PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #181 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (2 minutter siden): Politisk nøytralt altså. Du ser det? Som sagt - et nasjonalflagg skal være like politisk nøytralt som en ballong. Da kan alle i et land bruke det og det er det som er meningen med et nasjonalflagg. Et nasjonalflagg ER ikke like nøytralt som en politisk nøytral ballong. Det hjelper ikke at du ønsker og tror det, det endrer ikke symbolikken på noe vis. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Velvia Skrevet 3. april 2022 #182 Del Skrevet 3. april 2022 Synes det er helt uproblematisk. Jeg ønsker alle flagg velkommen også prideflagg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #183 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (2 timer siden): Ok, men mener du at nasjonale flagg er politiske? Er det årsaken til at man ikke kan bruke andre lands flagg i 17. mai-toget? Kommer an på hva man legger i politisk. Siden et nasjonalflagg representerer en nasjon, er det jo en viss grad av politikk i det da nasjonalstater er et politisk begrep. Men nei, det er ikke hovedargumentet mitt mot bruk av andre lands flagg på 17. mai selv om nok bruk av enkelte kontroversielle flagg kan føre til konflikter man ikke ønsker på en festdag. Hovedpoenget mitt som jeg allerede har pøvd å forklare flere ganger er at det bare blir sært og malplassert. Se igjen både mine og andres bursdags- og fotballsammenligninger. Se også svar på neste avsnitt. Sitat Det siste er vi helt enige i. Et flagg er et symbol på nasjonen Norge. That's it. Nei, vi er nok ikke helt enige. I følge deg er det å gå med et norsk flagg 17. mai uttrykk for at "jeg er norsk". Men det er jo en merkelig og litt historieløs tolkning. Norske flagg har blitt brukt 17. mai lenge før andelen innvandrere, eller rettere sagt andelen innvandrere som har behov for å markere at de er nettopp det, ble spesielt høy. I mange småbyer og tettsteder vil det ha vært en selvfølge at man er norsk. Så hvorfor gå rundt med et flagg for å understreke dette? Og de relativt få innvandrerne man har hatt tidligere i Norge har tilsynelatende klart seg helt utmerket med å enten delta med norsk flagg eller ikke delta i det hele tatt. Jeg mener i stedet at når man bruker det norske flagget 17. mai, er det et uttrykk for at man støtter Norge, "Hurra for Norge" uttrykt i farget tøy. Uansett hvilke grunner man har for å bejuble landet, enten det er hvalfangst, fjord og fjell eller Jonas Gahr Støre, det kan jo være litt individuelt. Men man trenger ikke være norsk for å rope "Hurra for Norge". Nordmenn har jo en skrytevegg med kjente norgesvenner fra utlandet som sikkert gjerne ville deltatt i hurraropene om de var her. Det som derimot fort blir litt upassende er om en av disse kommer og roper "Rule Britannia" i 17. mai-toget. Det er tross alt Norge og dets "bursdag" man feirer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #184 Del Skrevet 3. april 2022 Velvia skrev (52 minutter siden): Synes det er helt uproblematisk. Jeg ønsker alle flagg velkommen også prideflagg. Da er det i hvert fall politisk, og svært kontroversielt attpåtil. Nei takk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Velvia Skrevet 3. april 2022 #185 Del Skrevet 3. april 2022 4 minutter siden, Enda en tulling said: Da er det i hvert fall politisk, og svært kontroversielt attpåtil. Nei takk. Som det norske flagget er symbol på frihet så er prideflagget det samme. Det inkluderer frihet for alle uansett kjønn, hudfarge, tro og legning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 3. april 2022 #186 Del Skrevet 3. april 2022 Velvia skrev (22 minutter siden): Som det norske flagget er symbol på frihet så er prideflagget det samme. Det inkluderer frihet for alle uansett kjønn, hudfarge, tro og legning Symbol på landets selvstendighet, det forutsetter ingen frihet internt i landet. Man kan feire Norge uten å være for frihet, selv om det er uvisst hvor vanlig den kombinasjonen er. Pride-flagget er et symbol for Pride-bevegelsen. Noen medlemmer innbiller seg kanskje at bevegelsen er for frihet, men det er slett ikke alle som oppfatter den slik. Uansett, det er Norge som feires 17. mai, ikke Pride. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Velvia Skrevet 3. april 2022 #187 Del Skrevet 3. april 2022 43 minutter siden, Enda en tulling said: Symbol på landets selvstendighet, det forutsetter ingen frihet internt i landet. Man kan feire Norge uten å være for frihet, selv om det er uvisst hvor vanlig den kombinasjonen er. Pride-flagget er et symbol for Pride-bevegelsen. Noen medlemmer innbiller seg kanskje at bevegelsen er for frihet, men det er slett ikke alle som oppfatter den slik. Uansett, det er Norge som feires 17. mai, ikke Pride. Det er en festdag og at alle uansett feirer sammen er en berikelse og honor til selve dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 3. april 2022 #188 Del Skrevet 3. april 2022 Justlooking skrev (20 timer siden): Jeg synes at akkurat den ene dagen i året skal det kun være med norske flagg. Det et Norges nasjonaldag den dagen. Alle andre dager kan de sikkert flagge med hva som helst, men akkurat 17. mai er det det norske flagget som skal vaie. Synes jeg. Enig!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #189 Del Skrevet 3. april 2022 PetterKanin skrev (3 timer siden): Et nasjonalflagg ER ikke like nøytralt som en politisk nøytral ballong. Det hjelper ikke at du ønsker og tror det, det endrer ikke symbolikken på noe vis. Et nasjonalflagg skal kunne samle hele nasjonen (altså hele befolkningen). Det vil si at nordmenn som skal kunne samles om flagget er for eksempel: Høyrefolk Nynazister Dyremishandlere Senterpartivelgere Kristne Vaskehjelper De som er for hvalfangst De som er mot hvalfangst De som støtter Putins krig De som ikke støtter Putins krig Det sier seg selv at flagget må være et ikke-politisk symbol for hele nasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #190 Del Skrevet 3. april 2022 Enda en tulling skrev (2 timer siden): Kommer an på hva man legger i politisk. Siden et nasjonalflagg representerer en nasjon, er det jo en viss grad av politikk i det da nasjonalstater er et politisk begrep. Men nei, det er ikke hovedargumentet mitt mot bruk av andre lands flagg på 17. mai selv om nok bruk av enkelte kontroversielle flagg kan føre til konflikter man ikke ønsker på en festdag. Hovedpoenget mitt som jeg allerede har pøvd å forklare flere ganger er at det bare blir sært og malplassert. Se igjen både mine og andres bursdags- og fotballsammenligninger. Se også svar på neste avsnitt. Nei, vi er nok ikke helt enige. I følge deg er det å gå med et norsk flagg 17. mai uttrykk for at "jeg er norsk". Men det er jo en merkelig og litt historieløs tolkning. Norske flagg har blitt brukt 17. mai lenge før andelen innvandrere, eller rettere sagt andelen innvandrere som har behov for å markere at de er nettopp det, ble spesielt høy. I mange småbyer og tettsteder vil det ha vært en selvfølge at man er norsk. Så hvorfor gå rundt med et flagg for å understreke dette? Og de relativt få innvandrerne man har hatt tidligere i Norge har tilsynelatende klart seg helt utmerket med å enten delta med norsk flagg eller ikke delta i det hele tatt. Jeg mener i stedet at når man bruker det norske flagget 17. mai, er det et uttrykk for at man støtter Norge, "Hurra for Norge" uttrykt i farget tøy. Uansett hvilke grunner man har for å bejuble landet, enten det er hvalfangst, fjord og fjell eller Jonas Gahr Støre, det kan jo være litt individuelt. Men man trenger ikke være norsk for å rope "Hurra for Norge". Nordmenn har jo en skrytevegg med kjente norgesvenner fra utlandet som sikkert gjerne ville deltatt i hurraropene om de var her. Det som derimot fort blir litt upassende er om en av disse kommer og roper "Rule Britannia" i 17. mai-toget. Det er tross alt Norge og dets "bursdag" man feirer. Men flagget er et symbol for nasjonen, ikke nasjonalstaten. Du skjønner forskjellen på disse? Et nasjonalflagg skal kunne samle hele nasjonen (altså hele befolkningen). Det vil si at nordmenn som skal kunne samles om flagget er for eksempel: Høyrefolk Nynazister Dyremishandlere Senterpartivelgere Kristne Vaskehjelper De som er for hvalfangst De som er mot hvalfangst De som støtter Putins krig De som ikke støtter Putins krig Det sier seg selv at flagget må være et ikke-politisk symbol for hele befolkningen (nasjonen) og det er det også. Det er derfor det ALDRI må slås politisk mynt på det norske flagget (eller noen andre nasjonalflagg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #191 Del Skrevet 3. april 2022 Drizzt skrev (5 timer siden): Et land bestemmer ikke slik ''nå skal vi ilegge flagget følgende mening''. Men du alene kan heller ikke endre tingenes tilstand. Hvis du får mange nok å dele din mening, og da mener jeg virkelig mange nok, kanskje kan tingenes tilstand endres slik du vil ha den. Nei, og det kan ikke du heller. Det er nettopp derfor dere ikke kan knytte det norske flagget, eller noen andre flagg, til noen som helst slags politisk mening eller agenda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 3. april 2022 #192 Del Skrevet 3. april 2022 Nei, vi skal ikke låne bort den dagen til et annet formål. Da kan de velge seg en hvilen som helst annen dag der de kan flagge og demonstrere for det de vil. Det er ikke det 17 mai er! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #193 Del Skrevet 3. april 2022 Thaila skrev (11 minutter siden): Nei, vi skal ikke låne bort den dagen til et annet formål. Da kan de velge seg en hvilen som helst annen dag der de kan flagge og demonstrere for det de vil. Det er ikke det 17 mai er! Man bruker ikke nasjonalflagg når man demonstrerer - det gir ingen mening. Man bruker plakater o.l. Det norske flagget er upolitisk og kan ikke brukes for å fremme hverken det ene eller det andre synspunktet og slik skal det være. Det norske flagget viser kun nasjonal tilhørighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gereon Rath Skrevet 3. april 2022 Forfatter #194 Del Skrevet 3. april 2022 Om folk vil feire sin egne nasjonaldager i Norge så er det helt greit, nordmenn feirer sin nasjonaldag i andre land. Så det er helt greit at folk fra andre land feirer sin nasjonaldag i Norge. Men 17 Mai er Norges nasjonaldag, det er ikke en dag for politiske markeringer, det kan man gjøre andre dager, Og som jeg skrev tidligere om man virkelige vil vise støtte til Ukraina så er den perfekte dagen å gjøre det på den 24 August som er Ukraina sin nasjonaldag. Altså vist det framdels er krig i Ukraina når vi kommer til 24 August. Da kunne man ha en storslått feiring av Ukraina i Norge for å vise støtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #195 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Gereon Rath skrev (6 minutter siden): Om folk vil feire sin egne nasjonaldager i Norge så er det helt greit, nordmenn feirer sin nasjonaldag i andre land. Så det er helt greit at folk fra andre land feirer sin nasjonaldag i Norge. Men 17 Mai er Norges nasjonaldag, det er ikke en dag for politiske markeringer, det kan man gjøre andre dager, Og som jeg skrev tidligere om man virkelige vil vise støtte til Ukraina så er den perfekte dagen å gjøre det på den 24 August som er Ukraina sin nasjonaldag. Altså vist det framdels er krig i Ukraina når vi kommer til 24 August. Da kunne man ha en storslått feiring av Ukraina i Norge for å vise støtte. Men det er da ingen som synes at en svenske som går med et svensk flagg driver med en politisk markering? Apropos det at nordmenn feirer 17. mai i andre land. Skal da nordmenn som går i 17. mai-tog i Minnesota nekte en amerikaner med sitt amerikanske flagg å gå i toget dersom han vil feire dagen sammen med de? Eller er det kun i Norge vi skal være så smålige og mistenksomme at vi tror at mennesker med andre flagg har en politisk agenda i 17. mai-toget? At de ikke kun har lyst til å delta på feiringen? Det får da være grenser for hvor tøvete vi skal være. Endret 3. april 2022 av CrossRoad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gereon Rath Skrevet 3. april 2022 Forfatter #196 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) CrossRoad skrev (5 minutter siden): Men det er da ingen som synes at en svenske som går med et svensk flagg driver med en politisk markering? Apropos det at nordmenn feirer 17. mai i andre land. Skal da nordmenn som går i 17. mai-tog i Minnesota nekte en amerikaner med sitt amerikanske flagg å gå i toget dersom han vil feire dagen sammen med de? Eller er det kun i Norge vi skal være så smålige og mistenksomme at vi tror at mennesker med andre flagg har en politisk agenda i 17. mai-toget? At de ikke kun har lyst til å delta på feiringen? Det får da være grenser for hvor tøvete vi skal være. Så det du spør om er, Kan nordmenn bestemme hva amerikanere gjør i sitt eget land? Det spørsmålet er så dumt at du ikke fortjener et svar. Endret 3. april 2022 av Gereon Rath 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #197 Del Skrevet 3. april 2022 Gereon Rath skrev (1 minutt siden): Det spørsmålet der er så idiotisk at du ikke fortjener svar. Det lurer jeg virkelig på! At du ikke kan svare er et godt nok svar det også. Du skjønner selv hvor dust dette er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 3. april 2022 #198 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) CrossRoad skrev (8 minutter siden): Men det er da ingen som synes at en svenske som går med et svensk flagg driver med en politisk markering? Apropos det at nordmenn feirer 17. mai i andre land. Skal da nordmenn som går i 17. mai-tog i Minnesota nekte en amerikaner med sitt amerikanske flagg å gå i toget dersom han vil feire dagen sammen med de? Eller er det kun i Norge vi skal være så smålige og mistenksomme at vi tror at mennesker med andre flagg har en politisk agenda i 17. mai-toget? At de ikke kun har lyst til å delta på feiringen? Det får da være grenser for hvor tøvete vi skal være. Vel, jeg har faktisk feira 17 mai i Minnesota, og der brukte de bare norske flagg og sang ja vi elsker (skrevet så en amerikaner kan uttale det) Det var bunaddans der, og toget gikk fra en Henrik Ibsen statue! 😄 Endret 3. april 2022 av Thaila 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #199 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Thaila skrev (2 minutter siden): Vel, jeg har faktisk feira 17 mai i Minnestota, og der brukte de bare norske flagg og sang ja vi elsker (skrevet så en amerikaner kan uttale det) Det var bunaddans der, og toget gikk fra en Henrik Ibsen statue! 😄 Så flott at amerikanere er så inkluderende og rause at de lar oss nordmenn få feire 17. mai og gå med norske flagg der Tror nok at nordmenn i USA også hadde syntes det var helt greit om det var amerikanere som hadde lyst til å markere dagen sammen med nordmennene (selv om de hadde amerikansk flagg og ikke norsk). Endret 3. april 2022 av CrossRoad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 3. april 2022 #200 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (Akkurat nå): Så flott at amerikanere er så inkluderende og rause at de lar oss nordmenn få feire 17. mai og gå med norske flagg der Tror nok at nordmenn i USA også hadde syntes det var helt greit om det var amerikanere som hadde lyst til å markere dagen sammen med nordmennene (selv om de hadde amerikansk flagg og ikke norsk). Greia er vel at de føler seg norske selv om de har bodd i USA i mange generasjoner. Hvorfor ellers skulle de feire 17 mai? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg