AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Jeg er en 17 år gammel jente som ønsker å starte på videregående skole til høsten etter jeg har hatt et friår etter ungdomsskolen. Jeg tenker å ikke søke lånekassen om stipend fordi jeg ikke er sikker på om jeg vil gå på skolen. Velger derfor å ikke søke stipend så det i værste fall blir studielån dersom jeg slutter på skolen før skoleåret er ferdig. Jeg har snakket med mamma om dette. Mamma jobber ikke, men får penger fra nav, nav dekker strømmen vår osv. Hun sier hun er under utredning til å bli uføretrygdet, men det troe jeg hun har vært i mange mange år. Nå sier mamma at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg ha stipend fordi nav har sagt til henne at husholdet må bruke alle muligheter for å få inn penger. Hun mener da at mitt stipend skal inngå i husholdningen. Jeg trodde stipend var til meg og mer personlig. Ikke at mitt stipend skal ha noe med hva mamma får utbetalt fra nav. Anonymkode: e46a8...5c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 Synes det er trist og skremmende at du bare kanskje vil gå på skolen. Det bør du virkelig, og det bør være førsteprioritet. Både hos deg og mor. Stipend er ikke større enn at du trolig trenger det til utstyr og nødvendige ting. Jeg forstår jo dette slik at din mor ikke kan bidra angående ting du trenger. Anonymkode: 6f62f...a9d 25 1 1
Snickersogtwist Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 (endret) Vel, om du ikke trenger stipende så kan du alikavell søke stipend, legge det unna på en egen konto og evt bruke denne kontoen til å betale det ned dersom du ikke skulle stå, evt bruke stipendet til egekapital eller levekostnader dersom du trives og vil fortsette skole, da er det forsåvidt «gratis» penger som ikke blir lån. Just saying. og utover det så tror jeg dette er penger som inngår i «husholdningen» så lenge du er under 18, men skal vel ikke kalkuleres inn som inntekt, uten at jeg vet det for sikkert. Endret 2. april 2022 av Snickersogtwist 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 Selve stipendet på vgs er ofte bare ett utstyrsstipend som dekker den PCen du låner av fylkeskommunen. Du og din mor må snakke med skolen og nav sammen så du lærer hvordan systemet skole/mors stønad hos nav vil påvirke hverandre. Hvis din mor får sosialstøtte så skal alle muligheter for å skaffe inntekt tas i bruk. Nav sosial vil ikke betale dine skoleutgifter dersom du velger å ikke søke om stipend. Anonymkode: 9a2ce...7a9 14
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 Hun vil nok si at det er hennes penger og at hun får mindre penger fra nav fordi jeg får stipend Anonymkode: e46a8...5c5
Hr. Aktiv Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg er en 17 år gammel jente som ønsker å starte på videregående skole til høsten etter jeg har hatt et friår etter ungdomsskolen. Jeg tenker å ikke søke lånekassen om stipend fordi jeg ikke er sikker på om jeg vil gå på skolen. Velger derfor å ikke søke stipend så det i værste fall blir studielån dersom jeg slutter på skolen før skoleåret er ferdig. Jeg har snakket med mamma om dette. Mamma jobber ikke, men får penger fra nav, nav dekker strømmen vår osv. Hun sier hun er under utredning til å bli uføretrygdet, men det troe jeg hun har vært i mange mange år. Nå sier mamma at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg ha stipend fordi nav har sagt til henne at husholdet må bruke alle muligheter for å få inn penger. Hun mener da at mitt stipend skal inngå i husholdningen. Jeg trodde stipend var til meg og mer personlig. Ikke at mitt stipend skal ha noe med hva mamma får utbetalt fra nav. Anonymkode: e46a8...5c5 Har du en pappa så flytt inn der istedet. Den mora di er ingen god mor. 19 3
Solstrålenjeg Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 (endret) Det moren din sier stemmer nok det. Å bli uføretrygdet tar mange mange år, og er en stor utredning som må gjøres. Ta å prat med NAV, moren din og skolen om hva du bør gjøre Endret 2. april 2022 av Solstrålenjeg 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 Det du får i stipend vil ikke påvirke det moren din får av NAV. Regner med at det er AAP hun får dersom hun er under utredning for ufør. Anonymkode: 61df2...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 Det er en årsak til at stipendet går inn på barnets konto, ikke foreldrenes. Dine foreldre har forøvrig forsørgerplikt til du er ferdig på VGS. Det er ikke du som har forsørgerplikt for din mor. Uansett, for å ikke komme i samme situasjon som din mor angående penger bør du få deg utdanning. Det er særdeles viktig for fremtiden din. Anonymkode: 6f62f...a9d 18 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 Stipendet er ditt, det er noe du får fordi din forelder med hovedomsorg har lav inntekt. Det påvirker ikke mors inntekt om hun er på AAP. Søk stipend og behold det selv ❤️ Anonymkode: 52425...49c 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 For meg så virker det som at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg søke stipend, eller så kan jeg ikke gå. Anonymkode: e46a8...5c5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 Her tror jeg faktisk jeg ville henvendt meg til barnevernet om jeg var deg, og spurt de hva som kan gjøres for at du skal kunne gå på skole og ha det trygt og godt, som du har rett på. De kan gå inn med hjelp så du får mulighet til det ❤️ Masse lykke til. Og gjør alt du kan for å komme deg gjennom VGs, selv om jeg skjønner det ikke er lett for deg. Du vil aldri angre Anonymkode: bfc90...912 15
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg så virker det som at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg søke stipend, eller så kan jeg ikke gå. Anonymkode: e46a8...5c5 Det kommer helt an på hva du skal studere om du trenger mye penger. Om foreldrene dine kjøper f.eks PC og annet skoleutstyr så trenger du ikke søke på stipend. Stipend er for at du skal få kjøpt utstyr til skolen dersom du ikke får tak i det på andre måter. Anonymkode: 61df2...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det du får i stipend vil ikke påvirke det moren din får av NAV. Regner med at det er AAP hun får dersom hun er under utredning for ufør. Anonymkode: 61df2...3ed Dette stemmer også. Jeg var på aap da mitt barn begynte på vgs. Jeg fikk ikke mindre utbetaling, selv om barnet mitt fikk stipend. Nå har jeg en betydelig bedre økonomi enn din mor, så om dette skulle få utslag på hva mor får burde det iallefall ha skjedd hos meg. Jeg hadde jo god økonomi, tross aap, så om dette var behovsprøvd skulle nok jeg fått mindre utbetaling. Det fikk jeg altså ikke, så svært lite sannsynlig at din mor får avkorting på aap. Anonymkode: 6f62f...a9d 5
Grüner Skrevet 2. april 2022 #16 Skrevet 2. april 2022 Hr. Aktiv skrev (13 minutter siden): Har du en pappa så flytt inn der istedet. Den mora di er ingen god mor. Utrolig frekt å si! Hun trenger ikke være noen dårlig mor selv om hun er uføretrygdet! 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #17 Skrevet 2. april 2022 Det kan vel være at moren har supplerende sosialstønad i tillegg til AAP? Reglene for sosialstønad er i hvert fall veldig strenge. Uansett er jeg enig med de andre som skriver at du bør snakke med alle parter, for det burde jo ikke være slik. Og TS, du kommer til å klare å skaffe deg utdanning. Heier på deg! Anonymkode: 9d76d...f46 5
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #18 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg er en 17 år gammel jente som ønsker å starte på videregående skole til høsten etter jeg har hatt et friår etter ungdomsskolen. Jeg tenker å ikke søke lånekassen om stipend fordi jeg ikke er sikker på om jeg vil gå på skolen. Velger derfor å ikke søke stipend så det i værste fall blir studielån dersom jeg slutter på skolen før skoleåret er ferdig. Jeg har snakket med mamma om dette. Mamma jobber ikke, men får penger fra nav, nav dekker strømmen vår osv. Hun sier hun er under utredning til å bli uføretrygdet, men det troe jeg hun har vært i mange mange år. Nå sier mamma at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg ha stipend fordi nav har sagt til henne at husholdet må bruke alle muligheter for å få inn penger. Hun mener da at mitt stipend skal inngå i husholdningen. Jeg trodde stipend var til meg og mer personlig. Ikke at mitt stipend skal ha noe med hva mamma får utbetalt fra nav. Anonymkode: e46a8...5c5 Det er greit at man skal prøve å finne ut hva man vil gjøre, men det virker som at du allerede har bestemt deg for å ikke fullføre videregående. Hva gjorde du i friåret ditt? Jobbet du? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun vil nok si at det er hennes penger og at hun får mindre penger fra nav fordi jeg får stipend Anonymkode: e46a8...5c5 Hvis hun har sosialstønad, så vil nok Nav kreve at dine penger går inn i husholdningen. Da er ikke dette noe bare din mor sier. Hvis det er en trøst, så kan du søke din far om bidrag når du blir 18 år. Da er det du som får bidraget og ikke din mor. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg så virker det som at om jeg skal gå på videregående skole så må jeg søke stipend, eller så kan jeg ikke gå. Anonymkode: e46a8...5c5 Det er da ikke uvanlig å måtte søke om stipend når man går på videregående. Mitt barn fikk stipend, ikke bare til pc, men et fast beløp hver mnd. Det var fordi jeg jobbet deltid i et lavtlønnet yrke. Sorry, men på meg virker du som en bortskjemt og egoistisk ungdom som bare tenker på deg selv. Om din mor får AAP eller sosialstønad, så har hun ikke mye å leve av, og får hun i tillegg avkortning på sosialstønad for at du får stipend, så bør du skjønne såpass at det er nødvendig at du bidrar. Du er også såpass gammel at du bør få deg en jobb ved siden av studiene. Anonymkode: b582e...7e3 12 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #19 Skrevet 2. april 2022 Det høres ut som mor går på sosialhjelp. Da vil inntekt inn i familien kunne påvirke hennes utbetaling. Hun har ansvar for å dekke dine utgifter, og når du får stipend dekker det utgifter hun ikke trenger å dekke. Om jeg skulle gitt deg ett råd så er det å for all del å gå på videregående. På den måten sikrer du deg et bedre utgangspunkt for resten av livet ditt på alle måter. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt slik situasjonen er nå, men som noen skriver over her, kanskje du skal høre med barnevernet om de kan hjelpe deg med egen bolig? At moren din ikke er frisk gjør kanskje at hun ikke alltid tar de beste valgene for deg, og det å sette deg i denne knipen er veldig korttenkt av henne. Har du snakket med far om problemet ditt? Om det ikke er aktuelt er det uansett en god ide at du snakker med en voksen du stoler på. Anonymkode: 75047...50a 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #20 Skrevet 2. april 2022 Du har misforstått, TS. Du har lest på reglene for studenter på høyskole og universitet. Det er helt andre regler for VGS-elever. Hvis du går studiespes. får du et utstyrsstipend som er en engangsutbetaling på tusen kroner. De tusen må du betale i depositum for å låne skole-PC av Fylkeskommunen. Anonymkode: e3ea7...aff 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå