Gjest brødskalle Skrevet 3. april 2022 #81 Del Skrevet 3. april 2022 5 minutter siden, Okapi said: Jeg er forsåvidt enig med de som sier utenlandske feil blir litt feil på nasjonaldagen, men det slår meg likevel som en utrolig merkelig ås å velge å dø på. Hvorfor er det så krise om noe dukker opp med et par ukrainske, pakistanske eller svenske flagg i toget? Blir dagen ødelagt for deg? Hva om noen dukker opp med Saudi Arabiske flagg, som en annen bruker sa tidligere? Slike ting kan raskt bli et større problem. I verste fall kan du få slåssing mellom grupper i 17.mai tog. Kanskje ikke så sannsynlig, men med litt 17.mai champagne til frokost innenbords og sterke meninger..... Dersom vi skal nekte noen flagg, så sier vi i praksis at nordmenn har rett til å diktere hvilke land og flagg som er "verdige", og hvilke ikke. 17.mai-tog kan plustelig bli en internasjonal politisk markering der "hele verden" kan se hvilke flagg og nasjoner vi tillater.. og ikke. Så selv om det kan virke som en filleting, så er det noe som kan føre til uønskede konsekvenser og uønsket signalisering ovenfor resten av verden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 3. april 2022 #82 Del Skrevet 3. april 2022 Norske flagg på 17-mai. Resten av året kan alt annet markeres. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. april 2022 #83 Del Skrevet 3. april 2022 For meg blir det helt feil å bruke andre lands flagg, på 17. mai. Det er Norges nasjonal dag. Ikke andre land sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. april 2022 #84 Del Skrevet 3. april 2022 46 minutter siden, brødskalle said: Hva om noen dukker opp med Saudi Arabiske flagg, som en annen bruker sa tidligere? Slike ting kan raskt bli et større problem. I verste fall kan du få slåssing mellom grupper i 17.mai tog. Kanskje ikke så sannsynlig, men med litt 17.mai champagne til frokost innenbords og sterke meninger..... Dersom vi skal nekte noen flagg, så sier vi i praksis at nordmenn har rett til å diktere hvilke land og flagg som er "verdige", og hvilke ikke. 17.mai-tog kan plustelig bli en internasjonal politisk markering der "hele verden" kan se hvilke flagg og nasjoner vi tillater.. og ikke. Så selv om det kan virke som en filleting, så er det noe som kan føre til uønskede konsekvenser og uønsket signalisering ovenfor resten av verden Den brua synes jeg ærlig talt vi kan krysse når vi kommer til den. Jeg er faktisk så tvilende til at ukrainske flagg i 17. maitoget fører til omfattende vold, at jeg er villig til å sette en femmer på at det ikke blir noe nevneverdig problem. Og ja, jeg synes selvsagt alle flagg er greit, det funker ikke å tillate svenske, men forby danske. Er det noen som har tatt til orde for å skille mellom verdige eller uverdige, eller er det noe du finner på nå? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brødskalle Skrevet 3. april 2022 #85 Del Skrevet 3. april 2022 7 minutter siden, Okapi said: Den brua synes jeg ærlig talt vi kan krysse når vi kommer til den. Jeg er faktisk så tvilende til at ukrainske flagg i 17. maitoget fører til omfattende vold, at jeg er villig til å sette en femmer på at det ikke blir noe nevneverdig problem. Og ja, jeg synes selvsagt alle flagg er greit, det funker ikke å tillate svenske, men forby danske. Er det noen som har tatt til orde for å skille mellom verdige eller uverdige, eller er det noe du finner på nå? Du misforstår argumentet. Jeg har aldri sagt at det Ukrainske flagget vil føre til vold i seg selv. Men skal sies at man kan lure på hva som skjer om russere går med det russise flagg... Eller personer med Israeil og Palestina flagg møtes.... Det er det som er implikasjonen i innlegget. Prøv å lese det jeg skrev igjen. La oss si det sånn. Er det ok at folk går med Saudi Arabia sitt flagg.? Husk at de avlivde 81 personer relativt nylig. Muligens halshugget, som er en vanlig måte å drepe uønskede på der. Greit eller ikke greit? Om du sier ikke ok, så har du satt presedens for at det er ok å bannlyse enkelte flagg, mens andre er lov. Det virker kanskje greit i saker som dette, men plustelig kan du har mer kompliserte saker som har større internasjonale konsekvenser. Om vi for eks bannlyser det kinsiske flagg fordi vi er uenig med x politikk, så sender dette sterke signaler globalt om at Norge ikke aksepterer Kina sine x politiske handlinger. Det er et politisk budskap til verden. Plustelig endrer nasjonaltoget funksjon og signalisering. Det blir et politisk budskap, ikke en feiring av norske verdier. Vi kan også risikere distansere oss fra andre handlingspartnere o.l, noe som kan være problematisk både for egen økonomi og samarbeid på tvers av landegrenser. M.m Det er gjerne den type politikk man ikke vil blande inn i norske dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. april 2022 #86 Del Skrevet 3. april 2022 Jeg leste det du skrev, og nei, jeg tror fortsatt ikke å tillate utenlandske flagg vil føre vil vold i nevneverdig grad. Har du noe presedens å vise til her? Resten av argumentet ditt er, med respekt, bare tull. Mener du, i fullt alvor, at dersom jeg ikke tar til orde for å bannlyse det saudiske flagget, så betyr det at jeg synes halshugging er greit? At hvis jeg mener det må være lov å vifte med et kinesisk flagg, så betyr det at jeg støtter annektering av Tibet og internering av minoriteter? Utfra den logikken så betyr det jo at å gå med et norsk flagg, så støtter man bombing av Libya og er dypt uenig i domfellelsene i Strasbourg. Ett land er ikke én sak. Selvsagt må alle flagg være lov, jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver hele avsnitt som ser ut til å være argumentasjon mot en fiktiv meningsmotstander som har tatt til orde for en seleksjonsprosess. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #87 Del Skrevet 3. april 2022 Okapi skrev (4 minutter siden): Jeg leste det du skrev, og nei, jeg tror fortsatt ikke å tillate utenlandske flagg vil føre vil vold i nevneverdig grad. Har du noe presedens å vise til her? Resten av argumentet ditt er, med respekt, bare tull. Mener du, i fullt alvor, at dersom jeg ikke tar til orde for å bannlyse det saudiske flagget, så betyr det at jeg synes halshugging er greit? At hvis jeg mener det må være lov å vifte med et kinesisk flagg, så betyr det at jeg støtter annektering av Tibet og internering av minoriteter? Utfra den logikken så betyr det jo at å gå med et norsk flagg, så støtter man bombing av Libya og er dypt uenig i domfellelsene i Strasbourg. Ett land er ikke én sak. Selvsagt må alle flagg være lov, jeg skjønner ikke helt hvorfor du skriver hele avsnitt som ser ut til å være argumentasjon mot en fiktiv meningsmotstander som har tatt til orde for en seleksjonsprosess. Nok en gang må du nok lese det vedkommende skriver. Slike stråmenn er fullstendig verdiløse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 3. april 2022 #88 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Undres på hvor mange som fekk med seg talen til den Ukrainske president til våre folkevalgte på stortinget ? Når det engang blir fred igjenn i Ukraina så innviterte den Ukarinske president det norske folk, og barn til Ukraina og gå i tog å feire deres nasjonaldag. Noen som kan sjå føre seg den Ukrainske nasjonaldagen blir feiret med eit flernasjonalt folketog m/ flagg igjennom de Ukrainske gater. ? Putin hadde nok fått hakeslepp da - om han da lever sålenge ! Endret 3. april 2022 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. april 2022 #89 Del Skrevet 3. april 2022 22 minutter siden, PetterKanin said: Nok en gang må du nok lese det vedkommende skriver. Slike stråmenn er fullstendig verdiløse. Stråmannen var det jo hun som kom med: Quote La oss si det sånn. Er det ok at folk går med Saudi Arabia sitt flagg.? Husk at de avlivde 81 personer relativt nylig. Muligens halshugget, som er en vanlig måte å drepe uønskede på der. Greit eller ikke greit? Du må lese hva vedkommende skriver. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 3. april 2022 #90 Del Skrevet 3. april 2022 Okapi skrev (22 minutter siden): Stråmannen var det jo hun som kom med: Du må lese hva vedkommende skriver. Nei, vedkommende tilla deg ikke å ha ytret meninger du ikke har ytret. Du tilla derimot vedkommende en ytring vedkommende ikke har ytret. Om man leser - og forstår det man leser - fremgår dette veldig tydelig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 3. april 2022 #91 Del Skrevet 3. april 2022 Stonegiant skrev (11 timer siden): Ikke feil med det norske flagget, nei. Det er min personlige mening som globalist. Jeg mener nasjonalisme holder oss tilbake. Jeg er også globalist...men vi trenger ikke utslette den norske kulturarven for å være et medlem av det globale samfunn ....Tvert imot er det viktig å vite hvor vi kommer fra for å ikke miste identiteten og fotfestet i et stadig mer globalisert samfunn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #92 Del Skrevet 3. april 2022 Callisto83 skrev (10 timer siden): Jeg kan nærmest love deg at ukrainske flyktninger som har ankommet Norge fra mars av, ikke føler seg norske den 17 mai i år. Den datoen er nok heller ikke det viktigste de går og tenker på akkurat nå. På samme måte som vi sikkert ikke har behov for å vise fram et norskt flagg den 24 august, når det er den Ukrainske nasjonaldagen. Faktisk tør jeg påstå at 95% av nordmenn ikke hadde anelse hvordan det ukrainske flagget så ut før for et par måneder siden. Gratinara er inne på noe vesentlig ovenfor, hva er det med denne aversjonen i forhold til norske flagg på 17 mai? Er det plutselig blitt radikalt og nasjonalistisk og ha en nasjonaldag i et land? Nei, det er ikke det viktigste de går og tenker på, men nå er det nå uansett det som diskuteres her i tråden. Det er ingen som har noe aversjon mot norske flagg - hvor leser du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #93 Del Skrevet 3. april 2022 Sankt-Vinger skrev (10 timer siden): jeg skal ikke se ett eneste annet flaggg enn norske flagg på 17 mai. Da tror jeg du må knyte det norske flagget foran øynene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 3. april 2022 #94 Del Skrevet 3. april 2022 Nasjonal dag er nasjonal dag. Da er det det norske flagget og vår frihet som skal feires. Men kan man ikke bruke pins ol. For de som vil vise sin nasjonalitet? Da blir det synlig men ikke ta plassen for feiringen? Jeg tenker det er viktig å beholde nasjonal dagen som en ren nasjonal dag. Der er rom for å undre og sette pris på, samt tenke på andre iht taler og sånt. Men nasjonal dagen har norske flagg. Ukraina får forhåpentligvis sin egen nasjonal dag. Og der skal det også bare være ukrainske flagg. Ikke russiske, selv om det bor mange russere der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 3. april 2022 #95 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Et flagg er kun et flagg som viser hvor du kommer fra. Om du går med det kinesiske flagget viser det at du kommer fra Kina. Å gå med det ukrainske flagget viser at du kommer fra Ukraina. Det viser ikke noe annet enn det. Å gå med et lands flagg bør aldri gjøres til en politisk markering og det er den fellen flere av dere flaggbærere går i. Et flagg er kun symbol på nasjonal tilhørighet og bør kun være det. Ellers kan vi ende opp med at vi ikke kan bruke flagg i det hele tatt om få år fordi det blir tolket som en politisk fane. Er dette noe dere ønsker? Det er på tide at dere begynner å se konsekvensene av deres meninger! Dersom Ole skal feire bursdagen sin kan du dukke opp med rosa ballong, med grønn ballong eller med lilla ballong. Det er uansett Ole som feires! Og et flagg bør ikke ilegges noe mer politisk mening enn nettopp en ballong! Endret 3. april 2022 av CrossRoad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 3. april 2022 #96 Del Skrevet 3. april 2022 Utenlandske flagg i 17. mai tog er like logisk som Lillestrømflagg på Bohemen pub. Folk får vifte med det flagget de vil. Jeg syns det er malplassert å vifte med noe annet enn norske flagg på 17. mai, men hver sin lyst. Jeg orker ikke lage noe stort oppstyr av det. Det er et flagg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 3. april 2022 #97 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (40 minutter siden): Et flagg er kun et flagg som viser hvor du kommer fra. Om du går med det kinesiske flagget viser det at du kommer fra Kina. Å gå med det ukrainske flagget viser at du kommer fra Ukraina. Det viser ikke noe annet enn det. Å gå med et lands flagg bør aldri gjøres til en politisk markering og det er den fellen flere av dere flaggbærere går i. Et flagg er kun symbol på nasjonal tilhørighet og bør kun være det. Ellers kan vi ende opp med at vi ikke kan bruke flagg i det hele tatt om få år fordi det blir tolket som en politisk fane. Er dette noe dere ønsker? Det er på tide at dere begynner å se konsekvensene av deres meninger! Dersom Ole skal feire bursdagen sin kan du dukke opp med rosa ballong, med grønn ballong eller med lilla ballong. Det er uansett Ole som feires! Og et flagg bør ikke ilegges noe mer politisk mening enn nettopp en ballong! veldig enig! jeg var i en bursdag en gang, der vi flagget med norske flagg for bursdagsbarnet. Det var en tysker tilstede, som hadde vokst opp i etterkrigstidens Tyskland, og han fortalte at han ble nesten kvalm av flagg - alle flagg - fordi han var vokst opp med skammen rundt flagget som nasjonalistisk symbol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takkatt Skrevet 3. april 2022 #98 Del Skrevet 3. april 2022 Veldig rart å feire ett lands nasjonaldag med andre flagg enn landets. Litt som å komme i bursdag og feire noen andre enn bursdagsbarnet. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 3. april 2022 #99 Del Skrevet 3. april 2022 La oss flagge med vårt flagg. Å flagge med noe annet er bare for å gjøre seg interessant, så interessant at utenlandske fjernsynsteam skal komme på besøk, slik at vi kan flashe vår innbilte overlegne empati internasjonalt. En hver anledning er ikke en god anledning. 17.mai er en norsk nasjonal festdag, ikke en dag for demonstrasjoner. Det holder at politikerne formidler vår sympati med Ukraina. Vi kan gjerne avlyse 17. mai i sympati med Ukraina, men ikke blande inn andre flagg. Kun norske flagg hører hjemme 17.mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 3. april 2022 #100 Del Skrevet 3. april 2022 CrossRoad skrev (12 timer siden): Flagg er bare noe du bruker for å vise at du deltar på feiringen. Det er ikke flagget i seg selv som feires. Så det er fremdeles bursdagen til Kurt og Kurt alene. Ingen fare med det. Kurt: "Hvorfor står det gratulerer med dagen Thomas på bursdagskortet du ga meg? Jeg heter jo Kurt" Ole: "Næsj, ikke bry deg om det, det er jo bare et kort! Det er jo deg vi er her for å feire! Gratulerer med dagen!" Kurt: "Joda, tusen takk, men det er jo allikevel litt rart at det står Thomas på kortet..." Ole: "Faren min heter Thomas, så jeg synes det bare er fint å kunne hedre ham på denne dagen, for jeg er så glad i ham. Det er egentlig en æreshilsen, hele familien gratulerer deg! Ingen fare med det!" Ingen fare kanskje, men det er kjemperart og respektløst. 3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg