Gå til innhold

Hvor «tålmodig» skal man være med barn som bæsjer i trusen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3-åringen min sluttet med bleie for ca to måneder siden. Det vil si; da sluttet han helt med bleie på dagtid og bruker bleie på natten. Han har bæsjet i do noen ganger etter bleieslutt, men det aller meste går i trusa. Han har aldri tisseuhell, men setter seg fint ned på gulvet og bæsjer med trusa på, selv om han daglig blir oppfordret til å gjøre det i do. Har til og med prøvd å belønne med godteri (som han elsker). 

Begynner å bli ganske frustrert, og merker at jeg begynner å miste tålmodigheten. Sier hver gang han bæsjer i trusa at jeg vil han skal gjøre det på do neste gang og ikke i trusa, på en ikke-sint måte, og sagt at han er så stor nå at han ikke skal gjøre seg ut lengre. Men han gjør det i trusa, gang på gang.

Mistenker at problemet er at følelsen av å bæsje seg ut ikke er like ubehagelig som følelsen av å tisse seg ut. Han er jo vant til å bæsje i bleie, og det føles nok ikke så annerledes å gjøre det i trusa.

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd alt, føler jeg. Er ganske sikker på at det ikke er doskrekk, siden han har gjort dette i do 5-6 ganger, uten problemer. Begynner dog å bli en stund siden nå. Liksom blitt «normalen» å gjøre det i trusa.

Noen tips? Må man bare være supertålmodig og håpe at han en dag finner ut selv at han vil gjøre det i do?

Anonymkode: c37c4...cef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta på bleie igjen. Hadde aldri gidda å ha bæsj overalt på det viset der. 

Anonymkode: 92a05...f12

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har du faste rutiner med når han går på do? Når han våkner, etter måltider osv?

Anonymkode: 77d32...7d9

Skrevet

3 åringer er ikke så store mennesker...

Det går seg til. Putt på bleie når det nærmer seg bæsjetid

• Liker 13
Skrevet

Kanskje det rett og slett er for tidlig med bleieslutt? Barn er jo forskjellig.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dropp trusa, la han bæsje rett i buksa. Det er ikke godt å ha bæsj ned langs beina. 

Eller så sier du til han at han må be om bleie når han vil bæsje. Han er kanskje ikke klar enda hvis han holder på slik.

Det som i hvertfall ikke hjelper er å gi barnet skyldfølelse, så hold frustrasjonen langt inni deg. 

Anonymkode: 6cccc...25f

• Liker 7
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

3-åringen min sluttet med bleie for ca to måneder siden. Det vil si; da sluttet han helt med bleie på dagtid og bruker bleie på natten. Han har bæsjet i do noen ganger etter bleieslutt, men det aller meste går i trusa. Han har aldri tisseuhell, men setter seg fint ned på gulvet og bæsjer med trusa på, selv om han daglig blir oppfordret til å gjøre det i do. Har til og med prøvd å belønne med godteri (som han elsker). 

Begynner å bli ganske frustrert, og merker at jeg begynner å miste tålmodigheten. Sier hver gang han bæsjer i trusa at jeg vil han skal gjøre det på do neste gang og ikke i trusa, på en ikke-sint måte, og sagt at han er så stor nå at han ikke skal gjøre seg ut lengre. Men han gjør det i trusa, gang på gang.

Mistenker at problemet er at følelsen av å bæsje seg ut ikke er like ubehagelig som følelsen av å tisse seg ut. Han er jo vant til å bæsje i bleie, og det føles nok ikke så annerledes å gjøre det i trusa.

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd alt, føler jeg. Er ganske sikker på at det ikke er doskrekk, siden han har gjort dette i do 5-6 ganger, uten problemer. Begynner dog å bli en stund siden nå. Liksom blitt «normalen» å gjøre det i trusa.

Noen tips? Må man bare være supertålmodig og håpe at han en dag finner ut selv at han vil gjøre det i do?

Vi kjøpte noen kule truser til en etterpåklatt bror med et motiv han likte (spiderman i dette tilfelle) det er jo ikke kult å bæsje eller tisse på spiderman 😛

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan han være redd for å bæsje på do? Min var tørr lenge før han turde bæsje på do, og potte ville han ikke bruke, men han ba om bleie når han måtte bæsje. Ville enten tatt på bleie igjen fast, eller latt ham få på bleie ved behov om han klarer si ifra.  

Anonymkode: 0810b...a4c

• Liker 2
Skrevet

Får han til å sitte nok på huk når han skal bæsje på do? Kan potte være en løsning?

Ta på up&go bleie, da blir det I hvertfall mindre klesvask.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt på bleie igjen, og utsatt bleieslutt litt. Så sant han ikke gir tydelig utrykk for at han vil ha den av. Isåfall la han ha den av, men ta på før han skal gjøre fra seg.

Bæsj er nemlig ganske skummelt å «slippe», for det innebærer at man aktivt må trykke, så slippe ut noe av egen kropp. Og dette kan være ganske skummelt. Det er med andre ord ganske vanlig.

Og første pri er; ikke stress, ta heller på bleie om du blir frustrert. Eventuelt kast trusene.

Jo mere frustrasjon, sinne, irritasjon eller stress vi viser, jo vanskeligere går denne overgangen.

Og husk at du ikke er alene om å bli oppgitt. 
lykke til 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når du ser han setter seg på huk, hvorfor setter du han ikke på toalettet da? Og har du faste rutiner på å følge han på toalettet? Han er 3 år, dermed et lite barn.. Så dette ligger på deg, følg han på toalettet når du vet det nærmer seg. 

Eller så er det rett og slett for tidlig for han, dette er ikke noe foreldrene egentlig bestemmer, dette er noe barnet blir KLAR for. Gutter er som regel også litt senere ute enn jenter når det kommer til flere ting, inkl bleieslutt. Det er absolutt ikke unormalt å bruke bleier frem til man er 4 år. 

Anonymkode: aa5a2...cbc

• Liker 6
Skrevet

Det tyder på at han ikke er klar for bleieslutt. Hvorfor styre så fælt med dette før barnet er modent for det? Det skaper bare nederlagsfølelse hver gang det går galt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at små barn aldri gjør ting vi ikke liker fordi de ønsker å være vanskelige. Han gjør det altså ikke for å være vanskelig. Det er derfor ikke nødvendig eller praktisk å "miste tålmodigheten". Prøv heller å forstå hvorfor han gjør som han gjør, og finn ut hva DU kan gjøre for at han velger toalettet istedenfor trusa. 

Kanskje han fortsqtt trenger bleie. Kanskje han trenger en høyere krakk foran toalettet så han får sitte litt på huk der. Noe er det. Du må bare finne ut av det 🙂

Anonymkode: 4cdb8...e21

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt klart for tidlig :) 

Prøv igjen på nytt i sommer. 

Anonymkode: aaf11...382

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si at han kan få bleie når han må bæsje?

Her får 3åringen valget mellom potte,do eller bleie ved bæsjing. Om hen går på potte/do blir det premie,  men lager ikke styr om bleie blir valgt (9 av 10 ganger). 

Anonymkode: 8b50d...88e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (4 timer siden):

Vi kjøpte noen kule truser til en etterpåklatt bror med et motiv han likte (spiderman i dette tilfelle) det er jo ikke kult å bæsje eller tisse på spiderman 😛

En hva?

Anonymkode: 3566e...3ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lacuna skrev (4 timer siden):

Kanskje det rett og slett er for tidlig med bleieslutt? Barn er jo forskjellig.

Han nærmer seg 4 år…

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta på bleie igjen. Hadde aldri gidda å ha bæsj overalt på det viset der. 

Anonymkode: 92a05...f12

Og aldri bli kvitt bleia? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du faste rutiner med når han går på do? Når han våkner, etter måltider osv?

Anonymkode: 77d32...7d9

Han går alltid på do når han kjenner han må tisse. Der er han eksemplarisk, og har så godt som ingen uhell. Sitter på do minst 5-6 ganger for dag.

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

En hva?

Anonymkode: 3566e...3ae

Attpåklatt sleng får barn som kommer mange år senere en de eldste. Det skiller altså 25 år mellom meg å min yngste bror :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...