Gå til innhold

Komfortabel med å bo over møteplass for narkomane?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/47xape/naa-faar-byens-rusavhengige-sin-egen-moeteplass-jeg-har-nesten-ikke-ord

Hadde du vært komfortabel med å bo over en møteplass for narkomane? Dette er nye leiligheter som akkurat er bygd... Å kjøpe ny og dyr i leilighet i sentrum, for så å få vite at næringsbygget i 1. etg under skal bli en møteplass for narkomane, ville gjort meg matt og ville følt at jeg gikk skikkelig på en smell og hadde solgt så fort som mulig igjen...

Anonymkode: 168db...809

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært greit for meg. Det er snakk om en kafé/møteplass drevet av en hjelpeorganisasjon, ikke ei narkobule hvor det er salg og festing til langt på natt.

Anonymkode: 874d2...874

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært greit for meg. Det er snakk om en kafé/møteplass drevet av en hjelpeorganisasjon, ikke ei narkobule hvor det er salg og festing til langt på natt.

Anonymkode: 874d2...874

Fremdeles ville jeg vært ukomfortabel med det. Det blir i praksis en narkobule, bare at det er litt mer kontrollert. Røyking rett utenfor inngangspartiet og synet av dem hver dag jeg skal hjem er ikke særlig pent.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fremdeles ville jeg vært ukomfortabel med det. Det blir i praksis en narkobule, bare at det er litt mer kontrollert. Røyking rett utenfor inngangspartiet og synet av dem hver dag jeg skal hjem er ikke særlig pent.

Hadde ikke hatt noe problem med det nei. Verre med naboer som ser ned på sårbare mennesker.

Anonymkode: f684f...ca9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Da får du flytte til et sted du er komfortabel da. 

Anonymkode: ced10...34e

Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg å bodd over et slikt sted eller i nærheten.

Før når jeg bodde et annet sted i byen så gikk jeg alltid forbi et slikt sted til og fra jobb og det var jo alltid noe tull. Konflikter og overdoser, politi og ambulanse til alle tider. Og selv om det er etter åpningstid så har jo de som går der en tendens til å samle seg der.

Ser jo for meg at markedsverdien vil synke når de har dette i første etasje.

Skrevet

Nei jeg ville ikke ha bodd over et slikt sted. Ville heller ikke bodd i nærheten. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke ha noe med narkomane å gjøre, så nei takk. 

Anonymkode: a01f1...cf4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

dersom politiet får tips om sånne områder, så begynner vel de også henge rundt der. 

og hvis dem får øye på deg som går inn og ut av samme bygning, så begynner de sannsynligvis å tro at du også er en knarker og sprøyte-narkoman. Det kan nok føre til temmelig mye ubehagelig oppmerksomhet for deg også. 

Anonymkode: f8b18...b46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 17.09):

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/47xape/naa-faar-byens-rusavhengige-sin-egen-moeteplass-jeg-har-nesten-ikke-ord

Hadde du vært komfortabel med å bo over en møteplass for narkomane? Dette er nye leiligheter som akkurat er bygd... Å kjøpe ny og dyr i leilighet i sentrum, for så å få vite at næringsbygget i 1. etg under skal bli en møteplass for narkomane, ville gjort meg matt og ville følt at jeg gikk skikkelig på en smell og hadde solgt så fort som mulig igjen...

Nei. Men jeg hadde nok bare solgt i stillhet og kommet meg derfra.

Dette tullet med at narkomane er "sårbare" og at man skal ha sympati med dem har jeg liten forståelse for. Dette er ikke barn - dette er voksne med stemmerett som har valgt å gjøre seg selv avhengige av rusmidler. Jeg annerkjenner at de er frie mennesker som har lov til å ta det valget. Men stiller meg uforstående til at de ikke dermed selvsagt må leve (eller dø) med konsekvensene av sitt valg. Man "blir" ikke avhengig over natta. Man velger å oppsøke miljø og velger å ta stoffer som alle vet man trolig blir avhengig av. Et veldig kalkulert valg med et helt forutsigbart resultat.

Anonymkode: 01278...e1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette tullet med at narkomane er "sårbare" og at man skal ha sympati med dem har jeg liten forståelse for. Dette er ikke barn - dette er voksne med stemmerett som har valgt å gjøre seg selv avhengige av rusmidler. Jeg annerkjenner at de er frie mennesker som har lov til å ta det valget. Men stiller meg uforstående til at de ikke dermed selvsagt må leve (eller dø) med konsekvensene av sitt valg. Man "blir" ikke avhengig over natta. Man velger å oppsøke miljø og velger å ta stoffer som alle vet man trolig blir avhengig av. Et veldig kalkulert valg med et helt forutsigbart resultat.

Du må se det i et samfunnsøkonomisk perspektiv, og ikke på enkeltindividene. 

Det er som å spørre hvorfor vi har rehabilitering i fengsel, de har tross alt valgt å gjøre noe kriminelt, og da burde de bare leve med straff.

Anonymkode: 56854...aeb

• Liker 3
Gjest Geitis
Skrevet

Bodde rett på siden av Blåkors i noen år hvor de hadde ett lignende opplegg. Hadde ett par litt ubehagelige opplevelser og det er nok for meg til at jeg ikke hadde kjøpt en leilighet her. 

Skrevet

Nå trodde jeg det var snakk om at rusavhengige satt rett utfor leilighetene med nåler i armen. Dette er jo bare snakk om en varmestue? Rusavhengige går der for å få varme, mat og sunn sosialisering. Det er ikke en møteplass for å ruse seg eller lage bråk. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan det er mulig å være så høy på seg selv at du tror du sitter på mer kunnskaper om et tema enn fagfolk og profesjonelle. Avhengighet er alt for komplekst til å kunne minimeres ned til det du prøver å få fram her.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

dersom politiet får tips om sånne områder, så begynner vel de også henge rundt der. 

og hvis dem får øye på deg som går inn og ut av samme bygning, så begynner de sannsynligvis å tro at du også er en knarker og sprøyte-narkoman. Det kan nok føre til temmelig mye ubehagelig oppmerksomhet for deg også. 

Anonymkode: f8b18...b46

Slutt 😆

Jeg har ikke noe klart standpunkt i slike saker. I byen min er dagtilbud for narkomane enten i frittliggende bygninger utenfor byen, eller midt i sentrum. Bor du i sentrum må du regne med å være mer utsatt for andre menneskers dårlige oppførsel, rus, vold, stjeling osv. Man har jo som regel ikke samme inngang uansett (jeg vet ikke om dette er tilfelle her, får ikke lest artikkelen). Så her er det ingen som har klaget på akkurat det.

Jeg bodde i nybygg som ble bygd et stykke fra Blåkors. Såpass langt unna at man ikke tenkte over det. Men det nye området ble en gjennomfartsåre for brukere som var på Blåkors, og vi fikk merke det. Folk sov på verandaen vår, stjal det som sto der, vi fant blodige sprøyter og annet utstyr i fellesarealer, bodene ble ranet, hærverk, dundring på døra natterstid. Så jeg kan ikke si at jeg dømmer de som er skeptisk heller. Det er ikke sånn at man skal godta slik oppførsel av ren barmhjertighet. Man har rett til å føle seg trygg i eget hjem. Men man må se an situasjonen og vurdere om det faktisk er så ille som man frykter. Man kan ikke bare la seg styre av frykt her.

Anonymkode: 4fcf9...7ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 17.51):

Den siste setningen der fikk meg til å grøsse. Synet av dem hver dag er ikke særlig pent syns jeg er forkastelig å si. Som nevnt er det snakk om en varmestue, og jeg håper og tror at folk som kjøper der er klar over dette og ikke har noe imot at folk som ikke har råd til mat og tak over hodet, får hjelp.

Menneskesynet ditt syns jeg ikke er særlig pent, synd det ikke synes utenpå så kan jeg unngå deg slik du ønsker å unngå rusmisbrukere 😉 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Eevee skrev (2 timer siden):

Den siste setningen der fikk meg til å grøsse. Synet av dem hver dag er ikke særlig pent syns jeg er forkastelig å si. Som nevnt er det snakk om en varmestue, og jeg håper og tror at folk som kjøper der er klar over dette og ikke har noe imot at folk som ikke har råd til mat og tak over hodet, får hjelp.

Menneskesynet ditt syns jeg ikke er særlig pent, synd det ikke synes utenpå så kan jeg unngå deg slik du ønsker å unngå rusmisbrukere 😉 

Har et fint menneskesyn jeg. Men jeg ville aldri bodd over narkomane! Synes selvsagt de skal få hjelp, sier bare at jeg ikke ville bodd over dem siden de kanskje ville skapt problemer for meg og mine barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wow. Dette er det mest uopplyste innlegget jeg noen gang har lest. Så trist. 

Anonymkode: 9b090...369

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke lest artikkelen. Men på generelt grunnlag må man nesten regne med det når man bosetter seg i sentrum. I sentrum er det mange rusmisbrukere. Det er møteplassen deres, i hvert fall der jeg bor 

Anonymkode: 786a4...02a

Skrevet

Aldri i livet. Da hadde jeg flyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...