Gå til innhold

Barnevogn - bytte til sportsdel 3 mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på ca. 3 mnd som den siste tiden har begynt å mistrives veldig i bagdelen til barnevogna. Han prøver desperat å komme seg opp for å kunne se ut. Første 10-15 minuttene viser han misnøye i bagdelen, men begynner gjerne å hylskrike om jeg ikke tar han opp etter litt tid. Med en gang jeg tar han opp er det ok - da bare ser han seg rundt og virker veldig fornøyd/tilfreds. Sjekker såklart om han er varm/kald og det er ikke problemet.

I starten funket det å legge frem/henge opp leker som fanget hans oppmerksomhet, men dette fungerer ikke lengre. Fungerer heller ikke å heve i hodeenden så han sitter mer fremover... Det ender som regel opp - hver tur - at jeg må bære han i armene mine eller i bæresele og at vogna trilles "tom". Bæresele er greit, men når vi går lengre turer ut blir det veldig fremtungt da han allerede er ca. 7.5 kg... Hva skal jeg gjøre? Er det innafor å snart bytte til sportsdel? Sportsdelen kan legges helt ned som en liggedel... Men er jo likevel ikke en bagdel heller. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: dc6a5...76f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har vært i samme situasjon eller noen som har noen tips råd? Virker det helt urimelig å bytte allerede nå?

AnonymBruker
Skrevet

7,5kg og kun 3 måneder????

Anonymkode: 04982...61a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, han er en stor gutt. Gjennomsnittet for gutt ligger på rundt 6 kg, men alt fra 5-8 kg er jo innenfor "normalen" :). Bagdelen tåler bare opptil 9 kg, så skjønner jo at jeg snart kanskje må bytte uansett...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette står forøvrig på hjemmesiden til produsent om vogna: 

Vognen egner seg også fra fødselen av takket være det store setet som kan legges ned til en helt flat liggestilling.

Skrevet

Jeg ville bare byttet! Hva taler egentlig imot å bytte? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet rundt 4,5 mnd, men angret på at vi ikke gjorde det før :)

Anonymkode: 73368...c00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min veide 8.3 på 3 med kontroll. Unger er forskjellige! 🤷

Anonymkode: 94e92...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet ved 4 mnd. Hun hatet virkelig vognen, men med en gang vi byttet sportsdelen var det helt greit. Plutselig kunne vi bruke vogna uten grining hele turen. 

Anonymkode: b21f0...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Bør ikke så små barn ligge flatt, da? Hva er vitsen med å bytte til sports-delen, hvis han uansett skal ligge flatt? Har du tenkt å la ham sitte oppreist?

Anonymkode: 2a26d...cea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved 3 mnd vil ikke barnet kunne sitte oppreist uansett. Muskulaturen i rygg og nakke er for svak. Jeg ville ikke gjort det. 

Anonymkode: edab0...9ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Byttet til sportsvogn når baby var 15 uker. Har minimizer fra Ergobaby og fungerer veldig fint. Har også en sunn gutt som var over 7 kg ved 3 mnd og han er lang så liggedel hadde han vokst utav snart uansett.

Anonymkode: 8de0d...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Byttet til sportsvogn når baby var 15 uker. Har minimizer fra Ergobaby og fungerer veldig fint. Har også en sunn gutt som var over 7 kg ved 3 mnd og han er lang så liggedel hadde han vokst utav snart uansett.

Legger til at jeg har liggedel helt nedslått. Men er jo fortsatt mer åpent for baby til å kikke.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noen sportsvogner hvor man kan ligge veldig flatt, sånn som babyjogger?

Anonymkode: 53ab1...eb0

Skrevet (endret)

Jeg vurderer også å bytte til sportsdel, men jeg er redd for å skade ryggen. Baby er snart 3 måneder gammel. Sportsdelen er ergonomisk og får ikke lagt den helt ned, men hun ligger flatere i den enn i bilstolen som jeg har stort sett brukt når jeg skal til legen og sånt. Vet ikke om det har noe å si da hun antakeligvis får mer støtte i en bilstol?🤷‍♀️

Endret av Brimi
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved 3 mnd vil ikke barnet kunne sitte oppreist uansett. Muskulaturen i rygg og nakke er for svak. Jeg ville ikke gjort det. 

Anonymkode: edab0...9ff

Det spørs nok litt hvilken vogn en har, min vogn er ganske åpen. Så selv liggende vil barnet kunne se mer en i vognbaggen, og den vognstillingen som er mellom liggende og helt sittende er ganske lik bilstolen. Så spørs hvilken vogn ts har. Min søsters vogn er av gamle typen der en løfter seteryggen, og liggende er kanten like høy som vognbaggen slik at det neppe ville vært lurt bytte. 

Anonymkode: b21f0...9d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det ikke noen sportsvogner hvor man kan ligge veldig flatt, sånn som babyjogger?

Anonymkode: 53ab1...eb0

Gjør det noe om rygg går bittelitt opp?babyer henger og dingler i sjal i andre deler av verden og klarer seg helt fint.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Min veide også 7,5 kg ved 3 1/2 mnd., slettes ikke unormalt ;) økningen avtok fort etter dette og ved 8 måneder veide han 9,5 kg, og vi byttet til sportsdel da han nådde maxvekten på bagdelen (9 kg) rundt denne tiden. Babyen vår koste seg i bagdelen så vi stresset ikke med å bytte, men hvis gutten din uansett ikke vil sove og er ivrig etter å komme opp å se så kan jeg ikke se problemet med å bytte til sportsdel, så lenge den kan legges flatt så han ikke sitter oppreist i timesvis😂

Anonymkode: 2e0be...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Å sammenligne med helningen i en bilstol gir ikke så mye mening, all den tid baby helst skal tilbringe så lite tid som mulig i bilstol nettopp fordi man ikke skal være i sånn halv-oppreist stilling mer enn nødvendig før ryggen er sterk nok.
Om sportsdelen kan legges helt flatt kan du selvfølgelig bytte, men er på ingen måte sikkert at baby vil trives bedre enn i bagen. (På den alderen var min fullstending vogn-nekter, det løsnet noen måneder senere. I mellomtida var det bæresele som var greia.)

Anonymkode: ec782...050

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

HVORDAN var det svaret relevant for tråden? For at ditt barn skal kunne ligge et sted på percentilen, så må andre ligge andre steder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...