Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har i voksen alder startet på en Master innenfor feltet jeg er utdannet, og jobber i. Problemet er at det er så tørt og kjedelig! Les en million artikler og bøker, og skrive tekster og arbeidskrav om disse, lever inn... hele tiden! Jeg gjør alt i siste liten og slurver -fordi det ikke engasjerer meg. Gjør dette utelukkende for å få høyere lønn. Har stått på alt hittil (B-C karakterer, en A) uten å legge hjertet i noe, men er usikker om jeg gidder mer. 

Hvordan er det mulig å teoretisere og gjøre ting så kjedelig?! Er alle masterstudier slik, eller er det kun fordi dette studiet hovedsaklig er nettbasert etter pandemien? 

Anonymkode: 26f4b...357

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilket fagfelt du tar master i? 

Anonymkode: b81e7...e53

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Språk.... hadde gledet meg til f.eks litteraturdelen, men det er samme type tørre oppgaver som de andre emnene. 😖

Anonymkode: 26f4b...357

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har i voksen alder startet på en Master innenfor feltet jeg er utdannet, og jobber i. Problemet er at det er så tørt og kjedelig! Les en million artikler og bøker, og skrive tekster og arbeidskrav om disse, lever inn... hele tiden! Jeg gjør alt i siste liten og slurver -fordi det ikke engasjerer meg. Gjør dette utelukkende for å få høyere lønn. Har stått på alt hittil (B-C karakterer, en A) uten å legge hjertet i noe, men er usikker om jeg gidder mer. 

Hvordan er det mulig å teoretisere og gjøre ting så kjedelig?! Er alle masterstudier slik, eller er det kun fordi dette studiet hovedsaklig er nettbasert etter pandemien? 

Anonymkode: 26f4b...357

mitt er også nettbasert, men jeg elsker studiet mitt. Men det virker som om jeg har valgt noe jeg intr. meg for, i motsetning til deg?

Anonymkode: fad18...838

AnonymBruker
Skrevet

Mye av en master (som alle andre studier) dreier seg jo om å lese fagstoff. Om dette er kjedelig eller ikke er jo helt opp til leseren. 

Anonymkode: f0026...37e

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyskole- og universitetsfag er teoretisk anlagt. Det betyr at det virker å være mer viktig å lære hva som skjedde for 50-100 år siden, av hvem, i et spesifikt årstall og i en spesifikk setting, foran å lære hvordan du anvender fagfeltet i praktsis, i sanntid og med relevant og oppdatert forståelse. 

98% av alt du lærer i en mastergrad er avglemt i dét du fullfører eksamenen. For utdannelsen handler om å skape seg "teoriknagger" å henge erfaringspraksis på etterhvert som du jobber, og ikke motsatt. Problemet er at disse knaggene går raskt i glemmeboka fordi dem er så lite uanvendelige og gammeldagse. 

Anonymkode: d8a54...04a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes min master er kjempespennende! Har det så bra, at selv hatfaget mitt, statistisk analyse, har blitt litt gøy... 

Anonymkode: ba157...528

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høyskole- og universitetsfag er teoretisk anlagt. Det betyr at det virker å være mer viktig å lære hva som skjedde for 50-100 år siden, av hvem, i et spesifikt årstall og i en spesifikk setting, foran å lære hvordan du anvender fagfeltet i praktsis, i sanntid og med relevant og oppdatert forståelse. 

98% av alt du lærer i en mastergrad er avglemt i dét du fullfører eksamenen. For utdannelsen handler om å skape seg "teoriknagger" å henge erfaringspraksis på etterhvert som du jobber, og ikke motsatt. Problemet er at disse knaggene går raskt i glemmeboka fordi dem er så lite uanvendelige og gammeldagse. 

Anonymkode: d8a54...04a

Dummeste jeg har lest. Har du i det hele tatt tatt en master? 🤔 

Anonymkode: ba157...528

  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dummeste jeg har lest. Har du i det hele tatt tatt en master? 🤔 

Anonymkode: ba157...528

Ts her, hvorfor var det så dumt skrevet? 🤔 Jeg ser pointet hennes/hannes. Mye av det vi har hatt til nå handler om ulike teorier og konsepter og "notions" som er gamle, og som skal analyseres, sammenlignes og diskuteres i lys av nåtidens tanker og praksiser. Problemet er at alt er så likt! Jeg skjønner at kultur, interkulturell kompetanse etc bør være sånn, men skulle ønske f.eks literaturdelen var lagt opp litt annerledes.

Hadde i det minste gledet meg til å jobbe med ulik litteratur og bøker, men nei.... samme tørre opplegget. 

Anonymkode: 26f4b...357

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg synes min master er kjempespennende! Har det så bra, at selv hatfaget mitt, statistisk analyse, har blitt litt gøy... 

Anonymkode: ba157...528

Så heldig du er! Kan jeg spørre om hva du studerer?

Anonymkode: 26f4b...357

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

mitt er også nettbasert, men jeg elsker studiet mitt. Men det virker som om jeg har valgt noe jeg intr. meg for, i motsetning til deg?

Anonymkode: fad18...838

Jeg er i utgangspunktet veldig interessert i språk, men dette ble ikke helt det jeg så for meg, kanskje? :)

Anonymkode: 26f4b...357

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her, hvorfor var det så dumt skrevet? 🤔 Jeg ser pointet hennes/hannes. Mye av det vi har hatt til nå handler om ulike teorier og konsepter og "notions" som er gamle, og som skal analyseres, sammenlignes og diskuteres i lys av nåtidens tanker og praksiser. Problemet er at alt er så likt! Jeg skjønner at kultur, interkulturell kompetanse etc bør være sånn, men skulle ønske f.eks literaturdelen var lagt opp litt annerledes.

Hadde i det minste gledet meg til å jobbe med ulik litteratur og bøker, men nei.... samme tørre opplegget. 

Anonymkode: 26f4b...357

Fordi det stemmer overhode ikke med virkeligheten borte på naturvitenskapen. At noen fag er mer teoretiske enn andre er gitt da det er teorifag, men man lærer absolutt om både nye metoder, ny arbeidsformer og ny forskning. Jeg hadde nettopp eksamen hvor min sensor var den første personen som hadde gjort en oppdagelse innefor feltet og dette kom opp mens vi snakket... 

Forrige anynom ser ikke ut til å ha peiling på master generelt, og har ikke dannet seg riktig bilde av utdanningsforløpet på noe måte. 

Anonymkode: ba157...528

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så heldig du er! Kan jeg spørre om hva du studerer?

Anonymkode: 26f4b...357

Stemfag 

Anonymkode: ba157...528

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dummeste jeg har lest. Har du i det hele tatt tatt en master? 🤔 

Anonymkode: ba157...528

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det stemmer overhode ikke med virkeligheten borte på naturvitenskapen. At noen fag er mer teoretiske enn andre er gitt da det er teorifag, men man lærer absolutt om både nye metoder, ny arbeidsformer og ny forskning. Jeg hadde nettopp eksamen hvor min sensor var den første personen som hadde gjort en oppdagelse innefor feltet og dette kom opp mens vi snakket... 

Forrige anynom ser ikke ut til å ha peiling på master generelt, og har ikke dannet seg riktig bilde av utdanningsforløpet på noe måte. 

Anonymkode: ba157...528

Åja, så du tillegner meg null peiling og kunnskap om det jeg uttaler meg om, fordi du ikke har noe bedre å komme med? Vel, jeg har selv master. Og kan informere om at det aller meste av teorier er fullstendig ubrukelig i arbeidslivsperspektiv. Nesten ingenting av det du lærer innenfor teorifagene bruker du i jobb. Du kan fort finne på å dra fram en og annen metode, om ikke annet indirekte, men teoriene i seg selv er bortglemte og irrelevante. Og når man da vet at majoriteten av fagene innenfor spesifikke studieretninger kun er teorifag, så sier det seg selv at disse fagene er bortkastet. 

Anonymkode: d8a54...04a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Åja, så du tillegner meg null peiling og kunnskap om det jeg uttaler meg om, fordi du ikke har noe bedre å komme med? Vel, jeg har selv master. Og kan informere om at det aller meste av teorier er fullstendig ubrukelig i arbeidslivsperspektiv. Nesten ingenting av det du lærer innenfor teorifagene bruker du i jobb. Du kan fort finne på å dra fram en og annen metode, om ikke annet indirekte, men teoriene i seg selv er bortglemte og irrelevante. Og når man da vet at majoriteten av fagene innenfor spesifikke studieretninger kun er teorifag, så sier det seg selv at disse fagene er bortkastet. 

Anonymkode: d8a54...04a

Det kommer jo helt an på hva du studerer, i mange mastere har man jo ingen «teorier» av den typen du beskriver. 

Anonymkode: 1f064...ab7

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høyskole- og universitetsfag er teoretisk anlagt. Det betyr at det virker å være mer viktig å lære hva som skjedde for 50-100 år siden, av hvem, i et spesifikt årstall og i en spesifikk setting, foran å lære hvordan du anvender fagfeltet i praktsis, i sanntid og med relevant og oppdatert forståelse. 

98% av alt du lærer i en mastergrad er avglemt i dét du fullfører eksamenen. For utdannelsen handler om å skape seg "teoriknagger" å henge erfaringspraksis på etterhvert som du jobber, og ikke motsatt. Problemet er at disse knaggene går raskt i glemmeboka fordi dem er så lite uanvendelige og gammeldagse. 

Anonymkode: d8a54...04a

Kommer, som sagt, helt an på hva du studerer. Jeg underviser innen realfag, og vi lærer selvsagt ikke studentene fullstendig utdatert kunnskap. 

Anonymkode: 1f064...ab7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo helt an på hva du studerer, i mange mastere har man jo ingen «teorier» av den typen du beskriver. 

Anonymkode: 1f064...ab7

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer, som sagt, helt an på hva du studerer. Jeg underviser innen realfag, og vi lærer selvsagt ikke studentene fullstendig utdatert kunnskap. 

Anonymkode: 1f064...ab7

Jeg snakker i hovedsak om teoritunge fag. 

"Fullstendig" utdatert kunnskap er det kanskje ikke, men spørsmålet er hvor aktuelt er det faktisk. 

Hva man lærer og hvordan man jobber virker å ha et stort avvik. 

Men igjen, jeg skjønner jo at teorifag er laget for at du skal ha "knagger" å henge kunnskap og erfaring på. Problemet er at "knaggene" forsvinner i dét du trår inn i arbeidslivet og skal utøve praksis. Selvfølgelig, utdanningen gir deg større forståelse og da kvalifikasjoner, men utover det fungerer arbeidslivet helt annerledes enn teoriene i teorifagene, og 5 års studiestreb blir i høy grad irrelevant. Problemet blir enda større når du også som menneske glemmer av alt du har studert etter en viss tid. Teoriene du fikk en A på og kunne ramse opp på stående hånd, vil bli avglemt etter rimelig kort tid i arbeidslivet. 

Likevel, jeg forstår at utdanninger er forskjellige, at arbeidslivet er forskjellig, at relevansen er forskjellig og at enkeltemner gir deg mer enn andre. Men la oss være ærlige med å si at noen mastere er sykt kjedelig, og rimelig bortkastet.

Anonymkode: d8a54...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Åja, så du tillegner meg null peiling og kunnskap om det jeg uttaler meg om, fordi du ikke har noe bedre å komme med? Vel, jeg har selv master. Og kan informere om at det aller meste av teorier er fullstendig ubrukelig i arbeidslivsperspektiv. Nesten ingenting av det du lærer innenfor teorifagene bruker du i jobb. Du kan fort finne på å dra fram en og annen metode, om ikke annet indirekte, men teoriene i seg selv er bortglemte og irrelevante. Og når man da vet at majoriteten av fagene innenfor spesifikke studieretninger kun er teorifag, så sier det seg selv at disse fagene er bortkastet. 

Anonymkode: d8a54...04a

Det jeg leser her er følgende: du evnet ikke å sette deg inn i teoridelen av det du studerte, og har ikke klart å ta med deg noe inn i arbeidslivet. Master har dermed vært bortkastet på deg. La meg gjette, du synes Exphil er et bortkastet fag? 

Anonymkode: ba157...528

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det jeg leser her er følgende: du evnet ikke å sette deg inn i teoridelen av det du studerte, og har ikke klart å ta med deg noe inn i arbeidslivet. Master har dermed vært bortkastet på deg. La meg gjette, du synes Exphil er et bortkastet fag? 

Anonymkode: ba157...528

Du har tippet feil om meg hele veien, og fortsetter med det. 

Jeg var en A og B-student som har endt opp i en av de mest relevante jobbene utifra min studiegrad, og har nå jobbet i flere år. Mastergraden har gitt meg alt jeg håpte på, og jeg virker å være "attraktiv" innenfor min spesialitet.

Men de store teorifagene i mastergraden har pr. nå gitt meg minimalt, om noe i det hele tatt. Fakta er at etter flere år i arbeidslivet knapt vet hva teoriene dreier seg om, på tross av A på eksamen i teorifaget og at jeg kunne det på rams i mange måneder etter eksamen. Det er fordi det ikke er relevant. 

Og ExPhil er det største makkverket skoleverket påtvinger studentene, ja. 

Anonymkode: d8a54...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har tippet feil om meg hele veien, og fortsetter med det. 

Jeg var en A og B-student som har endt opp i en av de mest relevante jobbene utifra min studiegrad, og har nå jobbet i flere år. Mastergraden har gitt meg alt jeg håpte på, og jeg virker å være "attraktiv" innenfor min spesialitet.

Men de store teorifagene i mastergraden har pr. nå gitt meg minimalt, om noe i det hele tatt. Fakta er at etter flere år i arbeidslivet knapt vet hva teoriene dreier seg om, på tross av A på eksamen i teorifaget og at jeg kunne det på rams i mange måneder etter eksamen. Det er fordi det ikke er relevant. 

Og ExPhil er det største makkverket skoleverket påtvinger studentene, ja. 

Anonymkode: d8a54...04a

case in point

Anonymkode: ba157...528

  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...