Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke en del nordmenns fascinasjon for å bosette seg eller arbeide i USA

Arbeidsforholdene der er tilnærmet ikke-eksisterende, og mulighetene for å få ferie (eller bare noen få dager av, hvis man blir syk) er nærmest klin umulig. I veldig mange jobber risikerer man også å få sparken nærmest på dagen.

I tillegg blir utgiftene selvfølgelig mye større enn i Norge. For eksempel helse-tilbud eller utdannelse, blir man nødt til å betale ufattelig mye mer for i USA enn i mange europeiske land. 

Anonymkode: 2f08c...0d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høyere lønn

Kultur for å arbeide

Noen bare liker ikke kulturen i Norge... Kan skjønne det godt.

Anonymkode: 048ad...6d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen type stillinger er det samme hvor man jobber, der har man ikke ferie uansett. (I Norge har alle ferie på papiret, men i praksis gjelder det langt fra alle).

Kan godt skjønne at enkelte vil jobbe i USA. 

Anonymkode: a0773...27d

AnonymBruker
Skrevet

Ingen jantelov? 

Anonymkode: f303a...002

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår ikke en del nordmenns fascinasjon for å bosette seg eller arbeide i USA

Arbeidsforholdene der er tilnærmet ikke-eksisterende, og mulighetene for å få ferie (eller bare noen få dager av, hvis man blir syk) er nærmest klin umulig. I veldig mange jobber risikerer man også å få sparken nærmest på dagen.

I tillegg blir utgiftene selvfølgelig mye større enn i Norge. For eksempel helse-tilbud eller utdannelse, blir man nødt til å betale ufattelig mye mer for i USA enn i mange europeiske land. 

Anonymkode: 2f08c...0d4

Det er på grunn av muligheten til å bli rik og beholde alle pengene. Folk drar ikke til usa for å slite seg ut i lavstatusjobber. Man bør være målbevisst , ambisiøs  og ha gode ressurser i form av pågangsmot og talent. 

Anonymkode: a4332...f7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I mange yrker vil man jo tjene langt bedre, og skatte mindre. Da har man råd til helseforsikring etc. 

Anonymkode: cfffe...79a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan skjønne a ville bo i hvilket som helst engelsktalende land bortsett fra USA. Nei, jeg hadde faktisk er mareritt engang hvor jeg bodde der og ble skutt 🙈

Anonymkode: b02a3...562

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Høyere lønn

Kultur for å arbeide

Noen bare liker ikke kulturen i Norge... Kan skjønne det godt.

Det er i de aller fleste yrker høyere lønn i Norge enn i USA.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er på grunn av muligheten til å bli rik og beholde alle pengene. Folk drar ikke til usa for å slite seg ut i lavstatusjobber. Man bør være målbevisst , ambisiøs  og ha gode ressurser i form av pågangsmot og talent. 

Anonymkode: a4332...f7d

Det er lettere å bli rik i Norge.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Global_Social_Mobility_Index

https://evonomics.com/where-in-the-world-is-it-easiest-to-get-rich/

https://www.alux.com/best-countries-to-get-rich/

Anonymkode: 47b1a...0a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer, men det gjelder lavstatusjobber (fleste jobber). Har du en høystatusjobb/høyt lønnet jobb (diverse økonomer, ledere, ingeniør, lege, advokat) så er USA mye bedre med tanke på lønn.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer det, men kulturen her er preget av janteloven. Så da er det kanskje ikke det allikvel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lettere å bli rik i Norge.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Global_Social_Mobility_Index

https://evonomics.com/where-in-the-world-is-it-easiest-to-get-rich/

https://www.alux.com/best-countries-to-get-rich/

Anonymkode: 47b1a...0a9

Helt rett !

Hos mange sitter det igjen en facinasjon av hvordan USA var i etterkrigsperioden med stor økonomisk vekst (50-60 tallet).

Anonymkode: a8234...c35

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke inntrykk av at denne fascinasjonen er så utbredt i 2022, men jeg skjønner at enkelte under visse omstendigheter flytter dit,  Er du udtannet i norge, barnløs å får tilbud om en stilling i feks Salt Lake city med god helseforsikring gjennom jobben, så kommer du unna mye av det værste USA har å by på, samtidig vil opplevelsen av trygghet, kjøpekraft osv være ganske lik som i norge.  Jeg personlig ville droppet det, men jeg hadde skjønt de som hoppet på det toget. 

Endret av Chomsky89
AnonymBruker
Skrevet

Jurist rett ut av studiet får omtrent 1,4 mill i USA og 500 tusen i Norge. Vi skal flytte for en periode til USA, og det er på grunn av muligheten til å bo i et annet land med en annen kultur, men også muligheten for høyere inntekt i en periode. 

Anonymkode: 033c7...60a

AnonymBruker
Skrevet

For der er menn kjekkere enn her 

Anonymkode: 07a4e...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jurist rett ut av studiet får omtrent 1,4 mill i USA og 500 tusen i Norge. Vi skal flytte for en periode til USA, og det er på grunn av muligheten til å bo i et annet land med en annen kultur, men også muligheten for høyere inntekt i en periode. 

Du kan vel ikke jobbe med juss fra Norge, i USA? Lovene er jo helt forskjellige!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For min del så bodde jeg der i 12år før jeg returnerte til Norge. Angrer på det, men orker ikke flytte over igjen. Drar heller over på besøk/ferie.

Janteloven er nok det verste med Norge, her kan vi ikke unne andre noe som helst. Ser på andre som fiender, spesielt kvinner er verst dessverre. Savner også den sosiale kulturen der du kunne snakke med de fleste ukomplisert, nordmenn er jo ekstremt asosiale som mennesker. Livredde fremmede.

Samtidig kan du med en "vanlig" utdannelse tjene ganske bra i USA. Min lønn var ca 2mill NOK, jobbet innen teknologi.

Store problemet nå er jo middelklassen, som er så fattige mange steder.

Anonymkode: 57345...915

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har heller inntrykk av det motsatte, folk blir i Norge til tross for at lønna i USA er 2-3 ganger så høy der som i Norge.

Anonymkode: 76d55...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har heller inntrykk av det motsatte, folk blir i Norge til tross for at lønna i USA er 2-3 ganger så høy der som i Norge.

Anonymkode: 76d55...218

I lavtlønna yrker stemmer dette. Ikke i yrker som blir ansett som høytlønna. Så for de aller fleste lønner jo Norge seg.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, sønnen min fikk tilbud om å jobbe i et av de mest attraktive tech-selskapene i verden og har nå nettopp kjøpt seg hus til 28 mill. Jo, klimaet er for ham ideelt, jeg kan forstå ham…

Anonymkode: f78d6...a99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Juristutdannelsen i USA er knalldyr og den tas etter man allerede har tatt en fireårig bachelor.  Man må studere i 7 år for å bli jurist i USA.

Jeg utdannet meg innen IT og jobbet noen år i USA. For meg handlet det om å oppleve et annet land og å få mulighet til å jobbe hos et av de fem største IT-firmaene i verden. Etter noen år kom jeg tilbake til Norge. Mest fordi jeg ville ha barn og det er mer praktisk her i Norge enn i USA.

Anonymkode: 10784...5f3

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vel, sønnen min fikk tilbud om å jobbe i et av de mest attraktive tech-selskapene i verden og har nå nettopp kjøpt seg hus til 28 mill. Jo, klimaet er for ham ideelt, jeg kan forstå ham…

Anonymkode: f78d6...a99

Verste er at det huset kanskje kun er dobbelt så dyrt som gjennomsnittsboligen i Silivon Valley. Er ekstremt dyrt der!

Anonymkode: 10784...5f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...