Gå til innhold

.

Gereon Rath

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg håper folk gjør det. Det hadde vært en fin markering. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (28 minutter siden):

Jeg håper folk gjør det. Det hadde vært en fin markering. 

Da kan vi like godt slutte å kalle det Norges nasjonaldag. 

Man kan markere det 16 mai og man kan markere det 18 mai.

For å si det slik om man virkelige ville markert og vist støtte så burde man markere det 24 August som er Ukraina sin nasjonaldag.  Om krigen fremdeles pågår.

• Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer uavhengighet og demokrati, to ting som Ukrainerne kjemper for med sitt blod - akkurat nå. Å la deres barn bruke sitt lands flagg på en slik dag vil både være rørende og flott. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Med tanke på hvor mange med forskjellige nasjonaliteter som har bosatt seg i Norge, så kan vi vel ikke forskjellsbehandle?  Flott at de feirer 17.mai med oss men kun norske flagg på Norges nasjonaldag.  Så stiller vi heller sammen med dem for å støtte deres tradisjoner på deres merkedager.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å bruke andre flagg enn det norske på 17. mai, men det plager meg ikke at andre vil flagge for andre gode verdier.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke problemet. Står vi ikke sammen om dette? Handler det ikke om det samme? Folk må kutte ut å kun bry seg om sine egne. En landegrense betyr ikke at vi ikke er like. Er så drittlei av sånn flisespikkeri.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai markerer demokrati og frihet. Tror de færreste dveler ved det som skjedde på Eidsvoll i 1814 mer enn det munuttet man hører det i en eller annnen tale.

Alle flagg er velkommen i et 17.mai-tog og det understreker demokratiet og friheten vi har her i Norge. De norske verdiene. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint om folk tar med sitt flagg på 17 mai, om det er samisk, ukrainsk eller somalisk. Det blir ikke mangel på norske flagg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte har jeg inntrykk at de som viser andre flagg i 17 mai ofte gjør det sammen med det norske flagget for å vise støtte egentlig. Synes ikke det nødvendigvis vil være noe dumt med det, vil være nok norske flagg uansett, ingen bekymring :) 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (4 timer siden):

– Poenget er ikke å gjøre 17. mai-toget til et demonstrasjonstog, sier MDG-politiker, som setter fyr på flaggdebatten i sosiale medier.

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/17-mai/barnetog/debatten-raser-vil-ha-ukrainske-flagg-i-17-mai-toget/s/5-95-437100

Jeg er 100% for å støtte Ukraina, men dette er jeg i mot 17 mai er Norges nasjonaldag og på 17 mai skal det bare være norske flag.

Om man vil ha tog med Ukrainske flag så kan man gjøre det enn annen dag.

Helt enig. 

Nå går jo andre flagg OG skikker i 17. maitog hvert år....

Helt ærlig så synes jeg alle andres land og tradisjoner bør holdes utenfor 17. maitoget. De var ikke til stede ved grunnlovens skapelse så hvorfor blande de inn nå?

De kan stå på siden og se på. 17. mai er norsk og hverken Russisk eller Afrikansk. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot det men det jeg reagerer på er hykleriet. Ingen har oppfordret til å bytte ut norske flagg med palestinske og syriske flagg i solidaritet med de krigsrammede fra de landene. Hvorfor ukrainerne blir tatt bedre i mot er bare fordi de er hvite og det gjør meg opprørt på vegne av de andre flyktningene.. :(

Endret av Blåklokkedag
  • Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesmeta skrev (53 minutter siden):

17. mai markerer demokrati og frihet. Tror de færreste dveler ved det som skjedde på Eidsvoll i 1814 mer enn det munuttet man hører det i en eller annnen tale.

Alle flagg er velkommen i et 17.mai-tog og det understreker demokratiet og friheten vi har her i Norge. De norske verdiene. 

Selvfølgelig er de ikke det. Hvor har du det fra? Vi feirer Norges grunnlovdag.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir for dumt. Med mindre de lager en solidaritetsmarkering at man kan ta flagg fra alle de krigsrammede landene. Palestina har jo vært offer i årevis.. Hva med Syria? 

Tenker vi kunne hatt et solidaritetstog. Ukraina, Afghanistan, Syria, Palestina... 

Ja til flere flagg, men, enten alle, eller kun det norske. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle år siden omtrent jeg selv var bare en bleiunge for akk så mangen år siden har dette med andre flagg 17. mai blitt diskutert, den vårlige tradisjonen fortsetter.. Godt med de tradisjonelle norske vårlige temaene hvert bidige år iallefall, intet nytt under solen.  Jeg personlig er langt mer lei av denne redselen og frykten som dukker opp hvert eneste år omtrent på den tiden russen entrer gatene av mennesker som er så yrende bekymret og redd at de sjelver i buksene og hisser seg opp både med leserinnlegg i avisene og i kommentarfeltet for at 17. mai skal bli nedrent av andre farger enn rødt, hvitt og blått. Det blir fremdeles 17. mai i år og, det blir fremdeles rødt, hvitt og blått svevende både høyt og lavt og det vil fremdeles være Norges nasjonal dag, selv om noen velger å vise støtte også denne dagen til Ukraina, for jeg tviler sterkt på at krigen står stille den 17.mai til ære for Norge, nasjonaldag eller ei, så viktige er vi tross alt ikke ennda vi kanskje liker å tro det.. Viser en støtte til Ukraina den 16. og 18. mai så viser en også støtte til Ukraina den 17.mai

Så jeg har virkelig ikke noe i mot av vi husker og støtter Ukraina midt imellom pølse i lompe og sekkeløp, vi blir ikke mindre norsk av det. Vi blir ikke mindre glad i verken flagget vårt, landet vårt eller 17. mai selv om andre bærer et annet flagg enn vårt eget, øynene våre blør ikke av å se et ukrainsk flagg den 17. mai.. Synes denne rare *andre flagg en norske* redselen er langt mer opphauset iforhold til hvor få som bærer andre flagg. Men om jeg ser mange ukrainske flagg den 17. mai er det virkelig ingen krise i det hele tatt, tvert derimot 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at akkurat den ene dagen i året skal det kun være med norske flagg. Det et Norges nasjonaldag den dagen. Alle andre dager kan de sikkert flagge med hva som helst, men akkurat 17. mai er det det norske flagget som skal vaie. Synes jeg.

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
skreppamedleppa skrev (10 minutter siden):

I alle år siden omtrent jeg selv var bare en bleiunge for akk så mangen år siden har dette med andre flagg 17. mai blitt diskutert, den vårlige tradisjonen fortsetter.. Godt med de tradisjonelle norske vårlige temaene hvert bidige år iallefall, intet nytt under solen.  Jeg personlig er langt mer lei av denne redselen og frykten som dukker opp hvert eneste år omtrent på den tiden russen entrer gatene av mennesker som er så yrende bekymret og redd at de sjelver i buksene og hisser seg opp både med leserinnlegg i avisene og i kommentarfeltet for at 17. mai skal bli nedrent av andre farger enn rødt, hvitt og blått. Det blir fremdeles 17. mai i år og, det blir fremdeles rødt, hvitt og blått svevende både høyt og lavt og det vil fremdeles være Norges nasjonal dag, selv om noen velger å vise støtte også denne dagen til Ukraina, for jeg tviler sterkt på at krigen står stille den 17.mai til ære for Norge, nasjonaldag eller ei, så viktige er vi tross alt ikke ennda vi kanskje liker å tro det.. Viser en støtte til Ukraina den 16. og 18. mai så viser en også støtte til Ukraina den 17.mai

Så jeg har virkelig ikke noe i mot av vi husker og støtter Ukraina midt imellom pølse i lompe og sekkeløp, vi blir ikke mindre norsk av det. Vi blir ikke mindre glad i verken flagget vårt, landet vårt eller 17. mai selv om andre bærer et annet flagg enn vårt eget, øynene våre blør ikke av å se et ukrainsk flagg den 17. mai.. Synes denne rare *andre flagg en norske* redselen er langt mer opphauset iforhold til hvor få som bærer andre flagg. Men om jeg ser mange ukrainske flagg den 17. mai er det virkelig ingen krise i det hele tatt, tvert derimot 

Enig! Jeg har ingen problemer med at det er flagg fra andre land i 17. mai-toget. Jeg synes det er fint at mennesker fra andre land har lyst å være med og feire sammen med oss. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (4 minutter siden):

Enig! Jeg har ingen problemer med at det er flagg fra andre land i 17. mai-toget. Jeg synes det er fint at mennesker fra andre land har lyst å være med og feire sammen med oss. 

De er velkommen til å feire med oss. Det betyr ikke at de skal bruke andre flagg. Det er ikke å feire med oss, men å feire seg selv sammen med oss, og dermed ta fokuset på vår dag vekk.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (6 minutter siden):

Ja, de som har flyttet til oss kan gjerne feire med oss, men hvorfor ikke kun bruke Norges flagg ved feiring av norges nasjonaldag akkurat den dagen? Så kan det feires og flagges men alle andre flagg alle dager resten av året?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...