AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Del Skrevet 2. april 2022 Ramadan startet i dag og jeg lurer p0 hva jeg bør si til mine kollegaer og barns venner som har startet fasten i dag. Ramadan Mubarak høres rart ut, siden jeg ikke snakker det språket. Likevel har jeg lyst til å si noe. Hvirdan kan jeg ønske noen "lykke til med fasten"? Anonymkode: c3766...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #2 Del Skrevet 2. april 2022 Hæ? Hvorfor skal du si noe? La de holde på med idiotien sin i fred. Anonymkode: 13090...ce2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Del Skrevet 2. april 2022 Eid Mubarak Anonymkode: ce1b6...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #4 Del Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Eid Mubarak Anonymkode: ce1b6...040 Men det er når de bryter fasten? Anonymkode: c3766...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Del Skrevet 2. april 2022 Happy ramadan Anonymkode: 94bf9...3d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #6 Del Skrevet 2. april 2022 "God Ramadan!" "God id!" Sånn passe teit å bruke arabiske ord vi har like gode ord for, bare fordi det er opprinnelsesspråket til religionens opphavsmann og boka deres. Ingen sier "makarizō Christós latreía" i stedet for merry christmas, bare fordi det nye testamentet er skrevet på koinegresk. (Tar høyde for at koinegresken min ikke er helt riktig oversatt, og valgte merry christmas i stedet for god jul, fordi ordet jul ikke har noe med kristendom å gjøre) Anonymkode: 2a453...ece 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymbruker2312 Skrevet 3. april 2022 #7 Del Skrevet 3. april 2022 Du kan si "god ramadan" eller "ramadan mubarak" ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #8 Del Skrevet 3. april 2022 Ramadan Mubarak eller Ramadan Kareem hvis du kan uttale det. Prøve det ut. Du vil nok for litt hjelp på hvordan du sier det, men det viktigeste at du prøver å hilse. Anonymkode: c5e36...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #9 Del Skrevet 3. april 2022 Ikke si noe hvis de ikke sier god jul og god påske til deg. Anonymkode: b9c2a...2b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #10 Del Skrevet 3. april 2022 Det samme som man sier til sine kristne kolleger: ingenting. Religion er ikke noe man skal drive og promotere Anonymkode: 18af4...169 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 3. april 2022 #11 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) Jeg lurer virkelig på om Ramadan er sunt. Det er jo ikke den gammeldagse formen for faste, slik vi er vandt med i Europa, der folk ikke spiser i det hele tatt, over lengre tid. I Ramadan spiser en ikke om dagen, men når mørket senker seg, så spiser en veldig mye for å gjøre opp for mangelen på mat om dagen. En oppnår vel fettforbrenning i løp av de 16 timene med faste, men kroppen legger på seg igjen når en spiser så mye når en legger seg. Det at de ikke drikker vann i løp av dagen, vet jeg er usunt. Jeg er ikke i tvil om at det kan være en morsom aktivitet og gi en viss mestringsfølelse. Endret 3. april 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #12 Del Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hæ? Hvorfor skal du si noe? La de holde på med idiotien sin i fred. Anonymkode: 13090...ce2 Herregud for en patetisk kommentar. Respekter hverandres kultur, feiringer og religion istedenfor å alltid se ned på andre! Jeg synes Ramadan og fasten er en fin måte å sette pris på hvor heldige vi er som har rent vann i kranen, mat i kjøleskapet +++ Man tenker seg mer om og hvor vanskelig det er for de fattige som ikke vet når de skal få spise eller drikke. Anonymkode: 5bd4e...f1c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Del Skrevet 3. april 2022 Du kan fint si Ramadan karim, eller om du ønsker på norsk så ville det mest riktige vært god Ramadan. Anonymkode: 5bd4e...f1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 3. april 2022 #14 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud for en patetisk kommentar. Respekter hverandres kultur, feiringer og religion istedenfor å alltid se ned på andre! Jeg synes Ramadan og fasten er en fin måte å sette pris på hvor heldige vi er som har rent vann i kranen, mat i kjøleskapet +++ Man tenker seg mer om og hvor vanskelig det er for de fattige som ikke vet når de skal få spise eller drikke. Anonymkode: 5bd4e...f1c En vet ikke hvordan det virkelig er, når en ikke faster over flere dager. Selv lar jeg være å spise til kvelden enkelte dager, men det er ingen ting i forhold til følelsen en har når en ikke spiser over flere dager. En sliter også med å få sove fordi en er så sulten, det er følelsen av å være fattig. Smerten av fattigdom tror jeg folk føler sterkest når de skal sove. Endret 3. april 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #15 Del Skrevet 3. april 2022 Ville ikke sakt noe. Anonymkode: 7a4e0...871 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #16 Del Skrevet 3. april 2022 Den ramadan de har i Norge er det mange som jukser med. Feks når det er ramadan om sommeren følger de ikke Koranen som sier fasting fra solen går opp til den går ned. Siden solen er oppe så lenge i Norge om sommeren så legger de plutselig om og har ramadan Mekka-tid. Det er juks. Anonymkode: b9c2a...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Del Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ramadan startet i dag og jeg lurer p0 hva jeg bør si til mine kollegaer og barns venner som har startet fasten i dag. Ramadan Mubarak høres rart ut, siden jeg ikke snakker det språket. Likevel har jeg lyst til å si noe. Hvirdan kan jeg ønske noen "lykke til med fasten"? Anonymkode: c3766...875 Håper dere tar til vettet og slutter med poengløs overtro? Bare la dem i fred. Mye tyder på at de er den siste generasjonen muslimer i Norge som kaster bort tid på å følge gammel overtro. Barna deres igjen vil vøre som oss - de går kanskje i kirken en og annen julaften, om de får lyst. Som oftest har de ikke lyst.. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud for en patetisk kommentar. Respekter hverandres kultur, feiringer og religion istedenfor å alltid se ned på andre! Jeg synes Ramadan og fasten er en fin måte å sette pris på hvor heldige vi er som har rent vann i kranen, mat i kjøleskapet +++ Man tenker seg mer om og hvor vanskelig det er for de fattige som ikke vet når de skal få spise eller drikke. Anonymkode: 5bd4e...f1c Nei. Ukultur og overtro fortjener ikke respekt, og bør aldri få det. Det er ikke noen fiktiv Guds fortjeneste at vi har rent vann. Det skyldes ingeniører og fagarbeidere. Det er ikke Guds fortjeneste at vi har mat - de skyldes bønder og fremragende demokrati. Folk som har mye Gud har mindre mat og mindre vann enn Norge - som ikke har guder. Anonymkode: 7c6c6...24f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #18 Del Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): "God Ramadan!" "God id!" Sånn passe teit å bruke arabiske ord vi har like gode ord for, bare fordi det er opprinnelsesspråket til religionens opphavsmann og boka deres. Ingen sier "makarizō Christós latreía" i stedet for merry christmas, bare fordi det nye testamentet er skrevet på koinegresk. (Tar høyde for at koinegresken min ikke er helt riktig oversatt, og valgte merry christmas i stedet for god jul, fordi ordet jul ikke har noe med kristendom å gjøre) Anonymkode: 2a453...ece Man sier god jul når det er jul. Ikke marry christmas, det er en kristen høytid og har ikke noe med jul å gjøre. Anonymkode: 21932...196 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 3. april 2022 #19 Del Skrevet 3. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Håper dere tar til vettet og slutter med poengløs overtro? Bare la dem i fred. Mye tyder på at de er den siste generasjonen muslimer i Norge som kaster bort tid på å følge gammel overtro. Barna deres igjen vil vøre som oss - de går kanskje i kirken en og annen julaften, om de får lyst. Som oftest har de ikke lyst.. Nei. Ukultur og overtro fortjener ikke respekt, og bør aldri få det. Det er ikke noen fiktiv Guds fortjeneste at vi har rent vann. Det skyldes ingeniører og fagarbeidere. Det er ikke Guds fortjeneste at vi har mat - de skyldes bønder og fremragende demokrati. Folk som har mye Gud har mindre mat og mindre vann enn Norge - som ikke har guder. Anonymkode: 7c6c6...24f Jeg tenker i alle fall at troen på Gud er årsaken til at vi har utviklet oss så langt de senste 1000 årene. Jeg tror det ikke hadde eksistert et samfunn så langt utviklet som vårt, uten at det var at folk holdt lovene som ble gitt. Jeg tror ikke folk helt skjønner hvor dårlig mennesket er, om de ikke har det riktige grunnlaget. Munkene er jo hele grunnlaget for vår sivilisasjon. Det var de som satt i klosterne og skrev, mens resten kranglet og kriget. De kopierte bibler og andre bøker de satt pris på. De tok vare på både religiøse bøker og sekulære. De trengte kjennskap til naturen for å bygge katedralene. Det var kirken som opprettet de første universitetene, i hovedsak for å lære opp nye prester, men også for å lære folk om sakperverket. Det var de som først studerte naturen, fordi de ville komme nærmere Gud. Endret 3. april 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 4. april 2022 #20 Del Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Den ramadan de har i Norge er det mange som jukser med. Feks når det er ramadan om sommeren følger de ikke Koranen som sier fasting fra solen går opp til den går ned. Siden solen er oppe så lenge i Norge om sommeren så legger de plutselig om og har ramadan Mekka-tid. Det er juks. Anonymkode: b9c2a...2b3 Njeh. Juks og juks, de viser snarere en smule sunn fornuft. I hvert fall for det flertallet i diverse religioner som ikke er fanatiske tullinger, handler sånn praksis som regel om å gjøre noe passe vanskelig for å vise dedikasjon og inspirere refleksjon osv., ikke om å gjøre noe helt urimelig vanskelig og helseskadelig. Når man lever under forhold som ville gjort en streng gjennomføring av slike tradisjoner urimelig, modifiserer man praksis til å bli rimelig igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå