AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Finnes det diagnose for det? Anonymkode: 401ee...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 Følelsesmessig etter bare rent fysisk? Anonymkode: 1bdbb...c39
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Følelsesmessig etter bare rent fysisk? Anonymkode: 1bdbb...c39 Begge deler Anonymkode: 401ee...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Angst Anonymkode: 1bdbb...c39 Føler man sterkere hvis man har angst? Anonymkode: 401ee...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 Altså, rent fysisk overfølsomt nervesystem får meg til å tenke på min egen diagnose først og fremst, CRPS(komplekst regionalt smertesyndrom), men tror ikke det er det du er ute etter? Jeg har generalisert angst også, men jeg vil ikke koble det til å ha ett følsomt nervesystem akkurat😅 Så jeg lurer på hva det er du egentlig lurer på? Anonymkode: 02749...1b2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, rent fysisk overfølsomt nervesystem får meg til å tenke på min egen diagnose først og fremst, CRPS(komplekst regionalt smertesyndrom), men tror ikke det er det du er ute etter? Jeg har generalisert angst også, men jeg vil ikke koble det til å ha ett følsomt nervesystem akkurat😅 Så jeg lurer på hva det er du egentlig lurer på? Anonymkode: 02749...1b2 Det er litt vanskelig å forklare, men det er som om nervesystemet er overaktivert. Anonymkode: 401ee...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 minister-mio skrev (4 minutter siden): For et fokus Spørsmålet eller svarene? Eller begge deler? Anonymkode: 401ee...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Føler man sterkere hvis man har angst? Anonymkode: 401ee...7a4 Såklart! Angst kan gjør oss ekstremt følsom og varsom over alt som skjer rundt deg. Og kan til å med føles ubehagelig og vondt fysisk pga stresset. Når jeg får skikkelig angst i perioder er jeg skikkelig varsom for mye folk og lyder og lys og lyden av elektronikk når jeg er alene hjemme og andres humør og energi, kan bli fysisk skjelven svimmel, når jeg er ute å går føler det som om jeg er på en båt og ikke til stede og alt rundt meg er bråkete. Og det kan til å med tulle med fordøyelsen min å gjør det slik at jeg tåler mindre typer mat. Fysisk kan det gjør vondt i muskulatur og beinbygning i enden av dagen får lett hodepine og mer sensetiv hud. Lista kan vær lang for mangen og kort for noen som har angst. Anonymkode: 1bdbb...c39
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Såklart! Angst kan gjør oss ekstremt følsom og varsom over alt som skjer rundt deg. Og kan til å med føles ubehagelig og vondt fysisk pga stresset. Når jeg får skikkelig angst i perioder er jeg skikkelig varsom for mye folk og lyder og lys og lyden av elektronikk når jeg er alene hjemme og andres humør og energi, kan bli fysisk skjelven svimmel, når jeg er ute å går føler det som om jeg er på en båt og ikke til stede og alt rundt meg er bråkete. Og det kan til å med tulle med fordøyelsen min å gjør det slik at jeg tåler mindre typer mat. Fysisk kan det gjør vondt i muskulatur og beinbygning i enden av dagen får lett hodepine og mer sensetiv hud. Lista kan vær lang for mangen og kort for noen som har angst. Anonymkode: 1bdbb...c39 Takk for utdypende svar. Kan jeg spørre om du tar medisiner for dette? Eller lever du bare med det og gjør så godt du kan? Anonymkode: 401ee...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #13 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for utdypende svar. Kan jeg spørre om du tar medisiner for dette? Eller lever du bare med det og gjør så godt du kan? Anonymkode: 401ee...7a4 Tar ikke medisiner nei. Dette er en angst di fleste kan leve medmog mangen har uten å tolke det som angst kanskje mer som stress. Denne angsten utløses av stress og lite søvn eller bekymringer for meg. Jeg kan ikke kalle det en lidelse.Har prøvd noe medisiner men for meg gjør det verre fordi det gjør meg mindre fokusert og tilstede, når jeg får denne angsten sliter jeg med å være fokusert og tilstede så da hjelper ikke medisinering meg. Det beste for meg er å ta meg tid å slappe av på kvelden med noe beroligende urter alene med noe positivt å se på eller høre på, ha det stille rundt meg, nå har jeg en nyfødt for første gang det hjelper å fokusere på han i hverdagene enn alt som er rundt meg for eksempel det hjelper meg når jeg er ute. Men dette er periodevis for meg, noen perioder er bedre enn andre, har bare alltid vært slik siden jeg var liten. Jeg tror også at noen bare er mer følsomme enn andre, spesielt inntroverte som meg som er det, nettop pga disse responsen jeg får av dagligdags og sosial stimuli utenifra. trenger mye alenetid for å få tilbake energien igjennom ellers kan jeg bli lett irritabel på alt. Anonymkode: 1bdbb...c39
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 23.42): Tar ikke medisiner nei. Dette er en angst di fleste kan leve medmog mangen har uten å tolke det som angst kanskje mer som stress. Denne angsten utløses av stress og lite søvn eller bekymringer for meg. Jeg kan ikke kalle det en lidelse.Har prøvd noe medisiner men for meg gjør det verre fordi det gjør meg mindre fokusert og tilstede, når jeg får denne angsten sliter jeg med å være fokusert og tilstede så da hjelper ikke medisinering meg. Det beste for meg er å ta meg tid å slappe av på kvelden med noe beroligende urter alene med noe positivt å se på eller høre på, ha det stille rundt meg, nå har jeg en nyfødt for første gang det hjelper å fokusere på han i hverdagene enn alt som er rundt meg for eksempel det hjelper meg når jeg er ute. Men dette er periodevis for meg, noen perioder er bedre enn andre, har bare alltid vært slik siden jeg var liten. Jeg tror også at noen bare er mer følsomme enn andre, spesielt inntroverte som meg som er det, nettop pga disse responsen jeg får av dagligdags og sosial stimuli utenifra. trenger mye alenetid for å få tilbake energien igjennom ellers kan jeg bli lett irritabel på alt. Anonymkode: 1bdbb...c39 Takk for at ville dele! 🌺 Anonymkode: 401ee...7a4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 Du finner ikke så mye informasjon om hyperestesi på norsk, men det finnes mye på engelsk. Google translate hjelper deg, hvis du ikke leser engelsk. På linken under, er det en artikkel (fagfellevurdert av en nevrolog), som forklarer litt om saken. https://www.healthline.com/health/hyperesthesia Artikkelen skriver blant annet: Sitat Det er viktig å huske at tilstanden vanligvis er håndterbar. Å gjøre visse livsstilsendringer kan lette symptomene betraktelig. Det kan være lurt å prøve å: - Reduser koffein- og alkoholinntaket, eller eliminer dem helt. - Spise et godt balansert, næringsrikt kosthold. - Trene deg selv til å holde deg rolig under utbrudd av overfølsomhet ved regelmessig å trene yoga eller meditasjon. Vitaminmangel er også nevnt i artikkelen (bl.a. B12). Andre artikler nevner at mangel på kalsium og D-vitamin kan bidra til symptomene. Hvis du går på visse medisiner, kan det også bidra (beskrevet i artikkelen). Hvis du heller vil ha resept på et legemiddel som løser problemet, ser det mer håpløst ut. Anonymkode: 6b17a...6e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå