Gå til innhold

Tips til Kristiansand dyrepark ønskes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

I fjor sommer var det i hvert fall lov å gjøre det slik. Var en oppfordring fra aktivitetsvertene også. Men dere kan godt høre med dem om det er lov før dere gjør det.

Midten av juni, etter at skolen er ferdig da, eller før? Erfarer at det er høyest trykk i midten av juli, ikke like mye i juni, men fortsatt veldig mange folk er det. De siste årene har det vært veldig høyt trykk i alle månedene pga. lite utenlandsferier. Blir trolig litt mindre trykk i år, men det er ikke sikkert.

Hvilke leiligheter snakker du om utenfor parken, men ikke Abra Havn? 🤔

Hvis dere vil oppleve mest mulig anbefaler jeg å dra så tidlig som overhodet mulig og starte med de stedene det er køer. Men lysten til å gjøre slike ting er vel ofte ikke i begynnelsen av dagen... Men dyr er jo en fin måte å starte dagen på.

Anonymkode: 1fc34...22c

Jeg var også der i fjor sommer og kan ikke huske at det var slik at en voksen sto i kø. Var stort sett hele familier. Og fikk iallfall ikke oppfordring om noe annet 

Anonymkode: 83206...ae4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi reiser før skolen tar ferie.

Mente at vi skal bo utenfor parken. Leier en leilighet nærmere sentrum. Men har sett på reklame at det er show med pirater på morgenen for de som bor i Abra Havn. Var derfor jeg nevnte det. Tenkte mer om det var andre minishow eller utkledde ansatte slik at barna får se pirater? Eller helst kapteinen selv da😄

-Ts

Anonymkode: e13a2...f47

Dere får se pirater om dere er i kaptein sabeltanns verden, til de riktige tidene da. Er dere omkring der lenge, så bør dere få øye på dem. Sabeltann ser dere nok ikke i parken i juni.

I Abra Havn er det morgenshow for boende, men det er mulig å snike seg inn via inngangen i Abra havn og se showet uten å være gjest der. ;) 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke du lyver, og husker det gikk med båten i fjor. Tenkte mer på tømmerenna, bobanen og disse som har køer med flere rader. Det blir litt vanskelig komme frem til den andre forelderen om en må gå gjennom hele køen ettersom det nok er mange som ikke gidder slippe en frem. Jeg er nok en av dem som hadde sagt nei, kjedelig for ungene slippe mange forbi når de selv må vente.

Ja, vet det er planer om det… men ikke sett at de har begynt bygge noe. Og selv om jeg ikke kan noe om bygging antar jeg at en bruker en stund på det. Og det er vel ikke veldig mange flere plasser de kan bruke ettersom travparken og det området alt er brukt. Så da blir det nok enda lurere komme tidlig, for har vært stress med parkering i alle år. 

Jobber ikke i parken (pleide når jeg var yngre i sommerferien), men er der ganske ofte med barnet mitt.

Anonymkode: 0ddbf...582

Da er vi på samme plan. ;)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heldiggris! Hvordan fikk du jobb der? Er min største drøm. Hadde du utdanning innenfor dyr og lang CV innenfor dyr eller gikk det mer på tilfeldigheter og lidenskap for dyr ? 

Anonymkode: 69791...221

Jobber ikke med dyr. Har sommerjobb. :) Fikk jobben som om jeg søkte på en vanlig jobb. NULL lidenskap for dyr fra min side, fikk likevel jobb på grunn av andre kvaliteter jeg har 😅

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger ikke jobbe med dyr, er ganske mange andre stillinger inni parken. Og om sommeren vil jeg tro det er den plassen som har flest sommeransatte i byen. Ganske mange inkludert meg selv har tilbrakt noen sommere der (i tillegg til at jeg fulgte flere av dyrepasserne i arbeidsuka, dessverre har de visst sluttet med det nå sia datteren min hadde elsket det), når jeg studerte teater hadde flere i klassen teateroller i parken i ferien. 

Anonymkode: 0ddbf...582

Ja, det er vel riktig det at det er byens største arbeidsgiver om sommeren. Stor andel av de jeg kjenner har jobb eller har jobbet der. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere ansatt i dyreparken og årskortholder i 7 år stusser jeg på at en ansatt i parken sier en i familien kan stå i kø for alle?? Dette går ikke på Bob-banen, da kjelkene bare kan ha to. (En foreldre kan stå å så kan ett barn komme på, men ikke hele familien) Da vil i så fall køen aldri gå særlig fremover. 
Hvis dere skal ta Bob-banen så gå der så fort den åpner, køen der er seig 😅

I tømmerrenna er det ikke mulighet å komme seg foran. Der fyller de gjerne opp båtene for at køen skal gå fortere. Køen her pleier å gå ganske fort. 

Maten i parken er helt ok, selv spiser vi helst på Setra på KuToppen. Der får man gjerne litt annen mat enn bare pølse/pomfri/burgere, ellers har Drivhuset en del spennende på menyen. Buffet plassene styrer jeg unna.  
Vil anbefale dere å kjøpe billetter til Hakkebakkeskogen-toget! Følg med på programmet og bestem dere på forhånd hvilke dyrepresentasjoner/show dere vil se, legg dagen opp etter det. Det er ganske kult å se løvene hoppe opp etter mat, og hvis de har åpnet uteområdet til lemurene/ekornapene burde dere sette av tid til dette! 
Sett av litt tid til at barna kan utforske Sabeltann sin verden, mine elsker å gå på oppdagelsesferd der, så mye spennende å se. 

Hvis dere skal ta med lunsj, spis denne på den store lekeplassen/rett med Julius sin jungelløype. Da kan dere voksne sitte i fred mens barna løper rundt å leker:) 

Anonymkode: 8c943...551

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skuespillerne vil dere nok ikke se i juni før ferien så det ville jeg ikke lovd bort.

Kom tidlig, slik at dere parkerer litt før parken åpner. Køa er lang, billettene bør kjøpes på nett for å korte ned tiden litt. 

Bobbanen er populær blant barna, men du risikerer opp mot halvannen time kø så den ville jeg droppet, køen til tømmerrenna går mye kjappere. 

Niste er et must for mat blir dyrt når man er flere. De selger is og sånn man kan kjøpe til barna etter hvert. 

To dager anbefales, selv med hele dagen til rådighet rekker man sjelden hele parken og barn blir fort slitsomme på slutten av dagen. Å ta halve dag 2 i badelandet støtter jeg.

Dyrepresentasjonene er koselige for både barn og voksne, anbefales sterkt. Aktivitetskalenderen og appen er fin til turen, der er det også kart. 

Anonymkode: 149f6...972

AnonymBruker
Skrevet
On 4/2/2022 at 6:22 PM, AnonymBruker said:

Og smaker elendig!

Anonymkode: 476bf...63b

Beste restaurantopplevelsen min i 2021 var pizza i sola i Tjuttavika 😅

Anonymkode: 1b258...6ba

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er flere som skriver at dere ikke vil møte skuespillere  der i juni, og dette er helt feil så lenge dere reiser i en helg. Det begynner alt med enkle små show i løpet av dagen i helgene i mai. Etter å lese en del av svarene her så tror jeg det lureste for dere er å gå inn på hjemmesiden til dyreparken, eller appen dem, finne aktivitetskalenderen og velge den datoen dere skal dit, da får dere opp alt som skjer der den aktuelle datoen. Her inne var det veldig mye svar fra folk som tydeligvis ikke vet hva de svarer på.

Anonymkode: 6c1a8...cbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ser det er flere som skriver at dere ikke vil møte skuespillere  der i juni, og dette er helt feil så lenge dere reiser i en helg. Det begynner alt med enkle små show i løpet av dagen i helgene i mai. Etter å lese en del av svarene her så tror jeg det lureste for dere er å gå inn på hjemmesiden til dyreparken, eller appen dem, finne aktivitetskalenderen og velge den datoen dere skal dit, da får dere opp alt som skjer der den aktuelle datoen. Her inne var det veldig mye svar fra folk som tydeligvis ikke vet hva de svarer på.

Anonymkode: 6c1a8...cbd

Du har rett. I helgene er det noen korte tidsvinduer  hvor man kan møte sjørøverne fra sabeltann og enkelte karakterer i Kardemommeby. Det er små tidsvinduer så det må i såfall planlegges godt. Man kan ta det mer på sparket i høysesongen. 

Anonymkode: 149f6...972

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Som tidligere ansatt i dyreparken og årskortholder i 7 år stusser jeg på at en ansatt i parken sier en i familien kan stå i kø for alle?? Dette går ikke på Bob-banen, da kjelkene bare kan ha to. (En foreldre kan stå å så kan ett barn komme på, men ikke hele familien) Da vil i så fall køen aldri gå særlig fremover. 
Hvis dere skal ta Bob-banen så gå der så fort den åpner, køen der er seig 😅

Anonymkode: 8c943...551

Dårlig presisering fra min side: det gjaldt nok bare i skuta i KSV.

Tømmerrenna og bobbanen hadde ikke denne praksisen.

Skrevet

I fjor, høstferien, prøvde de ut køløs kø. Sluttet de med det igjen eller, sidene dere som jobber der ikke nevner dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 18.08):

Vi skal til Kristiansand dyrepark i juni. Det er vår første gang, og jeg lurer derfor på om noen har noe tips til hvordan legge opp dagene på best mulig vis. F.eks er det noe som man kan forhåndskjøpe billett til men da må man velge klokkeslett og er så usikker på hva som er lurt…  Vi har to dager med tilgang til park og badeområde. To voksne og to barn på 5 og 7 år. 
Takk på forhånd!

Anonymkode: e13a2...f47

Nå spørs det veldig på hva dere vil se og gjøre, men mitt tips er: 

Se over dagen i forveien hvilke prestasjoner som er og se over kartet på forhånd. Barna er vel store nok til å velge hva som er mest interessant. Da er det lettere å lage en «plan» på hvor det er best å gå. Bruk appen og legg inn favoritter så får dere opp et dagsprogram tilpasset dere. Det er ofte mye info i appen fra før så det blir litt ryddigere for dere! 

Skal dere ha to dager så må er det enklere å dele opp om det er noen prestasjoner som kræsjer :) Så vidt jeg kan se så er de satt opp på ulike tidspunkt FØR høysesongen, så da skal det være enklere å få med seg «alt» av dyr om det er interessant. Noen ganger kommer man bare tilfeldig når det er presentasjon og da får man ofte med seg litt allikvel. 

Kan anbefale løve, tiger og gepard, men ofte er alle prestasjonene veldig spennende. 

Det kan være lurt å gå til prestasjonene rundt 20-30 min før. Det blir ofte fullt i sommersesongen og i helger. En voksen kan f.eks passe på plass og resten kan gå rundt. Det er flere steder å utforske rundt prestasjonsområdene, spesielt i Afrika og Asia område.

Med tanke på aktiviteter så er (som flere har nevnt) bobbanen veldig populær. Hvis dette er en viktig ting å gjøre så anbefaler jeg å gå dit så fort som mulig. Samme med «Den sorte dame».
Kan anbefale å ta Grevinnen istedet. Den går fra bakenden av spøkelseshuset. Da får man «slåss» mot Den sorte dame, som kan være like morro ☺️

Du kan forhåndskjøpe billett til Klatremus sin togtur i juni. Kan virkelig anbefale dette, en unik opplevelse for både store og små.  Som du sier så må man bestille tid, så da må du legge ruten deretter. Da er det avhengig av hva du vil se av presentasjoner før og etter. Turen tar ca 25 minutter :) 

Vi har tatt en prestasjon i 10/11 tiden (ofte i Afrika eller Asia), gått videre mot Kutoppen og deretter til Hakkebakkeskogen. Bestilt tid mellom 12-13 :) 

Ellers får du møte sjørøvere og Tante Sofie i Kapteins Sabeltanns verden og Kardemomme by ca hver time. Såvidt jeg kan se er det ikke noe show på dagtid før sommerferien starter. Du har Sirkus Jesper på kvelden, men det har jeg ingen erfaring med. Dette koster ekstra! 

Vi har god erfaring med maten, men har også tatt med egen lunsj. Kan fort bli litt dyrt for en familie. Det er flere spisteder å velge mellom, og alltid et alternativ i alle avdelinger (bortsett fra i nordisk villmark). 
Jeg kan anbefale lapskausen på Kutoppen.

En annen ting som virkelig er å anbefale er skillingsbolle i kardemomme by. Det er er must for oss. Veldig koselig å sitte der å nyte bylivet :) 

Anonymkode: 3c7b3...a91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...