Gå til innhold

.

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Hvem skal forresten bestemme hvilke andre flagg som er OK å bruke, og hvilke som ikke er OK? For selv om MDGs Eivind Trædal ikke vil gjøre 17 mai toget til et demonstrasjonstog, så er det jo fort det som blir konsekvensen..

(Hvorfor er det alltid MDG? Burde de virkelig ikke kjenne sin egen besøkelsestid snart? Vi i vesten har nettopp fått en kraftig påminner om at verden er et mye skumlere sted enn vi har latet som at den er de siste tiårene, og vi trenger virkelig ikke så virkelighetsfjern politikk lengre..)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Som det står i Store Norske Leksikon som du lenker til her har Norge hatt flagg helt tilbake til 1318. Det er derfor slik som jeg skriver et symbol på landet Norge, ikke et symbol på grunnlovsdagen i 1814 slik du påstod. Det at Norge skal ha et flagg er nedfelt i grunnloven betyr ikke at det er et symbol på grunnlovsdagen. Det skjønner du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Hvem skal forresten bestemme hvilke andre flagg som er OK å bruke, og hvilke som ikke er OK? For selv om MDGs Eivind Trædal ikke vil gjøre 17 mai toget til et demonstrasjonstog, så er det jo fort det som blir konsekvensen..

(Hvorfor er det alltid MDG? Burde de virkelig ikke kjenne sin egen besøkelsestid snart? Vi i vesten har nettopp fått en kraftig påminner om at verden er et mye skumlere sted enn vi har latet som at den er de siste tiårene, og vi trenger virkelig ikke så virkelighetsfjern politikk lengre..)

Alle nasjonale flagg bør være lov å bruke. Ingen politiske flagg bør være lov å bruke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (6 minutter siden):

I det øyeblikket vi begynner å forbinde andre lands flagg med politiske holdninger kan andre land begynne å forbinde Norges flagg med politiske holdninger som for eksempel støtte til hvalfangst. Det er ganske enkelt å forstå for de aller fleste. 

Det er sikkert noen et eller annet sted som vil koble det norske flagget til hvalfangst, men jeg kan ikke se hva jeg har skrevet som gjør at du ser behovet for å dra inn denne problemstillingen.

CrossRoad skrev (5 minutter siden):

Et flagg skal ikke ha noen annen mening utover at det er et symbol på nasjonal tilhørighet. 

Men det har jo allerede det, i de flestes bevissthet.

Hvorfor er det så mange som har et sånt behov for å omdefinere betydningen av ord og symboler som har vært i bruk i mange år, med en helt annen betydning?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (Akkurat nå):

Som det står i Store Norske Leksikon som du lenker til her har Norge hatt flagg helt tilbake til 1318. Det er derfor slik som jeg skriver et symbol på landet Norge, ikke et symbol på grunnlovsdagen i 1814 slik du påstod. Det at Norge skal ha et flagg er nedfelt i grunnloven betyr ikke at det er et symbol på grunnlovsdagen. Det skjønner du?

Det at Norge før grunnlovsdagen i 1814 hadde andre flagg endrer ikke på at det flagget vi har i dag symboliserer det det symboliserer. Flagg er selvsagt politiske symboler.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (2 minutter siden):

Alle nasjonale flagg bør være lov å bruke. Ingen politiske flagg bør være lov å bruke. 

Nasjonale flagg er politiske. Hvis ikke hadde det ikke vært nasjonale flagg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (Akkurat nå):

Det er sikkert noen et eller annet sted som vil koble det norske flagget til hvalfangst, men jeg kan ikke se hva jeg har skrevet som gjør at du ser behovet for å dra inn denne problemstillingen.

Men det har jo allerede det, i de flestes bevissthet.

Hvorfor er det så mange som har et sånt behov for å omdefinere betydningen av ord og symboler som har vært i bruk i mange år, med en helt annen betydning?

Dere i denne tråden gjør jo det hele tiden - dere kobler det kinesiske flagget til Taiwan, det Saudi-Arabiske til halshugging osv. Fint om du skjønner at det er fullstendig å skyte seg selv i foten. 

Hva jeg forbinder med et flagg trenger slett ikke å være det samme som det du forbinder med et flagg. Så når du begynner å snakke om at flagg har mening i folks bevissthet blir det bare tøvete.

Hva symboliserer det norske flagget for deg da? Siden du mener jeg omdefinerer det ved å si at et flagg er symbol på nasjonal tilhørighet og kun det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Nasjonale flagg er politiske. Hvis ikke hadde det ikke vært nasjonale flagg.

Nå drar du det veldig langt. I prinsippet enig, men nå er vi stort sett enige om at vi skal ha suverene stater her i verden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (1 minutt siden):

Nå drar du det veldig langt. I prinsippet enig, men nå er vi stort sett enige om at vi skal ha suverene stater her i verden. 

Nei, jeg drar det ikke langt. Jeg skriver det akkurat slik det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg drar det ikke langt. Jeg skriver det akkurat slik det er.

Ja vel, hvilken politisk betydning har det norske flagget for deg? Enn det svenske? Hva med det ukrainske? Enn det taiwanske? Dette er bare tøv og det skjønner du nok selv også. Et flagg er et symbol på nasjonal tilhørighet - that's it. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, hvilken politisk betydning har det norske flagget for deg? Enn det svenske? Hva med det ukrainske? Enn det taiwanske? Dette er bare tøv og det skjønner du nok selv også. Et flagg er et symbol på nasjonal tilhørighet - that's it. 

Det norske er et symbol på vår grunnlov, vårt demokrati, vår frihet.

Det svenske det samme.

Det ukrainske det samme.

Taiwanske politiske forhold kjenner jeg lite til, men det taiwanske flagget symboliserer selvsagt disse.

Det russiske flagget symboliserer den russiske grunnloven, oppløsningen av sovjetunionen, mangelen på demokrati etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (25 minutter siden):

Et flagg skal ikke ha noen annen mening utover at det er et symbol på nasjonal tilhørighet. 

Det er ønsketenkning fra din side. Et flagg symboliserer mye. Det symboliserer ikke bare nasjonal tilhørighet.

Hvis jeg vifter med det ukrainske flagget, viser jeg støtte til Ukraina i denne situasjonen nå, men ikke nasjonal tilhørighet. Hvis jeg vifter med det kanadiske flagget, viser jeg ... ingenting. Bare at jeg vifter med det kanadiske flagget uten å ha nasjonal tilhørighet eller annen tilhørighet der. 

Et flagg symboliserer et land og et land er mer enn sin geografi. Det er politikk, det er lovverk, det er holdninger, kultur, religion, språk, osv. Så du er litt på bærtur. Men du står fritt å begrense deg personlig til nasjonal tilhørighet når det gjelder flagg. Det er ditt valg, ikke en universal sannhet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det norske er et symbol på vår grunnlov, vårt demokrati, vår frihet.

Det svenske det samme.

Det ukrainske det samme.

Taiwanske politiske forhold kjenner jeg lite til, men det taiwanske flagget symboliserer selvsagt disse.

Det russiske flagget symboliserer den russiske grunnloven, oppløsningen av sovjetunionen, mangelen på demokrati etc. 

Men du kan ikke vite om disse flaggene symboliserer det samme for andre nordmenn kan du vel?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (3 minutter siden):

Det er ønsketenkning fra din side. Et flagg symboliserer mye. Det symboliserer ikke bare nasjonal tilhørighet.

Hvis jeg vifter med det ukrainske flagget, viser jeg støtte til Ukraina i denne situasjonen nå, men ikke nasjonal tilhørighet. Hvis jeg vifter med det kanadiske flagget, viser jeg ... ingenting. Bare at jeg vifter med det kanadiske flagget uten å ha nasjonal tilhørighet eller annen tilhørighet der. 

Et flagg symboliserer et land og et land er mer enn sin geografi. Det er politikk, det er lovverk, det er holdninger, kultur, religion, språk, osv. Så du er litt på bærtur. Men du står fritt å begrense deg personlig til nasjonal tilhørighet når det gjelder flagg. Det er ditt valg, ikke en universal sannhet. 

Men om en ukrainer vifter med det ukrainske flagget viser det hans tilhørighet. Om en nordmann vifter med det norske flagget viser det hans norske tilhørighet. Det er derfor alle nasjonale flagg kan være med i 17. mai-toget :) Det ligger ikke politikk i det å vise sin egen nasjonale tilhørighet. 

Endret av CrossRoad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan ikke vite om disse flaggene symboliserer det samme for andre nordmenn kan du vel?

Dette er noe av det flaggene symboliserer. Hva folk oppfatter det som vil være individuelt, men det fjerner ikke hvilken symbolikk som ligger bak et symbol som et flagg er.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Dette er noe av det flaggene symboliserer. Hva folk oppfatter det som vil være individuelt, men det fjerner ikke hvilken symbolikk som ligger bak et symbol som et flagg er.

Det er nettopp derfor et flagg ikke skal ha en politisk mening, men kun være et nasjonalt symbol. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CrossRoad skrev (1 minutt siden):

Men om en ukrainer vifter med det ukrainske flagget viser det hans tilhørighet. Om en nordmann vifter med det norske flagget viser det hans norske tilhørighet. Det er derfor alle nasjonale flagg kan være med i 17. mai-toget :) Det ligger ikke politikk i det å vise sin egen nasjonale tilhørighet. 

Nei, men det ligger politikk bak alle nasjoners flagg. Og da har selvsagt ikke andre flagg enn det norske noe i en feiring av Norhes grunnlovsdag å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp derfor et flagg ikke skal ha en politisk mening, men kun være et nasjonalt symbol. 

Nasjonale symbol er nok en gang politikk, selv om du ønsker noe annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du begrenser deg til ''nasjonal tilhørighet'' når det gjelder flagg. Utlendinger som vifter med det norske flagget på 17.mai trenger nødvendigvis ikke ha norsk tilhørighet. Men de viser respekt for nasjonaldagen ved å vifte med det nasjonale flagget. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flagg har også en politisk mening. Jeg har ikke sett noen gode argumenter fra deg på hvorfor dette bør slutte å være tilfelle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...