Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leter etter hva som kreves av utdanning/relevant erfaring for å få jobb med å kjøre ut post (postbud, ikke bring og helt hjem). Tenker at det er en jobb som passer godt for meg.

Er det noen som jobber i posten, både de som kjører post ruta, og du som har andre jobber i posten. Lager osv  som kan fortelle hvordan du fikk jobben og om du liker deg? :) 

Anonymkode: 6f379...06a

AnonymBruker
Skrevet

Tror i hvert fall ikke det kreves utdanning. Det bør være noen postbud her på KG vil jeg tro.. 

Anonymkode: 9c2c0...490

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror i hvert fall ikke det kreves utdanning. Det bør være noen postbud her på KG vil jeg tro.. 

Det var ikke det jeg lurte på, og hva du tror om KG brukeres utdanning er heller ikke relevant. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke det jeg lurte på, og hva du tror om KG brukeres utdanning er heller ikke relevant. 

Wow du virker utrolig nedlatende som svarer AB slikt.

Du åpner jo innlegget ditt med «Leter etter hva som kreves av utdanning/relevant erfaring». Da svarer jo AB at h*n ikke tror at kreves noe utdanning. Og det muligens er noen postbud her på KG som kan hjelpe deg. Du kunne jo enten ha ignorert kommentaren, eller skrevet at du kanskje formulerte deg feil. Ser ikke hva som er urelevant med kommentaren til AB..

Hvis du hadde giddet å bruke tid på å søke på posten sine sider, så hadde du sett hva som kreves for å bli postbud f.eks 😉

Anonymkode: 64e4e...dce

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neivel. Jeg svarte utelukkende for å dytte tråden for deg, men skjønner at du ikke satte pris på det 🤷‍♀️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

*Skulle sitere deg, ikke meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i Post i Butikk. Har ingen relevant utdanning. Er butikkmedarbeider, har fagbrev i et håndtverksfag. For å få stå i Posten i butikken må vi ta postkurs, og ha opplæring av postansvarlig i butikk. Samt underskrive taushetserklæring. 

Anonymkode: d1efb...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har flere nære som har jobbet i posten. Som postbud er kravene først og fremst førerkort, god fysikk og personlig egnethet. Det er en jobb som har blitt enda mer krevende de siste årene, med mer effektivisering og omorganiseringer. Man bør ha ganske god helse for å stå i det, etter min erfaring.

Før i tiden gikk man forresten postskolen. :)

Anonymkode: eea91...bd6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som postbud tidligere, og som brukeren over her skriver er det først og fremst førerkort, språk (norsk) og personlige egenskaper som er viktig. Det er mange ulike folk som jobber i Posten, både veldig intelligente og hyggelige personer og personer som man lurer på de har funnet i grøftekanten. 

Posten har blitt mer effektivisert med årene og blitt mindre "personlig". Det jeg likte best med jobben var at man styrte arbeidsdagen selv og kunne høre mye på radio/musikk, man blir god til å memorisere og god til å kjøre bil (om man unngår å pådra seg uvaner). Etterhvert som du kan postruta går tiden fort og man kan i stor grad regulere hvor kort arbeidsdagen skal være. Det fører til at man kan bli fort ferdig en dag om man ønsker, men samtidig ser man at kollegaer lærer seg å jobbe sakte for å få dagen til å gå. Det er et yrke å anbefale hvis man trives godt i eget selskap og liker å gjøre ting riktig.

Anonymkode: 4d746...398

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Leter etter hva som kreves av utdanning/relevant erfaring for å få jobb med å kjøre ut post (postbud, ikke bring og helt hjem). Tenker at det er en jobb som passer godt for meg.

Er det noen som jobber i posten, både de som kjører post ruta, og du som har andre jobber i posten. Lager osv  som kan fortelle hvordan du fikk jobben og om du liker deg? :) 

Jobbet i Posten da jeg var ung. Som post- og pakkebud på fast rute. 

Trengte kun sertifikat til B (selvfølgelig), ellers ingenting. Jeg ble "head-huntet" av lederen, så gikk ikke via søkeprosess. Derav, det kan lønne seg å kontakte postomleveringssentralen hvis du ønsker jobb som postbud. For mange stillinger blir ikke utlyst, og utrolig mange starter som vikarer først. Så ta kontakt med dem som en direkte jobbforespørsel. Begynn omså som "sommervikar", det er inngangen til fast jobb. Postomleveringstjenestene er ofte manko på folk, og det er ikke uvanlig at de benytter seg av gamle postbudpensjonister fordi ressursene er så knappe. 

Jobben var fin den. Du møter mye folk på din vei. Du knytter enormt gode lokalkunnskaper. Men du bør ha en god helse, da det er mye aktivitet. Det er også en jobb som lar deg oppleve været på godt og vondt. Faktisk var de beste postbuddagene mine i dårlig vær. Det ga meg en unik følelse av mestring ved å kjøre en rute i uvær, og da komme inn etterpå. Men det er også en hektisk jobb. Faste ruter med tidsfrister, i tålig "høy" aktivitetsnivå. Jobben er til dels ensidig og mye går på "autopilot" etterhvert. Er ikke postbud noe for deg så vil du finne jobben kjedelig og krevende, men er det noe for deg vil du finne jobben innbringende og givende. 

Det er rart det, at mange postbud har jobben som postbud i 20-40 år, og gjerne hele karrieren. 

Lønnen er dog så som så, men til å leve av. Du er uansett ufaglært og jobber i en jobb uten kvalifikasjonskrav, så du kan ikke forvente å bli steinrik i en slik jobb. 

Alt i alt. Oppsøk og søk på jobben som postbud, og prøv deg, hvis du ønsker det. Det kan faktisk være en svært god jobb for deg hvis du liker det. 

Anonymkode: 2ebc0...795

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 21.15):

Har flere nære som har jobbet i posten. Som postbud er kravene først og fremst førerkort, god fysikk og personlig egnethet. Det er en jobb som har blitt enda mer krevende de siste årene, med mer effektivisering og omorganiseringer. Man bør ha ganske god helse for å stå i det, etter min erfaring.

Før i tiden gikk man forresten postskolen. :)

Anonymkode: eea91...bd6

Mamma gjorde det☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 18.52):

Det ene budet som kjører ruta her jeg bor kan tydeligvis ikke lese (leser kun første bokstav i navnet), så en del folk her er overkvalifiserte. Har mer enn en gang fått post til naboen som har samme forbokstav i fornavnet, men helt annet etternavn og bor i en annen gate.

Anonymkode: 8d0c3...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...