AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #1 Skrevet 2. april 2022 Vi er en familie på fire; to voksne og to små barn. Vi har en tomt hvor vi kan bygge hus, men vi har to dilemmaer. Tomten er for det første litt liten, og for det andre er det ganske dyrt å bygge hus! Vi prøver derfor å bygge så lite som praktisk og behagelig mulig. Hvor smått kunne du bodd med våre forutsetninger? Som de foreløpige tegningene ligger, har vi 130 m2 i boareal, i tillegg til en integrert garasje på 20 m2 og en kjeller som ikke er mulig å innrede til annet enn bod for oppbevaring av klær, ting etc., på ca 50 m2. Er det nok? Vil vi føle at det er trangt? Hadde du vært fornøyd? Anonymkode: 8b4b7...80d
Gereon Rath Skrevet 2. april 2022 #2 Skrevet 2. april 2022 (endret) For meg ville det vært for trangt for fire personer. Jeg vil nok si 60m2 med god planløsning er det minste jeg kunne ha bodd om det var etter dine forutsetninger. Endret 2. april 2022 av Gereon Rath
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #3 Skrevet 2. april 2022 Vi bor på ca 115-helt topp! Carport med isolert bod i tillegg. Er også to voksne og to barn. Nå er ikke barna tenåringer enda da, kan hende vi skulle ønsket oss bedre plass da(men samtidig er det jo da bare fem år +/- til du flytter ut… 130+masse bod og garasje høres kjempefint ut. Anonymkode: 545ac...636 2
Million Skrevet 2. april 2022 #4 Skrevet 2. april 2022 Barna blir større og trenger større og større plass til vennebesøk osv for hvert år som går, nesten. Vil det være rom for vennebesøk for dem når de blir tenåringer i dette huset?
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #5 Skrevet 2. april 2022 Vi bodde i enebolig på 200 kvm, 4 pers. Alt for stort. Nå har vi kjøpt bolig på 124 kvm. Mens vi venter på at den skal bygges ferdig bor vi på 78 kvm + 5 kvm bod. Det igjen, det merkes at er trangt. Vi mangler definitivt større område rundt stue og kjøkken som er klin oppi hverandre, et ekstra toalett og et gjesterom. Vi får det fint til på 124 kvm 😊 Anonymkode: 39f32...d15 2
Karma91 Skrevet 2. april 2022 #6 Skrevet 2. april 2022 Finnes jo mange smarte planløsninger og måter å inrede får å utnytte plassen på har sett 8kvm leilighet med allt som trengs. Dette gjorde hun som bodde dær ved å bruke ene veggen med alle møbler som skuffer i veggen hun dro ut når hun skulle bruke dem. Å sengen var inni øverste "hylle" jeg ble bare kjempe fasinert av å se den 😄
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #7 Skrevet 2. april 2022 For meg er det størrelse på tomta som betyr mer enn størrelse på huset. Hadde ikke klart meg med under 10 da! Anonymkode: fa785...b85
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #8 Skrevet 2. april 2022 Vi er to voksne og to barn i barneskolealder, vi bor på 165 kvm. Det er grei størrelse for oss. Kunne ikke tenke meg så mye mindre. Gjerne litt større når barna blir eldre kanskje. Anonymkode: 50fde...f02
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #9 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er en familie på fire; to voksne og to små barn. Vi har en tomt hvor vi kan bygge hus, men vi har to dilemmaer. Tomten er for det første litt liten, og for det andre er det ganske dyrt å bygge hus! Vi prøver derfor å bygge så lite som praktisk og behagelig mulig. Hvor smått kunne du bodd med våre forutsetninger? Som de foreløpige tegningene ligger, har vi 130 m2 i boareal, i tillegg til en integrert garasje på 20 m2 og en kjeller som ikke er mulig å innrede til annet enn bod for oppbevaring av klær, ting etc., på ca 50 m2. Er det nok? Vil vi føle at det er trangt? Hadde du vært fornøyd? Anonymkode: 8b4b7...80d Det du skisserer der, er det jeg bor på alene 😅 Hadde ikke villet bo her med mann og to barn, nei. Nå er det jo forskjeller mellom by og mindre by/bygd, i Oslo er det sikkert vanlig å ha flere barn på under 100 kvm, mens her jeg bor får man boligtomt for under 1 000 000 kr og barnefamiliene bygger gjerne hus på 300+ kvm (med utleie). Det er jo også forskjeller i utnyttelsen av kvadratmeter, så 150 godt planlagte kvm kan nesten føles større enn 200 kvm hvor mye plass kastes bort unødvendig. Jeg tror imidlertid at for meg ville 130 kvadratmeter føltes for trangt ut for to voksne og to barn (etterhvert ungdommer) uansett hvor godt utnyttet det var. Jeg har i alle fall bestemt meg for at hvis jeg noen gang skal bygge nytt hus, så skal det være drømmehuset - og da må jeg vente til jeg har råd til å bygge så stort jeg vil. Nytt hus er uansett en stor investering og jeg tror man angrer om man bygger smått bare fordi det var det man hadde råd til på byggetidspunktet. Anonymkode: 140d2...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #10 Skrevet 2. april 2022 Så lenge vi har tilgang på en bod av god størrelse (min. 20 kvm) kunne vi fint bodd i en ettroms på 40 kvm. Anonymkode: 95972...d50 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #11 Skrevet 2. april 2022 Gereon Rath skrev (7 timer siden): For meg ville det vært for trangt for fire personer. Jeg vil nok si 60m2 med god planløsning er det minste jeg kunne ha bodd om det var etter dine forutsetninger. Hun skriver 130kvm Det er veldig stort Anonymkode: 4fa97...560 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2022 #12 Skrevet 2. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så lenge vi har tilgang på en bod av god størrelse (min. 20 kvm) kunne vi fint bodd i en ettroms på 40 kvm. Anonymkode: 95972...d50 4 pers på 40kvm?! 40kvm passer for en enslig Anonymkode: 4fa97...560 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #13 Skrevet 3. april 2022 Vi kunne fint bodd på 130kvm når det er såpass mye lagringsplass i tillegg. Bor på 80kvm i dag med 1 barn (og 1 på vei) og det vi savner er større bod. Anonymkode: e07b7...9aa
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #14 Skrevet 3. april 2022 Vi bor to voksne og to tenåringer i et lite trehus/byhus på 120 m2. I og med at det er på fire etasjer går også en del boareal bort på trapper og ganger. Det har sin egen sjarm, men det er lite, og alle løsninger må være gjennomtenkte. Et nytt hus på 130 m2 samt god lagring i kjelleren hadde fint vært stort nok for fire. Vi har ferieleilighet i utlandet på 100 m2, og det føles svært romslig for fire. Romsligere enn huset hjemme. Pass bare på å planlegge planløsning godt. Ha tilstrekkelig med oppbevaring, og om det ikke er mulig å få til en tv stue prioriter at barna har bra størrelse på sine rom, til de blir store nok til å ha venner på besøk. Mange prioriterer stort foreldresoverom, men vi voksne sover stort sett bare på soverommet, og det er unødvendig for oss med stort soverom. Også fint å ikke ha helåpen kjøkkenløsning, og mulighet til å lukke mellom stue og kjøkken dersom man skal drive med ulike ting. En walk-in garderobe trenger ikke være stor for å romme mye, men anbefaler det, og helst inngang fra badet. Jeg har hatt ulike løsninger på det, og inngang fra badet er desidert mest praktisk. Pass også på at deres soverom ikke er vegg i vegg med barnas, om dere tenker å ha et sexliv. De blir store. 😆 Har dere smart planløsning, og planlegger klok oppbevaring, kan dette bli veldig bra. Anonymkode: c8e1f...b4a 2
tøydokka Skrevet 3. april 2022 #15 Skrevet 3. april 2022 Ja, det er nok. Men sørg for å ha minst 2 bad og 1 toalett (uten dusj). Og vær sykt kritisk med alt ræl dere drar inn av ting, pynt og tang. Hoper seg så fort opp og da blir det vanskelig å holde orden og holde rent. Skal 1 ting inn, så må 1 ting ut. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #16 Skrevet 3. april 2022 På de foreløpige tegningene har vi en tv-stue i tillegg til den vanlige stua, og vi har to bad og et wc-rom! Har ikke stort rom til oss, men kombinert soverom og walk-in-closet i tilknytning badet. Har også barnerom og voksenrom i hver sin ende av huset. Vi får ikke muligheten til å lukke av mellom kjøkken og stue, dessverre. Vi får bare ha en utnyttelse på 20% av tomtearealet, så vi vil ha en stor hage til tross for ganske liten tomt. Vi vil også ha flere soner i hagen på grunn av utformingen av tomten. Har også mulighet til å få ganske store terrasser både på bakkeplan og i andre etasje, og det vil kanskje få det til å føles større sommerstid. Lurer på om vi skal gå videre med disse tegningene. Anonymkode: 8b4b7...80d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2022 #17 Skrevet 3. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På de foreløpige tegningene har vi en tv-stue i tillegg til den vanlige stua, og vi har to bad og et wc-rom! Har ikke stort rom til oss, men kombinert soverom og walk-in-closet i tilknytning badet. Har også barnerom og voksenrom i hver sin ende av huset. Vi får ikke muligheten til å lukke av mellom kjøkken og stue, dessverre. Vi får bare ha en utnyttelse på 20% av tomtearealet, så vi vil ha en stor hage til tross for ganske liten tomt. Vi vil også ha flere soner i hagen på grunn av utformingen av tomten. Har også mulighet til å få ganske store terrasser både på bakkeplan og i andre etasje, og det vil kanskje få det til å føles større sommerstid. Lurer på om vi skal gå videre med disse tegningene. Anonymkode: 8b4b7...80d Har du lyst å legge ut plantegning så kan du få noen innspill? Vi har bygget tre hus, men huset vi var mest fornøyd med var kun 130 kvm. 😀 Hilsen tobarnsmor som har bodd på alt fra fra 40 kvm- 280 kvm med to barn. Anonymkode: a4ca8...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 Vi bor på 136kvm. Er foreløpig to, men blir barn etterhvert (sannsynligvis to). Vi har to bad og fire soverom. Så vi vil ha plass. Eneste utfordringen blir soverommene da de er av ganske ulik størrelse. Mulig de to minste kunne blitt barnas rom, mens det største kunne blitt brukt til ekstra skapplass og som lekerom. Det viktigste er planløsning. Det er lurt med litt veggplass og kanskje ikke for åpen planløsning? Da vil dere slite med å kunne plassere sofa, tv, skap, kunst. Anonymkode: 51f85...06b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 Jeg bodde behagelig på 18 kvm som student (i voksen alder), og tror jeg kunne klart noe tilsvarende i dag. Derfra må antall kvadratmeter øke betraktelig for hver ekstra person i husholdningen. Som par går nok grensen min på cirka 55 kvm. Med ett barn ville jeg gjerne hatt minimum 75 kvm, osv. Anonymkode: 42707...75b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 Jeg tenker også at 130 kvm boareal er behagelig. Det kommer jo veldig an på planløsning, hvor kvadratmetrene sitter osv. Selv bor jeg på 18 kvadratmeter inkludert gang, kjøkken, stue, soverom og bad og har det komfortabelt, men det er kun fordi planløsningen er genial. Har tidligere bodd på 50 kvm og hatt det trangere enn jeg har det nå. Anonymkode: eaed9...87c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå