Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. I håp om kanskje å få noe konkret direksjon, spør jeg dere! Samboer og jeg har gått fra hverandre. På papir står vi som samboere, men han eier huset på papir. Jeg har søkt om lån, men ting tar tid. Han mener jeg og mitt barn skal ut. Vi har ingen skriftlig "oppsigelse" og ingen dato skriftlig. Kun muntlig som han nevnte først nå for to dager siden. Og ga meg én uke. Vi ønsker naturligvis å avslutte dette i mest fred og ro, men ønsker heller ikke å dra mitt barn ut av hjemmet våres for en midlertidig løsning. Har for ordensskyld naturligvis bidratt med over halve lånet (betalt inn på konto til han) og stått for husholdnings og dagligvarer. Har jeg noen rettigheter her, eller er det som han sier og jeg bare må pakke snippsekken fordufte innen uken starter? 

Anonymkode: 3d6e8...7a8

AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen rettigheter juridisk med mindre dere har skrevet en samboeravtale med punkter for hva som skal skje ved brudd. Så han kan kreve at du flytter når han vil.

Så enkelt er dette.

Anonymkode: 43db9...3ad

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du har dessverre ikke rett på noe. Du har betalt husleie og mat. Veldig trist at han ikke gir dere litt tid når det er et barn involvert.

Anonymkode: e94b1...62e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har samboeravtale der alle punkter og fordeling av utgifter osv. pluss retten ved brudd (6mnd tid til å løse ut den andre parten fra huslånet), MEN i liten skrift står det kontrakten ikke er gyldig før etter to års samboerskap, noe jeg overså dessverre). 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ingen rettigheter juridisk med mindre dere har skrevet en samboeravtale med punkter for hva som skal skje ved brudd. Så han kan kreve at du flytter når han vil.

Så enkelt er dette.

Anonymkode: 43db9...3ad

Har samboeravtale der alle punkter og fordeling av utgifter osv. pluss retten ved brudd (6mnd tid til å løse ut den andre parten fra huslånet), MEN i liten skrift står det kontrakten ikke er gyldig før etter to års samboerskap, noe jeg overså dessverre). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har samboeravtale der alle punkter og fordeling av utgifter osv. pluss retten ved brudd (6mnd tid til å løse ut den andre parten fra huslånet), MEN i liten skrift står det kontrakten ikke er gyldig før etter to års samboerskap, noe jeg overså dessverre). 

Du kan jo uansett ikke løses ut av noe huslån når kun han står som eier.

Men hvis dere har vært samboer under 2 år, har du vel ikke tapt særlig penger, heller.

Anonymkode: 6d096...244

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kvinnefella og du har ingen rettigheter i forhold til pengene eller bo der. Men barn har rettigheter og det er en regel om at barn ikke kan kastes ut på den måten, lurer på om det er fire uker eller noe men dette finner du nok om du googler eller ringer familievern kontoret 

Anonymkode: 17398...2d8

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan jo uansett ikke løses ut av noe huslån når kun han står som eier.

Men hvis dere har vært samboer under 2 år, har du vel ikke tapt særlig penger, heller.

Totalt betalt på huslån i mnd 11500, jeg har betalt 9000 av det + alt av mat og husholdningatrikler. Det står og skrevet i kontrakten som er ugyldig. Uansett tapt eller ikke tapt, penger er bare penger. Jeg er bare bekymret for å plutselig stå uten hus og hjem i uken som kommer. Jeg har som skrevet søkt om å overta lånet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er kvinnefella og du har ingen rettigheter i forhold til pengene eller bo der. Men barn har rettigheter og det er en regel om at barn ikke kan kastes ut på den måten, lurer på om det er fire uker eller noe men dette finner du nok om du googler eller ringer familievern kontoret 

Men kan jeg da kreve "skiftlig utkastelse"? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Ring familievern kontoret på mandag 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Totalt betalt på huslån i mnd 11500, jeg har betalt 9000 av det + alt av mat og husholdningatrikler. Det står og skrevet i kontrakten som er ugyldig. Uansett tapt eller ikke tapt, penger er bare penger. Jeg er bare bekymret for å plutselig stå uten hus og hjem i uken som kommer. Jeg har som skrevet søkt om å overta lånet. 

Å søke lån er ikke det samme som å ha et lån, dessverre. Det spiller liten rolle hva du har betalt inn, spesielt ikke i et så kort samboerskap blir det bare regnet som at du har betalt dine egne boutgifter. 

Du får sjekke på Finn etter en ny leilighet å bo i. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det kan du. Du kan bruke det du har innbetalt som bevis på de facto leieforhold. 

Skrevet

Han kan ikkje kaste deg ut sjølv. Det er strenge reglar for korleis ein kan tvinge nokon til å flytte. Du har mest truleg god tid på deg.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gud said:

Han kan ikkje kaste deg ut sjølv. Det er strenge reglar for korleis ein kan tvinge nokon til å flytte. Du har mest truleg god tid på deg.

Okei. Er det noen jeg kontakte nå for å bekrefte dette, hvis du vet? Da jeg er redd for å stå uten noe hjem til uka. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Okei. Er det noen jeg kontakte nå for å bekrefte dette, hvis du vet? Da jeg er redd for å stå uten noe hjem til uka. 

Skal det være nødvendig at folk skal skrive over tre ganger til deg at du kan ringe familievernkontoret? 

Nå begynner jeg også å tenke troll!!!! 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal det være nødvendig at folk skal skrive over tre ganger til deg at du kan ringe familievernkontoret? 

Nå begynner jeg også å tenke troll!!!! 

FVK har vel ingen juridisk / paragraf o.l å vise til? Det er som sagt mitt barn, ikke felles.  Så da er det kanskje ikke noe de kan hjelpe med? 

AnonymBruker
Skrevet

Her må du belage deg på en mellombolig før du evt får kjøpt. Hvis du får lån skal du også klare å få tilslag på en leilighet, og så er det et par mnd frø overtakelse. Bare å begynne å sjekke finn, anbefaler å legge ut annonse selv også. 

Anonymkode: 54f6b...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

FVK har vel ingen juridisk / paragraf o.l å vise til? Det er som sagt mitt barn, ikke felles.  Så da er det kanskje ikke noe de kan hjelpe med? 

Man kan ikke kaste ut et barn på dagen. Men du må flytte ut når du finner nytt sted. 

Er det vanskelig å finne bolig til leie i deres område? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Her må du belage deg på en mellombolig før du evt får kjøpt. Hvis du får lån skal du også klare å få tilslag på en leilighet, og så er det et par mnd frø overtakelse. Bare å begynne å sjekke finn, anbefaler å legge ut annonse selv også. 

Anonymkode: 54f6b...d99

Okei. Så han kan kaste oss ut selv etter to år (nesten) samboerskap og delvis kontrakt på dagen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Okei. Så han kan kaste oss ut selv etter to år (nesten) samboerskap og delvis kontrakt på dagen?

Ikke på dagen, men du har ikke all verdens tid på deg. Vanlig oppsigelse på en løpende leiekontrakt er 1-3 mnd. Du har definitivt ikke tid til å søke om boliglån, finne en bolig, få igjennom salgsprosess etc. Du må leie først og heller kjøpe seinere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...