Gå til innhold

.

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

CrossRoad skrev (3 minutter siden):

Men det er da ingen som synes at en svenske som går med et svensk flagg driver med en politisk markering? Apropos det at nordmenn feirer 17. mai i andre land. Skal da nordmenn som går i 17. mai-tog i Minnesota nekte en amerikaner med sitt amerikanske flagg å gå i toget dersom han vil feire dagen sammen med de? Eller er det kun i Norge vi skal være så smålige og mistenksomme at vi tror at mennesker med andre flagg har en politisk agenda i 17. mai-toget? At de ikke kun har lyst til å delta på feiringen?

Jeg er delvis enig med deg og delvis uenig.

17. mai er en høyst politisk dag, den er bare ikke partipolitisk. Vi feirer våre tilkjempede politiske rettigheter, selvstendighet og demokrati, Grunnloven, ført i pennen av en gjeng med politikere. Dermed er det for meg helt uproblematisk at andre flagger for de samme politiske verdiene og uttrykker solidaritet med mennesker i andre land som kjemper for det samme.

Bare det å møte opp på 17. mai viser at man støtter Norge og Grunnlovens verdier. Så lenge man ikke flagger for noe som går radikalt mot Grunnlovens verdier så ser jeg ikke problemet.

Gereon Rath skrev (3 minutter siden):

Det spørsmålet der er så idiotisk at du ikke fortjener svar.

Hvorfor det? Jeg lurer på hva du mener svaret åpenbart er, jeg ville anta at for dere som er mot flaggmiksing så er svaret ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gereon Rath skrev (7 minutter siden):

Så det du spør om er, Kan nordmenn bestemme hva amerikanere gjør i sitt eget land?

Det spørsmålet er så dumt at du ikke fortjener et svar.

Nei, men om amerikaneren hadde kommet hit med sitt amerikanske flagg og ville gå i 17. mai-toget sammen med oss i Oslo så skulle vi ha nektet han det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (2 minutter siden):

Nei, men om amerikaneren hadde kommet hit med sitt amerikanske flagg og ville gå i 17. mai-toget sammen med oss i Oslo så skulle vi ha nektet han det?

Om amerikanske flagg er OK, så blir jo alle fall OK. Også russiske.

Så nei, det bir bare tull, og folk vil "feire" for feil grunner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (8 minutter siden):

Jeg er delvis enig med deg og delvis uenig.

17. mai er en høyst politisk dag, den er bare ikke partipolitisk. Vi feirer våre tilkjempede politiske rettigheter, selvstendighet og demokrati, Grunnloven, ført i pennen av en gjeng med politikere. Dermed er det for meg helt uproblematisk at andre flagger for de samme politiske verdiene og uttrykker solidaritet med mennesker i andre land som kjemper for det samme.

Bare det å møte opp på 17. mai viser at man støtter Norge og Grunnlovens verdier. Så lenge man ikke flagger for noe som går radikalt mot Grunnlovens verdier så ser jeg ikke problemet.

Joda, man kan si at selvstendighet og demokrati er politiske rettigheter, samtidig er det slik at land uten demokrati også har nasjonaldag og flagg. Et flagg er derfor ikke politisk i seg selv. For å ta det russiske flagget - det er i utgangspunktet nøytralt. Tegner du en Z på det er det et politisk flagg. 

Selvstendighet er vel selve grunnprinsippet for et flagg i det hele tatt så det sier seg selv. Ikke vits med egne nasjonalflagg om det ikke fantes suverene land i verden. 

Ellers enig med deg :)

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (Akkurat nå):

Om amerikanske flagg er OK, så blir jo alle fall OK. Også russiske.

Så nei, det bir bare tull, og folk vil "feire" for feil grunner.

Så andre lands flagg i toget er bare greit når vi nordmenn feirer i utlandet? Ser du ikke hvor sjåvinistisk dette er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (Akkurat nå):

Så andre lands flagg i toget er bare greit når vi nordmenn feirer i utlandet? Ser du ikke hvor sjåvinistisk dette er?

Jeg ser ikke hvorfor man skal bruke andre flagg på 17 mai i utalandet heller. Jeg har aldri opplevd det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thaila skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke hvorfor man skal bruke andre flagg på 17 mai i utalandet heller. Jeg har aldri opplevd det. 

Så vi skal nekte en amerikaner å gå i 17. mai-toget i Minnesota dersom han ønsker å feire dagen sammen med oss og har med sitt amerikanske flagg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (11 minutter siden):

Greia er vel at de føler seg norske selv om de har bodd i USA i mange generasjoner. Hvorfor ellers skulle de feire 17 mai? 

Det er fint det. Enda finere er det at de andre amerikanerne synes det er helt greit at de som føler seg norske har denne feiringen på amerikansk jord. Men det var ikke det vi diskuterte. Det var dette med flaggene.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (Akkurat nå):

Så vi skal nekte en amerikaner å gå i 17. mai-toget i Minnesota dersom han ønsker å feire dagen sammen med oss og har med sitt amerikanske flagg?

Nei, men jeg tror ikke så mange har så stor interesse av det i utganspunktet om de ikke er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (2 minutter siden):

Det er fint det. Enda finere er det at de andre amerikanerne synes det er helt greit at de som føler seg norske har denne feiringen på amerikansk jord. Men det var ikke det vi diskuterte. Det var dette med flaggene.... 

Ja, og jeg har sagt hva jeg mener om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang denne diskusjonen dukker opp, er jeg så glad og stolt over at jeg bor i Stavanger. Her har vi flagg fra alle verdens deler i både barnetog og folketog, hver eneste 17.mai. Stavanger er en by som er stolt over alle nasjonalitetene vi har og det er nydelig å se barn og voksne vifte stolt med flaggene sine på denne dagen. Vi har flere skoler som er internasjonale og en skole der flyktninger går. Noen bruker norske flagg og noen velger flagg fra sitt hjemland. Det er like rørende hvert år.

Slik har det vært i denne byen i mange år, enda ingen tvil om at det er Norges nasjonaldag vi feirer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (1 time siden):

Men flagget er et symbol for nasjonen, ikke nasjonalstaten. Du skjønner forskjellen på disse? Et nasjonalflagg skal kunne samle hele nasjonen (altså hele befolkningen). Det vil si at nordmenn som skal kunne samles om flagget er for eksempel: 

• Høyrefolk
  • Nynazister
  • Dyremishandlere
  • Senterpartivelgere
  • Kristne
  • Vaskehjelper
  • De som er for hvalfangst
  • De som er mot hvalfangst
  • De som støtter Putins krig
  • De som ikke støtter Putins krig

Det sier seg selv at flagget må være et ikke-politisk symbol for hele befolkningen (nasjonen) og det er det også. Det er derfor det ALDRI må slås politisk mynt på det norske flagget (eller noen andre nasjonalflagg). 

Det er upassedne å komme med saudi arabia sitt flagg på 17 mai. Da ønske man Shia eller sunni islamsk grunnlov. Voksne har også ett ansvar utstyre barna med norske flagg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sankt-Vinger skrev (29 minutter siden):

Det er upassedne å komme med saudi arabia sitt flagg på 17 mai. Da ønske man Shia eller sunni islamsk grunnlov. Voksne har også ett ansvar utstyre barna med norske flagg 

Nei. Et IS-flagg er derimot et politisk flagg. Saudi-Arabias flagg er et nasjonalflagg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...