familie og familien til den. Det er ikke riktig at den da skal rives ut av livet den har for å bli omplassert IGJEN. Skjønner at det er trist for deg, men du kan heller få deg en ny hund når du vet at du har tid til å ta vare på den hele dens liv (10-15 år) Anonymkode: 73a23...705 Det er ingen garanti for at hunden ikke blir omplassert videre dersom den selges. Derimot kan ts, ved å beholde eierskapet, forhindre at den blir en kasteball i fremtiden. Anonymkode: 53221...550
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Forvert hos oppdrettere er i alle fall omtrent sånn at forvert betaler daglige utgifter, mens oppdretter tar seg av avlsutgifter. Også eier forvert hunden 100% etter at hunden har fått de kullene den skal ha. Hvis du velger å sette hunden din på for ville jeg hatt en god kontrakt, og spesifisert alt (forsikring, hvilke type mat hunden skal få osv) Anonymkode: d0dc8...f34 Ja. Vi fikk en hund på for, og den var 100% vår, bortsett fra at den skulle ha 2 kull med valper. Den fikk bare ett kull, fordi den var så misfornøyd med å bli plassert tilbake der for å få valper. Hun var ingen god mor, og følte seg bare forlatt av oss. Så det ble bare ett kull også fikk vi henne tilbake for godt. Anonymkode: 70603...317
venus24 Skrevet 3. april 2022 #11 Skrevet 3. april 2022 Jeg vet om folk som har hatt ansvar for hunder over kortere eller lengre tid mens eieren har vært opptatt med andre ting (student på utveksling i utlandet, innlagt på sykehus over lengre tid etc). Da har man hatt en avtale om at hunden skal bo hos «fôrvert» (i mangel på bedre ord) så lenge eier trenger det, og returneres når eier er klar. Eier har betalt for mat, forsikring og veterinærutgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er ingen garanti for at hunden ikke blir omplassert videre dersom den selges. Derimot kan ts, ved å beholde eierskapet, forhindre at den blir en kasteball i fremtiden. Anonymkode: 53221...550 Dersom hunden skal tilbake til TS etter å ha vært flere år hos en annen familie er det en omplassering. Anonymkode: 73a23...705
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom hunden skal tilbake til TS etter å ha vært flere år hos en annen familie er det en omplassering. Anonymkode: 73a23...705 Hvis en familie overtar hunden til ts og går lei etter et år kan de gi den videre til noen andre, som gir den videre og videre osv. Da blir hunden en kasteball uten at ts kan gjøre noe med det. Hvis ts setter bort hunden sin for to år kan ikke familien gi den videre siden de ikke er juridiske eiere. Da har ts kontroll på hva som skjer med hunden. Anonymkode: 53221...550
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 Det du skisserer her er hundepass, ikke fôravtale i tradisjonell forstand. Fôravtale innen hundemiljøet innebærer at man bytter til seg/fra seg en hund mot en avlsrett. Dvs, du får en valp fra et kull av en oppdretter mot at denne oppdretteren setter en klasul om at han/hun skal ha x antall valpekull på denne hunden. Eventuelt at du betaler for valpen din, men får pengene i retur når avtalen er gjennomført. Det er jo en grei måte for folk å få seg en gratis/billig hund på, dersom man ikke har noe i mot å måtte forholde seg til løpetid, parring og valpefødseler. Men man får altså noe igjen for dette. Slik du skisserer det, så får ikke motpart noe igjen annet enn selskap av hunden og utgifter, uten å eie hunden på papiret og/eller egentlig ha noen rettigheter. Den eneste fordelen for motpart her er jo da at de ikke forplikter seg til å ha en hund i 10-15 år. F Finner du noen som ønsker en slik kortidsordning, så er det så klart ingenting i veien det du beskriver. Personlig kunne jeg ikke sett for meg å være villig til å betale alle konstandene for en hund jeg passet på gratis for noen, men kanskje er noen andre villige til det. Husk at du uansett er ansvarlig for hunden. Om det skjer noen med hunden selv, folk rundt eller om de som passer plutselig ikke kan lengre. Og ikke minst, ansvarlig for å sørge for at de du overlater hunden til er ordentlige folk. Anonymkode: 8efed...757 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvis en familie overtar hunden til ts og går lei etter et år kan de gi den videre til noen andre, som gir den videre og videre osv. Da blir hunden en kasteball uten at ts kan gjøre noe med det. Hvis ts setter bort hunden sin for to år kan ikke familien gi den videre siden de ikke er juridiske eiere. Da har ts kontroll på hva som skjer med hunden. Anonymkode: 53221...550 Her må du slutte å misbruke ordet "fôr", det du skisserer er ikke en fôrordning, men langvarig hundepass. Jeg hadde solgt hunden og lagt inn i kontrakten at dersom hunden skal videreselges sal jeg ha førsterett på å kjøpe til tilbake for avtalt pris. Anonymkode: 73a23...705 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her må du slutte å misbruke ordet "fôr", det du skisserer er ikke en fôrordning, men langvarig hundepass. Jeg hadde solgt hunden og lagt inn i kontrakten at dersom hunden skal videreselges sal jeg ha førsterett på å kjøpe til tilbake for avtalt pris. Anonymkode: 73a23...705 Uthev gjerne hvor jeg har brukt ordet "fôr". Anonymkode: 53221...550
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Har vært forvært og fikk da sekket alt. Mat, vetrinær, bur, godis, leker, ting og tang. Det eneste vi kjøpte selv var seng og noen ekstra leker. Anonymkode: 5de20...dcb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå