Grüner Skrevet 2. april 2022 #21 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg er en 17 år gammel jente som ønsker å starte på videregående skole til høsten etter jeg har hatt et friår etter ungdomsskolen. Jeg tenker å ikke søke lånekassen om stipend fordi jeg ikke er sikker på om jeg vil gå på skolen. Velger derfor å ikke søke stipend så det i værste fall blir studielån dersom jeg slutter på skolen før skoleåret er ferdig. Jeg har snakket med mamma om dette. Mamma jobber ikke, men får penger fra nav, nav dekker strømmen vår osv. Hun sier hun er under utredning til å bli uføretrygdet, men det troe jeg hun har vært i mange mange år. Nå sier mamma at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg ha stipend fordi nav har sagt til henne at husholdet må bruke alle muligheter for å få inn penger. Hun mener da at mitt stipend skal inngå i husholdningen. Jeg trodde stipend var til meg og mer personlig. Ikke at mitt stipend skal ha noe med hva mamma får utbetalt fra nav. Anonymkode: e46a8...5c5 Siden du er mindreårig, ikke lønnsmottaker og bor i hennes hus, er det hun som forsørger deg, så ditt stipend går på en måte inn i felleskassa, selv om du får pengene. 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #22 Skrevet 2. april 2022 Jeg reagerer på at moren din sier OM du skal gå på skole må du søke stipend. Moren din burde heiet deg hele veien inn skoleporten for å si det sånn, sånn at du kunne fått en bedre fremtid. Uansett hva slags penger hun får fra nav, så er hun pliktig til å forsørge deg til du er 18 år. Så nei, du skal ikke trenge å legge inn stipendet ditt i felleskassa, ikke en gang sosialen vil kreve dette. Med det sagt så synes jeg du burde få en jobb ved siden av studiene, sånn at du har penger til det du trenger og også spare ting fremtiden din. Ta en utdanning og gi deg selv det livet du fortjener 💪 Masse lykke til, jeg heier på deg ❤ Anonymkode: 1792b...5f5 6 3
Hr. Aktiv Skrevet 2. april 2022 #23 Skrevet 2. april 2022 Grüner skrev (10 minutter siden): Utrolig frekt å si! Hun trenger ikke være noen dårlig mor selv om hun er uføretrygdet! Hun er ikke uføretrygdet og tenker penger foran datteren og hennes utdannelse. 17 4
Grüner Skrevet 2. april 2022 #24 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For meg så virker det som at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg søke stipend, eller så kan jeg ikke gå. Anonymkode: e46a8...5c5 Du trenger ikke søke om stipend, men når familien har dårlig råd, så lønner det seg. 1
Solstrålenjeg Skrevet 2. april 2022 #25 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dette stemmer også. Jeg var på aap da mitt barn begynte på vgs. Jeg fikk ikke mindre utbetaling, selv om barnet mitt fikk stipend. Nå har jeg en betydelig bedre økonomi enn din mor, så om dette skulle få utslag på hva mor får burde det iallefall ha skjedd hos meg. Jeg hadde jo god økonomi, tross aap, så om dette var behovsprøvd skulle nok jeg fått mindre utbetaling. Det fikk jeg altså ikke, så svært lite sannsynlig at din mor får avkorting på aap. Anonymkode: 6f62f...a9d Om mor får forsørgertillegg, evnt. omsorgsstønad for datteren så vil den falle bort om hun flytter ut. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #26 Skrevet 2. april 2022 Jeg har litt personlige problemer og har derfor valgt å ha et friår fra skolen. Nå prøver pappa å få meg til å søke videregående skole og sier at om jeg ikke får det til så er det mulighet for å slutte, men at jeg bør prøve. Og siden det er såpass usikkert om jeg klarer å fullføre et år på videregående skole at det kan være dumt å søke stipend som kanskje blir gjeld. Pappa kan betale for utstyr og bøker om det trengs. Da jeg fortalte mamma om dette fikk jeg til svar dette med stipendet. Anonymkode: e46a8...5c5 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #27 Skrevet 2. april 2022 Grüner skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke søke om stipend, men når familien har dårlig råd, så lønner det seg. Samt at ts burde få seg en liten jobb ved siden av studiene. Det er ikke uvanlig å ha en liten jobb når man går på videregående. Ts, du er ungdom, og vil sikkert ha penger til kino, klær, gå ut på byen osv. Da er det greit og kunne ha den muligheten. Dessuten så tror jeg det ville være sunt for deg og kanskje gjøre deg mindre egoistisk. Anonymkode: b582e...7e3 1
Solstrålenjeg Skrevet 2. april 2022 #28 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har litt personlige problemer og har derfor valgt å ha et friår fra skolen. Nå prøver pappa å få meg til å søke videregående skole og sier at om jeg ikke får det til så er det mulighet for å slutte, men at jeg bør prøve. Og siden det er såpass usikkert om jeg klarer å fullføre et år på videregående skole at det kan være dumt å søke stipend som kanskje blir gjeld. Pappa kan betale for utstyr og bøker om det trengs. Da jeg fortalte mamma om dette fikk jeg til svar dette med stipendet. Anonymkode: e46a8...5c5 Så bra det ordnet seg. Men du må huske at det er en grunn til at moren din går på NAV og er i prossess med å bli uføretrygdet. Det er ikke fordi hun er lat. Og at hun ikke har råd til å betale for ting til deg i denne perioden hun går på andre penger fra NAV (AAP, f.eks) så er ikke det fordi hun ikke bryr seg om deg. Dette er nok veldig tøft for henne, så håper det løser seg for dere alle ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #29 Skrevet 2. april 2022 Hun er nok litt lat, uten å skrive noe mer om det her så har hun en lang historie med økonomi.... Nå er jo dilemmaet mitt at om jeg skal søke videregående skole så må jeg ha stipend, som mamma kommer til å ta. Eller å ikke gå på VGs. Anonymkode: e46a8...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #30 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har litt personlige problemer og har derfor valgt å ha et friår fra skolen. Nå prøver pappa å få meg til å søke videregående skole og sier at om jeg ikke får det til så er det mulighet for å slutte, men at jeg bør prøve. Og siden det er såpass usikkert om jeg klarer å fullføre et år på videregående skole at det kan være dumt å søke stipend som kanskje blir gjeld. Pappa kan betale for utstyr og bøker om det trengs. Da jeg fortalte mamma om dette fikk jeg til svar dette med stipendet. Anonymkode: e46a8...5c5 Får du noe hjelp, behandling eller rådgivning? Eller går du bare hjemme med dine personlige problemer? Hvis du er i et system og får hjelp, så vil du kanskje få veiledning der om hvordan du kan løse dette. Det virker ikke som at du søker deg inn på videregående etter fars ønske. Selv om det er kjempeviktig og få en utdanning, så skal du ikke søke for at andre ber deg om det. Du burde snakke med en studieveileder og prøve å finne ut hva som passer deg, kanskje med tilrettelagt utdanning som du kan mestre. Anonymkode: b582e...7e3 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #31 Skrevet 2. april 2022 Jeg vil legge til at dere som sier at hun må legge til stipendet sitt i felleskassen, tar veldig feil. Når man søker sosialen må man vise til kontoutskrift fra egne kontoer, ikke barna sine private. Hun er 17 år og har dermed en egen konto. Sosialen får heller ikke beskjed om at datter får stipend eller pengegaver til sitt private bruk. Til deg TS, kjempeflott at du får hjelp av far. At mor sier at du MÅ søke stipend uansett vitner om for meg at hun tenker egoistisk her, at du liksom nå kan dra inn litt ekstra penger. Nav vil ikke kreve at du skal søke stipend. Du skal ikke høre på mor her, du lar far betale det du trenger og hvis mor ikke respekterer dette- da burde du vurdere hvor bra det er det er for deg og bo hos mor. Jeg føler deg i hjertet mitt ❤ Hilsen mor til to tenåringer Anonymkode: 1792b...5f5 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #32 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er nok litt lat, uten å skrive noe mer om det her så har hun en lang historie med økonomi.... Nå er jo dilemmaet mitt at om jeg skal søke videregående skole så må jeg ha stipend, som mamma kommer til å ta. Eller å ikke gå på VGs. Anonymkode: e46a8...5c5 Som mor så datter da. Sier det bare for at du kanskje kan se på hennes tilstand med nye øyne. Du sier at du har personlige problemer og at det er grunnen til friåret ditt. Tenk om noen sier at du bare er for lat til å gå på skole eller jobbe. Vil ikke være mye hyggelig at noen sier det vel? Anonymkode: b582e...7e3 9 1
Frøken Mitzi Skrevet 2. april 2022 #33 Skrevet 2. april 2022 Håper du startar på vgs, og søker stipend. Stipend til vgs-elevar er delt inn i 3 kategoriar; utstyrsstipend (alle kan søke), inntekstavhengig stipend (til ungdom frå familier med lav inntekt) og bortebuarstipend. Det er først på høgskule og universitet det blir studielån om ein ikkje fullfører. På vgs er det uansett stipend. Derfor bør du søke 👍 Det høres ut som du kan ha rett til inntektsavhengig stipend, som skal vere eit bidrag til å dekke levekostnadar for elevar frå familier med svak økonomi. Du kan lese meir om det her: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/inntektsavhengig-stipend/ Lukke til! 12 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #34 Skrevet 2. april 2022 Jeg tror stipendet er regulert etter foreldrenes inntekt. Husker at på vgs fikk jeg mindre stipend enn venninnen min, fordi mine foreldre hadde høyere inntekt enn hennes foreldre. Anonymkode: 82083...af3 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #35 Skrevet 2. april 2022 AAP blir ikke påvirket av andres inntekt. Og på vgs trenger du ikke lån, du får stipend. Kjære ts. Vær så snill å søk deg inn på vgs. Uansett. Ikke la moren din eller noen andre hindre deg i det! Hilsen en 32 år gammel vgs-elev.. jeg sto der du står nå en gang. Jeg endte med å ta valget om å ikke gå på vgs. Jeg har angret på det resten av livet, og jeg fikk ikke gjort noe med det før nå, i en alder av over 30. Vær så snill å ikke gjør som meg, årene før dette med møkkakønn og usikkerheten på jobbmarkedet var noen tøffe år! Anonymkode: 01755...9b5 9 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #36 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): For meg så virker det som at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg søke stipend, eller så kan jeg ikke gå. Anonymkode: e46a8...5c5 Hvorfor kan du ikke gå på skolen dersom du ikke søker stipend? Skolen i Norge er gratis, og dette bør vektlegges som bare det. Jeg kommer fra en fattig familie, og når jeg gikk på VGs, hadde jeg 2 par jeans som var dau slitte, og hadde ikke råd til noen ting. Fikk sponset busskort av skolen, siden vi var så blakke at jeg ikke hadde råd til det en gang. Jeg hadde en pc som jeg brukte i forbindelse med skolen, og den hadde jeg også fått av skolen, men måtte gi tilbake etter skolegangen der. ENESTE «hevnen» mot fattigdom jeg hadde, var utdanning. Jeg tar ingeniør utdanning i maskin, og er på 3. året mitt nå. Jeg lever greit nå, med egen økonomi og kjøper det som gjør meg glad. Å komme fra en ufør, er beinhardt. Fordi alt sammen blir så mye vanskeligere når man ikke har penger til de aller viktigste tingene i hverdagen. Men husk at din fremtid er i dine hender, og det å fullføre Vgs burde være absolutt. Finn noe du brenner for på skolen, (noe som kan være vanskelig å finne) og jobb hardt mot det. Fordi det er virkelig verdt det. Jeg håper du finner din plass, for jeg unner ikke noen å ha det slik du har det nå - fordi jeg har vært i den båsen selv! ❤️ Anonymkode: ef593...35e 6 3 6
Antonetta Skrevet 2. april 2022 #37 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hun er nok litt lat, uten å skrive noe mer om det her så har hun en lang historie med økonomi.... Nå er jo dilemmaet mitt at om jeg skal søke videregående skole så må jeg ha stipend, som mamma kommer til å ta. Eller å ikke gå på VGs. Anonymkode: e46a8...5c5 kan hende det står noe jeg ikke har fått med meg , men hvorfor må du ha stipend om faren din har mulighet for å betale for skolepc? det er ikke sånn at man må ha stipend for å gå på vgs. Det er veldig lurt å ta en utdanning, det hjelper deg i fremtiden. 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #38 Skrevet 2. april 2022 Du taper ingenting på å få stipend, de kommer inn på din egen konto. Du får mer jo lavere lønn foreldrene dine har. Moren din har ingenting med de pengene å gjøre og hun kan ikke ta de, og hun får heller ikke mindre penger. Anonymkode: b3822...ac0 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #39 Skrevet 2. april 2022 Det beste er at du ringer/skriver en mail til lånekassen og får oppklart spørsmål du har av de. Anonymkode: b3822...ac0 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #40 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du taper ingenting på å få stipend, de kommer inn på din egen konto. Du får mer jo lavere lønn foreldrene dine har. Moren din har ingenting med de pengene å gjøre og hun kan ikke ta de, og hun får heller ikke mindre penger. Anonymkode: b3822...ac0 Det høres ut som moren til TS mottar sosialstønad, da får moren penger for datteren, men dersom datteren får stipend hver måned (ikke bare utstyrstipend) som følge av at moren har lav inntekt, så vil sosiale kutte ned på beløpet moren får da stipendet er ment å dekke busskort, klær, mat etc for datteren isteden for sosialstønad. Stipendet er jo ikke lommepenger eller sparepenger, det skal gå til livsopphold. Anonymkode: b6b9c...2b1 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå