AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Del Skrevet 2. april 2022 Vi har en barnehageunge og lurer på hva dere barnefamilier uten hytte gjør i ferier og slikt. Går det greit eller føler dere at dere er utenfor fellesskapet? Grunnen til at jeg spør er at vi står mellom å kjøpe større bolig eller hytte til den boligen vi har nå. Vi bor nå i en 3-roms og har muligheten til å kjøpe hus eller hytte. Jeg har helst lyst på hus og tenker at det vil gagne oss bedre på sikt. Mens mannen vil helst ha en flott nøkkelferdig hytte. Jeg er personlig ikke et friluftsmenneske og er redd jeg kommer til å gjøre det samme på hytta som hjemme, sitte å se på tv. Er også redd for at hytta blir en enorm ekstrautgift med tanke på vedlikehold, strøm, parabol og skatt. Men nå er jeg likevel litt på glid for barnets skyld. Mannen argumenterer veldig for at det blir rart for poden å være den eneste uten hytte og at det er rart å bli igjen alene når «alle» drar på hytta. Er det sånn? Jeg har vokst opp på Oslos østkant og der hadde noen hytte, men flere hadde ikke. Det normale var at man lekte med hverandre i feriene og helgene. Men her vi bor nå (rett utenfor Oslo) så er det nesten ikke folk i påsken fordi «alle» er på hytta…. Anonymkode: 55ac9...a25 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 2. april 2022 #2 Del Skrevet 2. april 2022 At alle har hytte er en myte, og jeg tror ikke barnet ditt vil bli stigmatisert eller utenfor hvis dere ikke kjøper hytte. For å få valuta for den hytta, må dere bruke den mye, og det vil kunne gå på bekostning av feriereiser til andre steder. Det vil også bli vedlikehold og tilleggsutgifter for vann/strøm/renovasjon. Du sier også at du ikke er noe friluftsmenneske, så jeg ville droppet hyttekjøp, heller leid ei hytte iblant og ellers brukt pengene på reiser. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Del Skrevet 2. april 2022 Heller hus enn hytte! Vi har ikke hytte, men er likevel stort sett bortreist i ferier. Vi besøker venner og familie som bor såpass langt unna at vi ikke ser de i hverdagen. For kostnaden til en hytte så kan du leie en hytte veldig mange uker i året. Anonymkode: a078b...21e 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Del Skrevet 2. april 2022 Rundt 20% av husstander eier hytte. Rundt 50% har tilgang på hytte. Kan ikke se for meg at noen vil bli utestengt fordi foreldrene deres ikke eier hytte. Det må i så fall være i svært snobbete rikmannskretser. Anonymkode: 6b94a...2b7 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Del Skrevet 2. april 2022 Mye viktigere å trives i hverdagen så hus hadde lett blitt prioritert over hytte. Anonymkode: 891c4...54b 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Del Skrevet 2. april 2022 Vi har ikke hytte, eldste er 10 og vi har aldri hatt hytte. Vi har i sommerferien dratt på stranden.. Gøteborg, bader, griller, går turer og drar steder. På vondter og påske er vi hjemme...går turer etc.. Ikke kjøp hytta bare for at dere vil ha hytte...det kommer så mye ekstra med hytte...og det er viktig at eventuelle dere foreldre lærer barnet at ikke alle barn har hytte, eller kan stå på ski i vinterferien. Ja det koster mye med hytte...og føler alle må være på lag Anonymkode: 9225a...bac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 2. april 2022 #7 Del Skrevet 2. april 2022 Besøker andre som enten bor langt unna, har hytte eller så møtes vi et sted med overnatting. Ferie brukes jo til å gjøre noe man ikke gjør til vanlig / daglig. Må jo ikke ha hytte for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trilili Skrevet 2. april 2022 #8 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har en barnehageunge og lurer på hva dere barnefamilier uten hytte gjør i ferier og slikt. Går det greit eller føler dere at dere er utenfor fellesskapet? Grunnen til at jeg spør er at vi står mellom å kjøpe større bolig eller hytte til den boligen vi har nå. Vi bor nå i en 3-roms og har muligheten til å kjøpe hus eller hytte. Jeg har helst lyst på hus og tenker at det vil gagne oss bedre på sikt. Mens mannen vil helst ha en flott nøkkelferdig hytte. Jeg er personlig ikke et friluftsmenneske og er redd jeg kommer til å gjøre det samme på hytta som hjemme, sitte å se på tv. Er også redd for at hytta blir en enorm ekstrautgift med tanke på vedlikehold, strøm, parabol og skatt. Men nå er jeg likevel litt på glid for barnets skyld. Mannen argumenterer veldig for at det blir rart for poden å være den eneste uten hytte og at det er rart å bli igjen alene når «alle» drar på hytta. Er det sånn? Jeg har vokst opp på Oslos østkant og der hadde noen hytte, men flere hadde ikke. Det normale var at man lekte med hverandre i feriene og helgene. Men her vi bor nå (rett utenfor Oslo) så er det nesten ikke folk i påsken fordi «alle» er på hytta…. Anonymkode: 55ac9...a25 Vi bor landing til og har ihvertfall 3 alternativer med skiløper innen 15 min med bil.... mange plasser å gå tur på og. Og mulighet til å låne hytta hvis den er ledig. Derfor velger vi det bort. Bare stress og ekstra jobb mens barna er i barnehagen. Hytta blir litt senere på oss, når huset er pusset opp og vi føler vi har mer overskudd. Dere må velge det som passer dere best. For å være ærlig så høres veldig fint ut med en leilighet og hytte hvis dere har tenkt å være der ca hver helg. Hus hvis dere vil helst være hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Del Skrevet 2. april 2022 Jeg og mine barn har romslig hus og romslig hage, veldig sentralt. Så trenger ikke hytte. Har aldri prøvd å bodd i blokk eller lignende. Anonymkode: 17801...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 2. april 2022 #10 Del Skrevet 2. april 2022 Haha, han vil ha hytte og bruker ungen som pressmiddel. Kreativt, det skal han ha! Nå er barna våre voksne, men vi har tatt dem med på utenlandsferier og har aldri savnet hytte. Hvis man vil ha en hytteferie en gang i blant, så kan man leie en i en ukes tid. Er det ikke bedre med god nok plass i hverdagen enn en hytte man må kjøre til på vinteren for å spa snø av taket? 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullerikke Skrevet 2. april 2022 #11 Del Skrevet 2. april 2022 Har ikke hytte selv, men vi leier 2-3 ganger i året. Jeg jobber stort sett i alle ferier pga turnus i helsevesenet, så vi får aldri dratt når «alle» andre drar uansett. Drømmer om hytte da, men da skal jeg ha en annen jobb først. Ønsker å bruke hytta ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Del Skrevet 2. april 2022 Dette er feil, ikke alle familier har hytte, tvert imot! Det kjøpet hadde dere nok angret på. Hvis dere skal få igjen for å ha hytte, da må alle andre ferier utestå og helst reise dit i helger også. Dere har ett barn nå, men dere kommer mest sannsynlig til å få flere - og da lønner det seg med et hus. Da har dere hage o.l også.. Nei, jeg tenker at hvis man ikke har hus, og er en småbarnsfamilie - da må man prioritere hus før «fritidshygge» Anonymkode: 46d2e...aa0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepims Skrevet 2. april 2022 #13 Del Skrevet 2. april 2022 Oppvokst med hytte, og pleier å leie hytte i feriene. Har også forsøkt åremål, men brukte det ikke nok til at jeg følte det var verdt det. Til sommeren tar vi 4-5 dager på sørlandet, enten i campinghytte eller airbnb. En uke i feriehus i Danmark, og så besøke venner med hytter (det er en "uskreven" regel på maks 2 netter pr besøk, pleier å være hyggeligst for alle). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #14 Del Skrevet 2. april 2022 Om dere bare skal bruke hytta i ferier vil det jo ofte være billigere å leie hytte/leilighet de gangene:) Anonymkode: 0dadc...40b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #15 Del Skrevet 2. april 2022 Vi har 3 barn og har ikke hytte. Hadde aldri hatt tid til hytte, helgene ryker med til fritidsaktiviteter, cuper, vedlikehold av hus, hage og biler, besøke familie og venner osv. Ofte litt jobb også, på en av oss voksne. Sjeleglad for at vi ikke har hytte, der hadde vi vel vært 3 uker i året til sammen 🙈 Søstra mi har hytte som vi kan låne, men det blir sjeldent. Og det er MYE utgifter med en skikkelig hytte 💸💸 Anonymkode: bf1a1...047 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karma91 Skrevet 2. april 2022 #16 Del Skrevet 2. april 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en barnehageunge og lurer på hva dere barnefamilier uten hytte gjør i ferier og slikt. Går det greit eller føler dere at dere er utenfor fellesskapet? Grunnen til at jeg spør er at vi står mellom å kjøpe større bolig eller hytte til den boligen vi har nå. Vi bor nå i en 3-roms og har muligheten til å kjøpe hus eller hytte. Jeg har helst lyst på hus og tenker at det vil gagne oss bedre på sikt. Mens mannen vil helst ha en flott nøkkelferdig hytte. Jeg er personlig ikke et friluftsmenneske og er redd jeg kommer til å gjøre det samme på hytta som hjemme, sitte å se på tv. Er også redd for at hytta blir en enorm ekstrautgift med tanke på vedlikehold, strøm, parabol og skatt. Men nå er jeg likevel litt på glid for barnets skyld. Mannen argumenterer veldig for at det blir rart for poden å være den eneste uten hytte og at det er rart å bli igjen alene når «alle» drar på hytta. Er det sånn? Jeg har vokst opp på Oslos østkant og der hadde noen hytte, men flere hadde ikke. Det normale var at man lekte med hverandre i feriene og helgene. Men her vi bor nå (rett utenfor Oslo) så er det nesten ikke folk i påsken fordi «alle» er på hytta…. Anonymkode: 55ac9...a25 Helt ærlig, vi hadde aldri hytte da vi vokste opp, og jeg mener at en hytte låser deg mer fast forde du har jo hytte får å bruke den. Å da kan lett andre ferier å reiser bli utelukket. Vi leide hytte i Danmark å tok en bilferie med danskebåten dit. Noen ganger var vi på gården til besteforeldre, bror dro på fotballtur til Liverpool med far. Hadde blitt mye mindre slike turer m vi hadde en hytte vi MÅTTE dra til forde vi hadde den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #17 Del Skrevet 2. april 2022 Har alle hytte, liksom? Da barna vokste opp, leide vi hytte på åremål. Det var mye bedre enn å eie selv. Om jeg føler for en ferietur et spesifikt sted, så leier jeg campinghytte/bruker Airbnb. For noen år siden leide vi hytte gjennom Airbnb, og brukte en uke i fjellheimen i nærheten. Kostet drøyt tusenlappen for fire personer i fire dager. Anonymkode: 2c6ae...57f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #18 Del Skrevet 2. april 2022 Da jeg var barn, dro vi på biltur i Europa. Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, etc. Venner som hadde familiehytte ble sittende der hver eneste ferie, hele ferien, og "lærte å kjede seg". Kanskje det er annerledes nå, når hytter mer eller mindre er hus, og alle ungene har vært sin iPad, men jeg ville fortsatt valgt utenlandsturen. Mitt inntrykk er at det gjerne er godt voksne som vil på hytta, enten det er for å marsjere milevis på ski eller vegetere i solveggen. Anonymkode: 5ad4d...693 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 2. april 2022 #19 Del Skrevet 2. april 2022 Hadde valgt større hus uten å tenke meg om. Viktigere med hverdags trivsel, enn en sted å være avogtil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #20 Del Skrevet 2. april 2022 Vi kjøpte enebolig med stor hage. Vi har to hytter i familien vi kan bruke/overta om vi ønsker men har sagt nei til begge da det blir litt for langt unna til at vi kan dra dit for 2-4 dager med langhelg. Håper på å finne en liten sommerhytte ca 1 time unna om vi får råd om noen år. Fordelen med egen hytte fremfor å leie, er at alt av egne ting er der, så bruker lite tid på å pakke og få med seg alt. I feriene har vi slappet av hjemme, deltatt på aktiviteter i nærheten og besøkt familie andre steder i landet. Mine er under 5 år, så har ikke vært noe stort hyttesavn enda. Anonymkode: 769cd...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå