CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #101 Del Skrevet 3. april 2022 Haakman skrev (6 minutter siden): Kurt: "Hvorfor står det gratulerer med dagen Thomas på bursdagskortet du ga meg? Jeg heter jo Kurt" Ole: "Næsj, ikke bry deg om det, det er jo bare et kort! Det er jo deg vi er her for å feire! Gratulerer med dagen!" Kurt: "Joda, tusen takk, men det er jo allikevel litt rart at det står Thomas på kortet..." Ole: "Faren min heter Thomas, så jeg synes det bare er fint å kunne hedre ham på denne dagen, for jeg er så glad i ham. Det er egentlig en æreshilsen, hele familien gratulerer deg! Ingen fare med det!" Ingen fare kanskje, men det er kjemperart og respektløst. Alle som deltar på Norges nasjonaldag skjønner at det er Norge som feires. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #102 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (45 minutter siden): Et flagg er kun et flagg som viser hvor du kommer fra. Om du går med det kinesiske flagget viser det at du kommer fra Kina. Å gå med det ukrainske flagget viser at du kommer fra Ukraina. Det viser ikke noe annet enn det. Å gå med et lands flagg bør aldri gjøres til en politisk markering og det er den fellen flere av dere flaggbærere går i. Et flagg er kun symbol på nasjonal tilhørighet og bør kun være det. Ellers kan vi ende opp med at vi ikke kan bruke flagg i det hele tatt om få år fordi det blir tolket som en politisk fane. Er dette noe dere ønsker? Det er på tide at dere begynner å se konsekvensene av deres meninger! Dersom Ole skal feire bursdagen sin kan du dukke opp med rosa ballong, med grønn ballong eller med lilla ballong. Det er uansett Ole som feires! Og et flagg bør ikke ilegges noe mer politisk mening enn nettopp en ballong! Nei, det norske flagget er et symbol for nasjonen Norge, hvis selvstendighet og grunnlov man feirer 17. mai. Altså brukes flagget til å markere hva man feirer den dagen. Om noen stiller i 17. maitoget med et svensk flagg, hva markerer man da? I hvert fall ikke den svenske nasjonaldagen, det er feil dato. Et uttrykk for et ønske om å gå tilbake til den norsk-svenske unionen? At Sverige er bedre i fotball? At man er glad man er svensk og ikke norsk? Ikke godt å si, men det blir jo totalt malplassert uansett. Nei, sammenligningen med bursdager har ingenting å gjøre med fargede ballonger Det er som om noen insisterer på å ha bursdagskake med "Gratulerer Per" og gaver til Per i bursdagen til Ole når Per ikke engang har bursdag. Det blir bare sært og uhøflig. Så skjønner jeg heller ikke dette voldsomme behovet for å vifte med ikke-norske flagg 17. mai. Hvis noen er så motstander av det flagget representerer så står det dem jo fritt å la være å delta. Vel, nå er det kanskje obligatorisk deltakelse for skolebarn, har ingen oversikt over hvordan det fungerer nå om dagen. Men om det er slik, mener jeg at det er feil, spesielt hvis det er så mange som har prinsipielle motforestillinger mot norske flagg. I det minste burde de kunne delta uten flagg. Men voksne folk har i hvert fall mulighet til å bare stille som tilskuere eller å holde seg milelangt unna hele greia. Dette gjelder jo forsåvidt også bare det offisielle 17.mai-arrangementet. Om noen absolutt vil kan de jo lage et eget arrangement der de tråkker rundt i gatene med sine favorittsymboler. Men når dette gjøres på 17. mai så får det jo fort et preg av protest. Det har jo også det å gå med ikke-norske flagg i 17. mai-toget også, derfor blir det litt spesielt å oppmuntre til slike og dermed føre til at arrangementet inneholder en protest mot seg selv. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #103 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (10 minutter siden): Alle som deltar på Norges nasjonaldag skjønner at det er Norge som feires. Så hvorfor da ikke bare skrive "Gratulerer Kurt"? Hvorfor gjøre alt så innfløkt? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #104 Del Skrevet 3. april 2022 Enda en tulling skrev (1 minutt siden): Nei, det norske flagget er et symbol for nasjonen Norge, hvis selvstendighet og grunnlov man feirer 17. mai. Altså brukes flagget til å markere hva man feirer den dagen. Om noen stiller i 17. maitoget med et svensk flagg, hva markerer man da? I hvert fall ikke den svenske nasjonaldagen, det er feil dato. Et uttrykk for et ønske om å gå tilbake til den norsk-svenske unionen? At Sverige er bedre i fotball? At man er glad man er svensk og ikke norsk? Ikke godt å si, men det blir jo totalt malplassert uansett. Nei, sammenligningen med bursdager har ingenting å gjøre med fargede ballonger Det er som om noen insisterer på å ha bursdagskake med "Gratulerer Per" og gaver til Per i bursdagen til Ole når Per ikke engang har bursdag. Det blir bare sært og uhøflig. Så skjønner jeg heller ikke dette voldsomme behovet for å vifte med ikke-norske flagg 17. mai. Hvis noen er så motstander av det flagget representerer så står det dem jo fritt å la være å delta. Vel, nå er det kanskje obligatorisk deltakelse for skolebarn, har ingen oversikt over hvordan det fungerer nå om dagen. Men om det er slik, mener jeg at det er feil, spesielt hvis det er så mange som har prinsipielle motforestillinger mot norske flagg. I det minste burde de kunne delta uten flagg. Men voksne folk har i hvert fall mulighet til å bare stille som tilskuere eller å holde seg milelangt unna hele greia. Dette gjelder jo forsåvidt også bare det offisielle 17.mai-arrangementet. Om noen absolutt vil kan de jo lage et eget arrangement der de tråkker rundt i gatene med sine favorittsymboler. Men når dette gjøres på 17. mai så får det jo fort et preg av protest. Det har jo også det å gå med ikke-norske flagg i 17. mai-toget også, derfor blir det litt spesielt å oppmuntre til slike og dermed føre til at arrangementet inneholder en protest mot seg selv. Det er ingen som har noe i mot det norske flagget. Hvis jeg deltar kommer jeg helt sikkert til å ha et norsk flagg selv. Men for for eksempel ukrainske flyktninger vil det ikke være naturlig å gå med et norsk flagg da de ikke er norske. De kan gå med et ukrainsk flagg og på den måten vise at ukrainere også støtter opp om Norges nasjonaldag. Det er bare fint om de vil det Man skal ikke bruke et flagg til å markere noe annet enn sin nasjonale tilhørighet. I det øyeblikket du begynner å bruke nasjonale flagg til å markere noe utover dette blir det helt feil. For hvis man begynner å se på det norske flagget som en markering av at man er for hvalfangst for eksempel vil det norske flagget fort bli uglesett i utlandet. Samme om man setter det kinesiske flagget som en markering for at man er for invasjon av Taiwan. Det bør man ikke gjøre dersom man ønsker at man skal kunne bruke nasjonale flagg i fremtiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #105 Del Skrevet 3. april 2022 Enda en tulling skrev (1 minutt siden): Så hvorfor da ikke bare skrive "Gratulerer Kurt"? Hvorfor gjøre alt så innfløkt? De gratulerer fremdeles Kurt, men kanskje de skriver "Happy birthday" istedenfor "Gratulerer med dagen". De skriver ikke feil navn. Den sammenlikningen er bare tøvete - alle vet hvilket land som feires på 17. mai. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #106 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (2 minutter siden): De gratulerer fremdeles Kurt, men kanskje de skriver "Happy birthday" istedenfor "Gratulerer med dagen". De skriver ikke feil navn. Den sammenlikningen er bare tøvete - alle vet hvilket land som feires på 17. mai. Jo, det er nettopp det de gjør. Fordi det norske flagget symboliserer Norge. Slik som det svenske flagget symboliserer Sverige. Man kunne byttet ut flaggene med plakater der det står hhv "Norge" og "Sverige". Går for det samme. Ser du navnesammenligningen da? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 3. april 2022 #107 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (8 minutter siden): Det er ingen som har noe i mot det norske flagget. Hvis jeg deltar kommer jeg helt sikkert til å ha et norsk flagg selv. Men for for eksempel ukrainske flyktninger vil det ikke være naturlig å gå med et norsk flagg da de ikke er norske. De kan gå med et ukrainsk flagg og på den måten vise at ukrainere også støtter opp om Norges nasjonaldag. Det er bare fint om de vil det Man skal ikke bruke et flagg til å markere noe annet enn sin nasjonale tilhørighet. I det øyeblikket du begynner å bruke nasjonale flagg til å markere noe utover dette blir det helt feil. For hvis man begynner å se på det norske flagget som en markering av at man er for hvalfangst for eksempel vil det norske flagget fort bli uglesett i utlandet. Samme om man setter det kinesiske flagget som en markering for at man er for invasjon av Taiwan. Det bør man ikke gjøre dersom man ønsker at man skal kunne bruke nasjonale flagg i fremtiden. Så da burde ikke krigsdemonstrantene bruke det Ukrainske flagget da. De burde bruke sine egne flagg, siden flagg bare skal symbolisere hvor man kommer fra? Det hørtes i overkant nasjonalistisk og lite hensiktsmessig ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 3. april 2022 #108 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (4 minutter siden): De gratulerer fremdeles Kurt, men kanskje de skriver "Happy birthday" istedenfor "Gratulerer med dagen". De skriver ikke feil navn. Den sammenlikningen er bare tøvete - alle vet hvilket land som feires på 17. mai. Jeg tenker sånn på det at man vifter med flagget til det landet man vil hedre. For eksempel vifter jeg med det norske flagget på 17. mai, fordi jeg vil hedre og ære Norge. Er det riktig å si at du ser mer på det som at man vifter med det flagget man hilser fra? For eksempel at en svenske vifter med det svenske flagget på 17. mai fordi hun på en måte sier "Gratulerer til Norge, hilsen Sverige"? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #109 Del Skrevet 3. april 2022 Enda en tulling skrev (5 minutter siden): Jo, det er nettopp det de gjør. Fordi det norske flagget symboliserer Norge. Slik som det svenske flagget symboliserer Sverige. Man kunne byttet ut flaggene med plakater der det står hhv "Norge" og "Sverige". Går for det samme. Ser du navnesammenligningen da? Et flagg er symbol på nasjonal tilhørighet, Ikke noe annet. Du går med det flagget du føler tilhørighet til. Du feirer også med det flagget du har tilhørighet til. Det er ikke noen fare forbundet med om det dukker opp noen svenske eller ukrainske flagg i barnetogene. Det vil fremdeles være masse norske flagg siden vi er i Norge og det er Norge som feires. Hva er du redd for? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #110 Del Skrevet 3. april 2022 kar90 skrev (7 minutter siden): Så da burde ikke krigsdemonstrantene bruke det Ukrainske flagget da. De burde bruke sine egne flagg, siden flagg bare skal symbolisere hvor man kommer fra? Det hørtes i overkant nasjonalistisk og lite hensiktsmessig ut. Et flagg skal ikke være hensiktsmessig. Det skal være et symbol. Dersom du knytter politiske meninger til et nasjonalflagg blir ting svært problematiske. Da risikerer du å få juling i utlandet fordi du går med et norsk flagg og dermed blir sett på som en som støtter hvalfangst. Ser du problemet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #111 Del Skrevet 3. april 2022 Haakman skrev (4 minutter siden): Jeg tenker sånn på det at man vifter med flagget til det landet man vil hedre. For eksempel vifter jeg med det norske flagget på 17. mai, fordi jeg vil hedre og ære Norge. Er det riktig å si at du ser mer på det som at man vifter med det flagget man hilser fra? For eksempel at en svenske vifter med det svenske flagget på 17. mai fordi hun på en måte sier "Gratulerer til Norge, hilsen Sverige"? Ja, det er mer slik jeg ser på det ja. Og jeg synes det er kjempefint at også svenskene vil hedre Norge på vår nasjonaldag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #112 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (12 minutter siden): Det er ingen som har noe i mot det norske flagget. Hvis jeg deltar kommer jeg helt sikkert til å ha et norsk flagg selv. Men for for eksempel ukrainske flyktninger vil det ikke være naturlig å gå med et norsk flagg da de ikke er norske. De kan gå med et ukrainsk flagg og på den måten vise at ukrainere også støtter opp om Norges nasjonaldag. Det er bare fint om de vil det Se svar i forrige innlegg. Sitat Man skal ikke bruke et flagg til å markere noe annet enn sin nasjonale tilhørighet. I det øyeblikket du begynner å bruke nasjonale flagg til å markere noe utover dette blir det helt feil. For hvis man begynner å se på det norske flagget som en markering av at man er for hvalfangst for eksempel vil det norske flagget fort bli uglesett i utlandet. Samme om man setter det kinesiske flagget som en markering for at man er for invasjon av Taiwan. Det bør man ikke gjøre dersom man ønsker at man skal kunne bruke nasjonale flagg i fremtiden. Hæ? Når har jeg sagt noe om hvalfangst? Hva er poenget med å bruke Norges nasjonaldag til å markere at man har en annen nasjonalitet? Hvordan er det på noen måte relevant for det som feires? Man kan feire 17. mai om man mener det er verdt å feire, ellers la det være. Om Rosenborg-supportere drar på pub for å feire seieren i tippeligaen eller noe annet de vant, og treffer noen folk fra Røros på samme puben som de kommer i snakk med, ville det da være naturlig for Røros-gjengen å begynne å vifte med Røros IL-flagg for å være med på feiringen til Rosenborg-fansen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #113 Del Skrevet 3. april 2022 Enda en tulling skrev (2 minutter siden): Se svar i forrige innlegg. Hæ? Når har jeg sagt noe om hvalfangst? Hva er poenget med å bruke Norges nasjonaldag til å markere at man har en annen nasjonalitet? Hvordan er det på noen måte relevant for det som feires? Man kan feire 17. mai om man mener det er verdt å feire, ellers la det være. Om Rosenborg-supportere drar på pub for å feire seieren i tippeligaen eller noe annet de vant, og treffer noen folk fra Røros på samme puben som de kommer i snakk med, ville det da være naturlig for Røros-gjengen å begynne å vifte med Røros IL-flagg for å være med på feiringen til Rosenborg-fansen? I det øyeblikket vi begynner å forbinde andre lands flagg med politiske holdninger kan andre land begynne å forbinde Norges flagg med politiske holdninger som for eksempel støtte til hvalfangst. Det er ganske enkelt å forstå for de aller fleste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #114 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (9 minutter siden): Et flagg er symbol på nasjonal tilhørighet, Ikke noe annet. Du går med det flagget du føler tilhørighet til. Du feirer også med det flagget du har tilhørighet til. Det er ikke noen fare forbundet med om det dukker opp noen svenske eller ukrainske flagg i barnetogene. Det vil fremdeles være masse norske flagg siden vi er i Norge og det er Norge som feires. Hva er du redd for? Har jeg sagt jeg er redd for noe? Det blir bare tåpelig/meningsløst/uhøflig. Jf. bursdags- eller fotballsammenligningen. Jeg er kanskje sær, men jeg er tilhenger av at ord og symboler har mening. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 3. april 2022 #115 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (1 minutt siden): I det øyeblikket vi begynner å forbinde andre lands flagg med politiske holdninger kan andre land begynne å forbinde Norges flagg med politiske holdninger Alle forbinder andre lands flagg med politikk og holdninger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #116 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (8 minutter siden): Et flagg er symbol på nasjonal tilhørighet, Ikke noe annet. Du går med det flagget du føler tilhørighet til. Du feirer også med det flagget du har tilhørighet til. Det er ikke noen fare forbundet med om det dukker opp noen svenske eller ukrainske flagg i barnetogene. Det vil fremdeles være masse norske flagg siden vi er i Norge og det er Norge som feires. Hva er du redd for? Et flagg er et sympol på mye. Politikk er ikke unntatt, og det er vel i det hele tatt derfor Ukraina-flagg i 17. mai-toget er en debatt. Tillater man Ukraina-flagg må man nesten også tillate f.eks Russland-flagg og Kina-flagg. Det kan jo selvsagt av flaggbæreren bare være et ønske om å markere sitt opphav, men det vil uansett være svært provoserende for mange. Og ikke har det noe med Norges grunnlovsdag å gjøre heller, så det vil jo være fullstendig malplassert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #117 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Enda en tulling skrev (2 minutter siden): Har jeg sagt jeg er redd for noe? Det blir bare tåpelig/meningsløst/uhøflig. Jf. bursdags- eller fotballsammenligningen. Jeg er kanskje sær, men jeg er tilhenger av at ord og symboler har mening. Et flagg skal ikke ha noen annen mening utover at det er et symbol på nasjonal tilhørighet. Gidder ikke svare hver enkelt så skal sammenfatte det her. Dersom man begynner å se på nasjonale flagg som en politisk meningsytring kan man risikere at man ikke kan bruke nasjonale flagg i framtiden fordi det kan oppstå utagerende meningsytringer i f.eks 17. mai-tog. Det neste kan bli at båter som seiler under "problematiske nasjonale flagg" blir angrepet. Da har vi det gående. Det skjønner dere? Endret 3. april 2022 av CrossRoad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #118 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (1 minutt siden): Et flagg skal ikke ha noen annen mening utover at det er et symbol på nasjonal tilhørighet. Det har det imidlertid. Norges flagg er f.eks et symbol på vår grunnlovsdag, som jo er lite annet enn politisk. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #119 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) PetterKanin skrev (2 minutter siden): Det har det imidlertid. Norges flagg er f.eks et symbol på vår grunnlovsdag, som jo er lite annet enn politisk. Nei, det er ikke symbol på vår grunnlovsdag. Det er et nasjonalt symbol for landet Norge. Endret 3. april 2022 av CrossRoad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #120 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke symbol på vår grunnlovsdag. Det er et nasjonalt symbol for landet Norge. https://snl.no/Norges_flagg 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg