Gå til innhold

Dere barnefamilier uten hytte: hva gjør dere i feriene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde prioritert hus alle dager. Vi har ikke egen hytte, men svigers har, men vi er der kun litt i ferier og tror ikke vi ville dratt så mye mer om vi hadde egen hytte, våre helger er fulle nok som de er.   Hadde heller leid hytte om man ikke får låne hytte/blir invitert.

Anonymkode: 979cd...ce7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(...) hjemme, deltatt på aktiviteter i nærheten og besøkt familie andre steder i landet. Mine er under 5 år, så har ikke vært noe stort hyttesavn enda.

Anonymkode: 769cd...9de

Det er jo når barna er små at de blir med på hytta da. Lykke til med å få to tenåringer til å reise på hytta med mor og far på fjellet en helg fremfor å henge med venner.... 

Anonymkode: bf1a1...047

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter hytte foran større his jeg nå.. dere bor stort nok, og hytta kan gi dere pusterom og være et fristed i hele livet fremover..

Dere trenger ikke bruke så mye penger på andre innimellom-ferier som dukker opp etterhvert innover. Høstferie, planleggingsdager i forbindelse med helg, langhelger, vinterferie, påsskeferie, dere kan ha med venner av barnet med..

Heia hytte, tenker jeg👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke egen hytte. Jeg jobber turnus og jobber hver 3.helg. Har to barn i skolealder,helgene går til cuper,bursdager,overnattinger. Har som regel fullt program. Vi har leid hytte,besøkt familie,reist på sydenturer,storbyweekender,feriesenter i Danmark i feriene. 

Anonymkode: f2d50...ff6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har liksom 0 interesse i å eie hytte i Norge. Jeg ville heller kjøpt en ferieleilighet i Spania! Men hus er prioritet nummer 1.

Anonymkode: 1417c...88f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra østkanten og kjenner bare én som vokste opp med hytte. Det gikk helt fint med resten av oss for å si det sånn. Følte aldri noe utenforskap pga manglende hytte, vi gjorde ting i nærmiljøet og det var bra nok for oss! Noen ganger helgeturer til badeland eller dyreparken... 

Den som hadde hytte pleide å si det var kjedelig der, at hun ønsket hun slapp å bli med fordi det var ingenting å gjøre der. 

Anonymkode: abd4a...5ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi leier av og til i ferier, eller reiser til besteforeldre som bor "til fjells". Ville brukt pengene på bolig i stedet :)

Anonymkode: 0b656...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ? Ingen jeg kjenner har hytte, haha (utenom pappa) . Har aldri tenkt over at det er noe "alle" har. 

Vi slapper av hjemme, besøker familie, drar noen ganger på utenlandsferie, er ute. 

Anonymkode: 04d98...102

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor på landet, og har ikke hytte. Vi finner på andre ting - vi har campet på tomta vår (stor tomt med skog)😅, drar til venner/familie, drar på gården, til byen, biblioteket, snartur til Sverige osvosv. Datteren vår er 6. Mannen og jeg har ikke vokst opp på hytte, så vi gjør slik som da vi var små; finner på ting hjemme.

Anonymkode: d9112...962

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater hyttetur og ville ikke hatt en hytte om den ble kastet etter meg (med mindre jeg fikk selge den og kunne ta pengene)

Hva vi gjør i feriene? Vi drar på stranda, i skogen, padletur, klatrer, fjelltur, fisker, rir, spiser is, trampoline med vannspreder, leser, gjør håndarbeid, tegner, vi kan av og til dra på en ferietur til utlandet (ikke siden før corona), besøke venner eller familie i andre deler av landet… Har virkelig aldri savnet en hytte.

Anonymkode: 51d48...faf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke hytte. Vi har barn på 5, 8 og 14. 

Har tilgang til ei hytte men den er 11 timer unna. 

I ferier leier vi hytte eller leilighet der vi vil, slipper å være bundet til et sted å reise til. I området her vi bor han mange hytte, men i min generasjon (midten av tredveårene) virker det som de fleste har tilgang til foreldres, og ikke egen. 

Vi prioriterer hverdag mtp større sted å bo, og varierer som sagt hvor vi drar i ferier 

Anonymkode: 8f770...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hytte? Nok stress og dra på ferie, hater det.

Anonymkode: ffa2d...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo når barna er små at de blir med på hytta da. Lykke til med å få to tenåringer til å reise på hytta med mor og far på fjellet en helg fremfor å henge med venner.... 

Anonymkode: bf1a1...047

Meg du siterte :) da jeg vokste opp dro vi mye på hytta og da vi ble eldre (12+) hadde vi med oss en venn og sov i telt/anneks og fant på mye moro. Var vel 17 før jeg fikk lov til å være hjemme alene. 

Anonymkode: 769cd...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Drar til utlandet, leier hytte, besøker andre eller har hjemmeferie i Oslo. Ser ikke behovet for hytte. 

Anonymkode: bffe8...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor er han vokst opp? 😅

De færreste har egeneid hytte. 

Prisen for å ha hytte er såpass høy at jeg veldig mye heller hadde leid hytte når det var aktuelt, og brukt penger på ferier rundtomkring. 

Så er det jo ikke uvanlig at unger og dårlig ungdom kan kjede seg voldsomt på hytta - særlig om de har vært der og kopet hele oppveksten.

Kjenner ingen i nærme krets som har egeneid hytte - men det folk gjør i ferier er å besøke familie/få besøk, dra på innenlands/utenlands ferie, leie hytte ved sjø eller fjell altettersom. 

Anonymkode: 852c7...077

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Føler meg absolutt litt utenfor som ikke har hytte ja. Bor i et område hvor det er ekstremt vanlig å ha tilgang på hytte, og det ER slitsomt for både oss og ungene å høre om det hyttegnålet året rundt. Jeg er kanskje bittelitt sjalu ja, skal innrømme det. 😂

MEN jeg kunne ikke tenkt meg egen hytte likevel. Du blir veldig bundet, og jeg har lyst til å reise mer og ikke ha dårlig samvittighet for at påska ikke blir tilbragt på hytte. 

Nå er vi nesten alltid hjemme i feriene, men det er mye pga pandemi og at vi har barnehagebarn (så vi har ikke tatt høstferie og vinterferie). Tror kontrasten blir mye større når eldste begynner på skolen. 

Vi har ingen i familien som eier hytte heller (ingen av oss kommer fra stedet vi bor på, og familiene våre er fra steder der det ikke er like vanlig med hytte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er jo bare å leie en hytte? De pleier jo å være i MYE bedre stand også (strøm, wifi, ordentlig bad) og man kan velge forskjellig område hver gang som er mye mer spennende. Å dette er jo mye billigere enn å eie hytte. Koster bare noen tusenlapper. 

Anonymkode: 7a825...93d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil si at det spørs mye på hvor 'flinke' dere er til å dra på ferie/reise. 

Dersom dere sjeldent reiser sammen, vil jeg absolutt anbefale hytte. 

Vi hadde hytte da jeg var mindre, beste barndomsminner mine er fra da vi var på denne hytten. Helt innte sjøen, med båt. Absolutt fantastisk. 

Anonymkode: 01bcb...c02

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde uten tvil prioritert hus. Er ikke vant med hytte, hadde det ikke da jeg vokste opp, og har aldri sett behovet for det. Når man har hytte, med alle de utgiftene, og det ekstraarbeidet det innebærer, så blir man jo låst til å reise dit i de fleste ferier for å dra nytte av den, tenker jeg.

Kjenner flere som har hytte, og det er et svare strev med å kjøre imellom for å ordne ditt og datt. Jeg liker ikke å styre med å pakke og reise hit og dit, og liker heller ikke å kjøre/sitte i bil. Synes det er kjedelig og liker meg best hjemme i feriene, og liker ikke ski/friluftsliv (bortsett fra skiturer med småen, og annet lavterskel friluftsliv) . Så jeg er nok i mindretall der. 

I juleferien er vi hjemme. Vinter/-påskeferie: Bor ikke så langt fra skianleggene. Har et kvarters tid å kjøre til det nærmeste, så vi trenger ikke overnatte. Sommeren: Bor ganske så landlig til, ved fjorden, med egen badeplass, og har flere offentlige badeplasser og friluftsområder i nærområdet. Har skogen rett bak huset. Kommer meg også greit opp på fjellet rett oppi her, når jeg gidder det da. 

Jeg hadde sikkert savnet naturen mer hvis jeg bodde midt i byen, men det finnes jo friluftsalternativer de fleste steder, uten at man trenger hytte

Anonymkode: 448bb...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ELSKER hytta vi bygde for ti år siden!

Vi har fått stor omgangskrets i "nabolaget" og ungene elsker å være i naturen og med de andre barna der.

Skianlegg, akeanlegg, langrennsløyper, badevann med mer.. 

De fleste er på hyttene ca 100 dager i året. Jeg vil anbefale en hytte som ikke er altfor langt unna hvis dere ønsker å bruke den ofte. Mange av svarene her tyder mer på misunnelse enn relevant erfaring!

Vi downsizer heller hjemmet enn å selge hytta. Det er en helt annen tilværelse på hytta, man får rett og slett feriefølelse hver gang man drar opp 🥰

Dra på visning og se om du liker det. Og med tanke på utgifter så kan dere leie ut når dere drar på ferie ellers i året, mange som går i null hver måned grunnet utleie. 👍

Anonymkode: af97b...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...